Highest 2 Lowlest: Ο Σπάικ Λι φέρνει τον Κουροσάβα στη σημερινή Νέα Υόρκη

Highest 2 Lowlest: Ο Σπάικ Λι μεταφέρει το πνεύμα του Κουροσάβα στη Νέα Υόρκη του σήμερα Facebook Twitter
Η ταινία παίρνει φωτιά όταν ο μεγιστάνας αναγκάζεται να περιπλανηθεί από τα «ψηλά» στα «χαμηλά», στην ανομία των «γκέτο» του Μπρονξ.
0


ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΙΤΛΟΥΣ αρχής της νέας και άκρως συναρπαστικής –ειδικά από τη μέση και μετά– ταινίας του Σπάικ Λι (διαθέσιμης εδώ και λίγες μέρες στο Apple TV+) ο θεατής πληροφορείται ότι το εμπνευσμένο σενάριο που έγραψε ο Άλαν Φοξ για την ταινία είναι «βασισμένο» σ’ ένα παλιό αστυνομικό μυθιστόρημα του Εντ ΜακΜπέιν με τίτλο «King’s Ransom».

Στο ίδιο αυτό βιβλίο είχε επίσης βασιστεί και ένα από τα καλύτερα  «αστυνομικά» φιλμ όλων των εποχών, το «High and Low» όπως είναι ο αγγλικός τίτλος (ο ελληνικός ήταν «Ο δολοφόνος του Τόκιο», ασχέτως αν ή ταινία ήταν τοποθετημένη στη Γιοκοχάμα, και ο πρωτότυπος γιαπωνέζικος «Παράδεισος και Κόλαση») της ταινίας του Ακίρα Κουροσάβα που βγήκε για πρώτη φορά στις αίθουσες το 1963. Ο ίδιος ο τίτλος της ταινίας του Σπάικ Λι αποκαλύπτει τη σύνδεσή της με το «High and Low», αλλά για να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία, στο τέλος του «Highest 2 Lowest» («Το δίλημμα») εμφανίζεται μια κάρτα που δηλώνει ότι η ταινία είναι «εμπνευσμένη από τον master, Ακίρα Κουροσάβα». 

Ο ίδιος ο τίτλος της ταινίας του Σπάικ Λι αποκαλύπτει τη σύνδεσή της με το «High and Low», αλλά για να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία, στο τέλος του «Highest 2 Lowest» εμφανίζεται μια κάρτα που δηλώνει ότι η ταινία είναι «εμπνευσμένη από τον master, Ακίρα Κουροσάβα». 

Πέρα από την έμπνευση, ο κεντρικός άξονας της πλοκής είναι σχεδόν ο ίδιος και στις δύο ταινίες: Πάνω που ένας μεγιστάνας (της βιομηχανίας υποδημάτων ο Τοσίρο Μιφούνε στην ταινία του Κουριοάβα, της δισκογραφικής βιομηχανίας ο Ντένζελ Ουάσιγκτον στο «ριμέικ» του Σπάικ Λι) επιχειρεί να ξαναπάρει τα ηνία της εταιρείας που ο ίδιος ίδρυσε, με ρίσκο να τα χάσει όλα, πληροφορείται ότι ένας περιφρονημένος «παρίας» έχει απαγάγει τον γιο του και ζητά ως λύτρα όλη του την περιουσία σχεδόν. Ο απαγωγέας όμως έχει απαγάγει το λάθος παιδί – έχει απαγάγει το παιδί του σοφέρ, αλλά όταν συνειδητοποιεί το σφάλμα του, επιμένει στην αρχική του απαίτηση, υποχρεώνοντας τον μεγιστάνα να αντιμετωπίσει ένα φοβερό δίλημμα. 

Στην περίπτωση του χαρακτήρα που υποδύεται ο Ντενζέλ Ουάσιγκτον (που είναι για τον Λι περίπου ότι ο Ντε Νίρο για τον Σκορσέζε) το δίλημμα είναι ίσως ακόμα πιο έντονο στην εποχή του ίντερνετ: Τι θα πουν τα social media αν, αφού σώθηκε ο «γόνος» του, επιτρέψει να πεθάνει ένα «φτωχόπαιδο», το οποίο ήταν όχι μόνο κολλητός του γιου του αλλά και μοναχογιός του παλιού του φίλου και νυν σοφέρ του; Τον σοφέρ τον υποδύεται ο πάντα εξαιρετικός Τζέφρι Ράιτ και ο χαρακτήρας του μοιάζει να εκπροσωπεί μια βαθιά συνείδηση της (νεοϋορκέζικης) Μαύρης κουλτούρας. Το πολυτελές ρετιρέ του μεγιστάνα της δισκογραφίας είναι γεμάτο από τοτέμ αυτής της κουλτούρας, αλλά η καρδιά της χτυπά στις παλιές αφίσες που κοσμούν το δωματιάκι του σοφέρ.

Η ταινία παίρνει φωτιά όταν ο μεγιστάνας αναγκάζεται να περιπλανηθεί από τα «ψηλά» στα «χαμηλά», στην ανομία των «γκέτο» του Μπρονξ, εκεί όπου μας αποκαλύπτεται η μορφή του απαγωγέα, τον οποίον υποδύεται με χαρισματικό μένος ο ράπερ A$AP Rocky. Όπως και στην ταινία του Κουροσάβα έξι δεκαετίες πριν, δεν είναι αυτός ο ήρωας της ιστορίας, ούτε δικαιολογείται η πράξη του, αλλά φαίνεται να είναι οργισμένος για τους σωστούς «πολιτικοκοινωνικούς» λόγους, τουλάχιστον όπως αυτός τους αντιλαμβάνεται. Τελικά όμως, η ετυμηγορία της –πλημμυρισμένης από μουσική– ταινίας του Σπάικ Λι είναι εναντίον των κινήτρων του αλλά και της εποχής που εκπροσωπεί.   

Highest 2 Lowest | Official Trailer HD | A24

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο άνθρωπος που έφερε την μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Daily / Ο άνθρωπος που έφερε τη μαύρη μουσική κουλτούρα στο σαλόνι εκατομμυρίων σπιτιών

Το ντοκιμαντέρ «Sunday Best: The untold story of Ed Sullivan» αναδεικνύει τη συμβολή του Εντ Σάλιβαν και της δημοφιλέστατης τηλεοπτικής εκπομπής του στην ανάδειξη τεράστιων μορφών της μαύρης μουσικής, από τη Nίνα Σιμόν και τον Τζέιμς Μπράουν μέχρι την Tίνα Τέρνερ και τον Στίβι Γουόντερ.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Για τα πανηγύρια

Daily / Για τα πανηγύρια

Τα πανηγύρια είναι πλέον αναπόσπαστο μέρος του πακέτου της καλοκαιρινής εμπειρίας. Δεν είναι κακό αυτό. Κι ας απορούμε κάποιοι με την «γιγάντωσή» τους, την οποία δεν θα μπορούσαμε να είχαμε προβλέψει με τίποτα λίγες δεκαετίες πριν.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Daily / Πανικοβληθείτε ελεύθερα

Πριν από λίγες μέρες κυκλοφόρησε από το HBO το νέο ‘comedy special’ του πάντα εξαίρετου Μαρκ Μάρον, στη διάρκεια του οποίου το οικουμενικό γίνεται προσωπικό, το προσωπικό πολιτικό και το γέλιο ένα στιγμιαίο αλλά πολύτιμο βάλσαμο για τον πόνο και την σύγχυση.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Daily / Το καθαρτήριο των παλιών τηλεοπτικών σειρών

Με μια λύπη παραπάνω πληροφορηθήκαμε τον θάνατο του Μάλκολμ-Τζαμάλ Γουόρνερ, του «γιου» του Μπιλ Κόσμπι στην πιο διάσημη παγκοσμίως οικογενειακή σειρά της δεκαετίας του ’80, με τον οποίον μεγαλώσαμε συγχρόνως κάποτε.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Daily / Ισχύει πράγματι ότι οι άνδρες δεν διαβάζουν λογοτεχνία;

Το βιβλίο είναι ανάγνωσμα, είναι αναψυχή, αλλά μπορεί να είναι και μια προέκταση του κατόχου του, ένα στοιχείο και ένα αξεσουάρ που υποδηλώνει την «ταυτότητα» ή την «φυλή» του ατόμου που το διαβάζει (ή το περιφέρει νωχελικά στις διακοπές).
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Daily / «Αποκάλυψη στους Τροπικούς»: Ένα πραγματικά σπουδαίο ντοκιμαντέρ μόλις ανέβηκε στο Netflix  

Η τελευταία ερευνητική δουλειά της βραβευμένης σκηνοθέτριας Πέτρα Κόστα, είναι ένα υποδειγματικό, υποβλητικό ντοκιμαντέρ με κεντρικό άξονα την καθοριστική συμβολή των Βραζιλιάνων Ευαγγελιστών στην άνοδο του «Τραμπ των Τροπικών» στην εξουσία.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ