Η καθέλκυση της φρεγάτας FDI HN «Φορμίων» στη Λοριάν της Γαλλίας, της τρίτης ελληνικής Belharra δεν είναι απλώς ένα γεγονός ναυτικής σημασίας. Αντιπροσωπεύει μια σημαντική εθνική στιγμή: για πρώτη φορά, ελληνικά ναυπηγεία συμμετέχουν ενεργά στην εξαγωγή πολεμικού ναυπηγικού υλικού.
Συγκεκριμένα, μέρος της φρεγάτας «Φορμίων», για την καθέλκυση της οποίας, βρίσκεται σήμερα ο Νίκος Δένδιας στη Γαλλία, κατασκευάστηκε στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας, ενώ παράλληλα ελληνικά συνεργεία εργάζονται και σε τμήματα δύο ακόμη φρεγατών FDI, αυτή τη φορά για το γαλλικό Πολεμικό Ναυτικό.
Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο των Ναυπηγείων Σαλαμίνας, Δρ. Γιώργο Κόρο, τα ελληνικά συνεργεία κατασκεύασαν συνολικά πέντε τμήματα (“blocks”) της φρεγάτας «Φορμίων», μεταξύ των οποίων και εξαιρετικά απαιτητικά κατασκευαστικά σημεία, όπως το δεύτερο τμήμα της πλώρης – το οποίο φιλοξενεί τη βάση του πυροβόλου και τον bow thruster – καθώς και το υπόστεγο του ελικοπτέρου.

Ο ίδιος τονίζει πως «τα υπόλοιπα blocks του πλοίου (που κατασκευάστηκαν στη Γαλλία) δεν έχουν κάποια ιδιαίτερη δυσκολία σε σχέση με αυτά που κάναμε. Δηλαδή, θα μπορούσαμε να τα κάνουμε χωρίς να αλλάξει απολύτως τίποτε […] και σίγουρα είμαστε φθηνότεροι από Γάλλους κατασκευαστές». Αυτός ο συνδυασμός ποιότητας και ανταγωνιστικού κόστους έχει ήδη τραβήξει την προσοχή μεγάλων διεθνών ναυπηγικών ομίλων.
Φρεγάτα Φορμίων: «Γίναμε εξαγωγείς για πρώτη φορά στην Ελλάδα»
Η δήλωση του κ. Κόρου είναι χαρακτηριστική της ιστορικής σημασίας της στιγμής: «Εμείς ανοίξαμε τον δρόμο, γίναμε εξαγωγείς για πρώτη φορά στην Ελλάδα. Δεν έχει εξαχθεί ποτέ πολεμικό ναυπηγικό υλικό από την Ελλάδα. Εμείς το κάναμε πρώτη φορά. Ήταν πρωτοπορία αυτό.»

Με αφορμή την καθέλκυση της “Φορμίων”, τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας ανέφεραν σε ανάρτησή τους: «Η καθέλκυση της φρεγάτας FDI HN Formion στα ναυπηγεία της Naval Group μάς γεμίζει περηφάνια, καθώς ένα μέρος αυτής της φρεγάτας χτίστηκε στα Ναυπηγεία Σαλαμίνας. Ανυπομονούμε να δούμε τη Formion να επιστρέφει, στο Πολεμικό μας Ναυτικό».

Με την υποδομή και την τεχνογνωσία που πλέον διαθέτουν, τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας προχωρούν σε συζητήσεις για νέες εξαγωγικές συνεργασίες, εκτός Naval Group. Παράλληλα, στο προσκήνιο βρίσκεται και ο φιλόδοξος εθνικός στόχος: η σχεδίαση και κατασκευή του πρώτου ελληνικού πολεμικού πλοίου, πιθανόν τύπου OPV 80 μέτρων.
Όπως δηλώνει ο κ. Κόρος: «Με τη Naval έχουμε αποκτήσει μία πολύτιμη τεχνογνωσία, η οποία είναι δυσεύρετη […] Θέλουμε να πάμε ένα βήμα παραπέρα και να κτίσουμε ολόκληρο πλοίο εδώ, για την άμυνα της χώρας».

Τα ναυπηγεία Σαλαμίνας μετά τη Φρεγάτα «Φορμίων»
Η καινοτομία δεν σταματά εκεί. Τα Ναυπηγεία Σαλαμίνας επενδύουν και στην έρευνα και ανάπτυξη μη επανδρωμένων θαλάσσιων σκαφών (USV) και υποβρυχίων drones – τεχνολογίες που βασίζονται σε εμπειρίες από τον πόλεμο στην Ουκρανία και αποτελούν, όπως λέει ο κ. Κόρος, «τα πολεμικά εργαλεία του μέλλοντος ή ακριβέστερα του παρόντος».

Παράλληλα, ο Όμιλος αναπτύσσει επενδυτικό σχέδιο για την κατασκευή εμπορικών πλοίων – έναν τομέα που έχει σχεδόν εκλείψει από την Ευρώπη. Παρότι πρόκειται για όνειρο ετών, το σχέδιο προχωρά. Ωστόσο, αναδεικνύεται και μια σημαντική πρόκληση: η απουσία κρατικού μηχανισμού για την παροχή εγγυητικών επιστολών («refundment guarantee») όπως συμβαίνει σε χώρες όπως η Κίνα, η Κορέα και η Ιαπωνία.

Ο κ. Κόρος εξηγεί: «Η Κίνα, η Κορέα, η Ιαπωνία, όλοι οι major shipbuilders του κόσμου, έχουν από πίσω έναν κρατικό μηχανισμό στήριξης […] Αυτό είναι το refundment guarantee.» Και τονίζει: «Εάν η κυβέρνηση έβρισκε έναν τρόπο να φτιάξει αυτόν τον μηχανισμό, το ΑΕΠ θα ανέβαινε πολύ σημαντικά. […] η ποιότητά μας είναι εφάμιλλη της γερμανικής, της γαλλικής».