ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

Φόνοι στα αθηναϊκά FM, στο νέο αστυνομικό μυθιστόρημα της Χίλντας Παπαδημητρίου

Φόνοι στα αθηναϊκά FM, στο νέο αστυνομικό μυθιστόρημα της Χίλντας Παπαδημητρίου Facebook Twitter
Η Χίλντα, ως γνωστόν, διατηρούσε ένα από τα καλύτερα δισκάδικα του Λεκανοπεδίου στη Νέα Σμύρνη, έχει μεταφράσει την αυτοβιογραφία του φετινού νομπελίστα και αρθρογραφεί συστηματικά για τη ροκ.
0

Πλαίσιο. Ο Μπόρχες αγαπούσε τα λεγόμενα αστυνομικά αφηγήματα, διατεινόταν, και ορθά, ότι το μυθιστόρημα μυστηρίου διασώζει την τάξη σε καιρούς χάους και αταξίας. Στη χώρα μας άργησε να γίνει ευρέως αποδεκτό ως λογοτεχνία το είδος: βαλλόταν, βλέπετε, από όλες τις πολιτικές, το θεωρούσαν παρακατιανό και δεύτερο, δεν το έπαιρναν στα σοβαρά. Την αρχή την έκανε ο μακαρίτης Νικόλας Μπαλής όταν μετέφρασε και εξέδωσε, με σοβαρότητα και μεράκι, Ρέιμοντ Τσάντλερ. Ακολούθησε ο Σταύρος Πετσόπουλος, με την κλασική πλέον σειρά αστυνομικής λογοτεχνίας των εκδόσεων Άγρα, και έκτοτε το είδος καθιερώθηκε. Οι εκδοτικοί οίκοι Μεταίχμιο και Ψυχογιός ειδικεύτηκαν ταχέως, και ευφυώς, στο σκανδιναβικό νουάρ, οι εκδόσεις Πόλις μάς κερνάνε συχνά-πυκνά γαλλικό νεο-νουάρ, ενώ πληθαίνουν οι Έλληνες συγγραφείς που καταπιάνονται τελεσφόρα με τη συγγραφή αστυνομικών. Ανάμεσά τους ο Κώστας Καλφόπουλος και ο Δημήτρης Μαμαλούκας, η Ευτυχία Γιαννάκη και η Χίλντα Παπαδημητρίου. Πιο πρόσφατο μυθιστόρημα της Παπαδημητρίου (Καλλιθέα, 1957) είναι η «Συχνότητα του θανάτου» (εκδ. Μεταίχμιο). Κεντρικός ήρωας κι εδώ, ο Χάρης Νικολόπουλος, γνώριμος και από τα δύο πρώτα μυθιστορήματα της Χίλντας, το «Για μια χούφτα βινύλια» (Μεταίχμιο, 2011) και το «Έχουν κακούς σκοπούς» (Μεταίχμιο, 2013). Γνώριμή μας είναι επίσης η ροκ ατμόσφαιρα, καθότι και εδώ η μουσική διαδραματίζει κεντρικό ρόλο, και σχεδόν σε κάθε σελίδα του βιβλίου, ανάμεσα στα φονικά, τους έρωτες, τις φιλίες και τις εξιχνιάσεις εγκλημάτων, ακούγονται εκλεκτά άσματα των Beatles, της Έιμι Γουάινχαουζ, των Bee Gees, του Ρίτσαρντ Χόλεϊ, των Blues Brothers, του Μπομπ Ντίλαν, της Μάριαν Φέιθφουλ, των Madrugada, του Ροντ Στιούαρτ και άλλων. Η Χίλντα, ως γνωστόν, διατηρούσε ένα από τα καλύτερα δισκάδικα του Λεκανοπεδίου στη Νέα Σμύρνη, έχει μεταφράσει την αυτοβιογραφία του φετινού νομπελίστα και αρθρογραφεί συστηματικά για τη ροκ.

Πλοκή. Ο φόνος μιας άστεγης, της Ασπασίας Μπενέτου, που συμβαίνει να έχει υπάρξει ηθοποιός και να σχετίζεται με έναν επίσης ηθοποιό και άστεγο, αλλά και ημίτρελο, τον Θύμιο Καραμπίνη, ο οποίος μανιωδώς στολίζει κάθε του φράση με ατάκες από έργα του Σαίξπηρ (εδώ η συγγραφέας κλείνει το μάτι στον Λούκυ Λουκ και στον Φρανκ Τζέιμς, τον αδελφό του Τζέσε Τζέιμς, που τσίταρε συνεχώς έργα του μεγάλου βάρδου). Στο κέντρο της Αθήνας, στην οδό Αθηνάς, στη Βαρβάκειο. Πιο κει, η εταιρεία MP3 (Music Power 3) που έχει ένα μπαρ, ένα περιοδικό και έναν ραδιοσταθμό, αλλά και που επιδίδεται σε όλες σχεδόν τις παρανομίες που μπορεί να βάλει ο νους του ανθρώπου. Ο Χάρης Νικολόπουλος, συνεπικουρούμενος από τους συνεργάτες του στη ΓΑΔΑ, ήτοι τον Παρασκευά Γερασιμίδη και τη Μαρίτα Σπανουδάκη, αναλαμβάνει να εξιχνιάσει το έγκλημα. Κι αυτό τον φέρνει στον λαβύρινθο της μουσικής σκηνής αλλά και στο φλεγόμενο σύμπαν του έρωτος, καθότι θα καθηλωθεί από το κάλλος της Μάγδας Παλαιολόγου, μιας μιγάδας με πράσινα μάτια και μπλε βλεφαρίδες, αλλά και μ᾽ ένα σωρό ράμματα για τη γούνα της. Ηχολήπτες ξυλοκοπούνται, μηχανόβιοι αναστατώνουν τον κόσμο, ίντριγκες και μηχανορραφίες περιπλέκουν το έργο του Νικολόπουλου, ο οποίος έχει, συν τοις άλλοις, να αντιμετωπίσει τον ευπρόσδεκτο για τον αναγνώστη χωρισμό του με μιαν ανυπόφορη προτεστάντισσα, πολιτικώς ορθή και χορτοφάγο Ολλανδέζα, την Μπετίνα, καθώς και τον απροσδόκητο έρωτά του για την πανέμορφη, αλλά παντελώς αναξιόπιστη καλλονή Μάγδα. Το έλα να δεις!

Πάθος. Στις σελίδες της «Συχνότητας του θανάτου» σοβεί το πάθος: πάθος για την αρχαία αλληλεγγύη και εντιμότητα, όπως στην περίπτωση της Ασπασίας και του Θύμιου- πάθος για το χρήμα και για την κοινωνική ισχύ, όπως στην περίπτωση των αρχιστελεχών της MP3- πάθος για τους Beatles και την προσήλωση στην καθημερινότητα του καθήκοντος, όπως στην περίπτωση του Νικολόπουλου~ πάθος για το ιστορικό κέντρο της Αθήνας, για τη σπασμωδική ομορφιά του, για τη λαβυρινθώδη ποίησή του, όπως στην περίπτωση της ίδιας της συγγραφέως, της Χίλντας Παπαδημητρίου. «Το παλιό κέντρο της Αθήνας μοιάζει με μικρό λαβύρινθο» γράφει η Χίλντα. «Μπορείς να πηγαίνεις από την πλατεία Κοτζιά στην Πλάκα κάθε μέρα, για μήνες, από διαφορετική διαδρομή». Και: «Όταν η κίνηση αποκαταστάθηκε, ο Θύμιος ανέβηκε την Ευαγγελιστρίας κι ύστερα την Κλειτίου. Εκεί αναστέναξε βαθιά. Θα έκοβε από τη Ρόμβης, που είναι καλός δρόμος. Τίποτα άσχημο δεν μπορεί να σου συμβεί σ᾽ έναν δρόμο που λέγεται Ρόμβης, γιατί έχει πάρει το όνομά του από ένα νησάκι απέναντι στο Τολό».

Βιβλίο
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΜΑΪΟΥ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πέτρος Μάρκαρης: «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»

Το πίσω ράφι / «Η Αθήνα της μιας διαδρομής»: Η περιήγηση του Πέτρου Μάρκαρη στις γειτονιές από τις οποίες περνά ο Ηλεκτρικός

Η διαδρομή Πειραιάς - Κηφισιά δεν είναι απλώς ο συντομότερος δρόμος για ν’ ανακαλύψει κανείς την Αθήνα, αλλά κι ο προσφορότερος για να διεισδύσει στην κοινωνική της διαστρωμάτωση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

The Book Lovers / Μαρία Κομνηνού: «Ο Κάφκα και ο Μελβίλ με συνδέουν με τη μητέρα μου»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητά με την πρόεδρο του ΔΣ της Ταινιοθήκης της Ελλάδας και ομότιμη καθηγήτρια στο Πανεπιστήμιο Αθηνών για τις «διαδρομές» που κάνει από τα βιβλία στο σινεμά και από το σινεμά στα βιβλία.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο Καβάφης στην Αθήνα

Σαν Σήμερα / Η ιδιαίτερη, «περίπλοκη και κάπως αμφιλεγόμενη» σχέση του Καβάφη με την Αθήνα

Σαν σήμερα το 1933 πεθαίνει ο Καβάφης στην Αλεξάνδρεια: Η έντονη και πολυκύμαντη σχέση του με την Αθήνα αναδεικνύεται στην έκθεση του νεοαφιχθέντος Αρχείου Καβάφη στη Φρυνίχου.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Βιβλίο / Ο Παπαδιαμάντης και η αυτοκτονία στη λογοτεχνία

Το ημιτελές διήγημα «Ο Αυτοκτόνος», στο οποίο ο συγγραφέας του βάζει τον υπότιτλο «μικρή μελέτη», μας οδηγεί στο τοπίο του Ψυρρή στο τέλος του 19ου αιώνα, κυρίως όμως στο ψυχικό τοπίο ενός απελπισμένου και μελαγχολικού ήρωα.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Βιβλίο / Ο ιερός και βλάσφημος συγγραφέας Πέδρο Αλμοδόβαρ

Για πρώτη φορά κυκλοφορούν ιστορίες από το αρχείο του Πέδρο Αλμοδόβαρ με τον τίτλο «Το τελευταίο όνειρο», από τις αρχές της δεκαετίας του ’60 μέχρι σήμερα, συνδέοντας το ιερό με το βέβηλο, το φανταστικό με το πραγματικό και τον κόσμο της καταγωγής του με τη λάμψη της κινηματογραφίας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου μιλούν για την αγαπημένη εκπομπή των booklovers

Οθόνες / «Βιβλιοβούλιο»: Μια διόλου σοβαροφανής τηλεοπτική εκπομπή για το βιβλίο

Ο Μανώλης Πιμπλής και η Σταυρούλα Παπασπύρου ήταν κάποτε «ανταγωνιστές». Και πια κάνουν μαζί την αγαπημένη εκπομπή των βιβλιόφιλων, τη μοναδική που υπάρχει για το βιβλίο στην ελληνική τηλεόραση, που επικεντρώνεται στη σύγχρονη εκδοτική παραγωγή και έχει καταφέρει να είναι ευχάριστη και ενημερωτική.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

The Book Lovers / Θανάσης Καστανιώτης: «Αν έκανα ένα δείπνο για συγγραφείς, δίπλα στον Χέμινγουεϊ θα έβαζα τη Ζυράννα Ζατέλη»

Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με τον εκδότη Θανάση Καστανιώτη για την μεγάλη διαδρομή των εκδόσεών του και τη δική του, προσωπική και ιδιοσυγκρασιακή σχέση με τα βιβλία και την ανάγνωση.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Τελικά, είναι ο Τομ Ρίπλεϊ γκέι; 

Βιβλίο / Τελικά, είναι γκέι ο Τομ Ρίπλεϊ;

Το ερώτημα έχει τη σημασία του. Η δολοφονία του Ντίκι Γκρίνλιφ από τον Ρίπλεϊ, η πιο συγκλονιστική από τις πολλές δολοφονίες που διαπράττει σε βάθος χρόνου ο χαρακτήρας, είναι και η πιο περίπλοκη επειδή είναι συνυφασμένη με τη σεξουαλικότητά του.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Σαν Σήμερα / «Ο Δον Κιχώτης» του Θερβάντες: Ο θρίαμβος της λογοτεχνίας και της ανιδιοτελούς φιλίας

Η ιστορία ενός αλλοπαρμένου αγρότη που υπερασπίζεται υψηλά ιδανικά είναι το πιο γνωστό έργο του σπουδαιότερου Ισπανού συγγραφέα, που πέθανε σαν σήμερα το 1616.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Γουσταύος Κλάους στη χώρα του κρασιού: Μια γοητευτική βιογραφία του Βαυαρού εμπόρου

Βιβλίο / Γουσταύος Κλάους: Το γοητευτικό στόρι του ανθρώπου που έβαλε την Ελλάδα στον παγκόσμιο οινικό χάρτη

Το βιβλίο «Γκούτλαντ, ο Γουσταύος Κλάους και η χώρα του κρασιού» του Νίκου Μπακουνάκη είναι μια θαυμάσια μυθιστορηματική αφήγηση της ιστορίας του Βαυαρού εμπόρου που ήρθε στην Πάτρα στα μέσα του 19ου αιώνα και δημιούργησε την Οινοποιία Αχαΐα.
M. HULOT
Η (μεγάλη) επιστροφή στην Ιαπωνική λογοτεχνία

Βιβλίο / Η (μεγάλη) επιστροφή στην ιαπωνική λογοτεχνία

Πληθαίνουν οι κυκλοφορίες των ιαπωνικών έργων στα ελληνικά, με μεγάλο μέρος της πρόσφατης σχετικής βιβλιοπαραγωγής, π.χ. των εκδόσεων Άγρα, να καλύπτεται από ξεχωριστούς τίτλους μιας γραφής που διακρίνεται για την απλότητα, τη φαντασία και την εμμονική πίστη στην ομορφιά.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Βιβλίο / Κλαούδια Πινιέιρο: «Είμαι γυναίκα, συγγραφέας, μητέρα, ειλικρινής, κουρελιασμένη»

Παρόλο που οι κριτικοί και οι βιβλιοπώλες κατατάσσουν τα βιβλία της στην αστυνομική λογοτεχνία, η συγγραφέας που τα τελευταία χρόνια έχουν λατρέψει οι Έλληνες αναγνώστες, μια σπουδαία φωνή της λατινοαμερικανικής λογοτεχνίας και του φεμινισμού, μοιάζει να ασφυκτιά σε τέτοια στενά πλαίσια.
ΓΙΩΡΓΟΣ ΔΟΥΛΟΣ
Κωστής Γκιμοσούλης: «Δυο μήνες στην αποθήκη»

Το πίσω ράφι / «Δυο μήνες στην αποθήκη»: Οι ατέλειωτες νύχτες στο νοσοκομείο που άλλαξαν έναν συγγραφέα

Ο Κωστής Γκιμοσούλης έφυγε πρόωρα από τη ζωή. Με τους όρους της ιατρικής, ο εκπρόσωπος της «γενιάς του '80» είχε χτυπηθεί από μηνιγγίτιδα. Με τους δικούς του όρους, όμως, εκείνο που τον καθήλωσε και πήγε να τον τρελάνει ήταν ο διχασμός του ανάμεσα σε δύο αγάπες.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ