Η Ραφίκα Σαουίς και ο Μιχάλης Αργυρού σε μια 8ωρη περφόρμανς στη Νέα Υόρκη

Η Ραφίκα Σαουίς και ο Μιχάλης Αργυρού σε μια 8ωρη περφόρμανς στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Στον βωμό πάγου υπάρχουν εσοχές στις οποίες το κοινό θα μπορεί να εναποθέτει ένα κερί (ευχή) για να βοηθήσει τον άνθρωπο να απεγκλωβιστεί.
0

Ο Μιχάλης Αργυρού αποτυπώνει σε μια διαδραστική εγκατάσταση άνυδρης γης και πάγου την Έρημη Χώρα

Σε βωμό πάγου βρίσκεται εγκλωβισμένος ένας άνθρωπος. Δεν είναι ούτε γυναίκα, ούτε άντρας. Στον βωμό πάγου υπάρχουν εσοχές στις οποίες το κοινό θα μπορεί να εναποθέτει ένα κερί (ευχή) για να βοηθήσει τον άνθρωπο να απεγκλωβιστεί. Ο βωμός θα λιώσει εντός είκοσι ημερών με τη βοήθεια του κοινού και ο άνθρωπος θα αναγεννηθεί.

Όπως λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, το εννοιολογικό πλαίσιο της εγκατάστασης είναι «η ευχή για μεταμόρφωση μιας νεκρής ψυχής, μιας ανήμπορης σάρκας, κρυμμένης μέσα στο παγωμένο περίβλημα της κανονικότητας σε έρημο άγονο τόπο χωρίς πραγματική ζωή. Μια αναγέννηση της ύπαρξης. Η συμμετοχή των ανθρώπων στην αναγέννηση της ύπαρξης είναι καθοριστική. Η αποδοχή της κοινής πραγματικότητας αποδυναμώνει την παγωμένη κανονικότητα. Μόλις ο πάγος λιώσει, η Ραφίκα Σαουίς (άνθρωπος μέσα στον πάγο) θα επιτελέσει μια 8ωρη περφόρμανς για την αναγέννηση της ύπαρξης».

100 χρόνια από την Έρημη Χώρα και 70 χρόνια από το εξώδικο του T.S Έλιοτ στον Καναδό καθηγητή Τζον Πίτερ, όταν εκείνος δημοσίευσε το άρθρο του στο περιοδικό Essays in Criticism, υποστηρίζοντας πως η άγονη γη είναι μια ελεγεία για τον αγαπημένο του νεκρό, η Ραφίκα Σαουίς και ο Μιχάλης Αργυρού ερευνούν τον κενό τόπο που δημιουργείται ανάμεσα στην επιθυμία και στην πραγματικότητα, αλλιώς την έννοια της μετάβασης κατά την οποία τα πάντα είναι δυνατά.

Η εγκατάσταση μάς βάζει σε ένα περιβάλλον όπου όλα τα θέλω μας βρίσκονται θαμμένα στο χώμα, γύρω από τον παγωμένο βωμό της ψεύτικης εικόνας μας, που φιλάει από την αρχή μέσα του την ανθρώπινη μορφή μας, σκεπασμένη με τις λέξεις που μας έδωσαν σχήμα.

«Σε ένα σήμερα που τα πάντα μοιάζουν να είναι κανονικά, επηρεασμένα από την συνήθεια της επανάληψης, οι άνθρωποι ζούμε σε ένα εικονικό περιβάλλον προσποιούμενοι ότι γνωρίζουμε ο ένας τον άλλον, μεταφέροντας μόνο τον φόβο της διαφορετικότητας στις συνειδήσεις μας, πιστεύοντας ότι η διαφορετικότητα είναι το πρόβλημα και όχι η αποδοχή της. Ο φόβος να αφεθώ στην αλήθεια μου.

Η Ραφίκα Σαουίς και ο Μιχάλης Αργυρού σε μια 8ωρη περφόρμανς στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ο εικαστικός Μιχάλης Αργυρού

Η εγκατάσταση μάς βάζει σε ένα περιβάλλον όπου όλα τα θέλω μας βρίσκονται θαμμένα στο χώμα, γύρω από τον παγωμένο βωμό της ψεύτικης εικόνας μας, που φιλάει από την αρχή μέσα του την ανθρώπινη μορφή μας, σκεπασμένη με τις λέξεις που μας έδωσαν σχήμα. Ο επισκέπτης καλείται να προχωρήσει προς τον βωμό και να ανάψει ένα κερί ευχής για την αναγέννηση της ύπαρξης. Ο πάγος λιώνει από τη ζέστη της αλήθειας των ευχών. Το άγονο χώμα γεμίζει βλάστηση, αποκαλύπτοντας την ανθρώπινη μορφή πάνω στην οποία καθρεφτίζεται ο θεατής, δίνοντας της ζωή, ώστε να δοκιμάσει όλες τις θαμμένες διαφορετικότητες ανάμεσα στους δήθεν κανονικούς» λέει ο Μιχάλης Αργυρού.

Η περφόρμανς για τη Ραφίκα Σαουίς, που συμβολίζει τον άνθρωπο μέσα στην παγωμένη κυψέλη, αντλεί το υλικό της από την αναγέννηση της ταυτότητας. Ποιος είμαι τελικά και πώς προσδιορίζω τον εαυτό μου. Όσο ο άνθρωπος βρίσκεται «φυλακισμένος» μέσα σε μια παγωμένη κυψέλη, βρίσκει τη ζωή του μέσα σε μια διαρκή συντήρηση. «Για να μπορέσει να υπάρξει ελεύθερα ένας άνθρωπος χρειάζεται την αποδοχή της όποιας διαφορετικότητάς του. Όλοι είμαστε διαφορετικοί. Η έννοια διαφορετικότητα είναι πολυδιάστατη και περιλαμβάνει ιδεολογήματα και λέξεις-κλειδιά όπως: ξένος, διαφορετικός, ομοιότητα, διατομικές, διαομαδικές και ενδοατομικές διαφορές, συνοχή, αποδοχή, συνύπαρξη, ενσωμάτωση, αφομοίωση, συλλογικότητα, συνεργασία, σύγκρουση, άτομο, προσωπική ταυτότητα, αυτοεικόνα, αυτοεκτίμηση, προσωπική εξέλιξη, προκαταλήψεις και στερεότυπα, ξενοφοβία».

Η Ραφίκα Σαουίς και ο Μιχάλης Αργυρού σε μια 8ωρη περφόρμανς στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Η περφόρμερ Ραφίκα Σαουίς

«Σαν έμβρυο που μόλις γεννήθηκε», λέει η Ραφίκα Σαουίς, «ξεθάβω στοιχεία της ταυτότητάς μου από το χώμα, τα φέρνω στην επιφάνεια και αυτά αποκαλύπτουν πώς προσδιορίζω τον εαυτό μου και πώς θέλω να είμαι. Τα στοιχεία αυτά με μεταμορφώνουν σε όλα αυτά που είμαι».

Η βραβευμένη ηθοποιός, περφόρμερ και σκηνοθέτις Ραφίκα Σαουίς έχει παρουσιάσει έργα της στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ως περφόρμερ έχει παρουσιάσει έργα της στην Ελλάδα, στο Βερολίνο, στο Μεξικό, στη Νέα Υόρκη, στο Πουέρτο Ρίκο, συνεργαζόμενη με τον Οργανισμό ΝΕΟΝ, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, το Τμήμα Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (NYU), την γκαλερί Publica, το Herbstaslon Festival (Maxim Gorki), το Μουσείο Μπενάκη και το ΕΚΟΜΕ. Έχει επίσης κερδίσει το grant του Οργανισμού ΝΕΟΝ, το βραβείο Υποτροφίας Ίψεν, καθώς και το βραβείο καλύτερης ερμηνείας από τα «Queer Theatre Awards» το 2018. Είναι μέλος του Directors Lab Lincoln Theater Center στη Νέα Υόρκη και του YCA του Γερμανικού Θεάτρου Maxim Gorky.

Η Ραφίκα Σαουίς και ο Μιχάλης Αργυρού σε μια 8ωρη περφόρμανς στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ο επισκέπτης καλείται να προχωρήσει προς τον βωμό και να ανάψει ένα κερί ευχής για την αναγέννηση της ύπαρξης.

Το «WASTELAND» θα παρουσιαστεί από τις 13 έως τις 23 Ιανουαρίου στη Νέα Υόρκη, στο Undercurrent Art Space, σε επιμέλεια Σωζήτας Γκουντούνα.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Όζι Όζμπορν: Όλα όσα έγιναν στο μεγάλο φινάλε των Black Sabbath

Πολιτισμός / Όζι Όζμπορν: Όλα όσα έγιναν στο μεγάλο φινάλε των Black Sabbath

Η συναυλία «Back To The Beginning» χαρακτηρίστηκε ως η "τελευταία υπόκλιση" για τον άνθρωπο που θεωρείται ο «πατέρας» του heavy metal έπειτα από αρκετά χρόνια προβλημάτων υγείας, συμπεριλαμβανομένης της νόσου του Πάρκινσον
LIFO NEWSROOM
Oasis: Η μεγάλη επιστροφή ως ύμνος στη βρετανική μουσική - Η αγκαλιά των αδελφών Γκάλαχερ επί σκηνής

Πολιτισμός / Oasis: Η μεγάλη επιστροφή ως ύμνος στη βρετανική μουσική - Η αγκαλιά των αδελφών Γκάλαχερ επί σκηνής

Το συγκρότημα επανενώθηκε επί σκηνής έπειτα από 16 χρόνια - Ένα σετ γεμάτο ύμνους της βρετανικής μουσικής, πάθος, χιούμορ και η αγκαλιά που περίμεναν όλοι
LIFO NEWSROOM
Αναλύθηκε το αρχαιότερο γονιδίωμα της Αρχαίας Αιγύπτου: Τι αποκαλύπτει για την καταγωγή των πρώτων Αιγυπτίων

Πολιτισμός / Αναλύθηκε το αρχαιότερο γονιδίωμα της Αρχαίας Αιγύπτου: Τι αποκαλύπτει για την καταγωγή των πρώτων Αιγυπτίων

Για πρώτη φορά, επιστήμονες κατόρθωσαν να αποκωδικοποιήσουν το πλήρες DNA ενός ανθρώπου που έζησε στις απαρχές της αιγυπτιακής πολιτισμικής ιστορίας, φέρνοντας στο φως εκπλήξεις για τις γενετικές καταβολές των πρώτων κατοίκων της κοιλάδας του Νείλου
LIFO NEWSROOM
Δεινόσαυροι, Πολ Νιούμαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Δεινόσαυροι, Πολ Νιούμαν και Κριστιάν Κλαβιέ από αύριο στους κινηματογράφους

Η νέα προσθήκη στο franchise του Jurassic World, η επανέκδοση του «Cool Hand Luke» και μια κωμωδία με τον δημοφιλή Γάλλο κωμικό ξεχωρίζουν από το κινηματογραφικό πρόγραμμα αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οδύσσεια: «Αψήφησε τους θεούς» - Η πρώτη αφίσα της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν

Πολιτισμός / Οδύσσεια: «Αψήφησε τους θεούς» - Η πρώτη αφίσα της ταινίας του Κρίστοφερ Νόλαν

Με φόντο, στο κάτω μέρος, το κεφάλι ενός αρχαιοελληνικού αγάλματος η λιτή αφίσα συνοδεύεται από το σύνθημα «Αψήφησε τους Θεούς» τονίζοντας μαζί με τον τίτλο και το όνομα του σκηνοθέτη ότι η ταινία γυρίστηκε «εξ ολοκλήρου με κάμερες IMAX»
LIFO NEWSROOM