Η πόλη που κοιμάται και νομίζει ότι σκίζει

Η πόλη που κοιμάται και νομίζει ότι σκίζει Facebook Twitter
Η πόλη μοιάζει κούφια, σαν κάποιος να την άδειασε και να την ξαναγέμισε με πλαστικά λουλούδια και πάνκεϊκ. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΤΟ 2009 Ο ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΒΟΥΛΓΑΡΗΣ (The Boy) κυκλοφόρησε το «Please, make me dance». To τελευταίο τραγούδι του δίσκου, το «Σ’ αγαπάω να της λες», είναι το μόνο τραγούδι που ένιωσα ποτέ πως μιλά για την Αθήνα όπως τη νιώθω εγώ. «Είναι φέρετρο να μένει κανείς σε αυτή την πόλη / που κοιμάται και νομίζει ότι σκίζει».

Η Αθήνα μού προκαλεί πια τρομερή αμηχανία, κάπως σαν να βλέπεις τυχαία στον δρόμο μια παλιά σου φίλη και να είναι αγνώριστη, με πρόσωπο παραμορφωμένο από τις πλαστικές, και την ώρα που σου μιλάει να μην ακούς τι λέει αλλά να κοιτάς το πρόσωπό της υπνωτισμένος και να αναρωτιέσαι: «Μα γιατί το έκανε αυτό;». 

Το καλοκαίρι που μας πέρασε κατάλαβα πως ασυναίσθητα απέφευγα πια να κατεβαίνω στο κέντρο για ψώνια. Είχε παντού ουρές και ενθουσιώδεις τουρίστες, πανευτυχείς και χαμογελαστούς, σαν κάτι πλαστικά σκυλάκια με κουνιστά χαρούμενα κεφαλάκια που κολλούσαν παλιά στα ταμπλό των αυτοκινήτων.

Η Αθήνα πρέπει να είναι η μόνη πόλη που καταφέρνει να είναι gentrified και παράλληλα ταλαιπωρημένη και κατουρημένη. 

«Δεν βρίσκω να αγοράσω καρπούζι», μας έλεγε συνωμοτικά μια συνάδελφος που έμενε στο Κουκάκι. «Τα ψωνίζουν όλα οι τουρίστες. Αδειάζουν τα σούπερ μάρκετ και τα τρώνε στο Airbnb τους», πρόσθετε έξαλλη. «Έρχονται οι τουρίστες και μας παίρνουν τις ντομάτες», λέγαμε στο γραφείο και γελάγαμε.

Η πόλη μοιάζει κούφια, σαν κάποιος να την άδειασε και να την ξαναγέμισε με πλαστικά λουλούδια και πάνκεϊκ. Το Σύνταγμα και το Μοναστηράκι έχουν αρχίσει πλέον να μου θυμίζουν τη γειτονιά γύρω από τη Leicester Square στο Λονδίνο: μια πελώρια μαύρη τρύπα που οι ντόπιοι κοροϊδεύουν, γεμάτη κράχτες, παμπ και φαστ-φουντ από αλυσίδες, σουβενίρ, τύπους ντυμένους με στολές Μickey Μouse και μιλιούνια τουρίστες. Την ίδια ώρα πνιγόμαστε στην αισθητική τελειότητα κάποιου νέου μαγαζιού με φυσικά κρασιά, με καφέ τρίτου κύματος και φυτά εσωτερικού χώρου που θα μπορούσε να είναι στη Λιουμπλιάνα, στο Βερολίνο ή στο Σαν Φρανσίσκο. 

Άρχισα να αναρωτιέμαι αν άλλαξε η πόλη ή εγώ, μέχρι που βρέθηκα στην Ομόνοια. Η Αθήνα πρέπει να είναι η μόνη πόλη που καταφέρνει να είναι gentrified και παράλληλα ταλαιπωρημένη και κατουρημένη. Προφανώς, το ζήτημα είναι πιο βαθύ εδώ, κάτι σαν αυτοματισμός. Ποιος ξέρει πόσα χρόνια και στρώματα μπογιάς και χλωρίνης πρέπει να περάσουν από πάνω – αν φτάνουν κι αυτά. Όπως πήγα να μπω στο μετρό, έπεσα στα σπασμένα πλακάκια του πεζοδρομίου – αυτό το «τέλειο» που πατάς στη μια πλευρά και η άλλη κάνει πλατς και το μισό σου πόδι σου χώνεται στη νερολακκούβα. 

Το ίδιο απόγευμα ξαναμπήκα στον προαστιακό μετά από χρόνια. Στη Δουκίσσης Πλακεντίας κάθισα δίπλα σε δυο απορημένους τουρίστες που πήγαιναν στον Πειραιά. Τα ρολόγια ήταν σταματημένα, οι πίνακες άδειοι. Τηλεματική δεν υπάρχει. Στα τρένα που φτάνουν δεν αναγράφεται καν ο προορισμός, πολλές φορές δεν γνωρίζεις πού πάει το τρένο ή από πού έρχεται. Άνω Λιόσια; Πειραιάς; Αεροδρόμιο; Το υπερπέραν; Ποιος ξέρει. 

Δεν πήγα πουθενά. Μια ζωή εδώ / και τώρα το μόνο που μου απομένει / είναι αυτή η πανάκριβη μπόχα / Η μονάκριβή μου αγάπη / Η πουτάνα./ Η καριόλα./ Αυτή η πόλη που κοιμάται και νομίζει ότι σκίζει.

The Boy - Σ' αγαπάω να της λες

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο Δικαστής Ντρεντ, ο Γουόλτερ Γουάιτ και το «σύνδρομο Τόνι Σοπράνο» ανάμεσα στους θαυμαστές του Τραμπ

Οπτική Γωνία / Ο Δικαστής Ντρεντ, ο Γουόλτερ Γουάιτ και το «σύνδρομο Τόνι Σοπράνο» ανάμεσα στους θαυμαστές του Τραμπ

Οι αφηγήσεις που προορίζονται να αναδείξουν τους κινδύνους του φασισμού, της παθολογικής σκληρότητας ή του υπερφίαλου εγωισμού καταλήγουν να παρερμηνεύονται από εκείνους που αντιμετωπίζουν τη σκληρότητα και τον εγωισμό ως αρετές.
THE LIFO TEAM
H προληπτική προσαγωγή της δικηγόρου Άννυς Παπαρρούσου: Ένα νομικά έωλο μέτρο

Οπτική Γωνία / H προληπτική προσαγωγή της δικηγόρου Άννυς Παπαρρούσου: Ένα νομικά έωλο μέτρο

«Πρόκειται για ξεκάθαρα αντισυνταγματική πρακτική που χρησιμοποιείται ευρέως από την ΕΛΑΣ τα τελευταία χρόνια, ακυρώνοντας στην πράξη το δικαίωμα του συναθροίζεσθαι».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ελίνα Καλιτζάκη: Η Gen Z έχει τη δική της προσωπικότητα

Social Media / «Μπορείς να επηρεάσεις πολύ την αυτοπεποίθηση ενός ατόμου στο TikTok»

Η make up artist και influencer Ελίνα Καλιτζάκη μιλά για την προσοχή που απαιτείται σχετικά με όσα προβάλλoνται στους χρήστες των social media, αλλά και για το αν τελικά θυσιάζονται όλα στον βωμό των πωλήσεων και των views.
ΠΕΝΝΥ ΜΑΣΤΟΡΑΚΟΥ
Αιολικά στα Βαρδούσια Όρη: Όταν το κράτος αναιρεί το κράτος

Ρεπορτάζ / Αιολικά στα Βαρδούσια Όρη: Όταν το κράτος αναιρεί το κράτος

Σε μια προστατευόμενη περιοχή του δικτύου Natura έπεσαν οι υπογραφές για να κατασκευαστεί ένας αιολικός σταθμός παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας, παρόλο που υπήρξε βροχή αρνητικών γνωμοδοτήσεων από φορείς και υπηρεσίες για τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις του έργου.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Ποιες θα είναι οι συνέπειες από την πτώση του καθεστώτος Άσαντ;

Διεθνή / Ποιες θα είναι οι συνέπειες από την πτώση του καθεστώτος Άσαντ;

Ο ομότιμος καθηγητής του Πανεπιστημίου Αθηνών, πρώην πρεσβευτής–σύμβουλος του ΥΠΕΞ και μέλος της συμβουλευτικής επιτροπής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Παναγιώτης Κ. Ιωακειμίδης, εξηγεί στη LiFO τις ευρύτερες γεωπολιτικές προεκτάσεις της κρίσης στη Συρία.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
The room next door και όσα αποφεύγουμε να συζητάμε

Ακροβατώντας / «The room next door» και όσα αποφεύγουμε να συζητάμε

Αξιοπρεπής θάνατος δεν είναι μόνο η δυνατότητα ενός ασθενούς σε τελικό στάδιο να επιλέξει ελεύθερα μια ένεση ή ένα χάπι που θα τον οδηγήσει στο οριστικό τέλος. Προηγούνται αρκετά στάδια. Μη αξιοπρεπής θάνατος είναι πολύ περισσότερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Πόσο αρρωστημένη είναι η «αγία ελληνική οικογένεια»;

Newsroom / Πόσο αρρωστημένη είναι η «αγία ελληνική οικογένεια»;

Η υπόθεση του 45χρονου αστυνομικού της Βουλής προκαλεί αποτροπιασμό με τις καταγγελίες της 35χρονης συζύγου του για την κακοποίηση τόσο της ίδιας όσο και των ανήλικων παιδιών τους. Ο Γιάννης Πανταζόπουλος συζητά με τον Μάκη Πολλάτο και τη Βάνα Κράβαρη τις πτυχές μιας σκοτεινής ιστορίας και για όσα κρύβονται πίσω από τις κλειστές πόρτες της ελληνικής οικογένειας.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ