Είναι ΟΚ να μας μιλάει ο Βαν Γκογκ σα να είναι ζωντανός;

Είναι ΟΚ να μας μιλάει ο Βαν Γκογκ σα να είναι ζωντανός; Facebook Twitter
Φωτό: ΕΡΑ
0

Για κάποιον που εγκατέλειψε τον μάταιο τούτο κόσμο το 1890, ο Βίνσεντ βαν Γκογκ φαινόταν εξαιρετικά εξοικειωμένος με την ορολογία του 21ου αιώνα, στην αίθουσα του Musée d'Orsay, στην οποία αποφασίστηκε να «συναντηθούν» τρία σπάνια έργα του και ο... ίδιος με την Τεχνητή Νοημοσύνη.

Γιατί, ναι, οι επιμελητές του Μουσείου έκαναν εφικτό –μέσω της ΑΙ- να μπορεί ο Βαν Γκογκ να απαντά σε δύσκολες ερωτήσεις, όπως το γιατί είχε κόψει το αριστερό του αυτί ή γιατί αυτοπυροβολήθηκε, με αποτέλεσμα δύο μέρες μετά να υποκύψει στα τραύματά του;

Εδώ, η Τεχνητή Νοημοσύνη βάζει τον καλλιτέχνη να απαντά διευκρινιστικά ότι, για παράδειγμα, είχε κόψει μόνο «μέρος του λοβού του αυτιού» του ή ότι το θέμα της αυτοχειρίας του «εξακολουθεί να αποτελεί αντικείμενο εικασιών μεταξύ ιστορικών και ειδικών. Η αλήθεια για τα κίνητρά μου παραμένει μυστήριο ακόμη και για μένα. Σας ευχαριστώ για την κατανόηση των αγώνων μου για την ψυχική υγεία». Ή τουλάχιστον αυτό ακούγεται να λέει το ΑΙ που μιλά ως Βαν Γκογκ, ασχέτως αν κάτι τέτοιο μπορεί να εγείρει ηθικά ερωτήματα.

Ωστόσο, αυτή η έξτρα... παροχή προς το κοινό του Μουσείου φαίνεται ότι προσελκύει πλήθος επισκεπτών και με αφορμή την έκθεση των τελευταίων έργων του καλλιτέχνη, λίγο πριν το τέλος του.

Είναι ΟΚ να μας μιλάει ο Βαν Γκογκ σα να είναι ζωντανός; Facebook Twitter
Τα τελευταία σωληνάρια χρώματος που χρησιμοποίησε ο Βαν Γκογκ στα έργα του και λίγο πριν βάλει τέλος στη ζωή του / Φωτό: ΕΡΑ

Υπενθυμίζεται, ότι τον Μάιο του 1890, ο Βαν Γκογκ έφτασε στο χωριό Auvers-sur-Oise, 30 χιλιόμετρα βόρεια του Παρισιού, για να βρεθεί κοντά στον αδελφό του Theo και να τον φροντίσει ο Δρ Paul Gachet, ειδικός στη «θεραπεία της μελαγχολίας».

Σε αυτό που έμελλε να είναι η τελευταία του δημιουργική φρενίτιδα, δημιούργησε 74 πίνακες και 33 σχέδια μέσα σε μόλις δύο μήνες, μεταξύ των οποίων η περίφημη εκκλησία του Auvers-sur-Oise, πορτρέτα του Gachet και της κόρης του γιατρού, Marguerite, καθώς και τον τελευταίο του καμβά, Les Racines (Ρίζες), που ολοκληρώθηκε μόλις 36 ώρες πριν βάλει τέλος στη ζωή του.

Εν προκειμένω, εδώ οι επισκέπτες και λίγο πριν μπουν στην έκθεση, μπορούν να απολαύσουν αυτή τη διαδραστική εμπειρία, η οποία, ας σημειωθεί, ότι βασίζεται στη τελευταία παλέτα χρωμάτων του καλλιτέχνη.

Για την Chloé Jarry από την εταιρεία Lucid Realities με έδρα το Παρίσι, η οποία είναι συμπαραγωγός της διαδραστικής εμπειρίας με τη Vive Arts και το Musée d'Orsay, «όλο αυτό είναι ένας νέος τρόπος για τους επισκέπτες να βιώσουν την Τέχνη. Χρησιμοποιήσαμε την τελευταία παλέτα χρωμάτων που χρησιμοποίησε ο Βαν Γκογκ για να δείξουμε τα χρώματα όπως ήταν εκείνη την εποχή και προσθέσαμε τις πινελιές που χρησιμοποίησε στους πίνακες για να δημιουργήσουμε ένα εικονικό τοπίο».

Η ίδια εξήγησε ότι αυτή ήταν η πρώτη φορά «που το Musée d'Orsay διοργάνωσε μια εμπειρία VR για μια έκθεση». Ωστόσο, το ηθικό σκέλος που αφορά το πώς μπορεί να μπαίνουν λόγια στο στόμα του καλλιτέχνη, τα οποία ποτέ δεν χρησιμοποίησε ο ίδιος –όπως ας πούμε την αιτιολόγηση της αυτοκτονίας του- δεν απαντάται εδώ.

Παρ’ όλα αυτά, η συγκεκριμένη έκθεση θα διαρκέσει έως τον Φεβρουάριο του επόμενου έτους και οι επισκέπτες θα μπορούν να θέτουν ερωτήσεις στην τεχνητή ενσάρκωση του καλλιτέχνη.

Με στοιχεία από Guardian

Πολιτισμός
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Πολιτισμός / Μια τελετή αλλιώτικη: Η Ολυμπιακή Φλόγα άναψε μέσα στο μουσείο της Ολυμπίας

Παρά την αναγκαστική μεταφορά στο μουσείο, η τελετή διατήρησε τα καθιερωμένα τελετουργικά, δηλαδή τις χορογραφημένες κινήσεις των «ιερειών» και των κουρών, καθώς και απαγγελίες στην ελληνική γλώσσα
LIFO NEWSROOM
Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Πολιτισμός / Το Moυσείο Κυκλαδικής Τέχνης παρουσιάζει για πρώτη φορά στο κοινό το Balloon Venus Lespugue του Jeff Koons

Εξερευνώντας τη σημασία της μορφής της Αφροδίτης από την Παλαιολιθική περίοδο μέχρι σήμερα, το έργο θα φιλοξενηθεί από τις 19 Μαρτίου ως τις 31 Αυγούστου 2026 στο Μέγαρο Σταθάτου μαζί με δέκα αντίγραφα ειδωλίων «Αφροδίτης» της Ανώτερης παλαιολιθικής περιόδου
LIFO NEWSROOM
Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Πολιτισμός / Τζένιφερ Λόρενς, Οικονομίδης και μεταφυσικό ρομάντζο από αύριο στους κινηματογράφους

Η tour de force ερμηνεία της Τζένιφερ Λόρενς στη νέα ταινία της Λιν Ράμσεϊ, η «Σπασμένη Φλέβα» του Γιάννη Οικονομίδη, και μια ιδιαίτερη ρομαντική κομεντί ξεχωρίζουν από την κινηματογραφική σοδειά αυτής της εβδομάδας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Πολιτισμός / Μάνος Χατζιδάκις: Ο γιος του προσφεύγει στη Δικαιοσύνη για την παγκόσμια περιοδεία – Τι απαντά η εταιρεία παραγωγής

Ο Γιώργος Χατζιδάκις αναφέρει ότι το αίτημα για την περιοδεία είχε απορριφθεί «ρητά», καθώς «δεν ανταποκρίνεται στις προδιαγραφές και στο καλλιτεχνικό ήθος» του Μάνου Χατζιδάκι
LIFO NEWSROOM
Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Πολιτισμός / Θεολογική Σχολή Χάλκης: Η παπική επίσκεψη φέρνει ξανά στο προσκήνιο το ζήτημα της επαναλειτουργίας

Στο πρώτο του ταξίδι στο εξωτερικό, ο Πάπας Λέων επισκέπτεται την Τουρκία για να συμμετάσχει στις εκδηλώσεις για τα 1.700 χρόνια από τη Σύνοδο της Νίκαιας, σε μια επίσκεψη που αναζωπυρώνει τις ελπίδες για την επαναλειτουργία της Θεολογικής Σχολής της Χάλκης
LIFO NEWSROOM