Για ποιον έγινε η πόλη του μια πίστα από εκδηλώσεις;

acti
Θα λέγαμε πως είναι σαν ο θεαματικός χώρος της οθόνης να ξεφεύγει απ’ τους εικονικούς περιορισμούς του και να ξεχύνεται στην πόλη, έτσι ώστε τα πάντα αναδιαμορφώνονται με τη λογική της αγοράς της προσοχής.
0


ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΔΥΟ ΧΡΟΝΙΑ, κυκλοφόρησε ένα meme που απεικονίζει ένα wojak σε απόγνωση πάνω σε λευκό φόντο. Γύρω του, αιωρούνται λόγια: «plant parent», «πάμε Tourlou!», «παίζει sublet διαμερισματάκι Κυψέλη/Εξάρχεια», και άλλες ατάκες των φασέων. Το meme, το οποίο δεν έχω ακόμα καταφέρει να βρω και να αναπαράγω εκ μνήμης, αγαπήθηκε ευρέως, ακόμα κι απ’ αυτούς στους οποίους αναφέρεται.

Πρόκειται για μια εξαιρετική, όσο και πικρή σύλληψη. Σε ένα πρώτο επίπεδο, δείχνει την απόλυτη ομοιογένεια που μπορεί να φέρει το alternative, τον τρόπο με τον οποίο μια κίνηση που προσπαθεί να διαφοροποιηθεί απ’ το mainstream συχνά δημιουργεί τις δικές της ταυτοτικές σταθερές, που ενδέχεται να γίνουν τόσο συμβατικές όσο αυτές της κυρίαρχης κουλτούρας.

Μας θυμίζει, με άλλα λόγια, την ανάλυση του Byung-Chul Han για τα τατουάζ. Σύμβολα της συμμαχίας ατόμου και κοινότητας στις τελετουργικές κοινωνίες, και σύμβολα ατομικισμού για τις ανώτερες τάξεις στον 19o αιώνα, τα τατουάζ έχουν πλέον χάσει «κάθε συμβολική αξία». Συνιστούν μια χειρονομία μη συμβατικότητας που έχει γίνει συμβατική, μια αυτοαναιρούμενη σηματοδότηση της αυθεντικότητας του ατόμου: «Παραπέμπουν, απλώς, στην ιδιαιτερότητα του φορέα τους»∙ η σύγχρονη «κόλαση του Ίδιου κατοικείται από κλώνους [με] τατουάζ».¹

Η πόλη παύει να είναι ένα πλέγμα που μπορεί να σε εκπλήξει, γεννώντας το καινούργιο. Ο δημόσιος χώρος εξαφανίζεται ακόμα πιο απότομα, γιατί οι εκδηλώσεις που τον εποικούν είναι (δι)οργανωμένες και, συχνότερα, ακριβές.

Σε ένα δεύτερο, όμως, επίπεδο, το meme έχει ενδιαφέρον γιατί ψηλαφεί μια συγκεκριμένη σχέση με την καθημερινότητα, με την ίδια την εμπειρία και με την πόλη, μια σχέση που είναι δομική και δεν περιορίζεται στις υποκουλτούρες τις οποίες εκείνο σατιρίζει. Για πολλούς νέους ανθρώπους, η πόλη έχει πάψει να είναι ένα ανοιχτό πεδίο, ένας χώρος για απρόσμενες –ανθρώπινες και μη– συναντήσεις κι ένα πλέγμα συνδέσεων. Απεναντίας, ακριβώς όπως η γεωγραφική εμπειρία της πόλης τεμαχίζεται από την ιδιωτικοποίηση και το real estate, έτσι και η χρονική εμπειρία της παίρνει την αυστηρή μορφή ενός προγράμματος, έστω ενός προγράμματος εκδηλώσεων.

Υπάρχει πάντα ένα φεστιβάλ, μια γνώριμη συναυλία, ένα event των καλοκάγαθων ιδρυμάτων («μα ο πολιτισμός μας ανθίζει / να ‘ναι καλά οι εφοπλιστές και τα ιδρύματα»²), τα εγκαίνια μιας έκθεσης, ένα εργαστήριο κηπουρικής ή κεραμικής στο οποίο πρέπει να πάμε.

Όσο και αν τα παραπάνω λειτουργούν ως απαραίτητα παυσίπονα ή συμπληρώματα για μια καθημερινότητα που γίνεται όλο και πιο ασφυκτική, η εμπειρία της πόλης που παράγουν για πολλούς –μια εμπειρία «ατζέντας», θεαματικών εμπειριών επί πληρωμή– σκοτώνει κάθε ανοιχτότητα και αυθορμητισμό. Οριακά, θα λέγαμε πως είναι σαν ο θεαματικός χώρος της οθόνης να ξεφεύγει απ’ τους εικονικούς περιορισμούς του και να ξεχύνεται στην πόλη, έτσι ώστε τα πάντα αναδιαμορφώνονται με τη λογική της αγοράς της προσοχής.

Πάει η νομαδική εμπειρία περιπλάνησης που εξυμνούν οι Ντελέζ-Γκαταρί, η άναρχη βόλτα που λειαίνει το αστικό τοπίο, «κάνει το άστυ να εκκρίνει ένα πάτσγουορκ, διαφορικές ταχύτητες, καθυστερήσεις κι επιταχύνσεις, μεταβολές κατεύθυνσης, διαρκείς παραλλαγές».³ Η πόλη παύει να είναι ένα πλέγμα που μπορεί να σε εκπλήξει, γεννώντας το καινούργιο. Ο δημόσιος χώρος εξαφανίζεται ακόμα πιο απότομα, γιατί οι εκδηλώσεις που τον εποικούν είναι (δι)οργανωμένες και, συχνότερα, ακριβές.

Κατ’ αυτόν τον τρόπο, φτάνουμε σε μια συνθήκη που μοιάζει με το αντεστραμμένο όνειρο των καταστασιακών, μια εξέλιξη που σίγουρα θα έβλεπαν ως εφιαλτική: ναι, η πόλη γίνεται ένα μέρος για «συμβάντα» ή «καταστάσεις», μόνο που αυτές δεν είναι πια αυτόνομες κι αιρετικές, αλλά απολύτως ελεγχόμενες κι εμπορευματοποιημένες, «experiences» προς πώληση και προς αγορά.  

Πίντσον, γι’ ακόμα μια φορά: «Σε κάθε παράθυρο, καθώς η Τζαπόνικα περνούσε αργά, εμφανιζόταν ένας χίπης ή μια μικρή παρέα από χίπηδες∙ όλοι με ακουστικά, ακούγοντας κι από ένα διαφορετικό άλμπουμ ροκ εν ρολ και κουνώντας το σώμα τους σε διαφορετικό ρυθμό. Όπως ο Ντένις, ο Ντοκ ήταν συνηθισμένος στις υπαίθριες συναυλίες, όπου χιλιάδες άνθρωποι μαζεύονταν για ν’ ακούσουν μουσική δωρεάν κι όπου τα πάντα κάπως έσμιγαν σ’ έναν ενιαίο δημόσιο εαυτό, αφού όλοι είχαν την ίδια εμπειρία. Εδώ, όμως, το κάθε άτομο άκουγε μόνο του, σε πλήρη απομόνωση και κοινή σιωπή και, αργότερα, κάποιοι απ’ αυτούς θα ξόδευαν και χρήματα για ν’ ακούσουν ροκ εν ρολ».


[1] Byung-Chul Han. [2019]. Για την εξαφάνιση των τελετουργιών: Μια τοπολογία του παρόντος, (μτφρ. Βασίλης Τσαλής). Εκδόσεις Opera, σ. 37-38.
[2] ΛΕΞ. 2022. Ματωμένο Τερέν.
[3] Gilles Deleuze & Félix Guattari. [1980]. A Thousand Plateaus, (μτφρ. Biran Massumi). University of Minnesota Press, σ. 482.

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Οπτική Γωνία / Πόσο κοντά βρίσκεται η Ευρώπη στο ενδεχόμενο σύγκρουσης με τη Ρωσία;

Η καθηγήτρια του ΕΚΠΑ, Μαρία Γαβουνέλη, μιλά στη LiFO για την πιθανότητα ευρύτερης σύρραξης μεταξύ της Ευρώπης και της Ρωσίας, την κλιμάκωση υβριδικών επιθέσεων και τη χρήση drones που παραβιάζουν κατάφωρα το διεθνές δίκαιο, ενώ εκφράζει σοβαρές αμφιβολίες για την επιτυχία των συνομιλιών σχετικά με την «επόμενη μέρα» της Ουκρανίας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι για την Ελλάδα και το ευρώ.

Έρευνα / Οι διανοούμενοι που «κανονικοποίησαν» τον Έπσταϊν και οι διάλογοι με τον Τσόμσκι

Το ηθικo-πολιτικό ζήτημα γύρω από την υπόθεση Έπσταϊν, το ενδιαφέρον για το οικονομικό δράμα που ζούσε η Ελλάδα το 2015 και ο «αριστερός φίλος» για τον οποίο έλεγε ότι έστειλε το ιδιωτικό του αεροπλάνο στην Αθήνα για να τον μεταφέρει στη Νέα Υόρκη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους

Οπτική Γωνία / Παραδείγματα αλήθειας και θάρρους. H δολοφονία του Μεχντί Κεσασί

Ο μόνος τρόπος να τιμήσει κανείς τα θύματα δολοφονιών είναι αποφεύγοντας τη συμβατική μιντιακή και πολιτική ρητορική, τον ευπώλητο εξωτισμό του κακού ή την υπερ-αστυνομική δημαγωγία.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Οπτική Γωνία / Το γκροτέσκο ξεκίνημα της «Ιθάκης» του Τσίπρα

Από πρώην «ριζοσπάστης μαρξιστής» ο Αλέξης Τσίπρας αυτοπαρουσιάζεται στο βιβλίο του ως ένας πολιτικός που παίρνει τις κρίσιμες αποφάσεις του με βάση ουρανόσταλτα σημάδια της μοίρας και την «κραυγή ενός περιστεριού». Οι παλιοί του σύντροφοι διαψεύδουν πλήθος περιστατικών που περιγράφει. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Οπτική Γωνία / Γιατί στολίζουμε όλο και νωρίτερα για Χριστούγεννα;

Η ψυχολόγος-παιδοψυχολόγος Αντιγόνη Γινοπούλου εξηγεί τι κρύβεται πίσω από την πρόωρη προσμονή των Χριστουγέννων αλλά και γιατί για πολλούς η γιορτινή περίοδος γίνεται πηγή άγχους αντί χαράς.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ξενάγηση στο νέο Ωνάσειο, στο πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Υγεία / Νέο Ωνάσειο: Το πρώτο πλήρως ψηφιοποιημένο νοσοκομείο της Ελλάδας

Γιατροί και νοσηλευτικό προσωπικό μιλούν στη LiFO για τη λειτουργία του καινούργιου κέντρου με τα υβριδικά χειρουργεία, την υπερσύγχρονη παιδιατρική μονάδα, τα ρομποτικά συστήματα τελευταίας τεχνολογίας αλλά και το «Δωμάτιο Δύναμης», έναν διαφορετικό χώρο αναμονής.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Κλιματική Αλλαγή / «Περιμένουμε καρτερικά και αποσβολωμένοι την επόμενη καταστροφή»

Με αφορμή την COP30 που φιλοξενείται φέτος στην καρδιά του Αμαζονίου, συνομιλούμε με τον Γιώργο Δικαίο, κύριο ερευνητή της Έδρας UNESCO για την Κλιματική Διπλωματία (ΕΚΠΑ) και του ΕΛΙΑΜΕΠ, για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τα φαντάσματα του 2015 και οι ανοιχτοί λογαριασμοί 

Οπτική Γωνία / Τα φαντάσματα του 2015 και οι ανοιχτοί λογαριασμοί 

Η κυβέρνηση επιχειρεί να κεφαλαιοποιήσει στο εσωτερικό τις πρόσφατες συμφωνίες με τις ΗΠΑ και να κλείσει ανοιχτά μέτωπα, ενώ στην αντιπολίτευση μεγαλώνει ο ανταγωνισμός με τους νέους παίκτες που έρχονται από το παρελθόν. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Πυρόπληκτος Έβρος, πράσινα σχέδια: H αιολική πίεση στα καμένα / Τα πράσινα σχέδια στον πυρόπληκτο Έβρο

Ρεπορτάζ / Τα «πράσινα» σχέδια στον πυρόπληκτο Έβρο

Η πρόσφατη απόρριψη αιτήσεων για εγκατάσταση αιολικών σταθμών στις καμένες εκτάσεις του Έβρου από την Αποκεντρωμένη Διοίκηση Μακεδονίας-Θράκης ανέδειξε την ανάγκη για σαφές θεσμικό πλαίσιο στη χωροθέτησή τους· η πολιτεία το υποσχέθηκε, αλλά, όπως καταγγέλλεται, δεν το έχει κάνει ακόμη.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ