Μια έκθεση για τον Ιππόλυτο και τη Φαίδρα στην Επίδαυρο

Μια έκθεση για τον Ιππόλυτο και τη Φαίδρα στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Η Helen Mirren ως Φαίδρα στην παράσταση της «Φαίδρας» του Ρακίνα στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Nicholas Hytner (Εθνικό Θέατρο Μεγάλης Βρετανίας, 2009). Φωτ. Εύη Φυλακτού / Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου
0

Με αφορμή τη συμπλήρωση 70 χρόνων από την παράσταση της τραγωδίας Ιππόλυτος του Ευριπίδη στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, ο εκθεσιακός χώρος της Επιδαύρου που σχεδιάστηκε από τον διακεκριμένο αρχιτέκτονα Άρη Κωνσταντινίδη φιλοξενεί φέτος μία έκθεση αφιερωμένη στις τραγικές μορφές του Ιππόλυτου και της Φαίδρας.

Η έκθεση φέρει τον τίτλο «Ιππόλυτος-Φαίδρα» και προσφέρει μια γοητευτική αναδρομή στις παραστάσεις των αντίστοιχων τραγωδιών στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου από τη δεκαετία του 1950 έως σήμερα.

Η παρουσίαση του Ιππόλυτου του Ευριπίδη από το Εθνικό Θέατρο στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη το 1954 έδωσε το εναρκτήριο λάκτισμα για την επίσημη καθιέρωση των Επιδαυρίων έναν χρόνο αργότερα. Έκτοτε, ακολούθησαν επτά ακόμα παραστάσεις του Ιππόλυτου στο αργολικό θέατρο και μία του έργου Φαίδρα του Ρακίνα.

Μια έκθεση για τον Ιππόλυτο και τη Φαίδρα στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Η εικόνα προέρχεται από το εξώφυλλο του προγράμματος της παράστασης του «Ιππόλυτου» του Ευριπίδη στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Δημήτρη Ροντήρη (Εθνικό Θεάτρο, 11 Ιουλίου 1954). ©Αρχείο Βιβλιοθήκης Εθνικού Θεάτρου

Η έκθεση «Ιππόλυτος-Φαίδρα» βασίζεται στις οκτώ μέχρι σήμερα παραστάσεις του αρχαίου δράματος Ιππόλυτος του Ευριπίδη και της μίας παράστασης του έργου Φαίδρα του Ρακίνα στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου.

Σύμφωνα με τον μύθο, η Φαίδρα, γυναίκα του βασιλιά Θησέα και πιόνι στο σχέδιο εκδίκησης της θεάς Αφροδίτης, ερωτεύεται τον Ιππόλυτο, γιο του άντρα της και της Αμαζόνας Ιππολύτης. Αφιερωμένος στη λατρεία της θεάς Άρτεμης, ο Ιππόλυτος αρνείται τον έρωτα της Φαίδρας, με ολέθριες συνέπειες.

Όπως επισημαίνει ο επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ και επιστημονικός υπεύθυνος της έκθεσης, Παναγιώτης Μιχαλόπουλος: «Ιππόλυτος και Φαίδρα, προγονός και μητριά, βλάσφημη αγνότητα και ανίερο πάθος, και εντέλει Άρτεμη και Αφροδίτη – αυτές οι αντιθέσεις υφαίνουν το δίχτυ μιας τραγωδίας που εκτυλίσσεται στα έσχατα άκρα της ανθρώπινης ύπαρξης: στα απόκρυφα βάθη της ψυχής και συνάμα στο οριακό σημείο όπου το χάος απειλεί την εύθραυστη τάξη του πολιτισμού και του κόσμου».

Μια έκθεση για τον Ιππόλυτο και τη Φαίδρα στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Σχέδιο του Γιώργου Πάτσα για το κοστούμι της Αρτέμιδος στην παράσταση του «Ιππόλυτου» του Ευριπίδη στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Σπύρου Α. Ευαγγελάτου (Εθνικό Θεάτρο, 1973). ©Αρχείο Γιώργου Πάτσα

Το Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου τιμά τη σημαντική αυτή παρακαταθήκη των εννέα σπουδαίων παραστάσεων παρουσιάζοντας πολύτιμα τεκμήρια από τα αρχεία του Φεστιβάλ και του Εθνικού Θεάτρου καθώς και άλλων πολιτιστικών οργανισμών και θιάσων, όπως κοστούμια, μάσκες, μακέτες, παρτιτούρες και οπτικοακουστικό υλικό.

Η σύλληψη και η γενική εποπτεία του εγχειρήματος είναι της καλλιτεχνικής διευθύντριας του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, Κατερίνας Ευαγγελάτου. Επιστημονικός υπεύθυνος είναι ο Παναγιώτης Μιχαλόπουλος, επίκουρος καθηγητής στο Τμήμα Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ. Υπεύθυνη για την έρευνα και τεκμηρίωση είναι η θεατρολόγος Κωνσταντίνα Νικολοπούλου. Τον εκθεσιακό σχεδιασμό και την επιμέλεια έκαναν η Θάλεια Μέλισσα και ο Γιώργος Ρυμενίδης.

Μια έκθεση για τον Ιππόλυτο και τη Φαίδρα στην Επίδαυρο Facebook Twitter
Ο Μηνάς Χατζησάββας ως Ιππόλυτος και η Μπέττυ Αρβανίτη ως Φαίδρα στην παράσταση του «Ιππόλυτου» του Ευριπίδη στην Επίδαυρο σε σκηνοθεσία Γιάννη Χουβαρδά (Εθνικό Θεάτρο, 1989). ©Αρχείο Γιάννη Χουβαρδά

Η έκθεση «Ιππόλυτος-Φαίδρα» υλοποιείται στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου και του Διεθνούς Δικτύου Αρχαίου Δράματος, με την υποστήριξη του Υπουργείου Πολιτισμού.

Η έκθεση θα είναι ανοιχτή για το κοινό την περίοδο από 5 Ιουλίου έως 24 Αυγούστου, 18:00-01:00, τις ημέρες των παραστάσεων στο Αρχαίο Θέατρο της Επιδαύρου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου (Παρασκευή και Σάββατο). Η είσοδος είναι δωρεάν.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μάικλ Ντάγκλας: «Δεν έχω καμία πρόθεση να ξαναπαίξω – Έπρεπε να σταματήσω»

Πολιτισμός / Μάικλ Ντάγκλας: «Δεν έχω καμία πρόθεση να ξαναπαίξω – Έπρεπε να σταματήσω»

Ο 80χρονος ηθοποιός και παραγωγός δηλώνει ότι είναι ευτυχισμένος μακριά από το κινηματογραφικό πλατό, μετά από σχεδόν 60 χρόνια αδιάκοπης δουλειάς – «Μου αρκεί να βλέπω τη σύζυγό μου να παίζει»
LIFO NEWSROOM
Ανακαλύφθηκε αρχαία πόλη 3.500 ετών στο Περού: Το Peñico και ο μυστηριώδης πολιτισμός Caral

Πολιτισμός / Ανακαλύφθηκε αρχαία πόλη 3.500 ετών στο Περού: Το Peñico και ο μυστηριώδης πολιτισμός Caral

Αρχαιολόγοι εντόπισαν την αρχαία πόλη Peñico στη βόρεια επαρχία Barranca του Περού - Η ανακάλυψη αποκαλύπτει σημαντικά στοιχεία για τον πολιτισμό Caral, τον αρχαιότερο της Αμερικής, και τη σύνδεσή του με τις πρώιμες κοινωνίες των Άνδεων και του Αμαζονίου
LIFO NEWSROOM
Όζι Όζμπορν: Όλα όσα έγιναν στο μεγάλο φινάλε των Black Sabbath

Πολιτισμός / Όζι Όζμπορν: Όλα όσα έγιναν στο μεγάλο φινάλε των Black Sabbath

Η συναυλία «Back To The Beginning» χαρακτηρίστηκε ως η "τελευταία υπόκλιση" για τον άνθρωπο που θεωρείται ο «πατέρας» του heavy metal έπειτα από αρκετά χρόνια προβλημάτων υγείας, συμπεριλαμβανομένης της νόσου του Πάρκινσον
LIFO NEWSROOM
Oasis: Η μεγάλη επιστροφή ως ύμνος στη βρετανική μουσική - Η αγκαλιά των αδελφών Γκάλαχερ επί σκηνής

Πολιτισμός / Oasis: Η μεγάλη επιστροφή ως ύμνος στη βρετανική μουσική - Η αγκαλιά των αδελφών Γκάλαχερ επί σκηνής

Το συγκρότημα επανενώθηκε επί σκηνής έπειτα από 16 χρόνια - Ένα σετ γεμάτο ύμνους της βρετανικής μουσικής, πάθος, χιούμορ και η αγκαλιά που περίμεναν όλοι
LIFO NEWSROOM
Αναλύθηκε το αρχαιότερο γονιδίωμα της Αρχαίας Αιγύπτου: Τι αποκαλύπτει για την καταγωγή των πρώτων Αιγυπτίων

Πολιτισμός / Αναλύθηκε το αρχαιότερο γονιδίωμα της Αρχαίας Αιγύπτου: Τι αποκαλύπτει για την καταγωγή των πρώτων Αιγυπτίων

Για πρώτη φορά, επιστήμονες κατόρθωσαν να αποκωδικοποιήσουν το πλήρες DNA ενός ανθρώπου που έζησε στις απαρχές της αιγυπτιακής πολιτισμικής ιστορίας, φέρνοντας στο φως εκπλήξεις για τις γενετικές καταβολές των πρώτων κατοίκων της κοιλάδας του Νείλου
LIFO NEWSROOM