Θεσσαλονίκη: Αναμνηστικές πλάκες στο θρυλικό ουζερί και στο σπίτι που έζησε ο Βασίλης Τσιτσάνης

Θεσσαλονίκη: Αναμνηστικές πλάκες στο θρυλικό ουζερί και στο σπίτι που έζησε ο Βασίλης Τσιτσάνης Facebook Twitter
ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ / EUROKINISSI
0

Δύο αναμνηστικές πλάκες στη μνήμη του Βασίλη Τσιτσάνη τοποθέτησε ο δήμος Θεσσαλονίκης σε ένα από τα πιο κεντρικά σημεία της πόλης, στην οδό Παύλου Μελά.

Εκεί όπου λειτούργησε το θρυλικό «Ουζερί Τσιτσάνης» και βρισκόταν το υπόγειο σπίτι όπου έζησε ο Έλληνας συνθέτης του ρεμπέτικου τραγουδιού και ίσως από τους σημαντικότερους μουσικούς υμνητές της πόλης.

Οι αναμνηστικές πλάκες τοποθετήθηκαν σήμερα παρουσία του δημάρχου Κωνσταντίνου Ζέρβα, σε μία  συμβολική απόδοση τιμής με την ευκαιρία της συμπλήρωσης 107 χρόνων από τη γέννηση του Βασίλη Τσιτσάνη και 38 ετών από τον θάνατό του. Ο Βασίλης Τσιτσάνης πέθανε ανήμερα των γενεθλίων του. Γεννήθηκε στα Τρίκαλα, στις 18 Ιανουαρίου 1915 και άφησε την τελευταία του πνοή στο Λονδίνο, στις 18 Ιανουαρίου 1984.

Θεσσαλονίκη: Αναμνηστικές πλάκες στο θρυλικό ουζερί και στο σπίτι που έζησε ο Βασίλης Τσιτσάνης Facebook Twitter
ΠΗΓΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ / ΑΠΕ-ΜΠΕ

Στην οδό Παύλου Μελά και πιο συγκεκριμένα στον αριθμό 22, λειτουργούσε το θρυλικό ουζερί, ενώ στον ίδιο δρόμο, ακριβώς απέναντι στο διατηρητέο, ο Βασίλης Τσιτσάνης έζησε σ' ένα υπόγειο με τη γυναίκα του Ζωή Σαμαρά, από το 1942 έως το 1946, κι έγραψε ορισμένα από τα ωραιότερα τραγούδια του, όπως το «Συννεφιασμένη Κυριακή».

«Η Θεσσαλονίκη αποτίει φόρο τιμής και εκπληρώνει ένα χρέος απέναντι στον συνθέτη. Ο Δήμος, όχι μόνο σήμερα, αλλά πάντα θα μνημονεύει και θα τιμά μεγάλους συνθέτες, μεγάλους λόγιους ανθρώπους που άφησαν το στίγμα τους στον πολιτισμό», δήλωσε ο κ. Ζέρβας.

Πρόσθεσε δε, ότι η Διεύθυνση Πολιτισμού και Τουρισμού του Δήμου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Καλοκαιριού προετοιμάζει διήμερο αφιέρωμα στον Βασίλη Τσιτσάνη με ρεμπέτικες κομπανίες και σχήματα της πόλης, ενώ η Γ' Δημοτική Κοινότητα διοργανώνει κάθε χρόνο «Βραδιά Τσιτσάνη» στην ομώνυμη πλατεία της Άνω Πόλης.

Το «παρών» στην τοποθέτηση των αναμνηστικών πλακών, οι οποίες διαθέτουν QR ώστε οι ενδιαφερόμενοι χρησιμοποιώντας το κινητό τους τηλέφωνο να λαμβάνουν πληροφορίες από τη ζωή και την πορεία του Βασίλη Τσιτσάνη, έδωσε και ο δημοσιογράφος- συγγραφέας Γιώργος Σκαμπαρδώνης, ο οποίος το 2001 κυκλοφόρησε το ιστορικό μυθιστόρημα «Ουζερί Τσιτσάνης», πάνω στο οποίο βασίστηκε και το σενάριο της ομότιτλης ταινίας, που γύρισε χρόνια αργότερα ο Μανούσος Μανουσάκης.

«Ο Τσιτσάνης έζησε στη Θεσσαλονίκη την πιο κρίσιμη περίοδο. Εδώ υπηρέτησε φαντάρος, εδώ παντρεύτηκε κι εδώ έκανε τα παιδιά του. Κατά τη διάρκεια της Κατοχής και των ζοφερών χρόνων έζησε στο υπόγειο όπου δημιούργησε τα πιο ωραία τραγούδια του. Ο Τσιτσάνης έχει συνδεθεί με την πόλη της Θεσσαλονίκης και ο ίδιος έχει δηλώσει ότι εκείνα τα δύσκολα χρόνια έβγαλε τον καλύτερο μουσικό του κόσμο», συμπλήρωσε ο κ. Σκαμπαρδώνης.

Η εκδήλωση πλαισιώθηκε μουσικά από την ορχήστρα «Παρέα του Τσιτσάνη», μέλη της οποίας εξέφρασαν την συγκίνησή τους προς τον δήμαρχο για την τιμή στον μεγάλο Έλληνα συνθέτη.

Θεσσαλονίκη: Αναμνηστικές πλάκες στο θρυλικό ουζερί και στο σπίτι που έζησε ο Βασίλης Τσιτσάνης Facebook Twitter
ΠΗΓΗ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΑΣ / ΑΠΕ-ΜΠΕ

Τα έξι χρόνια του Τσιτσάνη στη Θεσσαλονίκη

Ο Τσιτσάνης εγκαταστάθηκε στη Θεσσαλονίκη το 1941 και το 1942, στη διάρκεια της Κατοχής, και μαζί με τον κουνιάδο του Αντρέα Σαμαρά άνοιξε το «Ουζερί Τσιτσάνης». Χωρούσε λίγα τραπέζια, τα οποία γέμιζαν κάθε βράδυ που τραγουδούσε ο Τσιτσάνης, ενώ οι Γερμανοί περνούσαν για να σιγουρευτούν ότι όλα κυλούσαν ήρεμα.

Στη διάρκεια των έξι χρόνων παραμονής του στη Θεσσαλονίκη έγραψε πολλά τραγούδια, με τους τόπους και τα πρόσωπα των οποίων έκανε την πόλη διάσημη. Έγραψε τη «Συννεφιασμένη Κυριακή», την «Αχάριστη», το «Μπαχτσέ Τσιφλίκι», την «Αρχόντισσα», τα «Πέριξ», το «Τρέξε μάγκα να ρωτήσεις», την «Αθηναίισσα», το «Τι σε μέλλει εσένα κι αν γυρνώ», το «Μπλόκο» και πολλά άλλα.

Την Άνοιξη του 1946 επέστρεψε στην Αθήνα και μάλλον τότε έκλεισε και το ουζερί.

Με πληροφορίες από ΑΠΕ-ΜΠΕ

Πολιτισμός
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τι μάθαμε από την πολυαναμενόμενη συνέντευξη podcast της Τέιλορ Σουίφτ στον Τράβις Κέλσι

Πολιτισμός / Τι μάθαμε από την πολυαναμενόμενη συνέντευξη podcast της Τέιλορ Σουίφτ στον Τράβις Κέλσι

Περισσότεροι από 1,3 εκατομμύρια θεατές συντονίστηκαν ζωντανά για την εκπομπή, καθώς η Τέιλορ Σουίφτ μίλησε για τη σχέση της με τον Τράβις, τα «κρυμμένα στοιχεία» που ενσωματώνει στα τραγούδια της, αλλά και για την ενασχόλησή της με το... ψωμί
LIFO NEWSROOM
Kοσμοπολιτισμός, τρόμος και σκοτεινές αλληγορίες από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Kοσμοπολιτισμός, τρόμος και σκοτεινές αλληγορίες από αύριο στους κινηματογράφους

Οι επανεκδόσεις της πρώτης περιπέτειας του Τζέιμς Μποντ, του «Dr. No», και του εξαιρετικού ψυχολογικού θρίλερ του Ρόμαν Πολάνσκι «The Tenant» ξεχωρίζουν εύκολα από το πρόγραμμα της εβδομάδας του Δεκαπενταύγουστου.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Έντεκα χρόνια από την ημέρα που ο Ρόμπιν Γουίλιαμς έβαλε τέλος στη ζωή του

Πολιτισμός / Ρόμπιν Γουίλιαμς: 11 χρόνια από την ημέρα που έβαλε τέλος στη ζωή του

Το «θαλάσσιο τέρας με τα 50 πλοκάμια», όπως χαρακτήρισε η σύζυγός του τη σπάνια μορφή άνοιας που τον βασάνιζε, και το τελευταίο τους βράδυ, λίγο πριν ο ηθοποιός βάλει τέλος στη ζωή του
LIFO NEWSROOM
Πέδρο Πασκάλ, Λίντσεϊ Λόχαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Πέδρο Πασκάλ, Λίντσεϊ Λόχαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Το «Μaterialists» της Σελίν Σονγκ, με τον ευφάνταστο ελληνικό τίτλο «Ταιριάζουμε;», το sequel «Freakier Friday», η αναβίωση των περιπετειών της «Red Sonja» και ο χιτσκοκικός κοσμοπολιτισμός του «To Catch a Thief» ξεχωρίζουν από το πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Στο Σαράγεβο τιμάται ο Γουίλεμ Νταφόε για το σύνολο του έργου του στον κινηματογράφο

Πολιτισμός / Στο Σαράγεβο τιμάται ο Γουίλεμ Νταφόε για το σύνολο του έργου του στον κινηματογράφο

Το Ειδικό Βραβείο «Honorary Heart of Sarajevo» θα απονεμηθεί στον σπουδαίο ηθοποιό στο 31ο Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου του Σαράγεβο, όπου θα δώσει και masterclass για την τέχνη της υποκριτικής
LIFO NEWSROOM