«Όχι, δεν αναθρέφουμε "αντράκια"»: Η συγκλονιστική ομιλία της Αγγέλας Καστρινάκη για την Σούζαν Ίτον

«Όχι, δεν αναθρέφουμε "αντράκια"»: Η συγκλονιστική ομιλία της Αγγέλας Καστρινάκη για την Σούζαν Ίτον Facebook Twitter
7

Η Αγγέλα Καστρινάκη, καθηγήτρια του Τμήματος Φιλολογίας του Πανεπιστήμιου Κρήτης, αφιέρωσε στην Σούζαν Ίτον την ομιλία της στην τελετή αποφοίτησης της Φιλοσοφικής Σχολής, θίγοντας κυρίως την ευθύνη των γονιών στην ανατροφή των παιδιών τους.

«Οφείλουμε να διερευνήσουμε τις συμπεριφορές, από τις πιο μικρές και φαινομενικά ασήμαντες έως τις πιο κομβικές, που εντέλει ενδέχεται να οδηγήσουν στο τρομερό έγκλημα. Όλες τις δικές μας συμπεριφορές, στον τρόπο που μεγαλώνουμε τα παιδιά μας, και ειδικά τα αγόρια, στον τρόπο που αντιδρούμε απέναντι στην ανομία, την οπλοχρησία, τη βία εν γένει και την έμφυλη βία, τη βία κατά των γυναικών, ειδικότερα», σημείωσε η Αγγέλα Καστρινάκη.

Η καθηγήτρια του Τομέα Βυζαντινής και Νεοελληνικής Φιλολογίας, αναφέρθηκε στους κοινωνικούς ρόλους του άνδρα και της γυναίκα σήμερα. «Πώς ανατρέφουμε τα παιδιά μας; Πώς θα αναθρέψετε τα παιδιά σας; Τι αξίες θα διαδώσετε στο σχολείο όπου θα διδάξετε, στο φροντιστήριο όπου θα διδάξετε, στην όποια δουλειά θα κάνετε; Όχι, δεν αναθρέφουμε "αντράκια", παρά ανθρώπους που σέβονται τη ζωή και την αξιοπρέπεια της άλλης ανθρώπινης ύπαρξης, που τηρούν τους νόμους του κράτους, που δείχνουν με λόγια και έργα την αλληλεγγύη τους, που βοηθούν τους πιο αδύναμους, που σέβονται τη διαφορετικότητα στις ανθρώπινες επιλογές. Δεν αναθρέφουμε ούτε «γυναίκες», παρά ανθρώπινα όντα ικανά να βιώσουν την ισότητά τους και να συμβάλλουν επίσης με λόγια και έργα στις καλύτερες δυνατές ανθρώπινες και κοινωνικές σχέσεις», σημείωσε η Άγγελα Καστρινάκη.

Ολόκληρη η ομιλία της Αγγέλας Καστρινάκη:

Αγαπητοί τελειόφοιτοι και τελειόφοιτες, αγαπητοί γονείς, σήμερα είναι μέρα γιορτής για σας όσο και για μας. Πριν γιορτάσουμε όμως, πριν σας κατευοδώσω και σας ευχηθώ, θεωρώ χρέος μου να αναφερθώ στο γεγονός που συγκλονίζει τις τελευταίες μέρες την Κρήτη.

Το Πανεπιστήμιο δεν είναι ένας περίκλειστος χώρος όπου δάσκαλοι μεταβιβάζουν στους μαθητές τους γνώσεις και δεξιότητες. Είναι κομμάτι της κοινωνίας, ένα επίλεκτο αν θέλετε κομμάτι, που μέσα σε αυτό διαμορφώνεται η κοινωνία του μέλλοντος, επωάζονται και ζυμώνονται οι αξίες που θα μεταδοθούν στους νεότερους, στα παιδιά, στα φυσικά και στα πνευματικά παιδιά που θα είναι οι μαθητές και οι μαθήτριές σας. Στο Πανεπιστήμιο φτιάχνουμε –εν μέρει βέβαια και στον βαθμό που μας αναλογεί – την επόμενη μέρα της Ελλάδας.


Γι' αυτό αισθάνομαι υποχρεωμένη να αναφερθώ στο τρομερό συμβάν. Έχετε καταλάβει βέβαια σε τι αναφέρομαι. Μια γυναίκα έχασε τη ζωή της με τον πιο αποτρόπαιο τρόπο. Κακοποιήθηκε βάναυσα, βιάστηκε και θανατώθηκε. Ήταν Αμερικανίδα, μέλος της επιστημονικής κοινότητας, βιολόγος, και είχε έρθει στην Κρήτη για να λάβει μέρος σε επιστημονικό συνέδριο στην Ορθόδοξη Ακαδημία Κρήτης. Η Σουζάνα Ήτον. Μια φωτεινή μορφή, ένας πράος άνθρωπος, όπως την βλέπουμε στις φωτογραφίες που δημοσιεύτηκαν. Χαιρόταν σαν κι εμάς τη ζωή, χαμογελούσε με γλυκύτητα και προσπαθούσε να συμβάλει στο καλό όλων μας μέσω της επιστήμης της.


Φυσικά είμαστε συγκλονισμένοι. Φυσικά καταδικάζουμε. Δεν φτάνει όμως αυτό. Οφείλουμε να διερευνήσουμε τις συμπεριφορές, από τις πιο μικρές και φαινομενικά ασήμαντες έως τις πιο κομβικές, που εντέλει ενδέχεται να οδηγήσουν στο τρομερό έγκλημα. Όλες τις δικές μας συμπεριφορές, στον τρόπο που μεγαλώνουμε τα παιδιά μας, και ειδικά τα αγόρια, στον τρόπο που αντιδρούμε απέναντι στην ανομία, την οπλοχρησία, τη βία ενγένει και την έμφυλη βία, τη βία κατά των γυναικών, ειδικότερα.


Αυτή τη διερεύνηση την κάθε άλλο παρά εύκολη, την έκανε πριν λίγες μέρες ένας συντοπίτης μας, Ρεθυμνιώτης, ο Χάρης Στρατιδάκης, ιστορικός ερευνητής και συγγραφέας, διδάκτορας Παιδαγωγικής, στο άρθρο του, με τίτλο «Μήπως στην Κρήτη η ανθρώπινη ζωή παραέγινε φθηνή;». Επιτρέψτε μου να σας μεταφέρω μερικές από τις διαπιστώσεις του.


Παρατηρεί πρώτα πρώτα τη συχνότητα του φαινομένου (το τελευταίο συμβάν ήταν μόνο η κορωνίδα) και το ότι οι φόνοι αφορούν συνήθως αλλοδαπές γυναίκες (δύο μετανάστριες από τη Βουλγαρία, πρόσφατα στο Ρέθυμνο), που δεν έχουν σόι να απαιτήσει την τιμωρία τους ή και να φροντίσει γι' αυτή μέσω της αυτοδικίας. Δειλοί λοιπόν οι δολοφόνοι.


Αλλά το πιο σημαντικό στο γενναίο αυτό άρθρο είναι ότι ο συγγραφέας τολμά να θίξει τις γενικότερες συμπεριφορές, αυτές που μας αφορούν όλες και όλους. Παραθέτω:

«Ασφαλώς δεν είναι αυτή η δική μας Κρήτη, της αντιμετώπισης των γυναικών ως ζώων, των απαγωγών, των χασισοφυτειών και της απαξίωσης της ζωής και της τιμής των μεταναστών. Όμως υπάρχει και αυτή η Κρήτη, όλων των παραπάνω αλλά και της συνολικής καταπάτησης του νόμου, της καπετανιάς, του «επά' μαι 'γω», του αντριλικιού, της κούπας, της θρασυδειλίας και των γνωστών σ' όλους μας πολιτικών προσώπων που τους καλύπτουν. Και σ' άλλα μέρη της Ελλάδας συμβαίνουν τέτοια γεγονότα [...]. Πουθενά όμως στην Ελλάδα δεν βλέπουμε να αντιμετωπίζονται οι ίδιες τροχαίες παραβάσεις με τη συγκαταβατικότητα που αυτό συμβαίνει στο νησί μας. Πουθενά στη χώρα μας οι βοσκοί δεν καταπατούν με την ίδια ευκολία τις γεωργικές περιουσίες [...], πουθενά αλλού δεν πυροβόλησαν πρώην νομάρχη και δεν ανατίναξαν το σπίτι του επειδή δεν τους έκανε τα χατίρια. [...] Φαίνεται ότι κάτι δεν πήγε καλά στο νησί μας με κάποιες από τις θεωρούμενες ως "αξίες" του. Μήπως η δύναμη του καθενός σογιού και το "κόζι" του οδηγούν τελικά στην αγνόηση όποιου δεν διαθέτει αντίστοιχες πλάτες; [...] Μήπως έφταιξε η λατρεία του αλκοόλ, ξεκινώντας από τ' "αντράκια" των δύο ετών που χαιρόμαστε να τα βλέπουμε να βουτούν το δάχτυλό τους στα ποτήρια της τσικουδιάς; Μήπως φταίει που θαυμάζουμε τα ανήλικά μας όταν παίρνουν στα χέρια τους το τιμόνι; Μήπως φταίει που ανεχόμαστε τους μαυροπουκαμισάδες να ξυλοκοπούν παιδιά που ήρθαν στον τόπο μας για να σπουδάσουν, προσφέροντάς μας το κομπόδεμα της οικογένειάς τους; Μήπως φταίει που αφήνουμε να κυκλοφορούν δίπλα μας χωρίς ντροπή τα Κρητικόπουλα που οδήγησαν στα Γιάννενα τον συμπατριώτη μας στην αυτοκτονία;»

Από όλα αυτά ο συγγραφέας βγάζει το συμπέρασμα ότι «μάλλον η κοινωνία μας απέτυχε». Πικρό, πολύ πικρό συμπέρασμα. Μπορούμε άραγε να το ανατρέψουμε; Ελπίζω πως ναι. Μάλιστα, στο μέτρο που μας αναλογεί πάντα, είναι το πρώτιστο καθήκον μας. Πώς ανατρέφουμε τα παιδιά μας; Πώς θα αναθρέψετε τα παιδιά σας; Τι αξίες θα διαδώσετε στο σχολείο όπου θα διδάξετε, στο φροντιστήριο όπου θα διδάξετε, στην όποια δουλειά θα κάνετε; Όχι, δεν αναθρέφουμε «αντράκια», παρά ανθρώπους που σέβονται τη ζωή και την αξιοπρέπεια της άλλης ανθρώπινης ύπαρξης, που τηρούν τους νόμους του κράτους, που δείχνουν με λόγια και έργα την αλληλεγγύη τους, που βοηθούν τους πιο αδύναμους, που σέβονται τη διαφορετικότητα στις ανθρώπινες επιλογές. Δεν αναθρέφουμε ούτε «γυναίκες», παρά ανθρώπινα όντα ικανά να βιώσουν την ισότητά τους και να συμβάλλουν επίσης με λόγια και έργα στις καλύτερες δυνατές ανθρώπινες και κοινωνικές σχέσεις.


Σας μεταδώσαμε γνώσεις στο Πανεπιστήμιο Κρήτης, σας μεταδώσαμε όμως και αξίες. Ας τις τιμήσουμε όλοι, και εμείς και εσείς και οι γονείς που μας κάνουν την τιμή να είναι εδώ σήμερα. Η τραγική δολοφονία ας γίνει αρχή στοχασμού για όλους μας. Προς το παρόν, ως Πανεπιστήμιο οργανώνουμε μια ημερίδα, τον ερχόμενο Οκτώβριο, στη μνήμη της Σουζάνας Ήτον. Θα μιλήσουμε για την ίδια και για την εργασία της που διακόπηκε τραγικά για πάντα, θα μιλήσουμε και για μας και για το πώς θα απαλείψουμε το ζοφερό στίγμα από το νησί μας.

Και τώρα ήρθε η ώρα να σας αποχαιρετήσω. Σας αποχαιρετώ με τη χαρά που ταιριάζει στη σημερινή μέρα, μέρα ανταμοιβής των κόπων σας, και σας εύχομαι κάθε καλό στη ζωή σας και κάθε προκοπή. Να είστε καλά και να πλάσετε ένα καλύτερο αύριο!

Ελλάδα
7

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

σχόλια

3 σχόλια
"και των γνωστών σ' όλους μας πολιτικών προσώπων που τους καλύπτουν" ξεχασε και τα αλλα πολιτικα προσωπα που δινουν παραδειγμα με τη συμπεριφορα τους - απο τον τσαμπα τσαμπουκα ως τον γλειφτη του τσαμπα τσαμπουκαλη.
Όταν οι Ευρωπαίοι μας χαρακτήριζαν συνολικά κλέφτες, οι πιο πολλοί φαντάζομαι βγήκατε να μιλήσετε για γενικεύσεις και πως "όχι δεν τα φάγαμε μαζί" τώρα βέβαια μιλάτε αντικειμενικά.Και ναι τα στοιχεία είναι σε κοινή περίοδο και ανά κάτοικο. Η Κρήτη δεν είναι καν στην τριάδα. Όσον αφορά τις παθογένειες της ελληνικής επαρχίας, δεν περιορίζεται μονάχα στην Κρήτη, που στην τελική έχει και ένα δείγμα σπάνιου και ευαίσθητου πολιτισμού σε σχέση με την υπόλοιπη Ελλάδα.
Η κρητική κοινωνία είναι βαθειά πατριαρχική, για αυτό και πολλοί άνθρωποι είναι καταπιεσμένοι κ περιέχουν πολύ φόβο, ρατσισμό, απωθημένα και τρέλα. Σε πολλές επαρχίες της, ο ανδρισμός" είναι ταυτισμένος με τη βία τον τσαμπουκα και τους τσακωμούς, ενώ η ομοφοβία και η υποτίμηση των γυναικών ανθούν. Ταυτόχρονα, πολλές μάνες (καταπιεσμένες και υποτιμημένες οι ίδιες ως γυναίκες) καταφέρνουν και κρατούν τους γιους τους "μικρούς" και ανώριμους, ήτοι συναισθηματικά υπανάπτυκτους = καμια ως ελάχιστη επαφή με τη θηλυκή τους πλευρά. Ίσως για να μπορέσουν οι γιοί τους να επιβιώσουν σε μια κοινωνία "χοντροκομμένων επιθετικών αγροίκων". Τις κόρες τις διδάσκουν να χειρίζονται τους άντρες, ως εφόδιο επιβίωσης. Α, και να διαφυλάττουν την παρθενιά τους. Οι πατεράδες δεν κάνουν τίποτα, γιατί ως άντρες είναι συναισθηματικά ανάλγητοι, άρα παντελώς απόντες από την ανατροφή των παιδιών.Και ο φαύλος κύκλος συνεχίζεται.Φυσικά και ακουγομαι υπερβολικός. Γι'αυτό εδώ να συμπληρώσω ότι σε πολλά χωριά ακόμη και σήμερα η μοναδικές συζητήσεις των αντρών είναι οι δουλειές, η πολιτική/επιδοτήσεις, τα αθλητικά, τα όπλα, τα αμάξια/μηχανάκια, οι έχθρες/ τσακωμοί και "η πουτάνα που μου έκλεψε τη χρυσή καδένα και θα πάω να τη σκοτώσω στο ξύλο".Φυσικά, το "τα εν οίκω μη ενδήμω" είναι μέγα αξίωμα: τα κουκουλώνουμε όλα και προσευχόμαστε για το καλύτερο. Ναι, μόνο που οι προσευχές δε φτάνουν.
Να ρωτήσω αφελώς:όλα αυτά τι σχέση έχουν με αυτόν τον δράστη που κοπανούσε ξύλα στο κεφάλι του νομίζοντας ότι είναι σαολίν μοναχός και που προσπαθούσε να σπάσει καδρόνια με τα γεννητικά του όργανα;Τι σχέση έχουν τα πολλαπλά ντεσού των Κρητών με τον συγκεκριμένο άνθρωπο;Ξέρουμε ότι ήταν μαυροπουκαμισάς και κουμπουροφόρος; Ξέρουμε ότι έκανε τσαμπουκάδες;Γιατί βλέπω ένα κλίμα λες και όλοι ξέρουν κάτι.Ήρεμα ρωτάω. Και όντως ρωτάω περιμένοντας απάντηση.Αυτά να λέγονταν για τη δολοφονία της Τοπαλούδη θα έλεγα ΟΚ, εδώ έχουμε ένα άλλο προφίλ.
Σε όλη την χώρα δεν είναι όλοι μη παραβατικοί / άγιοι.Αλλά, ο μ.ό. των "παρεκλινόντων" στην Κρήτη, έχει διαφορές με την υπόλοιπη Ελλάδα σε ποσότητα και "είδος" παρέκκλισης. Για αυτό και ο κ. Στρατιδάκης βγάζει το συμπέρασμα - που μνημονεύει και η κ. Καστρινάκη - ότι «μάλλον η κοινωνία μας απέτυχε». Πικρό, πολύ πικρό συμπέρασμα. Πηγή: www.lifo.grΣυνεπώς, θεμιτή μεν η "στάση" της κ. Καστρινάκη να υπερασπιστεί την ιδιαίτερη πατρίδα της και τις αξίες της, αλλά δεν τοποθετείται για ΠΡΟΤΑΣΕΙΣ ΠΩΣ ΘΑ ΑΝΤΙΜΕΤΩΠΙΣΘΕΙ Η ΔΙΑΧΡΟΝΙΚΑ "ΙΔΙΑΙΤΕΡΗ" ΠΑΡΑΒΑΤΙΚΟΤΗΤΑ.Αυτό λείπει από την κρητική κοινωνία και περισσότερο από την πανεπιστημιακή κοινότητα, τα άλλα παραμένουν θεωρητική προσέγγιση.
Όχι, αυτό δεν είναι αλήθεια.Με μια σύντομη αναζήτηση, μπορώ να βρω δεκάδες στατιστικά που να αποδεικνύει το αντίθετο, εσείς έχετε κάτι αντίστοιχο που να υποστηρίζει την άποψη σας; Έχει γίνει λίγο μόδα να τα ρίχνουμε όλα στην Κρήτη τώρα τελευταία