Άννα Γουίντουρ: Η άνοδος και η πτώση της «αυτοκρατορίας της ελίτ»

Άννα Γουίντουρ: Η άνοδος και η πτώση της «αυτοκρατορίας της ελίτ» Facebook Twitter
Η Άννα Γουίντουρ, η επιφανής «ιέρεια» της Vogue, ανακοίνωσε στα τέλη του περασμένου μήνα ότι θα παραιτηθεί από τη θέση της διευθύντριας του περιοδικού μετά από 37 χρόνια.
0


Η CONDE NAST, ο εκδοτικός κολοσσός που βγάζει αρκετά glossy περιοδικά για να γεμίσει ένα πρακτορείο τύπου (αν υπάρχει ακόμα τέτοιο πράγμα), αποτελεί το θέμα του νέου βιβλίου του δημοσιογράφου των New York Times, Μάικλ Γκρίνμπαουμ, με τίτλο «Empire of the Elite: Inside Condé Nast, the Media Dynasty That Reshaped America» (Η αυτοκρατορία της ελίτ: Στα άδυτα της Condé Nast, της μιντιακής δυναστεία που αναδιαμόρφωσε την Αμερική).

Όμως, όπως καθιστά σαφές ο ίδιος στο βιβλίο του, η επιρροή της Condé δεν είναι πια η ίδια. Οι πιο ισχυροί και επιφανείς διευθυντές των περιοδικών της εταιρείας, όπως ο Γκρέιντον Κάρτερ (Vanity Fair) και η Τίνα Μπράουν (Vanity Fair και μετά New Yorker) έχουν αποσυρθεί. Ακόμα πιο καθοριστικό είναι ότι το γεγονός ότι η άνοδος του TikTok, του Instagram και άλλων παρόμοιων πλατφορμών έχει δημιουργήσει έναν κόσμο όπου σχεδόν οποιοσδήποτε με το ένστικτο του οπορτουνιστή μπορεί πλέον να γίνει influencer χωρίς να χρειαστεί ούτε καν να περάσει την πόρτα κάποιου δημοσιογραφικού μέσου.

Το βιβλίο του Μάικλ Γκρίνμπαουμ είναι γεμάτο με κωμικά παραδείγματα. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά αφορά στη συντάκτρια της Vogue που «είχε αναθέσει στην βοηθό της το καθήκον να αφαιρεί τα μούρα από το πρωινό της μάφιν, δηλώνοντας ότι της αρέσει η επίγευση των μούρων, αλλά όχι τα ίδια τα μούρα».

«Τα μέσα της παραγωγής glamour έφτασαν στις μάζες», λέει σκωπτικά ο Γκρίνμπαουμ, σε πρόσφατη επικοινωνία του με τους Los Angeles Times. «Αν κοιτάξετε το TikTok και το Instagram, πολλοί άνθρωποι αναβιώνουν τις φαντασιώσεις για το κοινωνικό status για τις οποίες ήταν γνωστή η Condé Nast: τις περιηγήσεις σε επαύλεις διασήμων που βγαίνουν κατευθείαν από το Architectural Digest, ή το fit check και το outfit της ημέρας που προέρχονται από περιοδικά όπως το GQ, η Vogue και το Glamour».

Άννα Γουίντουρ: Η άνοδος και η πτώση της «αυτοκρατορίας της ελίτ» Facebook Twitter
«Νομίζω ότι είναι μια αναγνώριση εκ μέρους της ότι δεν θα είναι πάντα εκεί και ότι πρέπει να υπάρχει κάποιο σχέδιο διαδοχής»
cover
Empire of the Elite: Inside Condé Nast, the Media Dynasty That Reshaped America

Ο άνθρωπος που συνέβαλε περισσότερο στη διαμόρφωση της Condé Nast ήταν ο Σάμιουελ Ίρβινγκ «S.I.» Νιούχαουζ Τζούνιορ, γνωστός ως Si. Γιος Αμερικανού πρώτης γενιάς που δημιούργησε μια εξαιρετικά επιτυχημένη αλυσίδα εφημερίδων και αγόρασε την Condé Nast το 1959, ο Si ανέλαβε την μάλλον νυσταγμένη και παραδοσιακή επιχείρηση περιοδικών της οικογένειας και της έδωσε μια δόση σεξ, διασημοτήτας και δυναμισμού. Όταν ο Si ανέλαβε την προεδρία της Condé Nast το 1975 –και στη συνέχεια αγόρασε και το New Yorker το 1985– αποφάσισε να γίνει κάτι σαν τον insider για τους outsiders (το αναγνωστικό κοινό δηλαδή) με άξονα το status και την καλή ζωή και να διαμορφώσει μια συλλογή περιοδικών που να αντιπροσωπεύουν ένα ιδανικό lifestyle. Και επέμενε ότι οι πιο πολύτιμοι υπάλληλοί του πρέπει να ακολουθούν αυτό το παράδειγμά. Εργασία στην εταιρεία την εποχή της μεγάλης ακμής της σήμαινε να ζεις πολυτελώς, για τα κριτήρια ενός δημοσιογράφου.

Ο Γκρίνμπαουμ, ο οποίος μεγάλωσε διαβάζοντας τα περιοδικά της Condé Nast, δηλώνει εντυπωσιασμένος από αυτή την υπερβολή. «Έγραφα για συντάκτες περιοδικών που είχαν στη διάθεσή τους 24ωρη υπηρεσία μεταφοράς με αυτοκίνητο, λιμουζίνες που τους μετέφεραν στα ραντεβού τους ή περίμεναν έξω στο πεζοδρόμιο ενώ αυτοί έτρωγαν ένα πλούσιο γεύμα στο εστιατόριο του Four Seasons, και όλα αυτά χρεώνονταν στην Condé Nast», λέει. Το βιβλίο είναι γεμάτο με τέτοια κωμικά παραδείγματα. Ένα από τα πιο χαρακτηριστικά αφορά στη συντάκτρια της Vogue που «είχε αναθέσει στην βοηθό της το καθήκον να αφαιρεί τα μούρα από το πρωινό της μάφιν, δηλώνοντας ότι της αρέσει η επίγευση των μούρων, αλλά όχι τα ίδια τα μούρα».

Η ένδοξη εποχή της Condé Nast ξεκίνησε τη δεκαετία του 1980, όταν η επιδεικτική κατανάλωση άρχιζε να κατακλύζει το σύμπαν. «Ο ιδεαλισμός της δεκαετίας του 1960 έδωσε τη θέση του στον υλισμό της δεκαετίας του 1980, μαζί με μια νέα εμμονή με την εσωστρεφή, εγωκεντρική ζωή», γράφει ο Γκρίνμπαουμ.

Ο Νιούχαουζ, που πέθανε το 2017, έκανε το FOMO διασκεδαστικό. Πρέπει να σημειωθεί ότι συνέβαλε επίσης στη «δημιουργία» του Ντόναλντ Τραμπ. Το GQ τον έβαλε στο εξώφυλλό του όταν ακόμα ήταν, όπως γράφει ο Γκρίνμπαουμ, «ένα περιφερειακό αξιοπερίεργο». Ακόμα πιο κρίσιμη ήταν η ιδέα του Νιουχάουζ, ως ιδιοκτήτη του εκδοτικού οίκου, για την έκδοση του «The Art of the Deal», του επιχειρηματικού μανιφέστου του Τραμπ που κυκλοφόρησε το 1987.

Όταν η Άννα Γουίντουρ, η επιφανής «ιέρεια» της Vogue, ανακοίνωσε στα τέλη του περασμένου μήνα ότι θα παραιτηθεί από τη θέση της διευθύντριας του περιοδικού μετά από 37 χρόνια, η είδηση προκάλεσε σοκ στον κόσμο των μέσων ενημέρωσης και της μόδας. Η Γουίντουρ, η οποία θα παραμείνει διευθύντρια περιεχομένου της Condé Nast, υπήρξε μια ισχυρή δύναμη στον μηχανισμό της εταιρείας. Η παραίτησή της από τα καθημερινά καθήκοντα της αμερικανικής έκδοσης της Vogue σηματοδοτεί ακόμη περισσότερες αλλαγές για μια εταιρεία που έχει ήδη βιώσει πολλές. «Νομίζω ότι είναι μια αναγνώριση εκ μέρους της ότι δεν θα είναι πάντα εκεί και ότι πρέπει να υπάρχει κάποιο σχέδιο διαδοχής», λέει ο Γκρίνμπαουμ. «Είναι εκπληκτικό το πόσο πολύ η επιρροή και η δύναμη της Vogue βασίζονται σε αυτό το άτομο, τις σχέσεις του και την ισχύ του».

Η Condé Nast δεν είναι πια αυτή που ήταν, γιατί και τα έντυπα δεν είναι πια αυτά που ήταν. Όπως πολλές άλλες παραδοσιακές εταιρείες μέσων ενημέρωσης, υπέστη οικονομική αιμορραγία επειδή δεν κατάφερε να προσαρμοστεί γρήγορα στην ψηφιακή επανάσταση. Κάποιες φορές, το «Empire of the Elite» μοιάζει με ωδή στην αισθησιακή εμπειρία της ανάγνωσης ενός υψηλής ποιότητας glossy περιοδικού. Η Condé Nast εξακολουθεί να σημαίνει ποιότητα. Αλλά η εποχή της αυτοκρατορίας έχει σχεδόν τελειώσει.

Με στοιχεία από The Los Angeles Times

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Θανάσης Τριαρίδης: Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι

Βιβλίο / Θανάσης Τριαρίδης: «Οι μετανάστες θα σώσουν τον κόσμο. Χωρίς αυτούς είμαστε χαμένοι»

Έγινε αντιρρησίας συνείδησης, γιατί πιστεύει ότι ο στρατός είναι μια δοξολογία εκμηδένισης του άλλου. Άφησε τη Θεσσαλονίκη επειδή τον έπνιγε ο εθνοφασισμός της. Στην Αντίς Αμπέμπα υιοθέτησε την κόρη του, Αργκάνε. Ο συγγραφέας της «Τριλογίας της Αφρικής», Θανάσης Τριαρίδης, αφηγείται τη ζωή του στη LiFO.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια «φόνισσα» εξομολογείται

Το πίσω ράφι / Η Hannah Kent έγραψε τη δική της «Φόνισσα», την Άγκνες που ζούσε στην Ισλανδία τον 19ο αιώνα

Η Αυστραλή συγγραφέας δεν πίστευε ποτέ ότι, χάρη στα «Έθιμα ταφής», οι κριτικοί θα την τοποθετούσαν δίπλα σε λογοτέχνες όπως η Μάργκαρετ Άτγουντ και ο Πίτερ Κάρεϊ.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Χριστίνα Ντουνιά: «Ο Καρυωτάκης μάς δίνει ελπίδα και μας παρηγορεί»

Βιβλίο / «Ο Καρυωτάκης άφησε "το αδέσποτο Τραγούδι" του να μας συντροφεύει»

Στο βιβλίο της «Το όνειρο και το πάθος», η Χριστίνα Ντουνιά, ομότιμη καθηγήτρια Νεοελληνικής Φιλολογίας και συγγραφέας αποκαλύπτει αθέατες όψεις του ποιητή και νέα στοιχεία για τη σχέση του με τον Καβάφη μέσα από μια άγνωστη, ως τώρα, επιστολή.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύ της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Βιβλίο / «Η Αποκάλυψη είναι μια συνεχής ετυμηγορία»: Η πολιτική ισχύς της άχρονης τέχνης του Κρασναχορκάι

Ο Ούγγρος κάτοχος του φετινού Νόμπελ λογοτεχνίας γράφει με μαγικό τρόπο για τις αποπνικτικές επιπτώσεις της πολιτικής καταπίεσης, περιφρονώντας την προθυμία των ανθρώπων να τις αποδεχτούν.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Βιβλίο / Κωνσταντίνος Καβάφης: Η εξαίρετη βιογραφία του κυκλοφόρησε μόλις στα Ελληνικά

Οι καθηγητές Peter Jeffreys και Gregory Jusdanis συνεργάστηκαν και έγραψαν από κοινού τη βιογραφία του μεγάλου ποιητή που φέρει τον τίτλο «Κωνσταντίνος Καβάφης – Ο άνθρωπος και ο ποιητής». Ο Gregory Jusdanis μίλησε στη LifO για το βιβλίο και για τον ποιητή που ήταν «παραδοσιακός και ταυτόχρονα μεταμοντέρνος, ο πρώτος “viral” ποιητής διεθνώς»
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

LiFO politics / Αλέξης Πατέλης: «Πατριωτικό είναι να κάνεις τη χώρα σου ισχυρή»

Ο Αλέξης Πατέλης, επικεφαλής του Οικονομικού Γραφείου του πρωθυπουργού την περίοδο 2019-2024, μιλά στη Βασιλική Σιούτη για την οικονομική πορεία της χώρας αυτά τα χρόνια, τις δύσκολες αποφάσεις αλλά και τις στιγμές δικαίωσης μέσα από την οπτική ενός τεχνοκράτη που βρέθηκε ξαφνικά στο επίκεντρο της πολιτικής.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λάσλο Κρασναχορκάι: ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης βραβεύεται με Νόμπελ

Βιβλίο / Ο Λάσλο Κρασναχορκάι, ο σκοτεινός προφήτης της Ευρώπης, κέρδισε το Νόμπελ

Φέτος, το βραβείο δόθηκε στον Ούγγρο συγγραφέα που κατά τη Σουηδική Ακαδημία αποτελεί ένα ελπιδοφόρο βήμα προς τον χαμένο ανθρωπισμό, την υψηλή λογοτεχνία και τη στοχαστική ακρίβεια.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Βιβλίο / Το ημερολόγιο ενός διαιτητή: «Ήμασταν σχεδόν γυμνοί και ο Κολίνα μας εξέταζε με το παγερό βλέμμα του»

Σε ένα απόσπασμα από το βιβλίο του που έχει τίτλο “House of Cards”, ο Σουηδός πρώην διεθνής Γιόνας Έρικσον περιγράφει τις ταπεινωτικές μετρήσεις βάρους στα σεμινάρια διαιτητών της UEFA
THE LIFO TEAM
Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Το Πίσω Ράφι / Ο Νίκος Παναγιωτόπουλος ήταν πάντα με τη μεριά της ζωής

Ο Έλληνας σκηνοθέτης μάζεψε από «το καλάθι των αχρήστων» όλες τις εμπειρίες του κι έφτιαξε την αυτοβιογραφία του, μια ζωντανή αφήγηση γεμάτη ιστορίες, συναντήσεις, αποφθέγματα και κρίσεις, λογοτεχνικές και σινεφίλ αναφορές.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ