Ο Μπαμπασάκης και ο Καπετάν Μιχάλης

Ο Μπαμπασάκης και ο Καπετάν Μιχάλης Facebook Twitter
0

Ο Μπαμπασάκης, δεδηλωμένος εθνογράφος των δρόμων και χαρτογράφος του χάους, επιδιώκει με τη Σειρά Αιφνίδια Ντοκιμαντέρ, στις εκδόσεις Γαβριηλίδης, να μας συστήσει εκείνες τις θαλπερές κόγχες της μεγαλούπολης όπου διακρίνεις ακόμη τις μαρμαρυγές του Έρωτα, της Ευγένειας, και της Φιλίας. Πολύτιμος σύντροφος και συνταξιδιώτης στις περιπλανήσεις του, η ζωγράφος Ελεάννα Μαρτίνου, προσφέρει εικαστικές τεκμηριώσεις στα ντοκιμαντέρ του. Κυκλοφορούν ήδη τα δύο πρώτα βιβλία: Η Μεγάλη Παρασκευή των Ρασοευχήδων και Ουζομαυσωλείον Καπετάν Μιχάλης.

Aπόψε στις 9:00 μμ το βιβλίο "Ουζομαυσωλείον Καπετάν Μιχάλης" παρουσιάζεται στο βιβλιοπωλείο/ art bar "Poems & Crimes" (Αγίας Ειρήνης 17, Μοναστηράκι, τηλ.210-3228839). Με αφορμή την σημερινή βραδιά ο Γ.Ι.Μπαμπασάκης μας έστειλε αποσπάσματα από το βιλίο:

"Από την εφηβεία, από τις αρχές της Μεταπολίτευσης, χαθήκαμε στα καπηλειά. Χαθήκαμε και βρεθήκαμε. Η Κυψέλη είχε πάνω από εκατόν πενήντα ταβέρνες. Συχνάζαμε στου Σαμπάνη στην Πλατεία Καραμανλάκη, από το 1976. Όταν η Κυψέλη καταστράφηκε, μετατοπιστήκαμε στα θαλερά ουζομεζεδοπωλεία του κέντρου. Αφού περάσαμε πάντως από το Άμα Λάχει της Καλλιδρομίου. Ο Καπετάν Μιχάλης, στη Φειδίου, έγινε Ουζομαυσωλείο. Ο Τάσος Γουδέλης είναι ο αδιαφιλονίκητος chairman μιας παλιοπαρέας που συναζόμαστε για να τα πούμε και να τα πιούμε.

Θραύσματα των συνάξεων, όλες πολύωρες συνάξεις, συνάξεις που συνθέτουν ένα Μυθιστόρημα/Μεθηστόρημα.

Η Ιστορία της Μεταπολίτευσης μέσα από στέκια.

Σημειώσεις στη σκιά της κρίσης. Αλλά και σημειώσεις από συνάξεις σε άλλες εποχές. Ήδη από τις αρχές της δεκαετίας του 1990, συχνάζω στον Καπετάν Μιχάλη. Τότε προκρίναμε κυρίως τον Αντρέα (στη Θεμιστοκλέους), και τον Τάκη (στην Κάνιγγος). Μια γεωγραφία της μνήμης. Ρακοσυλλέκτες στιγμών. Εθνογράφοι των δρόμων. Και όπως μας είπανε εντέλει, ατιμωτικά το δίχως άλλο, αλλά τόσο εύστοχα: Heidegger του Πεζοδρομίου.

Αν μη τι άλλο: γίναμε το Μυθιστόρημα που δεν γράψαμε.

Τον Νοέμβριο του 2002, τον πέρασα όλον στον Καπετάν Μιχάλη, κάθε μέρα. Παρέα με τον τότε Υποσμηναγό Όλεθρο. Είχε άδεια. Είχα γράψιμο. Μερικές από τις ωραιότερες σελίδες μου γράφτηκαν εκείνο τον Νοέμβριο. Με τον Όλεθρο συζητούσαμε, ενίοτε δεκάωρα ολόκληρα χωρίς διακοπή, για τις γυναίκες, για τη φιλία, και για τον Thomas Pynchon. Ακούγαμε περιπαθώς, σχεδόν εμμονικώς, Neil Young (ιδίως τον δίσκο που

έκανε με τους Pearl Jam, και το εκθαμβωτικά απλό τραγούδι «Undertow/Αντιμάμαλο»). Επίσης: Θανάση Παπακωνσταντίνου. Τρέχαμε στις συναυλίες του και πίναμε ουίσκι, πολύ. Ξοδέψαμε πολλά χρήματα κάνοντας άσωτη και άστατη ζωή διότι ήταν δικός μας λογαριασμός.

Το να συχνάζεις στον Καπετάν Μιχάλη δεν σημαίνει, για μας, κάποια παράδοση σε μιαν εύθυμη ρουτίνα. Οι στιγμές πλήξης έμειναν μακριά. Ενώ φωνασκούμε πολλές φορές, πολλές φωνές, μείνει η μουσική του πράγματος. Πιο πολλά λέμε με το βλέμμα παρά με τα χείλη, ως προς το συναισθηματικό δέσιμο. Ως προς όλα τα άλλα, μιλάμε με ρυθμούς καταιγιστικούς. Το ένστικτο και η έμφυτη ευγένεια, μάλλον παλαιομοδίτικη, αλλά πολύτιμη, συμβάλλουν στο να μην ανεβαίνουν οι τόνοι . Το ότι δεν παραβιάστηκαν ποτέ οι κανόνες που, σιωπηλά, έχουν τεθεί εδώ και κάμποσα χρόνια δίνει ένα νόημα στον χαρακτηρισμό λαϊκή ελίτ".

Βιβλίο
0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ