Η ώρα της κρίσης για το Greece's Next top model - Αθώο και κατάλληλο ή σεξιστικό;

Η ώρα της κρίσης για το Greece's Next top model - Αθώο και κατάλληλο ή σεξιστικό; Facebook Twitter
0

Ενώπιον του Εθνικού Συμβουλίου Ραδιοτηλεόρασης θα βρεθούν την Παρασκευή 9 Νοεμβρίου, εκπρόσωποι του τηλεοπτικού σταθμού Star για το ριάλιτι σόου Greece's Next top model.


Συγκεκριμένα, ο σταθμός θα πρέπει να δώσει διευκρινήσεις σχετικά με ενδεχόμενη παράβαση των διατάξεων που αφορούν το σεβασμό της αξιοπρέπειας των συμμετεχόντων σε εκπομπές προσώπων και την τήρηση των κανόνων ευπρέπειας και καλαισθησίας στη γλώσσα και τη συμπεριφορά, την προστασία ανηλίκων και τη σήμανση εκπομπών, αλλά και την ποιοτική στάθμη προγράμματος.


Αφορμή για τη συγκεκριμένη κλήση από την Ανεξάρτητη Αρχή έγιναν οι καταγγελίες που κατατέθηκαν από τη Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων μετά από συγκεκριμένα περιστατικά που αφορούσαν την κριτική που δέχτηκαν κάποιες υποψήφιες, μεταξύ των οποίων και η Σταρ Ελλάς Ιωάννα Μπέλα, για την εμφάνισή τους κυρίως λόγω πλαστικών επεμβάσεων. Στο στόχαστρο την Γ.Γ. Ισότητας βρέθηκαν και ατάκες της κριτικής επιτροπής, προς υποψήφιες που απορρίφθηκαν και οι οποίες χαρακτηρίστηκαν ιδιαίτερα σκληρές.

Σύμφωνα με πληροφορίες του protothema.gr ο σταθμός είχε αποστείλει υπόμνημα με τις θέσεις του, τόσο στο ΕΣΡ όσο και στα μέλη της Γενικής Γραμματείας Ισότητας των Φύλων. Μεταξύ άλλων γίνεται λόγος για ένα «αμερικανικό format που παίζει ίδιο σε ένα σωρό χώρες του κόσμου, ίδιες ώρες ή και νωρίτερα. Ανάμεσα στις χώρες όπου παίζεται χωρίς περιορισμούς υπάρχουν όχι μόνο οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης αλλά και η κομμουνιστική Λαϊκή Δημοκρατία της Κίνας, η μουσουλμανική Τουρκία αλλά και πολλές χώρες της Ασίας και της Αφρικής, με πολύ διαφορετικές κουλτούρες και θρησκείες».

Σε άλλο σημείο του υπομνήματος διευκρινίζεται πως το περιεχόμενο γίνεται με παρακολούθηση και έγκριση από την CBS, άρα είναι εντός νομικών και ουσιαστικών προδιαγραφών ενώ υπενθυμίζεται πως έχει μεταδοθεί ξανά στην Ελλάδα, με την ίδια δομή από τον ΑΝΤ1, δυο φορές.

Βασικό επιχείρημα υπεράσπισης του ριάλιτι μόδας για το Star είναι το γεγονός πως πρόκειται για μία «εκπομπή για ανάδειξη μοντέλων και όχι διαγωνισμός ομορφιάς ή άλλου τύπου και οι συμμετέχουσες κρίνονται με βάση την απόδοσή τους σε ίδιες δοκιμασίες με αυτές που θα κληθούν να υλοποιήσουν ως επαγγελματίες μοντέλα, που εργάζονται στη βιομηχανία της μόδας. Είναι ψυχαγωγικό τηλεοπτικό παιχνίδι που δεν έχει τίποτα άσεμνο ή προσβλητικό ή κακό για τα παιδιά, που ενδεχομένως το παρακολουθούν όμως μαζί με τους γονείς τους, καθώς 9 - 11 το βράδυ δεν υπάρχουν παιδιά μόνα τους μπροστά στην τηλεόραση».

Σε ό,τι αφορά τις διαγωνιζόμενες, αυτές επελέγησαν με μεγάλη ποικιλία χρώματος δέρματος, σωματότυπο και άλλα χαρακτηριστικά, ακόμα και μητέρα που έχει γεννήσει πρόσφατα, δίνοντας στίγμα κατά των στερεοτύπων και του ρατσισμού και υπέρ των διαφορετικών χαρακτηριστικών κάθε γυναίκας.

Τα μέλη της κριτικής επιτροπής διαθέτουν «τεράστια και αναμφισβήτητη επαγγελματική εμπειρία στο χώρο της μόδας και του modeling, οπότε δεν μπορούν να αμφισβητηθούν οι γνώσεις τους, πάνω στις οποίες βασίζονται οι κρίσεις τους άρα, η επιβολή περιορισμών ή κυρώσεων από το Ε.Σ.Ρ. θα εξέθετε τη χώρα μας διεθνώς ως η μόνη χώρα που θα εναντιωνόταν στη μετάδοση ενός παγκόσμια αποδεκτού τηλεοπτικού προϊόντος».

Τέλος, σε ό,τι αφορά στην «προστασία» των παιδιών, οι εκπρόσωποι του καναλιού τονίζουν πως «οι ρυθμιστικές αρχές της Γαλλίας, της Αγγλίας ή της Γερμανίας και δεκάδων άλλων χωρών επιτρέπουν τη μετάδοση του show στις 6 και στις 7 το απόγευμα, πολύ νωρίτερα από τις 9 το βράδυ που μεταδίδεται στην Ελλάδα».

Η καταγγελία από τη Γενική Γραμματεία Ισότητας Φύλων

Παρακολουθούμε εδώ και καιρό την άνθιση και τεράστια δημοσιότητα εκπομπών στις οποίες διάφορες ομάδες ειδικών κρίνουν γυναίκες. Αφορούν όλες, αυτή την εποχή, τον κόσμο της μόδας, έναν σκληρό αλλά glamorous κόσμο, ονειρεμένο για πολλά νέα κορίτσια ή, για κάποιες, μια αγορά εργασίας ανοιχτή σε προσλήψεις.

Επιτροπές σοφών και έμπειρων με πολύ καλές προθέσεις κρίνουν μετά από περισυλλογή τον τρόπο που οι γυναίκες ντύνονται, στέκονται, περπατούν, ποζάρουν. Τα σώματά τους κατατέμνονται σε μέρη, κάποια από τα οποία πληρούν τους όρους των κριτών, ενώ κάποια άλλα όχι. Η ασάφεια των κριτηρίων είναι εμφανής από τις διαφωνίες και διασκέψεις τους, πολλές από τις οποίες αναπαράγονται στα μέσα και προκαλούν περαιτέρω συζήτηση σχετικά με το εάν το τάδε μέρος της γυναίκας, το δείνα τακούνι, η σκιά στο μάτι, η προφορά, η συμπεριφορά της, η υπερβολική ανδροπρέπεια ή θηλυκότητα που εκπέμπει δικαιολογεί ή όχι την εξέλιξή της στον κόσμο της μόδας.

Το φαινόμενο αυτό θα αποτελούσε έκπληξη σε μία άλλη κοινωνία. Στη δική μας, ωστόσο, αποτελεί μια απλή αντανάκλαση της αντικειμενοποίησης των γυναικών και της αναπαραγωγής του ρόλου τους ως αντικείμενα πόθου, που οφείλουν να υπακούουν σε συγκεκριμένους κανόνες, πάντοτε ασαφείς και αντικρουόμενους, ώστε να υπάρχει περιθώριο κριτικής.

Δεν είναι λοιπόν οι συγκεκριμένες εκπομπές σεξιστικές, ούτε αφορούν τα σχόλια μόνο υποψήφια μοντέλα. Απλώς συνθέτουν και παρουσιάζουν συμπυκνωμένη τη σεξιστική κριτική ως προς το μέρος και το σύνολο που δέχονται οι γυναίκες σε όλες τις πτυχές της κοινωνικής, οικονομικής και πολιτικής ζωής.

Αυτή που δέχεται η εργαζόμενη, νοικοκυρά, πολιτικός, φουρνάρισσα, σε κάθε ηλικία που «δεν ντύνεται ανάλογα με το σώμα της», «γελάει πιο πολύ από ό,τι πρέπει», «αντιμιλάει» ή «είναι ντροπαλή», θέλει ή δεν θέλει πολύ να πετύχει, είναι μικρή ή μεγάλη για να γίνει μητέρα.

Και σα να μην αρκούν όλες αυτές οι σεξιστικές εκπομπές, τον καμβά του σεξισμού έρχονται και συμπληρώνουν κάθε τόσο οι διάφορες διαφημίσεις, που προσβάλλουν κατάφωρα το γυναικείο φύλο, την ανθρώπινη αξιοπρέπεια και ακεραιότητα και -ενίοτε- την, κατά περίπτωση, επαγγελματική ιδιότητα.

Σε αυτό το πλαίσιο, η πρόσφατη διαφήμιση με τηλεοπτικό σποτ που προβάλλει άντρα φαρμακοποιό να διανυκτερεύει, προσπαθώντας να προσφέρει τις υπηρεσίες του στο ημίγυμνο σώμα γυναίκας, αγγίζοντάς την αισθησιακά και υπό τη φράση «Εδώ πονάει;». «Πονάει». Μάκια και – «πάει», λειτουργεί προς επίρρωση όλων των παραπάνω. Ταυτόχρονα, ενισχύει την ανάγκη ύπαρξης ενός πιο επισταμένου φιλτραρίσματος επί του συνόλου των διαφημιστικών σποτ που προβάλλονται στη βάση του σεβασμού των αρχών και των αξιών της ισότητας των φύλων και της ανάγκης υπέρβασης των έμφυλων ανισοτήτων.

Η Γενική Γραμματεία Ισότητας των Φύλων εργάζεται για την εξάλειψη του σεξισμού στην ιδιωτική και δημόσια ζωή. Παράλληλα, υπενθυμίζει κάθε τόσο ότι, αντίθετα με τις εν λόγω εκπομπές και τις ποικίλες σεξιστικές διαφημίσεις, η ισότητα έχει μόνο έναν κανόνα: είμαστε όλες διαφορετικές και όλοι διαφορετικοί, είμαστε όλες ίσες και όλοι ίσοι.

Στη βάση αυτής της πεποίθησης και με γνώμονα όλα τα παραπάνω, η ΓΓΙΦ:

Προσέφυγε με σχετική επιστολή προς το Εθνικό Συμβούλιο Ραδιοτηλεόρασης, προκειμένου για την σοβαρή αξιολόγηση των ως άνω θέσεων, μέσω της οποίας εξέφρασε για ακόμη μια φορά την ανάγκη προάσπισης των αρχών και των αξιών της ισότητας των φύλων για όλους και όλες, στο πλαίσιο της καταπολέμησης του σεξισμού στα ΜΜΕ εν γένει.

Ταυτόχρονα, επιστολή απέστειλε και στον τηλεοπτικό σταθμό προβολής της εκπομπής Greece's Next Top Model, Star Channel, καλώντας τον τηλεοπτικό σταθμό να τηρήσει άμεσα την τηλεοπτική δεοντολογία, εφιστώντας ιδιαίτερα την προσοχή του στην τήρηση των διατάξεων του ν. 4531/2018, σχετικά με τη κύρωση της Σύμβασης του Συμβουλίου της Ευρώπης για την Πρόληψη και την Καταπολέμηση της Βίας κατά των γυναικών και της Ενδοοικογενειακής Βίας και προσαρμογή της ελληνικής νομοθεσίας.

Παράλληλα, ανέλαβε την πρωτοβουλία να αποστείλει επιστολή και προς το Συμβούλιο Ελέγχου Επικοινωνίας, με αίτημα την απόσυρση του ως άνω αναφερόμενου διαφημιστικού σποτ.

TV & Media
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«What Jennifer Did»: Πού βρίσκεται σήμερα η Τζένιφερ Παν- Το ντοκιμεντέρ στο Netflix και η νέα ζωή του πατέρα της

TV & Media / «What Jennifer Did»: Πού βρίσκεται σήμερα η Τζένιφερ Παν- Το ντοκιμαντέρ στο Netflix και η νέα ζωή του πατέρα της

Τον Νοέμβριο του 2010, μια παρέα  ανδρών μπήκε στο σπίτι των Παν στο Μάρκχαμ του Οντάριο. Σκότωσαν τη μητέρα της Τζένιφερ και πυροβόλησαν τον πατέρα της στο κεφάλι και στον ώμο
NEWSROOM
Οι New York Times και οι αξίες της παραδοσιακής δημοσιογραφίας στο επίκεντρο

TV & Media / New York Times - Gate: Εσωτερική έρευνα για τη διαρροή πληροφοριών από ρεπορτάζ για τον πόλεμο στη Γάζα

Η ιστορική εφημερίδα με τους δέκα εκατομμύρια συνδρομητές διεξάγει εσωτερική έρευνα σχετικά με το ρεπορτάζ που αποκάλυψε σεξουαλική βία της Χαμάς κατά των ομήρων στη Γάζα
NEWSROOM