Τα κέρινα γλυπτά του Ουρς Φίσερ «όμορφα καίγονται» μέσα στο Bourse de la Commerce

Τα κέρινα γλυπτά του Ουρς Φίσερ «όμορφα καίγονται» μέσα στο Bourse de la Commerce Facebook Twitter
Άποψη της εγκατάστασης του Ουρς Φίσερ στο Bourse de Commerce | courtesy of Bourse de Commerce
0

Στο κέντρο του νέου εντυπωσιακού ανακαινισμένου μουσείου Bourse de la Commerce που φιλοξενεί έργα της συλλογής του Γάλλου μεγιστάνα Φρανσουά Πινό, του οποίου η αυτοκρατορία εκτείνεται από τα Gucci και την Stade Rennais έως τον οίκο δημοπρασιών Christie’s δεσπόζουν τα έργα της πρώτης περιοδικής έκθεσης.

Με την υπογραφή του Ταντάο Άντο, ενός από τους πιο διάσημους αρχιτέκτονες του κόσμου που δηλώνει ότι «Το θέμα εδώ είναι για άλλη μια φορά η δημιουργία ενός κτιρίου που συνδέει το παρελθόν με το παρόν και το μέλλον», ο χώρος φιλοδοξεί να συνδέσει την πλέον σύγχρονη μουσειολογική αντίληψη, παραδόσεις, εμπειρίες και την μεγαλύτερη κατανόηση των κόσμων που φιλοδοξούν να συνδεθούν μέσω της τέχνης.

Ο καλλιτέχνης πρωταγωνιστής της πρώτης έκθεση του πολυαναμενόμενου μουσείου είναι ο Ουρς Φίσερ και το σύνολο των έργων του Untitled (2011), στην Ροτόντα του μουσείου, αποτελεί μια από τις πιο διάσημες εγκαταστάσεις του καλλιτέχνη που εμφανίζεται για πρώτη φορά στη Γαλλία και έχει επανασχεδιαστεί από τον ίδιο ώστε να ταιριάζει με την κλίμακα του χώρου: μια «δημόσια πλατεία» κάτω από ένα τρούλο, που φτάνει σχεδόν τα 40 μέτρα ύψος.

Στην αποτελούμενη από κέρινα γλυπτά εγκατάσταση, που θα λιώνουν αργά μέχρι το τέλος της έκθεσης, τον Δεκέμβριο του 2021, δεσπόζει ένα αντίγραφο σε φυσικό μέγεθος του έργου του γλύπτη και αρχιτέκτονα του 16ου αιώνα Τζιανμπολόνια «Η αρπαγή των σαβίνων γυναικών», όπου απεικονίζονται τρεις μορφές: ένας άνδρας σηκώνει με δύναμη μια γυναίκα στον αέρα, ενώ ένας δεύτερος γονατίζει πίσω του. Λαξεύτηκε σε ενιαίο κομμάτι μαρμάρου και θεωρείται το αριστούργημά του καλλιτέχνη. Ο Φίσερ δημιούργησε ένα ακριβές αντίγραφό του, ενώ δίπλα σε αυτό υπάρχει σε φυσικό μέγεθος το κέρινο ομοίωμα του φίλου καλλιτέχνη του Φίσερ, Ρούντολφ Στίνγκερ και επτά καρέκλες από ένα αφρικανικό σκαμπό μέχρι μια πλαστική καρέκλα και δυο αεροπορικές θέσεις.

Τα κέρινα γλυπτά του Ουρς Φίσερ «όμορφα καίγονται» μέσα στο Bourse de la Commerce Facebook Twitter
Το ομοίωμα του καλλιτέχνη Ρούντολφ Στίνγκερ | courtesy of Bourse de Commerce

Όλα τα καθίσματα συνομιλούν με την εικονογραφία του μεγάλου καμουφλαρισμένου καμβά στον τρούλο. Σύμβολα της σύγχρονης παγκοσμιοποίησης, ανταποκρίνονται στις αναπαραστάσεις του διηπειρωτικού εμπορίου και εμπορίου στα τέλη του 19ου αιώνα, που χαρακτηρίζονται από την αποικιακή ιδεολογία και τον λαϊκό πολιτισμό της εποχής. Τέσσερις από τις καρέκλες είναι μοντέλα που επέλεξε ο καλλιτέχνης από τις συλλογές του Musée du Quai Branly, Jacques Chirac: ένα σκαμπό Mandé από το Μάλι, μια καρέκλα Ashanti από τη Γκάνα, ένα σκαμπό Bwa από τη Μπουρκίνα Φάσο και μια καρέκλα Oromo από την Αιθιοπία, ενώ τα καθίσματα του αεροπλάνου και η καρέκλα κήπου, από την άλλη πλευρά, προκαλούν σκέψεις για ταξίδια και την τυποποίηση του σύγχρονου κόσμου μας.

Αναμένο και παραδομένο στη φλόγα το σύνολο των κέρινων γλυπτών περικλείει τη βιρτουοζιτέ και τον περιπαικτικό χαρακτήρα που θέλει να δίνει στο έργο του ο Φίσερ, με τις αξίες να ανατρέπονται και άλλοτε αριστουργήματα ή κειμήλια να μετατρέπονται σε άτυπες, ακόμη και άμορφες μάζες. Το κερί υγροποιείται, και αυτό που φαινόταν αιώνιο και γνήσιο, αποδεικνύεται εύθραυστο και πλασματικό.

Τα κέρινα γλυπτά του Ουρς Φίσερ «όμορφα καίγονται» μέσα στο Bourse de la Commerce Facebook Twitter
Το ομοίωμα του καλλιτέχνη Ρούντολφ Στίνγκερ | courtesy of Bourse de Commerce

Η εγκατάσταση είναι ένα μνημείο για την παροδικότητα, τον μετασχηματισμό, το πέρασμα του χρόνου, τη μεταμόρφωση και τη δημιουργική καταστροφή, κάτι σαν σύγχρονο memento mori, που θα θυμίζει στους περαστικούς επισκέπτες ότι η ομορφιά είναι περαστική, ότι η ζωή και η τέχνη διαρκούν ελάχιστα.

Ο Ελβετός Ουρς Φίσερ, ένας ασεβής καλλιτέχνης  που ζει και εργάζεται μεταξύ της Νέας Υόρκης, του Λος Άντζελες, του Βερολίνου και της πατρίδας του, δημιουργεί έναν παράλογο και ειρωνικό, εκλεκτικό και απρόβλεπτο κόσμο που αμφισβητεί τον τρόπο σκέψης μας για το χώρο. Προκειμένου να εξερευνήσει τις άπειρες δυνατότητες της ύλης και να δουλέψει στην προσωρινότητα των κομματιών του, ο Φίσερ αρέσκεται στο να χρησιμοποιεί μεταβλητά υλικά που καίγονται, λήγουν ή αλλάζουν όπως το ψωμί ή το κερί και ενδιαφέρεται για αντικείμενα της καθημερινότητας.

Τα κέρινα γλυπτά του Ουρς Φίσερ «όμορφα καίγονται» μέσα στο Bourse de la Commerce Facebook Twitter
Η αρπαγή των σαβίνων γυναικών | courtesy of Bourse de Commerce
Τα κέρινα γλυπτά του Ουρς Φίσερ «όμορφα καίγονται» μέσα στο Bourse de la Commerce Facebook Twitter
Η εγκατάσταση με τα κέρινα γλυπτά στη Ροτόντα του χώρου | courtesy of Bourse de Commerce
Τα κέρινα γλυπτά του Ουρς Φίσερ «όμορφα καίγονται» μέσα στο Bourse de la Commerce Facebook Twitter
Τα καθίσματα από το μουσείο Quai Branly, Jacques Chirac | courtesy of Bourse de Commerce
Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Πολιτισμός / Νόμπελ Λογοτεχνίας 2025: Ο Ούγγρος συγγραφέας Λάσλο Κρασναχορκάι τιμήθηκε με το βραβείο

Η επιτροπή σημείωσε ότι ο Κρασναχορκάι βραβεύεται «για τη μαγνητική, εκτενή πρόζα του που με υπομονετική ένταση και φιλοσοφική οξύτητα αποκαλύπτει το χάος, την ειρωνεία και τη μοναξιά του ανθρώπινου πολιτισμού»
LIFO NEWSROOM
Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM