«Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι)

«Mr. Scorsese»: Πέντε ώρες στο μυαλό και την ψυχή του Μάρτιν Σκορσέζε (και λίγες είναι) Facebook Twitter
O Μάρτιν Σκορσέζε – ο «Μάρτι», όπως τον αποκαλούν φίλοι, συνεργάτες και οπαδοί – είναι εδώ και χρόνια ένας παροιμιακά ενθουσιώδης, ανοιχτόκαρδος και συναρπαστικός αφηγητής. Φωτ.: Getty Images/ Ideal Image
0


ΠΕΝΤΕ ΩΡΕΣ ΑΠΛΩΜΕΝΕΣ σε πέντε επεισόδια διαρκεί αυτό το πλούσιο, πανοραμικό, διαφωτιστικό, ενδελεχές, απολαυστικό «φιλμικό πορτραίτο» του μεγάλου Αμερικανού μαέστρου της οθόνης που φιλοτέχνησε σε διάστημα μιας πενταετίας η σκηνοθέτρια και συγγραφέας Ρεμπέκα Μίλερ (και επίσης κόρη του Άρθουρ Μίλερ και σύζυγος του Ντάνιελ Ντέι Λιούις, για όσους δεν το γνωρίζουν) που έκανε πρεμιέρα την Παρασκευή στο Apple TV. Θα μπορούσε να διαρκεί και πολύ παραπάνω και πάλι να μην είναι χορταστικό.

Όχι μόνο επειδή σηκώνει απεριόριστη ανάλυση το έργο του (αλλά και ο ίδιος), όχι μόνο επειδή ο Μάρτιν Σκορσέζε – ο «Μάρτι», όπως τον αποκαλούν φίλοι, συνεργάτες και οπαδοί – είναι εδώ και χρόνια ένας παροιμιακά ενθουσιώδης, ανοιχτόκαρδος και συναρπαστικός αφηγητής, όχι μόνο επειδή καταθέτουν τις εμπειρίες τους μια σειρά από επιφανείς προσωπικότητες της οθόνης που συνδέθηκαν στενά μαζί του – από τον Ρόμπερτ Ντε Νίρο ως τον «διάδοχό» του, Λεονάρντο Ντι Κάπριο, κι από την Ιζαμπέλα Ροσελίνι, η τρίτη σύζυγός του, ως τον Στίβεν Σπίλμπεργκ. Αλλά κυρίως επειδή η Ρεμπέκα Μίλερ μοιάζει να έχει εξασφαλίσει μια ιδιαιτέρως προνομιακή πρόσβαση όχι μόνο στο μυαλό αλλά και την ψυχή (μέχρι ένα σημείο φυσικά) του 82χρονου δημιουργού.  

Ξεκινώντας από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 μέχρι τις μέρες μας, η διαδρομή του Σκορσέζε διαπερνά όλους τους κρίσιμους σταθμούς του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά.

Πέρα από μια χρονολογική ανασκόπηση των ταινιών του – από τους «Κακόφημους δρόμους», τον «Ταξιτζή» και το «Οργισμένο είδωλο» μέχρι τα «Καλά παιδιά», το «Καζίνο» και τον «Λύκο της Γουόλ Στριτ», μεταξύ τόσων άλλων μικρών και μεγάλων αριστουργημάτων της οθόνης – αυτή η επική μονογραφία στέκεται, με οδηγό τον ίδιον κυρίως, και στην ταραχώδη προσωπική ζωή του Σκορσέζε (αν υποθέσουμε ότι μπορεί αυτή να διαχωριστεί από τη δουλειά του).

Στα τραύματα, τις αναστολές, τους εθισμούς, τις εξαρτήσεις, τις καταχρήσεις, τις καταθλίψεις, τους τακτικούς εκτροχιασμούς, τους αγγέλους και τους δαίμονες, τον Βούδα και τον Χριστό (ο ίδιος πάντως εξακολουθεί να αυτοπροσδιορίζεται ως Χριστιανός Καθολικός), τα τέσσερα διαζύγια, τις τρεις κόρες του (από διαφορετικές συζύγους), οι οποίες εμφανίζονται άπασες στο ντοκιμαντέρ. Σε μια από τις πιο συνταρακτικές σκηνές, εμφανίζεται επίσης η Έλεν Μόρις, η πέμπτη και τελευταία  σύζυγός του, με την οποία είναι μαζί εδώ και τριάντα χρόνια, πάσχει όμως, όπως μας επιτρέπεται να διαπιστώσουμε, από προχωρημένο Πάρκινσον.

Ξεκινώντας από τα τέλη της δεκαετίας του ’60 μέχρι τις μέρες μας, η διαδρομή του Σκορσέζε διαπερνά όλους τους κρίσιμους σταθμούς του σύγχρονου αμερικανικού σινεμά. Την επιρροή της πρωτοπορίας, του underground και της αντικουλτούρας, την άνοδο και την πτώση της ανεξάρτητου σινεμά, την ισχύ που είχε κάποτε η κινηματογραφική κριτική, την επέλαση των blockbuster, την υποχώρηση της αίθουσας. Ο μικρός Μάρτιν Σκορσέζε ζούσε στον παλμό του παλιού, ζόρικου, βίαιου downtown του Μανχάταν, στα πέριξ της λεγόμενης «Little Italy», είχε άμεση επαφή με τα αλάνια και με τους μαφιόζους της γειτονιάς, αλλά συχνά, λόγω της ασθενικής προδιάθεσης και του άσθματος που του έκοβε την αναπνοή, ήταν αναγκασμένος να βλέπει τον κόσμο από το παράθυρό του. Σαν ταινία. Και μετά αποσυρόταν στο δωμάτιό του σχεδιάζοντας στο χαρτί καρέ-καρέ τις ταινίες που έφτιαχνε ήδη στο μυαλό του. «Δόξα τω Θεώ για το άσθμα!», λέει χαριτολογώντας ο Σπάικ Λι, ο οποίος σημειώνει επίσης για τον Σκορσέζε ότι, «αντίθετα από άλλους, ας μην πούμε ονόματα, για τους οποίους η βία είναι fun [μπορεί και να εννοεί τον Ταραντίνο], η βία στις ταινίες του Μάρτι είναι πάντα ένα λειτουργικό κομμάτι της ιστορίας».  

Από την αρχή του πρώτου επεισοδίου ήδη, ο ίδιος ο Σκορσέζε θέτει τα ερωτήματα που τον απασχολούν από τότε που θυμάται τον εαυτό του και επιχείρησε τα διαλογιστεί στις ταινίες του: «Ποιοι είμαστε, ή μάλλον τι είμαστε ως ανθρώπινα όντα; Είμαστε εγγενώς καλοί ή κακοί; Αυτός είναι ο αγώνας. Μ’ αυτό παλεύω όλη την ώρα». Το “Mr. Scorsese” καθιστά σαφές πόσο επείγουσες για τον ίδιον οι ταινίες του, και πόσο έντονα τον απορροφούν, συχνά σε επικίνδυνο και σίγουρα ανθυγιεινό (ψυχοσωματικά) βαθμό. Αλλά και πόση συμπόνια μεταφέρουν, ειδικά για τους αμαρτωλούς, τους παρίες, τους μοναχικούς, τους «σπασμένους»,  τους στερημένους, τους παραβατικούς, τους πλανημένους. Όχι «ενσυναίσθηση», συμπόνια. Βαθιά, υπαρξιακή συμπόνια. «Η προσέγγισή του μπορεί να είναι αισθησιακή, δουλεύει όμως σκληρά σαν ανθρακωρύχος», λέει για τον Σκορσέζε ο Ντάνιελ Ντέι Λιούις. «Και συγχρόνως διαθέτει την κλίση και την αφοσίωση ιερωμένου».  

Mr. Scorsese — Official Trailer | Apple TV+

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Daily / Οι πιτσιρικάδες με τα μαχαίρια και με τα μυαλά στα κάγκελα

Ο 20χρονος νεκρός της οπαδικής συμπλοκής στη Χαλκίδα θα γίνει κι αυτός άλλος ένας μάρτυρας, άλλο ένα εικόνισμα σαν αυτά που βλέπουμε στα πέταλα των «οργανωμένων», πλάι σε πανό που γράφουν «λευτεριά στα αδέρφια μας».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Daily / Τέσσερις σκέψεις για μια κηδεία

Η επιδεικτική απουσία της «προοδευτικής» αντιπολίτευσης από την κηδεία του Διονύση Σαββόπουλου έμοιαζε με σιωπηλό ξέσπασμα βρέφους που δεν γίνεται το δικό του, ασχέτως της αλγεινής εντύπωσης που προκάλεσε σε πολύ κόσμο η μερική μετάλλαξη της τελετής σε high-end κυβερνητικό σουαρέ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ