Με τις θέσεις της business class να γίνονται μεγαλύτερες, πιο ιδιωτικές και πιο πολυτελείς, η πρώτη θέση στα αεροπορικά ταξίδια αρχίζει να αποτελεί παρελθόν σε πολλές αεροπορικές εταιρείες. 

 

Όχι, όμως, σε όλες. 

 

Κάποιες από τις μεγαλύτερες εταιρείες των αιθέρων προτίθενται να κρατήσουν για λόγους γοήτρου την πρώτη θέση, που πάντως μάλλον δεν θα μοιάζει με εκείνη του παρελθόντος. 

 

This could be the future of first class airplane travel
Η πρώτη θέση της Qantas - Πηγή φωτογραφίας: Getty Images

 

Με τα μικρότερα αεροσκάφη να αντικαθιστούν τους «γίγαντες»  A380 και 747, οι σχεδιαστές εξετάζουν μια επαναστατική, ριζική αλλαγή της πρώτης θέσης. 

 

«Το να έχεις μια καμπίνα πρώτης θέσης έχει πανίσχυρη επίδραση στους επιβάτες, καθώς πρόκειται για προσφορά της εταιρείας προς τους πελάτες στα καλύτερά της» εξηγεί ο Άντονι Χάρκαπ, επικεφαλής σχεδιαστής στην εταιρεία Teague και, ως εφευρέτης και σχεδιαστής των σουιτών First Apartments και The Residence στα αεροσκάφη Α380 της Etihad, μάλλον ξέρει τι λέει. 


Η «Residence» ήταν μια σουίτα με υπέρδιπλο κρεβάτι για πάνω από δύο επιβάτες που βρισκόταν στο αποκαλούμενο «μέτωπο», στο πάνω επίπεδο του θηριώδους Airbus 380. 

 

Το σχέδιο του First Apartment ήταν ένα εντυπωσιακό βήμα προς τη μετακίνηση της σουίτας 90 μοίρες από την πορεία ταξιδιού του αεροσκάφους, ενώ διέθετε επιπλέον και μια πολυθρόνα. 

 

This could be the future of first class airplane travel
Η πρώτη θέση The Residence της Etihad - Πηγή φωτογραφίας: Getty Images

 


«Για πρώτη φορά οι επιβάτες δεν χρειαζόταν να κοιμούνται στο ίδιο σημείο που έτρωγαν» λέει ο Χάρκαπ για την ιδέα αυτή που σύντομα υιοθετήθηκε και σε άλλες εταιρείες. 

 

«Λίγα χρόνια μετά, η Singapore Airlines παρουσίασε μια ειδική θέση και ένα κρεβάτι τύπου δωμάτιο πάλι - ξανά στο επάνω πάτωμα του Α380... μια μοναδική καμπίνα σε ένα μοναδικό σημείο» σημειώνει ο Χάρκαπ. 

 

This could be the future of first class airplane travel
Η πρώτη θέση της Singapore Airlines - Πηγή φωτογραφίας: Getty Images

 

Αναλόγως, και το Boeing 747 δημιούργησε, κατ'απαίτηση των εταιρειών, καμπίνες πρώτης θέσης στο ήσυχο και για λίγους «ρύγχος» των εμβληματικών αεροσκαφών της.


Όμως, με την παραγωγή των 747 και Α380 να φτάνει στο τέλος της και με πολλές αεροπορικές εταιρείες να επιλέγουν την απόσυρση των τζάμπο και σούπερτζαμπο τους στους αβέβαιους καιρούς της Covid-19, ο χώρος των νέων μικρότερων αεροσκαφών, όπως το Α350 και το 777 της Boeing, είναι πιο μικρός για την πρώτη θέση και περιορίζεται ουσιαστικά σε μερικες «παραλληλόγραμες» μικρές καμπίνες. 
 


Αυτό καθιστά πρόκληση για τους σχεδιαστές τη δημιουργία ενός χώρου που δίνει την αίσθηση της απομόνωσης και της πολυτέλειας, ιδίως στην περίπτωση των αεροπορικών έχουν αποφασίσει να κάνουν περικοπές στους χώρους πρώτης θέσης. 

 

«Η νέα καμπίνα της Teague, η Four Seasons υπόσχεται πολυτέλεια χωρίς συμβιβασμους, επιλογή και ιδιωτικότητα χωρίς τοίχους, μέσω ενός απλού, ελαφρού, συμπαγούς σχεδίου» λέει ο Χάρκαπ για τη νέα έμπνευση της εταιρείας του.

 

This could be the future of first class airplane travel
Η καμπίνα Four Seasons της Teague - Πηγή φωτογραφίας: Teague

 

Η Four Seasons -που δε σχετίζεται με κάποιο τρόπο με το ομώνυμο ξενοδοχείο- είναι γενναιόδωρη με το πιο περιζήτητο ζητούμενο σε ένα αεροπλάνο: Τον χώρο. Εκεί που άλλες διαρρυθμίσεις προσφέρουν οκτώ θέσεις που γίνονται κρεβάτια, τέσσερις με παράθυρα και άλλες τόσες στο διάδρομο, η Teague προτείνει δύο ζευγάρια θέσεων στη μέση και τέσσερα κρεβάτια στα παράθυρα. Άρα, ο προσωπικός χώρος του κάθε επιβάτη χωρίζεται στο διάδρομο, με τη θέση του στη μέση και το κρεβάτι του στο διάδρομο. 

 


Η Four Seasons της Teague είναι μία από τις επιλογές των αεροπορικών εταιρειών που πρέπει να επεξεργαστούν τη μελλοντική διαρρύθμιση των καμπίνων τους δύο με τρία χρόνια πριν την παραγγελία των αεροσκαφών, ώστε να υπάρχει επαρκής χρόνος σχεδίασης, πιστοποίησης ασφαλείας και εγκατάστασης στα εργαστάσια της Airbus ή της Boeing, σε Τουλούζη και Σιάτλ, αντιστοίχως. 

 

Για τους σχεδιαστές υπάρχει και το τι βρίσκεται γύρω από την καμπίνα της πρώτης θέσης, όπως μια μικρή κουζίνα ή μπαρ, που ναι μεν θα αυξάνουν την πολυτέλεια τής πτήσης, αλλά θα μειώνουν το διαθέσιμο χώρο. 

 

«Το να καταργήσουμε εντελώς την πρώτη θέση και να χάσουμε το απαύγασμα στην κορωνίδα των θέσεων των αεροπορικών εταιρειών, είναι ένα δύσκολο μήνυμα να περάσουμε. Αντ'αυτού, είναι πιο λογικό να μειώσουμε το μέγεθος της καμπίνας πρώτης θέσης, περιορίζοντάς τη σε ένα μικρό αριθμό αεροσκαφών. Μ'αυτό τον τρόπο, η αεροπορική περιορίζει το οικονομικό ρίσκο και διατηρεί την πρώτη θέση της» εξηγεί ο Χάρκαπ. 

 

Με πληροφορίες από CNN