Ο Άντονι Μπουρντέν ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι

Ο Άντονι Μπουρντέν ανάμεσα στο φως και το σκοτάδι Facebook Twitter
Ρομαντικός ευδαιμονιστής που απέπνεε συγχρόνως ναρκισσισμό και ενσυναίσθηση (και συμπόνια), μάλλον συνεσταλμένος εκ φύσεως αλλά εξωστρεφής προς την κάμερα.
0

«Θα το διαπιστώσετε και μόνοι σας έτσι κι αλλιώς, ιδού όμως μια μικρή προληπτική αλήθεια: αυτή η ιστορία δεν έχει χάπι εντ». Αυτό ακούγεται να λέει από το υπερπέραν ο Άντονι Μπουρντέν στις πρώτες σκηνές της ταινίας του πολύπειρου και πολυσχιδούς σκηνοθέτη Μόργκαν Νέβιλ με τίτλο Roadrunner: A Film About Anthony Bourdain που εδώ και κανένα δίμηνο που έκανε πρεμιέρα έχει προκαλέσει έντονο ενδιαφέρον και μπόλικες συζητήσεις. Ανάμεσα σ’ αυτές και το ζήτημα (ηθικής και καλλιτεχνικής φύσεως) που προέκυψε ακριβώς από τον τρόπο που μέσω εφέ "τεχνητής νοημοσύνης" ακούγεται ο επιφανής εκλιπών να λέει κάποια πράγματα που δεν είπε ποτέ σε μικρόφωνο. 

Αν δεν το γνωρίζει όμως ο θεατής αυτό, αποκλείεται να δώσει ιδιαίτερη σημασία σ’ ένα τέτοιο καραμπινάτο τρικ, καθώς παρακολουθεί αυτό το συναρπαστικό (ούτε βαθύ αλλά ούτε και ρηχό) μνημόσυνο στον άνθρωπο που η εθελούσια έξοδός του από τα εγκόσμια πριν από τρία χρόνια σόκαρε το σύμπαν, και ο απόηχος της ακόμα προκαλεί μούδιασμα, περίσκεψη και αναπάντητα υπαρξιακά ερωτήματα. 

Ήταν μια υποδειγματικά εθιστική προσωπικότητα που είχε διαρκώς την τάση να αναλώνεται σε κάποια ιδέα, ουσία ή πρακτική, όπως λόγου χάρη στο βραζιλιάνικο ζίου ζίτσου στο οποίο είχε αφοσιωθεί σε "επαγγελματικό" σχεδόν βαθμό πριν μπει στο τελευταίο και πιο σκοτεινό κεφάλαιο της ζωής του.

Τις ίδιες βασανιστικές απορίες φαίνονται να έχουν και πολλοί από τον στενό του κύκλο, ακόμα κι αν είχαν έρθει σε επαφή με τις σκιές και τους εθισμούς που τον ακολουθούσαν λίγο-πολύ σε όλη του την ζωή, τόσο πριν από την εκτόξευση του στα ύψη της παγκόσμιας φήμης με το βιβλίο “Kitchen Confidential” με την αυγή του 21ου αιώνα (ενώ ήταν ήδη 44 ετών, φουλ μεσήλικας δηλαδή) όσο και ακολούθως με την δημόσια περσόνα που κατοχύρωσε on camera στο “No Reservations” και στο “Parts Unknown”. 

Άντονι Μπουρντέν Ντέιβιντ Τσανγκ Facebook Twitter
O Άντονι Μπουρντέν με τον σεφ και φίλο του Ντέιβιντ Τσανγκ.

«Στο τέλος της μέρας, ο Τόνι ήταν ένας πολύ σκοτεινός [σκοτεινιασμένος, θα μπορούσαμε να πούμε] χαρακτήρας», δηλώνει "εμπιστευτικά" στην ταινία ο διάσημος σεφ Ντέιβιντ Τσανγκ. Και ως παράδειγμα αυτής της έλξης προς το έρεβος και την λήθη, φέρνει το αγαπημένο τραγούδι του Μπουρντέν, που ήταν το βραδείας ληθαργικής διέγερσης άσμα των Brian Jonestown Massacre, “Anemone” (Ανεμώνη). «Ωραία μουσική, πλην όμως μουσική ηρωίνης, ξεκάθαρα», λέει ο Τσανγκ. 

Η ταινία ακολουθεί σε γενικές γραμμές μια συμβατική χρονολογική σειρά ξεκινώντας από το (μάλλον προνομιακό) οικογενειακό background του, για να δείξει στην συνέχεια κάποια παλιά φιλμάκια που τον απεικονίζουν ως ιδανικό νεαρό μποέμ συγγραφέα (πάνω απ’ όλα ως συγγραφέα έβλεπε τον εαυτό του ως το τέλος ο Μπουρντέν, και δικαίως αφού διέθετε όντως την απαιτούμενη στόφα). Ακολούθως ξεδιπλώνεται, μέσω πλούσιου υλικού και μιας σειράς συνεντεύξεων με φίλους (επώνυμους και μη), συγγενείς και πρώην συζύγους, η πορεία προς την καταξίωση και την δόξα ενός «εναλλακτικού» τύπου που βρέθηκε να αποτελεί οικουμενικό πρότυπο και ενσάρκωση μιας σκεπτόμενης και αεικίνητης ευζωίας.    

Ρομαντικός ευδαιμονιστής που απέπνεε συγχρόνως ναρκισσισμό και ενσυναίσθηση (και συμπόνια), μάλλον συνεσταλμένος εκ φύσεως αλλά εξωστρεφής προς την κάμερα, ο δικός μας insider στα ήθη (γαστριμαργικά αλλά και πάσης φύσεως) και τις κουλτούρες του πλανήτη, ένας cool τύπος που τρώει (περίεργα πράγματα συχνά) και πίνει και καπνίζει ανά την υφήλιο, ψαγμένος αλλά όχι σνομπ, εστέτ αλλά προσιτός, ανανήψας αλλά πάντα επιρρεπής, μοναχικός λύκος αλλά και πρότυπο οικογενειάρχη (το τελευταίο το επεδίωξε με γνήσια επιθυμία αλλά όπως θα παραδεχόταν εκ των υστέρων, δεν το κατάφερε τελικά).

Ήταν επίσης μια υποδειγματικά εθιστική προσωπικότητα που είχε διαρκώς την τάση να αναλώνεται σε κάποια ιδέα, ουσία ή πρακτική, όπως λόγου χάρη στο βραζιλιάνικο ζίου ζίτσου στο οποίο είχε αφοσιωθεί σε "επαγγελματικό" σχεδόν βαθμό πριν μπει στο τελευταίο και πιο σκοτεινό κεφάλαιο της ζωής του, σύμφωνα με το αφήγημα αυτής της ταινίας. (Υποθέτω ότι έχουμε πλέον συμφωνήσει πως το ντοκιμαντέρ ως είδος και ως κατασκευή δεν παρουσιάζει κατά κανόνα κάποια ατράνταχτη και οριστική αλήθεια, αλλά, όπως και η μυθοπλασία, συχνά καταθέτει ένα αφήγημα, μια εικασία, μια εκδοχή). 

Άντονι Μπουρντέν Facebook Twitter

Και το τελευταίο κεφάλαιο της ζωής του έχει να κάνει κυρίως με την «καταστροφική», όπως απεικονίζεται στην ταινία, σχέση του με την Άζια Αρτζέντο, μια σχέση τοξική που, σύμφωνα με τις μαρτυρίες που καταγράφονται, τον έκανε να χάσει το μυαλό του στις ατραπούς ενός διαβρωτικού "γεροντοέρωτα" με φόντο τα ραδιενεργά απόνερα της υπόθεσης Γουάινστιν. Το ύστατο post του Μπουρντέν στο Instagram πριν από τον θάνατό του ήταν η μουσική (του Ένιο Μορικόνε) από το ιταλικό αστυνομικό θρίλερ του 1970, Η πόλη της βίας (Città violent) με τον Τσάρλς Μπρόνσον να θέλει να εκδικηθεί την γυναίκα που τον πρόδωσε.    

Μιλώντας πριν από λίγο καιρό στο New Yorker ο σκηνοθέτης της ταινίας έλεγε πως η ακολουθία των γεγονότων που οδήγησαν στην αυτοκτονία του Μπουρντέν είναι «σαν μια αφηγηματική κινούμενη άμμος. Ο κόσμος νομίζει ότι θέλει να μάθει περισσότερα, μόλις όμως τους αποκαλύψεις ένα επιπλέον στοιχείο, θέλει να μάθει άλλα δέκα. Τίποτα όμως από όλα αυτά δεν μας βοηθά πραγματικά να καταλάβουμε… Εκείνη λέει "αυτό συνέβη" και οι άλλοι λένε "Όχι, συνέβη το άλλο". Δεν ήταν αυτή η ταινία που ήθελα να κάνω. Μπορεί κάποιος άλλος να γυρίσει μια άλλη ταινία που να ασχολείται αποκλειστικά με την τελευταία του σχέση ή με τον τελευταίο χρόνο της ζωής του».  

Ό,τι κι αν συνέβη όμως σ’ αυτό το τελευταίο, και πιο σκοτεινό, κεφάλαιο μιας λαμπρής πορείας, δεν αλλάζει την σημασία του μεγάλου ταξιδιού ενός πρώην σεφ που έπρεπε να βρεθεί μαζί με το συνεργείο του στον Λίβανο το 2006 (κατά την κλιμάκωση των εχθροπραξιών ανάμεσα στο Ισραήλ και την Χεζμπολά) και στην αιωνίως μαρτυρική Αϊτή το 2011 για να διαπιστώσει πέρα από κάθε αμφιβολία πως το τραπέζι του δείπνου δεν είναι τελικά «ο μεγάλος εξισωτής της ανθρωπότητας» όπως ήθελε να πιστεύει κάποτε, πως στο τέλος της μακράς ταξιδιωτικής εμπειρίας παραμονεύει το χάος και πως οι απαντήσεις δεν βρίσκονται στις βεβαιότητες αλλά στις αμφισημίες.

    

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Daily / Conan O’Brien Must Go: Ταξίδι στην άκρη του γέλιου

Η σειρά των σπαρταριστών περιηγήσεων ανά τον πλανήτη του διάσημου κωμικού, νυν podcaster και πρώην βασιλιά των νυχτερινών talk show, ξεφεύγει με ξεκαρδιστικό τρόπο από τα αβάσταχτα κλισέ των ταξιδιωτικών ντοκιμαντέρ.  
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία  στη μνήμη

Daily / The Sympathizer: Όλοι οι πόλεμοι διεξάγονται δύο φορές, μία στο πεδίο της μάχης και μία στη μνήμη

Σατιρικό δράμα και περιπέτεια κατασκοπίας συγχρόνως, η νέα φιλόδοξη σειρά του HBO διαθέτει, ανάμεσα στα άλλα σημαντικά της ατού, τον Παρκ Τσαν-γουκ στη σκηνοθεσία και τον Ρόμπερτ Ντάουνι Τζούνιορ σε τέσσερις διαφορετικούς ρόλους.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Daily / Η Παλαιστίνη, η Αμερική και όλοι εμείς: Το κατά Ράμι Γιούσεφ ευαγγέλιο

Ο νεαρός, πολυσχιδής και εξαιρετικά ταλαντούχος ηθοποιός, σεναριογράφος και σκηνοθέτης που πολλοί πρωτογνώρισαν στο Poor Things, λέει τα πράγματα με το όνομα τους στο “More Feelings”, το δεύτερο stand up comedy special που γύρισε για λογαριασμό του ΗΒΟ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Baby Reindeer: Ποτέ η φράση “sent from my iPhone” δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Daily / Baby Reindeer: Ποτέ η φράση «sent from my iPhone» δεν έμοιαζε πιο τρομακτική

Ισορροπώντας ανάμεσα στο θρίλερ, το κοινωνικό δράμα και τη μαύρη κωμωδία, η αυτοβιογραφική σειρά του Netflix αφηγείται με συνταρακτικό τρόπο μια αληθινή ιστορία κακοποίησης, μαζοχισμού και τραύματος.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Daily / Παθός αλλά μη μαθός: Αυλαία χθες για το Curb Your Enthusiasm μετά από 25 χρόνια γέλιου 

Το κωμικό δημιούργημα του Λάρι Ντέιβιντ μας συντρόφεψε εδώ κι ένα τέταρτο του αιώνα, εκδηλώνοντας ό,τι πιο ανάρμοστο μπορεί να φανταστεί κανείς, με σπαρταριστά –και απελευθερωτικά για εμάς τους θεατές– αποτελέσματα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Daily / Ripley: Εγκληματική ιεροτελεστία σε ασπρόμαυρο φόντο

Το διάσημο μυθιστόρημα της Πατρίτσια Χάισμιθ «Ο ταλαντούχος κύριος Ρίπλεϊ» απλώνεται αργά και υποβλητικά στην πιο κινηματογραφικά φιλόδοξη ίσως τηλεοπτική σειρά που έχει παρουσιάσει ποτέ το Netflix.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Daily / Palm Royale: Μια σειρά κομμένη και ραμμένη στα μέτρα της πάντα υπέροχης Κρίστεν Γουίγκ

Η νέα φιλόδοξη σειρά του Apple TV+ αποτελεί ένα ιδιαιτέρως ελκυστικό στο μάτι αμάλγαμα δραματικής σαπουνόπερας και σατιρικής φάρσας, που στα καλύτερά του λειτουργεί σε πολλά επίπεδα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ο Κέιβ, ο Ίνο, ο Τσόμσκι και το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ 

Daily / Ο Κέιβ, ο Ίνο, ο Τσόμσκι και το μποϊκοτάζ στο Ισραήλ 

Η μαζική αποχώρηση δεκάδων συγκροτημάτων από το μεγάλο αμερικανικό φεστιβάλ μουσικής και media South by Southwest λόγω της ύπαρξης χορηγών που ενισχύουν στρατιωτικά το Ισραήλ, επανέφερε το φλέγον ζήτημα του πολιτιστικού μποϊκοτάζ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ