Η περιοδική έκθεση «Επαναcυσταση ’21: Ήπειρος» στο Μουσείο Αργυροτεχνίας στα Ιωάννινα

Η περιοδική έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΗΠΕΙΡΟΣ» στο Μουσείο Αργυροτεχνίας Facebook Twitter
Σφραγιστικό δαχτυλίδι του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη © ΙΕΕΕ-ΕΙΜ Φέρει κεφαλή Οδυσσέα. Κόκκινος αχάτης και χρυσός, α’ μισό 19ου αι. (ΕΙΜ 1887)
0

Το Πολιτιστικό Ίδρυμα Ομίλου Πειραιώς (ΠΙΟΠ) και το Εθνικό Ιστορικό Μουσείο  (ΕΙΜ) παρουσιάζουν την περιοδική έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΗΠΕΙΡΟΣ», στο Μουσείο Αργυροτεχνίας, στα Ιωάννινα. Η έκθεση, που εντάσσεται στο επετειακό πρόγραμμα του ΕΙΜ «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21» και πραγματοποιείται στο πλαίσιο των Επετειακών Δράσεων της Τράπεζας Πειραιώς για τα 200 χρόνια από την Επανάσταση του 1821, τελεί υπό την αιγίδα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού.

Τα Ιωάννινα, ως μορφωτικό κέντρο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, ως πολιτικό κέντρο του ισχυρότερου πασαλικιού των ευρωπαϊκών οθωμανικών κτήσεων και ως διπλωματικός και εμπορικός κόμβος, έπαιξαν τεράστιο ρόλο στην επώαση των συνθηκών που οδήγησαν στην Επανάσταση. Το Σούλι, πρώτη επαναστατική σπίθα πριν ακόμη από την έναρξη του Αγώνα, παρά την οριστική του καταστροφή, έχει μείνει στην Ιστορία ως σημαντικός διαχρονικός πόλος αντίστασης.

Η Ήπειρος, πρώτη στ’ άρματα, τα γρόσια και τα γράμματα, προσέφερε ηγετικά στελέχη της Φιλικής Εταιρείας, θρυλικούς αγωνιστές, μεγάλους δασκάλους του Γένους, πολιτικούς και εθνικούς ευεργέτες που θα έχτιζαν τη νέα Ελλάδα.

Η περιοδική έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΗΠΕΙΡΟΣ» στο Μουσείο Αργυροτεχνίας Facebook Twitter
Πορτοφόλι της κυρα-Βασιλικής © ΙΕΕΕ-ΕΙΜ Η Βασιλική Κονταξή (1789-1834), κόρη προύχοντα στην Πλισιβίτσα Φιλιατών, υπήρξε σύζυγος του Αλή Πασά στον οποίο φαίνεται ότι ασκούσε σημαντική επιρροή προς όφελος των Ελλήνων. Συμπαραστάθηκε στον σύζυγό της στις τελευταίες ημέρες της πολιορκίας του και, μετά τον θάνατό του, διασώθηκε με παρέμβαση του Πατριάρχη. Δέρμα με βελούδινη υφασμάτινη επένδυση και χρυσοκέντητο διάκοσμο, α’ τέταρτο 19ου αι. (ΕΙΜ 1411)

Στην έκθεση του Μουσείου Αργυροτεχνίας αναδεικνύεται η πορεία της Ηπείρου και των Ιωαννίνων προς την Επανάσταση. Μέσα στον εμβληματικό χώρο του Ιτς Καλέ, φωτίζονται πτυχές όπως ο Νεοελληνικός Διαφωτισμός και η άνθηση του εμπορίου, ο δεσποτισμός του Αλή Πασά, η ίδρυση της Φιλικής Εταιρείας, η έκρηξη της Επανάστασης και η συμβολή της Ηπείρου σε αυτήν, η πολιτική ωρίμαση, οι εμφύλιες διαμάχες, η ίδρυση της Ελληνικής Πολιτείας με κυβερνήτη τον Καποδίστρια. Η Ήπειρος έμεινε εκτός συνόρων και αντιμετώπισε μεγάλες δυσκολίες, παρά την ενεργό συμμετοχή αρκετών Ηπειρωτών στην πολιτική, οικονομική και στρατιωτική ζωή του νεοσύστατου κράτους.

Μοναδικά εθνικά κειμήλια από τις πλούσιες συλλογές του ΕΙΜ «επιστρέφουν» στον τόπο τους. Μεταξύ αυτών, φορεσιά της κυρα-Φροσύνης, πορτοφόλι της κυρα-Βασιλικής, καριοφίλι του Αλή Πασά, σημαία-λάβαρο από την Ήπειρο, σπάθη του Ζαχομήλιου, πίπα του Αθανασίου Τσακάλωφ, πινακίδα με αναγραφή από τα χέρια του Μάρκου Μπότσαρη. Επίσης εκτίθενται σφραγιστικό δαχτυλίδι του Θεόδωρου Κολοκοτρώνη, ξύλινη θήκη με πιόνια από σκάκι του Αλέξανδρου Υψηλάντη, γιλέκο του Ιωάννη Μακρυγιάννη και ένα από τα ζωγραφικά του έργα, σπάνια έγγραφα, πίνακες και χαρακτικά

Η έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΗΠΕΙΡΟΣ» αποτελεί «δορυφόρο» της κεντρικής έκθεσης του ΕΙΜ στην Αθήνα, στο κτήριο της Παλαιάς Βουλής. Σύντομα θα ακολουθήσουν οι εκθέσεις «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΔΗΜΗΤΣΑΝΑ» (Υπαίθριο Μουσείο Υδροκίνησης, 11.6-29.11.2021) και «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΧΙΟΣ» (Μουσείο Μαστίχας Χίου, 2.7-10.9.2021).

Η περιοδική έκθεση «ΕΠΑΝΑCYΣΤΑΣΗ ’21: ΗΠΕΙΡΟΣ» στο Μουσείο Αργυροτεχνίας Facebook Twitter
Σκάκι του Αλεξάνδρου Υψηλάντη © ΙΕΕΕ-ΕΙΜ Ξύλινη θήκη με πιόνια από το σκάκι που ο Αλέξανδρος Υψηλάντης είχε κατά τη φυλάκισή του στο Φρούριο Μούγκατς της Αυστρίας. Κρατήθηκε εκεί για χρόνια, υπό άθλιες συνθήκες, και πέθανε μόλις δύο μήνες μετά την απελευθέρωσή του (1827). 1821-27 (ΕΙΜ 1517)

Διάρκεια έκθεσης: 29 Μαΐου-29 Νοεμβρίου 2021

Ώρες λειτουργίας: Καθημερινά, εκτός Τρίτης, 10:00-18:00 (έως 15/10), 10:00-17:00 (από 16/10)

Κλειστά: 15 Αυγούστου

Μουσείο Αργυροτεχνίας

Ακρόπολη Ιτς Καλέ, Κάστρο Ιωαννίνων, 452 21 Ιωάννινα

Τ: 26510 64065 | www.piop.gr

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Πολ Μεσκάλ στο εξώφυλλο του Rolling Stone: «Δεν είχα το ταλέντο που ένιωθα ότι είχαν οι άλλοι»

Πολιτισμός / Ο Πολ Μεσκάλ στο εξώφυλλο του Rolling Stone: «Δεν είχα το ταλέντο που ένιωθα ότι είχαν οι άλλοι»

Από την περίοδο που σκεφτόταν να τα παρατήσει, ο Μεσκάλ έφτασε στη λίστα των υποψηφιοτήτων για Όσκαρ και έγινε το «Μήλον της Έριδος» κορυφαίων σκηνοθετών και σχεδιαστών μόδας
LIFO NEWSROOM
Γκρέτα Γκάρμπο: Η μυστηριώδης ζωή της «σφίγγας της Σουηδίας» που «αποπλάνησε» το Χόλιγουντ

Πολιτισμός / Γκρέτα Γκάρμπο: Η μυστηριώδης ζωή της «σφίγγας της Σουηδίας» που «αποπλάνησε» το Χόλιγουντ

Η Σουηδέζα ηθοποιός, θα αποσυρθεί σε ηλικία μόλις 36 χρόνων από το σινεμά, όταν βρισκόταν στην κορυφή, ζώντας τα υπόλοιπα 49 χρόνια, μακριά από τα φώτα της δημοσιότητας και τροφοδοτώντας μία ασυγκράτητη μυθολογία γύρω από την προσωπικότητά της, με φήμες, ιστορίες, πληροφορίες, για τη ζωή της, τους πολυάριθμους έρωτές της, την αθεράπευτη προσμονή μίας επιστροφής της στα πλατό
LIFO NEWSROOM
Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζει τα 25 χρόνια του με Argerich, Κουρεντζή, Nagano και Gheorghiu 

Πολιτισμός / Argerich, Κουρεντζής, Nagano, Gheorghiu: Το Μέγαρο Μουσικής Θεσσαλονίκης γιορτάζει τα 25 χρόνια του

Ο οργανισμός που άλλαξε τον πολιτιστικό χάρτη της Θεσσαλονίκης και της Βόρειας Ελλάδας βρίσκεται στην πιο εξωστρεφή φάση του και υποδέχεται τη νέα σεζόν με ένα πρόγραμμα γεμάτο σημαντικές διεθνείς συμμετοχές.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ