Η κουλτούρα κοιμάται· παρακαλώ, ησυχία

ΕΠΕΞ Η κουλτούρα κοιμάται. Παρακαλώ ησυχία. Facebook Twitter
Ας αφήσουμε την κουλτούρα να κοιμάται γιατί αν ξυπνήσει «ποιος είδε την κουλτούρα και δεν τη φοβήθηκε». Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0


ΝΑΝΙ ΝΑΝΙ Η κουλτούρα κάνει. Σας παρακαλώ, απενεργοποιήστε τα κινητά σας ή, έστω, ρυθμίστε τα στην αθόρυβη λειτουργία.

Θέλω να κοιμηθώ, να ονειρευτώ, και όταν ξυπνήσω να έχω ξεχάσει όλα όσα υπέφερα κοντά σας. Τις γυναικοκτονίες, τη γενοκτονία στην Παλαιστίνη και όλους τους απλήρωτους λογαριασμούς που με περιμένουν στοιβαγμένοι σε ένα συρτάρι. Λογαριασμούς που θα προτιμούσα να ξεχάσω, που αποφεύγω να αθροίσω και να σημειώσω την ημερομηνία λήξης τους. Θα τους πληρώσω μία μέρα μετά τη λήξη, το συντομότερο. Τους αναβάλλω όπως αναβάλλω να σε πάρω τηλέφωνο και να σου πω: «Δεν θέλω ούτε να σε ξέρω. Έλα τώρα εδώ».

Δεν έχω τηλεόραση, αλλά αν είχα, θα την άφηνα να παίζει στη διαπασών όλο το 24ωρο. Η κουλτούρα κοιμάται βαθιά όταν η τηλεόραση παίζει δυνατά.

«Σκρολάρω ασταμάτητα μέσα στις ζωές των άλλων όσο εκείνοι σκρολάρουν μέσα στις ζωές κάποιων άλλων και αν εντελώς κατά τύχη εσύ κι εγώ σκρολάρουμε στην ίδια ινσταγκραμική ζωή, θα κάνω ότι δεν σε ξέρω».

Σκρολάρω ασταμάτητα μέσα στις ζωές των άλλων όσο εκείνοι σκρολάρουν μέσα στις ζωές κάποιων άλλων και αν εντελώς κατά τύχη εσύ κι εγώ σκρολάρουμε στην ίδια ινσταγκραμική ζωή, θα κάνω ότι δεν σε ξέρω. Ακόμα γλείφω τις πληγές της παλιάς φεϊσμπουκικής ζωής. Η γενιά μου δεν πρόλαβε να χωνέψει τόσο «ψέμα», αν δεν σε ξέρω από τον δρόμο, δεν σε ξέρω από πουθενά. Αν θες να σε θυμηθώ, πες μου ότι μαλώσαμε σε μια συναυλία, στην ουρά ενός μπαρ, σε μια πορεία ή σε κάποιο αφτεράδικο. Πες μου ότι έστω για ένα βράδυ η χημεία μας ήταν ο λόγος που ξύπνησε η κουλτούρα.

Άλλωστε σε λίγους μήνες θα παίρνουμε όλοι PrEP και τα αστεία για τον HIV θα τελειώσουν. Το απροφύλαχτο σεξ που κάνουμε δεν θα είναι σκάνδαλο. Δεν θα σε νοιάζει ποια είμαι ούτε πόσο με θέλεις, θα σε νοιάζει μόνο αν πήρα το χάπι μου. Δεν θα έχουμε πια δικαιολογίες για να μην κάνουμε σεξ συνέχεια και παντού. Σε περίπτωση που φωνάζω, να μου βάλεις φίμωτρο. Αν είναι για τον καλό ύπνο της κουλτούρας, θα το υποστώ με υπερηφάνεια.

Η κουλτούρα ξυπνάει όταν φωνάζουν οι τρανς. Δεν θέλει να ακούσει τις φωνές των 350 δολοφονημένων, πόσο μάλλον των ζωντανών. Όπως δεν θέλει να ακούσει τις φωνές των πνιγμένων προσφύγων, των κακοποιημένων παιδιών και των πεινασμένων. Η κουλτούρα ακούει μόνο «εκκλησία live». Αυτή η κουλτούρα με έμαθε να τρέχω στο κέντρο της Αθήνας.

«Είδα μια με ένα μπεζ φόρεμα και πλατφόρμες να τρέχει στην Πατησίων. Εσύ ήσουν;»

«Δεν ήμουν εγώ».

Απαντάω, γιατί αν απαντήσω «ναι», θα με ρωτήσουν γιατί έτρεχα. Δεν θα ξέρω τι να τους απαντήσω. Ξέρω μόνο ότι έχω μάθει να τρέχω μέσα σε αυτή την πόλη. Γκάζι - Εξάρχεια - Κυψέλη - Ομόνοια - Πατήσια. Μπορεί να με κυνηγάει κάποια κουλτούρα. Μπορεί να με κυνηγάς εσύ για να σου εκπληρώσω ακόμα μία φαντασίωση.

Μόνο στα σούπερ-μάρκετ δεν τρέχω, εκεί βολτάρω χαλαρά ψάχνοντας στα ράφια ποιες ρυζογκοφρέτες έχουν την καλύτερη τιμή στη μεγαλύτερη ποσότητα και με το υψηλότερο ποσοστό πρωτεΐνης. Ταυτόχρονα θυμάμαι τη φιλενάδα Α.Κ. που μου έμαθε το διατροφικό κόλπο με τις ρυζογκοφρέτες. Και εδώ να διευκρινίσω πως και οι δύο είμαστε «άτομα με κόλπο».

Η κουλτούρα κοιμάται πάνω σε ράντζα νοσοκομείων, ενώ εγώ σε διπλό κρεβάτι και περνάω τις ώρες μου τσεκάροντας αγγελίες με όμορφα σπίτια, ρετιρέ, φρεσκοβαμμένα, ανακαινισμένα, πεντακάθαρα. Στο σαλόνι μου επικρατεί χάος που θυμίζει διάρρηξη διαμερίσματος. «Ναι, αλλά είμαι δημιουργική γυναίκα κι εμείς οι δημιουργικές γυναίκες συνήθως είμαστε ακατάστατες καπνίστριες και μυστήριες τύπισσες».

Μέσα στα ίδια φωτογραφήσιμα σπίτια φαντάζομαι εμένα και τη Σουσού. Σε μια βδομάδα θα τα έχουμε καταστρέψει και οι ένοικοι της πολυκατοικίας θα μαζεύουν υπογραφές για να μας κάνουν έξωση. Σίγουρα θα τους λερώναμε την κουλτούρα με γατότριχες, αποτσίγαρα και σκισμένα καλσόν.

Ας αφήσουμε την κουλτούρα να κοιμάται γιατί αν ξυπνήσει «ποιος είδε την κουλτούρα και δεν τη φοβήθηκε». Νάνι νάνι η κουλτούρα κάνει. Έχει πάρει και Xanax. Θα βγάλω τα τακούνια και θα περπατήσω στις μύτες των ποδιών μου. Αλλά αυτό δεν είναι εγγύηση ότι το ένα μου τακούνι δεν θα σκάσει με δύναμη στο κεφάλι της κουλτούρας. Και αν αστοχήσω, που δεν το συνηθίζω, θα πετάξω και το δεύτερο τακούνι. Μήπως ξυπνήσει και σωθεί κανένας άνθρωπος.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Δυο καράβια των παιδικών χρόνων

Οπτική Γωνία / Η αριστοκρατική Μαριλένα και η τραχιά Μυρτιδιώτισσα όργωσαν τις ελληνικές θάλασσες, αφήνοντας το στίγμα τους

Βίος και πολιτεία δυο καραβιών που έγραψαν τη δική τους ξεχωριστή ιστορία στα όχι άγνωστα αλλά και όχι πάντοτε ήρεμα νερά της Ελλάδας.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
«Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ρεπορτάζ / «Η μόνη καλλιέργεια που σώθηκε είναι της καταναλωτικής πλάνης»

Ο συγγραφέας Γιάννης Μακριδάκης, που ζει στη Χίο και καλλιεργεί εκεί ο ίδιος τη δική του γη, περιγράφει στη LiFo την καθημερινότητα, που έχει αλλάξει ριζικά μετά τις φωτιές, και την προσπάθεια των κατοίκων να σταθούν ξανά στα πόδια τους.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Βασιλική Σιούτη / Θα λήξει τον πόλεμο στην Ουκρανία ο Τραμπ και με ποιους όρους;

Πώς θα τελειώσει ο πόλεμος στην Ουκρανία και πόσο κοντά βρισκόμαστε σε αυτό το τέλος; Τραμπ και Πούτιν μοιάζουν αποφασισμένοι, αλλά ο Ζελένσκι και οι Ευρωπαίοι ηγέτες δεν βιάζονται.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Οπτική Γωνία / Μαζωνάκης: Το χρονικό μιας (ακόμα) διαπόμπευσης

Αν έβγαζε κάποιος ένα συμπέρασμα από τον χειρισμό της υπόθεσης αυτής, θα έλεγε πως «όλα ήταν ένα λάθος». Ένα λάθος το οποίο πολλοί δεν το βλέπουν ως τέτοιο, καθώς θεωρούν αυτονόητο να μαθαίνουν πληροφορίες για τις ζωές των άλλων, ακόμα και αν αυτές έχουν δυσκολίες και απαιτούν σεβασμό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Οπτική Γωνία / Για τους «εμπρηστές της Πάτρας»: Ιδεολογικές καταχρήσεις μιας φωτογραφίας

Από που προκύπτει το αναρχικό, πόσο μάλλον κάποιο «κομμουνιστικό» προφίλ των «εμπρηστών»; Από ένα σκουλαρίκι, την είδηση για το χασίς και τα τσίπουρα, τα ρούχα που είναι αυτά που συναντάς σε πλήθος εικοσάρηδων σε πλατείες και δρόμους της χώρας;
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Οπτική Γωνία / Υπάρχει όντως λόγος να επιστρέψει ο Τσίπρας;

Υπάρχει ανάγκη στην πολιτική ζωή για ένα νέο κόμμα; Υπάρχει κρίσιμος ζωτικός χώρος που δεν έχει εκπροσώπηση; Μπορεί να ξεπεραστούν ή, έστω, να αμβλυνθούν οι έντονα αρνητικές μνήμες από τη διακυβέρνηση του ΣΥΡΙΖΑ; Είναι ο Αλέξης Τσίπρας το ιδανικό πρόσωπο;
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Σουδάν: Ο ξεχασμένος πόλεμος και τα «παιδιά-πρόσφυγες» που κατηγορούνται ως διακινητές

Οπτική Γωνία / Σουδάν: Η μεγαλύτερη τραγωδία του αιώνα δεν γίνεται ποτέ πρωτοσέλιδο

Οι νεκροί από τις συγκρούσεις, την πείνα και τις επιδημίες υπολογίζεται συνολικά περί το 1 εκατ., και περισσότεροι από τους μισούς εξ αυτών είναι παιδιά. Μια εφιαλτική κατάσταση, που έχει όμως την «ατυχία» να περνά σε δεύτερη ή και τρίτη μοίρα, καθώς ούτε τα ΜΜΕ και τους διεθνείς οργανισμούς φαίνεται να συγκινεί ιδιαίτερα ούτε εντάσσεται εύκολα σε κάποιο πολιτικό αφήγημα ώστε να εμπνεύσει μαζικά κινήματα αλληλεγγύης.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Οπτική Γωνία / Η Εύα Ιλούζ, η Γάζα και μια εκδοτική επιλογή

Σκέψεις πάνω στην απόφαση του Oposito, ενός μικρού εκδοτικού οίκου που έχει δώσει ενδιαφέροντα δείγματα ανήσυχης κοινωνικής και πολιτισμικής σκέψης, για την «αποδέσμευσή» του σε σχέση με το βιβλίο της κοινωνιολόγου Eύα Ιλούζ «Ψυχρή τρυφερότητα. Η άνοδος του συναισθηματικού καπιταλισμού».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ακροβατώντας / Ο διάβολος κρύβεται στις λεπτομέρειες

Ένα εντυπωσιακά μεγάλο κομμάτι της κοινωνίας είναι διατεθειμένο να δώσει «συγχωροχάρτι» για ένα μεγάλο οικονομικό σκάνδαλο, αρκεί οι εμπλεκόμενοι να τηρήσουν ακροδεξιά και ρατσιστική στάση στο μεταναστευτικό.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πέντε ιδρύματα πρώην πρωθυπουργών και ένα ινστιτούτο. Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Ρεπορτάζ / Τα ιδρύματα των πρώην πρωθυπουργών: Ποιος είναι ο ρόλος τους και πώς χρηματοδοτούνται

Τυπικά, σκοπός τους είναι η διατήρηση των αρχείων και η προβολή του έργου πρώην πρωθυπουργών. Στην πράξη, όμως, λειτουργούν και ως think tanks και πολιτικά εργαλεία επιρροής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ