Μια νύχτα στις αρχές του Οκτώβρη του 1959 ένας από τους πιο ευφάνταστους συγγραφείς και τηλεοπτικούς παραγωγούς του 20ου αιώνα άλλαξε την πορεία στην ιστορία του νεαρού ακόμα τότε τηλεοπτικού μέσου τοποθετώντας τους θεατές στο παράλληλο σύμπαν της «Ζώνης του Λυκόφωτος».

 

Αφού ως νεαρός υπηρέτησε και μάλιστα στο πεδίο της μάχης κατά τον Β' Παγκόσμιο Πόλεμο, ο Ροντ Σέρλινγκ πέρασε το μεγαλύτερο μέρος της δεκαετίας του '50 ως επιτυχημένος freelance σεναριογράφος για το ραδιόφωνο και την τηλεόραση. Συναισθηματικός και ευαισθητοποιημένος τύπος κατά βάθος, ο Σέρλινγκ έθιγε στα έργα του διάφορα κοινωνικά και πολιτικά ζητήματα που τον απασχολούσαν σε μια εποχή μάλιστα που απλωνόταν στη βιομηχανία ψυχαγωγίας το φάσμα του μακαρθισμού.

 

Κουρασμένος να επιχειρεί να θίξει σημαντικά ζητήματα και να σκοντάφτει διαρκώς πάνω στην «εταιρική» λογοκρισία που υπέβαλλαν στα τηλεοπτικά δίκτυα οι πάσης φύσεως χορηγοί, υποχρεώνοντάς τον να αλλάζει διαρκώς τα σενάριά του, αποφάσισε στα τέλη της δεκαετίας του '50 να βρει έναν πιο έμμεσο τρόπο για να εκφράσει αφηγηματικά τους προβληματισμούς του.

 

Η ιδέα του – η οποία απεδείχθη ευφυής και αποτελεσματική – ήταν να συγκαλύψει τον «σχολιασμό» του για διάφορα ζητήματα του (τότε) σύγχρονου κόσμου μέσα σε ιστορίες επιστημονικής φαντασίας και γενικά υπό τον μανδύα του «φανταστικού». Μόνο έτσι θα γλίτωνε από τους λογοκριτές του.

 

Αποδείχτηκε ότι είχε δίκιο. Η πρότασή του για μια σειρά ('ανθολογία' θα λέγαμε σήμερα) επιστημονικής φαντασίας ημίωρων αυτοτελών επεισοδίων με τίτλο "The Twilight Zone" , πήρε τελικά το πράσινο φως από το τηλεοπτικό δίκτυο CBS. Και με το παρθενικό επεισόδιο της σειράς, είχε τεθεί ήδη το «καλούπι» που θα έκανε διάσημη την πιο θρυλική τηλεοπτική σειρά μυστηρίου και φαντασίας (αλλά και πολιτικοκοινωνικής σάτιρας, συχνά).

 

Το σενάριο του πιλότου, ο οποίος προβλήθηκε τη νύχτα της 2ας Οκτωβρίου του 1959, ανήκε στον ίδιο, όπως και τα 92 από τα 156 επεισόδια της «αυθεντικής», ασπρόμαυρης σειράς. Στο πρώτο εκείνο επεισόδιο που είχε τίτλο"Where Is Everybody?" («Πού πήγαν όλοι;») πρωταγωνιστούσε ο ηθοποιός Ερλ Χόλιμαν στο ρόλο ενός άντρα που βρίσκεται χωρίς να ξέρει πώς και γιατί θεομόναχος σε μια φαινομενικά εγκαταλελειμμένη πόλη που μοιάζει να έχει βιώσει το τέλος του κόσμου.

 

 

 

Υπάρχουν κάποια σημεία πρόσφατης ζωής – μια βρύση που στάζει, ένα τηλέφωνο που εξακολουθεί να χτυπά – κανένα ίχνος όμως ανθρώπινου όντος τριγύρω. Σταδιακά ο άντρας κλονίζεται και απελπίζεται από τη μοναξιά και τον φόβο. Μόνο όταν φτάνει στα όρια της παραφροσύνης, αποκαλύπτεται στον ίδιο (και σε μας) ότι είναι αστροναύτης που είχε τεθεί σε συνθήκες απομόνωσης για το ίδιο χρονικό διάστημα που απαιτεί το ταξίδι και η παραμονή του στη Σελήνη, προκειμένου να δοκιμαστούν οι αντοχές του. Η «εγκαταλελειμμένη πόλη» ήταν στο μυαλό του – μια παραίσθηση που είχε ως διέξοδο από τις συνθήκες απομόνωσης.

 

Στο βίντεο-ντοκουμέντο για τη θρυλική σειρά που ακολουθεί, μπορεί να παρακολουθήσει κανείς τον τρόπο με τον οποίο κατάφερε να «πουλήσει» τη σειρά στους υποψήφιους χορηγούς, μαζί με την έναρξη του πρώτου επεισοδίου της «Ζώνης του Λυκόφωτος» (να σημειωθεί ότι κατ΄εξαίρεση, στο συγκεκριμένο επεισόδιο η φωνή του «από μηχανής θεού» αφηγητή δεν ανήκει στον Ροντ Σέρλινγκ, αλλά στον γνωστό εκφωνητή της εποχής, Westbrook Van Hoorhis).