Highest 2 Lowlest: Ο Σπάικ Λι φέρνει τον Κουροσάβα στη σημερινή Νέα Υόρκη

Highest 2 Lowlest: Ο Σπάικ Λι μεταφέρει το πνεύμα του Κουροσάβα στη Νέα Υόρκη του σήμερα Facebook Twitter
Η ταινία παίρνει φωτιά όταν ο μεγιστάνας αναγκάζεται να περιπλανηθεί από τα «ψηλά» στα «χαμηλά», στην ανομία των «γκέτο» του Μπρονξ.
0


ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΙΤΛΟΥΣ αρχής της νέας και άκρως συναρπαστικής –ειδικά από τη μέση και μετά– ταινίας του Σπάικ Λι (διαθέσιμης εδώ και λίγες μέρες στο Apple TV+) ο θεατής πληροφορείται ότι το εμπνευσμένο σενάριο που έγραψε ο Άλαν Φοξ για την ταινία είναι «βασισμένο» σ’ ένα παλιό αστυνομικό μυθιστόρημα του Εντ ΜακΜπέιν με τίτλο «King’s Ransom».

Στο ίδιο αυτό βιβλίο είχε επίσης βασιστεί και ένα από τα καλύτερα  «αστυνομικά» φιλμ όλων των εποχών, το «High and Low» όπως είναι ο αγγλικός τίτλος (ο ελληνικός ήταν «Ο δολοφόνος του Τόκιο», ασχέτως αν ή ταινία ήταν τοποθετημένη στη Γιοκοχάμα, και ο πρωτότυπος γιαπωνέζικος «Παράδεισος και Κόλαση») της ταινίας του Ακίρα Κουροσάβα που βγήκε για πρώτη φορά στις αίθουσες το 1963. Ο ίδιος ο τίτλος της ταινίας του Σπάικ Λι αποκαλύπτει τη σύνδεσή της με το «High and Low», αλλά για να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία, στο τέλος του «Highest 2 Lowest» («Το δίλημμα») εμφανίζεται μια κάρτα που δηλώνει ότι η ταινία είναι «εμπνευσμένη από τον master, Ακίρα Κουροσάβα». 

Ο ίδιος ο τίτλος της ταινίας του Σπάικ Λι αποκαλύπτει τη σύνδεσή της με το «High and Low», αλλά για να μην υπάρχει καμιά αμφιβολία, στο τέλος του «Highest 2 Lowest» εμφανίζεται μια κάρτα που δηλώνει ότι η ταινία είναι «εμπνευσμένη από τον master, Ακίρα Κουροσάβα». 

Πέρα από την έμπνευση, ο κεντρικός άξονας της πλοκής είναι σχεδόν ο ίδιος και στις δύο ταινίες: Πάνω που ένας μεγιστάνας (της βιομηχανίας υποδημάτων ο Τοσίρο Μιφούνε στην ταινία του Κουριοάβα, της δισκογραφικής βιομηχανίας ο Ντένζελ Ουάσιγκτον στο «ριμέικ» του Σπάικ Λι) επιχειρεί να ξαναπάρει τα ηνία της εταιρείας που ο ίδιος ίδρυσε, με ρίσκο να τα χάσει όλα, πληροφορείται ότι ένας περιφρονημένος «παρίας» έχει απαγάγει τον γιο του και ζητά ως λύτρα όλη του την περιουσία σχεδόν. Ο απαγωγέας όμως έχει απαγάγει το λάθος παιδί – έχει απαγάγει το παιδί του σοφέρ, αλλά όταν συνειδητοποιεί το σφάλμα του, επιμένει στην αρχική του απαίτηση, υποχρεώνοντας τον μεγιστάνα να αντιμετωπίσει ένα φοβερό δίλημμα. 

Στην περίπτωση του χαρακτήρα που υποδύεται ο Ντενζέλ Ουάσιγκτον (που είναι για τον Λι περίπου ότι ο Ντε Νίρο για τον Σκορσέζε) το δίλημμα είναι ίσως ακόμα πιο έντονο στην εποχή του ίντερνετ: Τι θα πουν τα social media αν, αφού σώθηκε ο «γόνος» του, επιτρέψει να πεθάνει ένα «φτωχόπαιδο», το οποίο ήταν όχι μόνο κολλητός του γιου του αλλά και μοναχογιός του παλιού του φίλου και νυν σοφέρ του; Τον σοφέρ τον υποδύεται ο πάντα εξαιρετικός Τζέφρι Ράιτ και ο χαρακτήρας του μοιάζει να εκπροσωπεί μια βαθιά συνείδηση της (νεοϋορκέζικης) Μαύρης κουλτούρας. Το πολυτελές ρετιρέ του μεγιστάνα της δισκογραφίας είναι γεμάτο από τοτέμ αυτής της κουλτούρας, αλλά η καρδιά της χτυπά στις παλιές αφίσες που κοσμούν το δωματιάκι του σοφέρ.

Η ταινία παίρνει φωτιά όταν ο μεγιστάνας αναγκάζεται να περιπλανηθεί από τα «ψηλά» στα «χαμηλά», στην ανομία των «γκέτο» του Μπρονξ, εκεί όπου μας αποκαλύπτεται η μορφή του απαγωγέα, τον οποίον υποδύεται με χαρισματικό μένος ο ράπερ A$AP Rocky. Όπως και στην ταινία του Κουροσάβα έξι δεκαετίες πριν, δεν είναι αυτός ο ήρωας της ιστορίας, ούτε δικαιολογείται η πράξη του, αλλά φαίνεται να είναι οργισμένος για τους σωστούς «πολιτικοκοινωνικούς» λόγους, τουλάχιστον όπως αυτός τους αντιλαμβάνεται. Τελικά όμως, η ετυμηγορία της –πλημμυρισμένης από μουσική– ταινίας του Σπάικ Λι είναι εναντίον των κινήτρων του αλλά και της εποχής που εκπροσωπεί.   

Highest 2 Lowest | Official Trailer HD | A24

Daily
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η παραβολή του ασώτου 

Daily / Η παραβολή του ασώτου 

Μια δεκαετία μετά το ενδεχόμενο Grexit, το «μαύρο πρόβατο» επιστρέφει ως λευκός κύκνος, εμφανίζεται ως υπόδειγμα δημοσιονομικής σύνεσης και κερδίζει επάξια μια περίοπτη θέση στην ευρωπαϊκή ελίτ. Κι έζησαν αυτοί καλά, κι εμείς καλύτερα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
100 χρόνια New Yorker: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Daily / 100 χρόνια «New Yorker»: Το ντοκιμαντέρ του Netflix για το περίφημο περιοδικό

Ζει και βασιλεύει ο ιστορικός τίτλος, φαινομενικά άτρωτος στη φθορά και στα τερτίπια του χρόνου αλλά και στα απανωτά πλήγματα που έχουν γονατίσει τούτο τον αιώνα τα μέσα, και ειδικά τα έντυπα.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Daily / Η ακροδεξιά θεριεύει κι ας μην δηλώνει κανείς ακροδεξιός

Η νέα έρευνα του Σημείου για τη Μελέτη και την Αντιμετώπιση της Ακροδεξιάς επικυρώνει αυτό που πλέον διαπιστώνει κανείς καθημερινά, εντός και εκτός διαδικτύου, στο δρόμο, στις συναναστροφές, στην ατμόσφαιρα
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Daily / Το “Train Dreams” του Netflix είναι ένα κομψοτέχνημα και μία από τις ταινίες της χρονιάς

Κάπου ανάμεσα σε ελεγεία και σε ύμνο, η ταινία που προσγειώθηκε προ μερικών ημερών στην πλατφόρμα, είναι ένα λεπτό, ατμοσφαιρικό και συγκινητικό δράμα με αξέχαστες εικόνες και εξαιρετικές ερμηνείες.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
Το κακό υπάρχει παντού αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Daily / Το κακό υπάρχει παντού, αλλά κυρίως στους πλούσιους, λευκούς άνδρες 

Μέσα στην πληθώρα δραματικών θρίλερ «πολυτελείας» που έχουν κατακλύσει εσχάτως το τοπίο των σειρών, το «Beast in me» («Το τέρας μέσα μου») του Netflix είναι μία από τις καλύτερες προτάσεις. 
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ