Τα δυτικά brands που δεν μπορούν να φύγουν από τη Ρωσία

Τα δυτικά brands που δεν μπορούν να φύγουν από τη Ρωσία Facebook Twitter
Φωτ.: EPA
0

Ο πόλεμος στην Ουκρανία οδήγησε πολλά δυτικά brand να γυρίσουν την πλάτη στη Ρωσία, αλλά κάποιες εταιρείες έχουν ακόμη καταστήματα ανοιχτά στη χώρα, τα οποία λένε ότι δεν μπορούν να κλείσουν. 

Τα Marks & Spencer, τα Burger King και ξενοδοχειακοί όμιλοι Marriott και Accor περιορίζονται από σύνθετες συμφωνίες franchise, που δεν τους επιτρέπουν να αποσυρθούν από τη Ρωσία. 

Οι εταιρείες αυτές έχουν αναθέσει σε τρίτους τις επιχειρήσεις στη Ρωσία, οι οποίες δεν τους ανήκουν. Συνδυαστικά, αυτές οι εταιρείες έχουν σχεδόν 1.000 καταστήματα και ξενοδοχεία που λειτουργούν ακόμη στη Ρωσία. 

Τα Marks & Spencer έχουν 48 καταστήματα και τα Burger King έχουν 800 εστιατόρια που είναι ακόμη ανοιχτά, ενώ οι Marriott και Accor έχουν 28 και 57 ξενοδοχεία αντίστοιχα. Σύμφωνα με το BBC, οι εταιρείες είναι δεσμευμένες από νομικές συμφωνίες franchise, κάτι που το κάνει δύσκολο «εξαφανιστεί» το όνομά τους από τους κεντρικούς δρόμους ή τα εμπορικά κέντρα της Ρωσίας. 

Πολλές δυτικές εταιρείες είχαν τέτοιες συμφωνίες για δεκαετίες. Για παράδειγμα, τα καταστήματα των Marks & Spencer τα χειρίζεται η τουρκική FiBA, η οποία από το 1999 έχει τα δικαιώματα να πουλά τα προϊόντα της εταιρείας σε όλη την ανατολική Ευρώπη. Ο κολοσσός της λιανικής πώλησης λέει ότι έχει αναστείλει τις αποστολές προϊόντων της στη FiBA, ως απάντηση στον πόλεμο στην Ουκρανία

Τα εστιατόρια των Burger King στη Ρωσία επίσης τα λειτουργούν δικαιοδόχοι, ανέφεραν στο BBC από την Restaurant Brands International, στην οποία ανήκει το συγκεκριμένο brand. «Αυτές οι μακροχρόνιες νομικές συμφωνίες δεν είναι μπορούν να αλλάξουν εύκολα στο άμεσο μέλλον», επεσήμαναν ακόμη. 

Οι ξενοδοχειακοί όμιλοι Marriott, IHG και η γαλλική αλυσίδα Accor- που μεταξύ άλλων της ανήκουν τα brand Ibis και Novotel- δραστηριοποιούνται στη Ρωσία υπό παρόμοιες συμφωνίες. Από τη Marriott ανέφεραν στο BBC ότι τα ξενοδοχεία της στη Ρωσία ανήκουν σε τρίτους αλλά συμπλήρωσε ότι «θα συνεχίσει να αξιολογεί τη δυνατότητα να παραμείνουν ανοιχτά», αφήνοντας να εννοηθεί ότι εξετάζει τις συμφωνίες franchise.

Η μέθοδος του franchise είναι χρήσιμη για την είσοδο δυτικών brand σε αγορές που δεν έχουν τη δυνατότητα να μπουν ή δεν έχουν γνώση για τις συγκεκριμένες χώρες. «Ως πολίτης θα σκεφτόσουν γιατί απλά δεν κλείνουν τα καταστήματά τους; Αλλά, από καθαρά επιχειρηματική και συμβατική άποψη, είναι πολύ δύσκολο να το πράξουν χωρίς εκτεταμένες νομικές συνέπειες», επεσήμανε ο Γκρέιαμ Πέιν, ειδικός στο franchise στη δικηγορική εταιρεία Bird&Bird.

Αυτές οι συνέπειες θα μπορούσαν να έχουν σοβαρές οικονομικές επιπλοκές για δυτικές επιχειρήσεις, που θα μπορούσαν να μηνυθούν από τους δικαιοδόχους, αν παραβιάσουν την όποια συμφωνία, που συχνά γίνεται για 10 ή και περισσότερα χρόνια. 

Οι συμφωνίες συνήθως έχουν όρο που προβλέπουν τον τερματισμό τους αν ο δικαιοδόχος κάνει κάτι που βλάπτει τη φήμη της εταιρείας. Όμως, το πρόβλημα στην περίπτωση της Ρωσίας είναι ότι πολλοί δικαιοδόχοι δεν κάνουν οι ίδιοι κάτι λάθος, επεσήμανε η Βικτόρια Χομπς της Bird&Bird. 

Η ίδια τόνισε ότι, πέρα από την ανησυχία σε ανθρώπινο επίπεδο, για τα όσα συμβαίνουν στην Ουκρανία, οι εταιρείες αυτές φοβούνται ότι μπορεί να βλάψει τη φήμη τους η παραμονή των brand τους στη Ρωσία. 

Στο μεταξύ, οι εταιρείες προσπαθούν να κάνουν ό,τι μπορούν για να βοηθήσουν την κατάσταση και έχουν εκφράσει την υποστήριξή τους στην Ουκρανία μετά τη ρωσική εισβολή. 

Η Accor- που έχει 57 ξενοδοχεία με 3.500 εργαζόμενους στη Ρωσία- έχει αναστείλει κάθε μελλοντικό άνοιγμα. Η Burger King διαθέτει τα κέρδη από τις επιχειρήσεις franchise στη Ρωσία σε ανθρωπιστικές προσπάθειες. Η Marriott και η IHG- η κάθε μία έχει 28 ξενοδοχεία στη Ρωσία- έχουν σταματήσει την ανάπτυξη νέων μονάδων και τις επενδύσεις στη χώρα, ενώ έκλεισαν τα γραφεία τους στη Μόσχα. Επίσης, η Marks & Spencer έχει υποσχεθεί πάνω από 1,5 δισεκατομμύρια λίρες για την υποστήριξη των προσφύγων και δωρίζει 20.000 παλτά και ισοθερμικά. 
 

Διεθνή
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ