Η Ραφίκα Σαουίς και ο Μιχάλης Αργυρού σε μια 8ωρη περφόρμανς στη Νέα Υόρκη

Η Ραφίκα Σαουίς και ο Μιχάλης Αργυρού σε μια 8ωρη περφόρμανς στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Στον βωμό πάγου υπάρχουν εσοχές στις οποίες το κοινό θα μπορεί να εναποθέτει ένα κερί (ευχή) για να βοηθήσει τον άνθρωπο να απεγκλωβιστεί.
0

Ο Μιχάλης Αργυρού αποτυπώνει σε μια διαδραστική εγκατάσταση άνυδρης γης και πάγου την Έρημη Χώρα

Σε βωμό πάγου βρίσκεται εγκλωβισμένος ένας άνθρωπος. Δεν είναι ούτε γυναίκα, ούτε άντρας. Στον βωμό πάγου υπάρχουν εσοχές στις οποίες το κοινό θα μπορεί να εναποθέτει ένα κερί (ευχή) για να βοηθήσει τον άνθρωπο να απεγκλωβιστεί. Ο βωμός θα λιώσει εντός είκοσι ημερών με τη βοήθεια του κοινού και ο άνθρωπος θα αναγεννηθεί.

Όπως λέει ο ίδιος ο καλλιτέχνης, το εννοιολογικό πλαίσιο της εγκατάστασης είναι «η ευχή για μεταμόρφωση μιας νεκρής ψυχής, μιας ανήμπορης σάρκας, κρυμμένης μέσα στο παγωμένο περίβλημα της κανονικότητας σε έρημο άγονο τόπο χωρίς πραγματική ζωή. Μια αναγέννηση της ύπαρξης. Η συμμετοχή των ανθρώπων στην αναγέννηση της ύπαρξης είναι καθοριστική. Η αποδοχή της κοινής πραγματικότητας αποδυναμώνει την παγωμένη κανονικότητα. Μόλις ο πάγος λιώσει, η Ραφίκα Σαουίς (άνθρωπος μέσα στον πάγο) θα επιτελέσει μια 8ωρη περφόρμανς για την αναγέννηση της ύπαρξης».

100 χρόνια από την Έρημη Χώρα και 70 χρόνια από το εξώδικο του T.S Έλιοτ στον Καναδό καθηγητή Τζον Πίτερ, όταν εκείνος δημοσίευσε το άρθρο του στο περιοδικό Essays in Criticism, υποστηρίζοντας πως η άγονη γη είναι μια ελεγεία για τον αγαπημένο του νεκρό, η Ραφίκα Σαουίς και ο Μιχάλης Αργυρού ερευνούν τον κενό τόπο που δημιουργείται ανάμεσα στην επιθυμία και στην πραγματικότητα, αλλιώς την έννοια της μετάβασης κατά την οποία τα πάντα είναι δυνατά.

Η εγκατάσταση μάς βάζει σε ένα περιβάλλον όπου όλα τα θέλω μας βρίσκονται θαμμένα στο χώμα, γύρω από τον παγωμένο βωμό της ψεύτικης εικόνας μας, που φιλάει από την αρχή μέσα του την ανθρώπινη μορφή μας, σκεπασμένη με τις λέξεις που μας έδωσαν σχήμα.

«Σε ένα σήμερα που τα πάντα μοιάζουν να είναι κανονικά, επηρεασμένα από την συνήθεια της επανάληψης, οι άνθρωποι ζούμε σε ένα εικονικό περιβάλλον προσποιούμενοι ότι γνωρίζουμε ο ένας τον άλλον, μεταφέροντας μόνο τον φόβο της διαφορετικότητας στις συνειδήσεις μας, πιστεύοντας ότι η διαφορετικότητα είναι το πρόβλημα και όχι η αποδοχή της. Ο φόβος να αφεθώ στην αλήθεια μου.

Η Ραφίκα Σαουίς και ο Μιχάλης Αργυρού σε μια 8ωρη περφόρμανς στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ο εικαστικός Μιχάλης Αργυρού

Η εγκατάσταση μάς βάζει σε ένα περιβάλλον όπου όλα τα θέλω μας βρίσκονται θαμμένα στο χώμα, γύρω από τον παγωμένο βωμό της ψεύτικης εικόνας μας, που φιλάει από την αρχή μέσα του την ανθρώπινη μορφή μας, σκεπασμένη με τις λέξεις που μας έδωσαν σχήμα. Ο επισκέπτης καλείται να προχωρήσει προς τον βωμό και να ανάψει ένα κερί ευχής για την αναγέννηση της ύπαρξης. Ο πάγος λιώνει από τη ζέστη της αλήθειας των ευχών. Το άγονο χώμα γεμίζει βλάστηση, αποκαλύπτοντας την ανθρώπινη μορφή πάνω στην οποία καθρεφτίζεται ο θεατής, δίνοντας της ζωή, ώστε να δοκιμάσει όλες τις θαμμένες διαφορετικότητες ανάμεσα στους δήθεν κανονικούς» λέει ο Μιχάλης Αργυρού.

Η περφόρμανς για τη Ραφίκα Σαουίς, που συμβολίζει τον άνθρωπο μέσα στην παγωμένη κυψέλη, αντλεί το υλικό της από την αναγέννηση της ταυτότητας. Ποιος είμαι τελικά και πώς προσδιορίζω τον εαυτό μου. Όσο ο άνθρωπος βρίσκεται «φυλακισμένος» μέσα σε μια παγωμένη κυψέλη, βρίσκει τη ζωή του μέσα σε μια διαρκή συντήρηση. «Για να μπορέσει να υπάρξει ελεύθερα ένας άνθρωπος χρειάζεται την αποδοχή της όποιας διαφορετικότητάς του. Όλοι είμαστε διαφορετικοί. Η έννοια διαφορετικότητα είναι πολυδιάστατη και περιλαμβάνει ιδεολογήματα και λέξεις-κλειδιά όπως: ξένος, διαφορετικός, ομοιότητα, διατομικές, διαομαδικές και ενδοατομικές διαφορές, συνοχή, αποδοχή, συνύπαρξη, ενσωμάτωση, αφομοίωση, συλλογικότητα, συνεργασία, σύγκρουση, άτομο, προσωπική ταυτότητα, αυτοεικόνα, αυτοεκτίμηση, προσωπική εξέλιξη, προκαταλήψεις και στερεότυπα, ξενοφοβία».

Η Ραφίκα Σαουίς και ο Μιχάλης Αργυρού σε μια 8ωρη περφόρμανς στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Η περφόρμερ Ραφίκα Σαουίς

«Σαν έμβρυο που μόλις γεννήθηκε», λέει η Ραφίκα Σαουίς, «ξεθάβω στοιχεία της ταυτότητάς μου από το χώμα, τα φέρνω στην επιφάνεια και αυτά αποκαλύπτουν πώς προσδιορίζω τον εαυτό μου και πώς θέλω να είμαι. Τα στοιχεία αυτά με μεταμορφώνουν σε όλα αυτά που είμαι».

Η βραβευμένη ηθοποιός, περφόρμερ και σκηνοθέτις Ραφίκα Σαουίς έχει παρουσιάσει έργα της στην Ελλάδα και στο εξωτερικό. Ως περφόρμερ έχει παρουσιάσει έργα της στην Ελλάδα, στο Βερολίνο, στο Μεξικό, στη Νέα Υόρκη, στο Πουέρτο Ρίκο, συνεργαζόμενη με τον Οργανισμό ΝΕΟΝ, το Εθνικό Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης, την Ανώτατη Σχολή Καλών Τεχνών, το Τμήμα Ελληνικών Σπουδών στο Πανεπιστήμιο της Νέας Υόρκης (NYU), την γκαλερί Publica, το Herbstaslon Festival (Maxim Gorki), το Μουσείο Μπενάκη και το ΕΚΟΜΕ. Έχει επίσης κερδίσει το grant του Οργανισμού ΝΕΟΝ, το βραβείο Υποτροφίας Ίψεν, καθώς και το βραβείο καλύτερης ερμηνείας από τα «Queer Theatre Awards» το 2018. Είναι μέλος του Directors Lab Lincoln Theater Center στη Νέα Υόρκη και του YCA του Γερμανικού Θεάτρου Maxim Gorky.

Η Ραφίκα Σαουίς και ο Μιχάλης Αργυρού σε μια 8ωρη περφόρμανς στη Νέα Υόρκη Facebook Twitter
Ο επισκέπτης καλείται να προχωρήσει προς τον βωμό και να ανάψει ένα κερί ευχής για την αναγέννηση της ύπαρξης.

Το «WASTELAND» θα παρουσιαστεί από τις 13 έως τις 23 Ιανουαρίου στη Νέα Υόρκη, στο Undercurrent Art Space, σε επιμέλεια Σωζήτας Γκουντούνα.

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον προβάλεται ξανά μετά από 50 χρόνια

Πολιτισμός / «Με παρακολουθούν»: Η ξεχασμένη συνέντευξη του Τζον Λένον που βρέθηκε 50 χρόνια μετά

Μια συνέντευξη του Τζον Λένον που χάθηκε για 50 χρόνια, όπου μιλά για την παρακολούθηση από την κυβέρνηση Νίξον και αποκαλύπτει σκέψεις για τη μουσική και τη ζωή του, προβάλλεται στο Boom Radio για τα 85α γενέθλιά του
LIFO NEWSROOM
To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Πολιτισμός / To Χειμερινό Αυγό Φαμπερζέ αναμένεται να σπάσει κάθε προηγούμενο ρεκόρ σε δημοπρασία

Ο οίκος Christie's το κατατάσσει στις πιο πολυτελείς αυτοκρατορικές δημιουργίες των Φαμπερζέ. Το σχεδίασε μια γυναίκα και δικαίως η προσθήκη του σε οποιαδήποτε συλλογή θεωρείται ανεκτίμητη.
LIFO NEWSROOM
Μια καλόψυχη Α.Ι. κι ένας αλαφροΐσκιωτος σκύλος από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Μια ταινία τρόμου με πρωταγωνιστή ένα σκύλο, Τζάρεντ Λέτο αλλά και Έμα Τόμσον από αύριο στα σινεμά

Η τρίτη και χειρότερη κατάθεση στο σύμπαν του «Tron», η πολυσυζητημένη ταινία τρόμου «Good Boy», το δεύτερο μέρος της τριλογίας του Νταγκ Γιόχαν Χάουγκερουντ και η Έμα Τόμσον ως ένοπλη προστάτιδα στο κινηματογραφικό πρόγραμμα της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Πολιτισμός / Ντόλι Πάρτον: Η αδελφή της ζητά προσευχές για την υγεία της βασίλισσας της country

Η Ντόλι Πάρτον αντιμετωπίζει προβλήματα υγείας και αναβάλει τη μεγάλη της περιοδεία στο Λας Βέγκας. Η αδελφή της ζητά προσευχές από τους θαυμαστές, ενώ η τραγουδίστρια παραμένει αισιόδοξη πως «ο Θεός απλώς της ζητά να επιβραδύνει»
LIFO NEWSROOM
Τέιλορ Σουίφτ: Eκτός υποψηφιοτήτων στα Grammy για πρώτη φορά μετά από 18 χρόνια

Πολιτισμός / Τέιλορ Σουίφτ: Η απάντησή της στα σχόλια για το νέο της άλμπουμ

«Ο καθένας έχει δικαίωμα να νιώθει ακριβώς όπως θέλει, ο στόχος μας ως καλλιτέχνες είναι να λειτουργούμε σαν καθρέφτης», αναφέρει για τα σχόλια που απέσπασε το νέο της άλμπουμ, «The Life of a Showgirl»
LIFO NEWSROOM
Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Πολιτισμός / Yohji Yamamoto: «Η μόδα έχει γίνει αστείο, όλα περιστρέφονται γύρω από τα χρήματα»

Ο αντισυμβατικός Ιάπωνας που εξυμνεί την avant-garde αισθητική μέσα από υπερμεγέθεις, ασύμμετρες σιλουέτες και τη διαχρονική του αφοσίωση στο μαύρο, συνεχίζει στα 82 του χρόνια να παλεύει «θυμωμένος αλλά ακούραστος» για την ουσία και την αλήθεια της μόδας
LIFO NEWSROOM
Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Πολιτισμός / Βασίλης Μπισμπίκης: Επιστρέφει η παράσταση «Άνθρωποι και Ποντίκια» μετά από 5 χρόνια

Ο Βασίλης Μπισμπίκης αναβιώνει το αριστούργημα του Τζον Στάινμπεκ στο νέο Cartel στο Αιγάλεω, υπογράφοντας μια ωμή, ρεαλιστική και συναισθηματικά φορτισμένη σκηνοθεσία που φέρνει ξανά στο προσκήνιο τον αγώνα των απλών ανθρώπων για αξιοπρέπεια και ελπίδα
LIFO NEWSROOM
«La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Πολιτισμός / «La Magie Noire»: Ο χαμένος θησαυρός του Ρενέ Μαγκρίτ βγαίνει στο φως μετά από 90 χρόνια

Ο πίνακας «La Magie Noire» του Ρενέ Μαγκρίτ, που παρέμεινε σε ιδιωτική συλλογή για 90 χρόνια, βγαίνει σε δημοπρασία στη Sotheby’s - Η συγκλονιστική ιστορία πίσω από το έργο και τη γυναίκα που έσωσε 163 παιδιά από τους ναζί
LIFO NEWSROOM