ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

Δίνοντας φωνή στους ανθρώπους που ζουν στη μοναξιά των γηροκομείων

Δίνοντας φωνή στους ανθρώπους που ζουν στη μοναξιά των γηροκομείων Facebook Twitter
«Ο Χορός έχει μια ανάταση γιατί το κείμενο μιλά για θέματα δύσκολα και αυτή η συνθήκη μάς κάνει να μαθαίνουμε πολλά, μας υπενθυμίζει, όπως ο πυρήνας της αφήγησης, ότι οι ηλικιωμένοι έχουν δικαιώματα». Φωτ.: Ανδρέας Κανελλόπουλος
0

«Η μητέρα μου με έπαιρνε τηλέφωνο τα βράδια ή τη νύχτα. Μου έλεγε ότι της απαγορευόταν να σηκώνεται από το κρεβάτι, ότι δεν μπορούσε να κάνει ντουζ, ότι δεν ερχόταν κανείς όταν καλούσε βοήθεια... Μου άφηνε μεγάλα μηνύματα στον τηλεφωνητή. Είχα κρατήσει μερικά, αλλά δεν τόλμησα να τα ξανακούσω. Τελικά διαγράφηκαν αυτόματα. Θυμάμαι ακόμα την αγανάκτηση και τον πανικό στη φωνή της. Η φωνή της απέπνεε τόση απελπισία που με συγκλόνιζε. “Με κακομεταχειρίζονται εδώ μέσα... Δεν ξέρω γιατί μου φέρονται έτσι... Δεν ξέρω τι τους έχω κάνει”. Όταν ο γιατρός μου είπε, “η μητέρα σας χτυπάει νοσηλεύτριες”, δεν ξαφνιάστηκα καθόλου. Ένιωθε φυλακισμένη και ήταν, κατά κάποιο τρόπο», γράφει ο σπουδαίος φιλόσοφος και κοινωνιολόγος Ντιντιέ Εριμπόν στο «Η ζωή, τα γηρατειά και ο θάνατος μιας γυναίκας του λαού», ένα βιβλίο με αυτοβιογραφική αφετηρία, μέσα από το οποίο αποτίνει φόρο τιμής στους αφανείς της εργατικής τάξης και ταυτόχρονα στη μητέρα του.

Το συγκινητικό και πολιτικό αυτό βιβλίο, που σκιαγραφεί με θάρρος και ειλικρίνεια το πορτρέτο μιας γυναίκας της εργατικής τάξης, φέρνοντας στο προσκήνιο τις δυσκολίες, τα όνειρα και τις ματαιώσεις της, τον κόσμο της τρίτης ηλικίας και των γηροκομείων, φέρνει στη σκηνή του Φεστιβάλ Αθηνών, από τις 21 Ιουλίου, η Σοφία Αντωνίου, με τη σκηνοθεσία της να ισορροπεί μεταξύ ρεαλιστικού και ονειρικού, δημιουργώντας έναν ζωντανό χώρο μνήμης.

«Φτιάξαμε μια ομάδα από επτά άτομα που έχουν ζήσει μια εποχή του θεάτρου την οποία εμείς αντιλαμβανόμαστε μόνο από τις ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου. Μαθαίνουμε πολλά από αυτούς, υπάρχει η δίψα να παίξουν, έχουν αθάνατο το παιδί μέσα τους».

Γεννημένη στον Βόλο, σε μια εργατική οικογένεια –«μας συνδέει με τον Εριμπόν η καταγωγή και η επιθυμία να φύγουμε από το μικρό μέρος όπου γεννηθήκαμε», λέει−, η Σοφία Αντωνίου θυμάται να νοικιάζει ταινίες από το βίντεο κλαμπ και να βρίσκει εκεί, στις ταινίες, έναν τόπο μέσα στον οποίο ένιωθε ελεύθερη. Χωρίς σπουδαίες αναφορές και ερεθίσματα, αποφάσισε να ασχοληθεί με την τέχνη και να γίνει ηθοποιός, μια απόφαση που την έφερε σε σύγκρουση με τους γονείς της, που ονειρεύονταν να σπουδάσει το παιδί τους στο πανεπιστήμιο.

Δίνοντας φωνή στους ανθρώπους που ζουν στη μοναξιά των γηροκομείων Facebook Twitter
«Ο Εριμπόν επικεντρώνεται ιδιαίτερα στο ποιος μιλά και ποιος έχει λόγο σήμερα και στο αν θα πρέπει οι άνθρωποι του πνεύματος να μιλήσουν για τους ανθρώπους που δεν έχουν πρόσωπο και φωνή».

Τελικά, βρέθηκε μια λύση «σολομώντεια»: σπούδασε Ψυχολογία στο Αριστοτέλειο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης και παράλληλα πήγαινε σε εργαστήρια και ομάδες θεάτρου. Άρχισε να δουλεύει ως ηθοποιός∙ η πρώτη της επαγγελματική δουλειά ήταν στον «Οδυσσεβάχ» σε σκηνοθεσία Κώστα Γάκη, σε μια περιοδεία σε όλη την Ελλάδα που την πέταξε στα βαθιά νερά. Δούλεψε με το Εθνικό Θέατρο και σε ΔΗΠΕΘΕ και η σκηνοθεσία προέκυψε αρχικά ως κάτι μη συνειδητό. Μετά από κάποιες πρώτες σκηνοθετικές απόπειρες, αποφάσισε να δώσει εξετάσεις στη νεοϊδρυθείσα τότε Σχολή Σκηνοθεσίας της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. «Ήταν κάτι που όφειλα στον εαυτό μου. Ήμουν τριάντα χρονών. Οι γονείς μου στήριξαν την απόφασή μου και τους είμαι ευγνώμων».

Η Σοφία ανήκει στην πρώτη «φουρνιά» των σκηνοθετών που τελείωσαν το Εθνικό. Στοχοπροσηλώθηκε στη σκηνοθεσία και έκανε την πρώτη της παράσταση με τη «Λούλου», την «Αντιγόνη» με τους Εν δυνάμει και μια ακόμα δουλειά με ερασιτέχνες ηθοποιούς στην Πτολεμαΐδα. Πρώτη φορά στο Φεστιβάλ Αθηνών –«ήταν απρόσμενο και μας έδωσε μεγάλη χαρά το ότι μας πήρανε», λέει− με ένα έργο που της πρότεινε η δραματουργός της παράστασης, Εύα Φρακτοπούλου, το βιβλίο του Εριμπόν που είναι αφιερωμένο στη μητέρα του.

«Αυτό το βιβλίο είναι ένα ψυχοθεραπευτικό ταξίδι του ίδιου, που επιστρέφει για να δει ποιος είναι, από πού προήλθε, να αποδεχθεί τους γονείς του και να συμφιλιωθεί με τις δύσκολες σχέσεις που είχε μαζί τους ως γκέι άντρας. Είναι ένα ταξίδι αυτογνωσίας. Οι δυο γονείς του ήταν εργάτες, ψηφοφόροι της αριστεράς, και ο συγγραφέας σχολιάζει και την πολιτική μεταστροφή αυτής της κοινωνικής τάξης προς τη δεξιά και την ακροδεξιά μετά την κατάρρευση της αριστεράς και τη ζωή μετά τη συνταξιοδότηση, όταν το μόνο παράθυρο στον κόσμο είναι μια οθόνη τηλεόρασης. Απόμαχοι της ζωής, χάνουν το “εμείς”, την αίσθηση της συλλογικότητας, την κοινωνική τους υπόσταση και δεν έχουν πρόσβαση στο πολιτικό γίγνεσθαι.

Δίνοντας φωνή στους ανθρώπους που ζουν στη μοναξιά των γηροκομείων Facebook Twitter
Η Ελλάδα, τα γηροκομεία, η πολιτική, η διαφθορά, η ακροδεξιά ζωντανεύουν μέσα στο έργο του Εριμπόν που γράφτηκε για μια άλλη, αλλά τόσο διπλανή μας χώρα, με τα αιχμηρά κοινωνικοπολιτικά προβλήματα να είναι μια κοινή πραγματικότητα. Φωτ.: Ανδρέας Κανελλόπουλος

Ο Εριμπόν μιλά πολύ για την ορατότητα αυτής της ομάδας: παίρνουν οι ίδιοι τις αποφάσεις για τον εαυτό τους; Αναφέρεται πολλές φορές στις ενοχές που είχε όταν αποφάσισαν να βάλουν τη μητέρα του σε γηροκομείο και αναρωτιέται κατά πόσο οι ίδιοι οι ηλικιωμένοι έχουν λόγο στη ζωή τους και στις επιλογές που γίνονται για λογαριασμό τους, είτε όταν βρίσκονται σε μια δομή είτε σε ένα μικρό διαμέρισμα με έναν φροντιστή/-τρια με τον/την οποίο/-α συμβιώνουν χωρίς να μιλούν καν την ίδια γλώσσα κάποιες φορές. Αυτό είναι το θέμα του: τι κάνουμε τους εξαρτώμενους και ηλικιωμένους ανθρώπους;»

Δύσκολες πίστες συζήτησης, μεγάλες δοκιμασίες και διλήμματα. Η αρτιμέλεια έχει αποθεωθεί στην εποχή μας, οι μη αυτοεξυπηρετούμενοι άνθρωποι βρίσκονται σε μειονεκτική θέση, αισθάνονται ντροπή για την κατάστασή τους και πέφτουν πολλές φορές σε κατάθλιψη, αφού έχουν χάσει τον κοινωνικό τους περίγυρο και έχει μειωθεί η δραστηριότητα και η κινητικότητά τους. Ο Εριμπόν αγγίζει πολλά θέματα, κοινωνικά, πολιτικά και προσωπικά.

«Στην παράσταση υπάρχουν δυο τόποι, δυο χώροι. Στον ένα ο συγγραφέας, μια κοινωνιολόγος και μια ηθοποιός συζητούν/παρουσιάζουν το βιβλίο “Η ζωή, τα γηρατειά και ο θάνατος μιας γυναίκας του λαού”», λέει η Σοφία Αντωνίου. «Αυτός είναι ο πιο ρεαλιστικός χώρος, το πιο διανοητικό κομμάτι, μιλάμε για το βιβλίο, διαβάζουμε κάποια αποσπάσματα. Ο πίσω χώρος είναι ένας χώρος μνήμης, πιο ποιητικός, στον οποίο κινείται ένας Χορός ηλικιωμένων, σαν να βλέπουμε άτομα μέσα σε ένα γηροκομείο, σε παράλληλο σύμπαν. Σε αυτά τα δυο σύμπαντα, που εκ πρώτης όψεως είναι ασύνδετα, όπως εξελίσσεται η ιστορία −γιατί ο Εριμπόν κάνει πολλά φλας μπακ− αρχίζει να συμβαίνει μια αλληλεπίδραση του ρεαλιστικού με τον ποιητικό χώρο.

Βλέπουμε πώς ο συγγραφέας από το τραπέζι της παρουσίασης παίρνει την πρωτοβουλία να πάει στον δεύτερο χώρο και αρχίζει να κάνει την ανασκαφή του, να ψάχνει ποια ήταν η μητέρα του, ενώ οι ηλικιωμένοι παίρνουν και εκείνοι τη σκυτάλη ως αφηγητές για να συμπληρωθούν τα κομμάτια της αφήγησης που αφορούν τη μητέρα του. Στο τέλος υπάρχει μια σκηνή που μιλάνε και για τις προσωπικές τους ιστορίες. Ο Εριμπόν επικεντρώνεται ιδιαίτερα στο ποιος μιλά και ποιος έχει λόγο σήμερα και στο αν θα πρέπει οι άνθρωποι του πνεύματος να μιλήσουν για τους ανθρώπους που δεν έχουν πρόσωπο και φωνή».

Δίνοντας φωνή στους ανθρώπους που ζουν στη μοναξιά των γηροκομείων Facebook Twitter
«Ο συγγραφέας από το τραπέζι της παρουσίασης παίρνει την πρωτοβουλία να πάει στον δεύτερο χώρο και αρχίζει να κάνει την ανασκαφή του, να ψάχνει ποια ήταν η μητέρα του». Φωτ.: Ανδρέας Κανελλόπουλος

Το να δώσουμε φωνή σε αυτούς που δεν μπορούν να μιλήσουν, που η φωνή τους δεν ακούγεται στη δημόσια σφαίρα, είναι ένα αίτημα και του βιβλίου και της παράστασης. Ο Χορός των ηλικιωμένων, που φέρνουν λόγια και ιστορίες που συνήθως δεν ακούμε ποτέ όταν δεν έχουμε επαφή με μια τέτοια συνθήκη, είναι ένα σώμα που κινείται αενάως σε μια συνθήκη γηροκομείου ή εγκλεισμού, εκεί όπου ο χρόνος διαστέλλεται και κανείς δεν καταλαβαίνει αν βρίσκεται σε αυτό τον τόπο τρία χρόνια ή τρεις ημέρες. Στη διάρκεια της παράστασης παίρνουν και εκείνοι μέρος στη συζήτηση, ως άνθρωποι της τρίτης ηλικίας αλλά και ως συνταξιούχοι ηθοποιοί.

«Δεν ήξερα τέτοιους ανθρώπους και πήγαμε στο ΣΕΗ αναζητώντας συνταξιούχους ηθοποιούς. Τους βρήκαμε και φτιάξαμε μια ομάδα από επτά άτομα που έχουν ζήσει μια εποχή του θεάτρου την οποία εμείς αντιλαμβανόμαστε μόνο από τις ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου. Μαθαίνουμε πολλά από αυτούς, υπάρχει η δίψα να παίξουν, έχουν αθάνατο το παιδί μέσα τους και μέσω του σωματείου διατηρούν το “εμείς”, από το οποίο ξεκόβουν οι άνθρωποι που βγαίνουν στη σύνταξη. Ο Χορός έχει μια ανάταση γιατί το κείμενο μιλά για θέματα δύσκολα και αυτή η συνθήκη μάς κάνει να μαθαίνουμε πολλά, μας υπενθυμίζει, όπως ο πυρήνας της αφήγησης, ότι οι ηλικιωμένοι έχουν δικαιώματα» λέει η Σοφία Αντωνίου και επισημαίνει πως είναι χρέος μας να δώσουμε φωνή σε εκείνους που μένουν στο περιθώριο. «Ο Ντιντιέ Εριμπόν θα έρθει στην Ελλάδα για μια συζήτηση μετά την παράσταση και σκέφτομαι πολύ το πώς θα δει μια παράσταση που μιλά για την ίδια του τη ζωή. Ήταν πολύ γενναιόδωρος όταν τον συναντήσαμε, αλλά φυσικά μας ενδιαφέρει να του αρέσει, να έχει ενδιαφέρον η ερμηνεία μας, το βλέμμα μας» συμπληρώνει.

Δίνοντας φωνή στους ανθρώπους που ζουν στη μοναξιά των γηροκομείων Facebook Twitter
Φωτ.: Ανδρέας Κανελλόπουλος

Η Ελλάδα, τα γηροκομεία, η πολιτική, η διαφθορά, η ακροδεξιά ζωντανεύουν μέσα στο έργο του Εριμπόν που γράφτηκε για μια άλλη, αλλά τόσο διπλανή μας χώρα, με τα αιχμηρά κοινωνικοπολιτικά προβλήματα να είναι μια κοινή πραγματικότητα. Μας φέρνει αντιμέτωπους με τα γηρατειά, με την ευαλωτότητα και την ανημπόρια, με τη σιωπή που δεν μπορεί να σπάσει το φράγμα της ηλικίας, με τις φωνές των ηλικιωμένων που γίνονται ψίθυροι και δεν μπορούν να ακουστούν σε ένα σύστημα που θυμίζει μηχανή, με τη συλλογική τους δύναμη να χάνεται. Είναι μια ματιά στο δικό μας μέλλον, όταν κι εμείς με τη σειρά μας δεν θα μπορούμε ίσως να πάρουμε οι ίδιοι τις αποφάσεις για τον εαυτό μας.

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την παράσταση εδώ.

Θέατρο
0

ΦΩΤΙΕΣ ΤΩΡΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Θέατρο / 13 λόγοι για να πάμε φέτος στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Τέχνη με φαντασία, αστείρευτη δημιουργία, πρωτοποριακές προσεγγίσεις: ένα επετειακό, εορταστικό, πολυσυλλεκτικό πρόγραμμα για τα 70 χρόνια του Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου μέσα από 83 επιλογές από το θέατρο, τη μουσική και τον χορό.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μπομπ Γουίλσον

Απώλειες / Μπομπ Γουίλσον (1941-2025): Το προκλητικό του σύμπαν ήταν ένα και μοναδικό

Μεγάλωσε σε μια κοινότητα όπου το θέατρο θεωρούνταν ανήθικο. Κι όμως, με το ριζοσπαστικό του έργο σφράγισε τη σύγχρονη τέχνη του 20ού αιώνα, σε παγκόσμιο επίπεδο. Υποκλίθηκε πολλές φορές στο αθηναϊκό κοινό – και εκείνο, κάθε φορά, του ανταπέδιδε την τιμή.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Θέατρο / H ανάληψη του Οιδίποδα αναβάλλεται επ’ αόριστον

Ο «Οιδίποδας» του Γιάννη Χουβαρδά συνενώνει τον «Τύραννο» και τον «Επί Κολωνώ» σε μια παράσταση, παίρνοντας τη μορφή μιας πυρετώδους ανασκαφής στο πεδίο του ασυνείδητου - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Θέατρο / Ζιλιέτ Μπινός: Η Ιουλιέτα των Πνευμάτων στην Επίδαυρο

Η βραβευμένη με Όσκαρ ηθοποιός προσπαθεί να παραμείνει συγκεντρωμένη μέχρι την κάθοδό της στο αργολικό θέατρο. Παρ’ όλα αυτά, βρήκε τον χρόνο να μας μιλήσει για τους γυναικείους ρόλους που τη συνδέουν με την Ελλάδα και για τη σημασία της σιωπής.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν: από το «La Distance» του Ροντρίγκες έως τη μεγάλη επιτυχία του Μπανούσι

Θέατρο / Όλα όσα ζήσαμε στο 79ο Φεστιβάλ της Αβινιόν

Οι θερμές κριτικές της «Liberation» και της «Le Monde» για το «ΜΑΜΙ» του Μπανούσι σε παραγωγή της Στέγης του Ιδρύματος Ωνάση είναι απλώς μια λεπτομέρεια μέσα στις απανωτές εκπλήξεις που έκρυβε το πιο γνωστό θεατρικό φεστιβάλ στον κόσμο.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Κωνσταντίνος Ζωγράφος: Ο «Ορέστης» του Τερζόπουλου

Θέατρο / Κωνσταντίνος Ζωγράφος: «Ο Τερζόπουλος σου βγάζει τον καλύτερό σου εαυτό»

Ο νεαρός ηθοποιός που πέρυσι ενσάρκωσε τον Πυλάδη επιστρέφει φέτος ως Ορέστης. Με μια ήδη πλούσια διαδρομή στο θέατρο δίπλα σε σημαντικούς δημιουργούς, ετοιμάζει ένα νέο έργο εμπνευσμένο από το Νεκρομαντείο του Αχέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

The Review / «Μάλιστα κύριε Ζαμπέτα»: Αξίζει η παράσταση για τον «μάγκα» του ελληνικού πενταγράμμου;

Με αφορμή την παράσταση γι’ αυτόν τον αυθεντικό δημιουργό που τις δεκαετίες του 1950 και του 1960 μεσουρανούσε, ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου σχολιάζουν τον αντίκτυπό του στο κοινό σήμερα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, πτώση και η αποθέωση

Αρχαίο Δράμα Explained / «Οιδίπους Τύραννος» και «Οιδίπους επί Κολωνώ» του Σοφοκλή: Η άνοδος, η πτώση και η αποθέωση

Τι μας μαθαίνει η ιστορία του Οιδίποδα, ενός ανθρώπου που έχει τα πάντα και τα χάνει εν ριπή οφθαλμού; Η κριτικός θεάτρου Λουίζα Αρκουμανέα επιχειρεί μια θεωρητική ανάλυση του έργου του Σοφοκλή.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Αλίκη Βουγιουκλάκη: Στη ζωή έσπαγε τα ταμπού, στο θέατρο τα ταμεία

Θέατρο / Αλίκη Βουγιουκλάκη: Πώς έσπαγε τα ταμεία στο θέατρο επί 35 χρόνια

Για δεκαετίες έχτισε, με το αλάνθαστο επιχειρηματικό της ένστικτο, μια σχέση με το θεατρικό κοινό που ακολουθούσε υπνωτισμένο τον μύθο της εθνικής σταρ. Η πορεία της ως θιασάρχισσας μέσα από παραστάσεις-σταθμούς και τις μαρτυρίες συνεργατών της.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Θέατρο / Νίκος Καραθάνος: «Εμείς είμαστε οι χώρες, τα κείμενα, οι πόλεις, εμείς είμαστε οι μύθοι»

Στον πολυαναμενόμενο «Οιδίποδα» του Γιάννη Χουβαρδά, ο Νίκος Καραθάνος επιστρέφει, 23 χρόνια μετά, στον ομώνυμο ρόλο, ακολουθώντας την ιστορία από το τέλος προς την αρχή και φωτίζοντας το ανθρώπινο βάθος μιας τραγωδίας πιο οικείας απ’ όσο νομίζουμε.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα δώρο που άργησε να φτάσει

Θέατρο / «Κοιτάξτε πώς φέρονταν οι αρχαίοι στους ξένους! Έτσι πρέπει να κάνουμε κι εμείς»

Ένα δώρο που έφτασε καθυστερημένα, μόλις είκοσι λεπτά πριν το τέλος της παράστασης - Κριτική της Λουίζας Αρκουμανέα για το «ζ-η-θ, ο Ξένος» σε σκηνοθεσία Μιχαήλ Μαρμαρινού.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε το φετινό καλοκαίρι

Θέατρο / Η Κασσάνδρα της Έβελυν Ασουάντ σημάδεψε την «Ορέστεια»

Η «Ορέστεια» του Θεόδωρου Τερζόπουλου συζητήθηκε όσο λίγες παραστάσεις: ενθουσίασε, προκάλεσε ποικίλα σχόλια και ανέδειξε ερμηνείες υψηλής έντασης και ακρίβειας. Ξεχώρισε εκείνη της Έβελυν Ασουάντ, η οποία, ως Κασσάνδρα, ερμήνευσε ένα αραβικό μοιρολόι που έκανε πολλούς να αναζητήσουν το όνομά της. Το φετινό καλοκαίρι, η παράσταση επιστρέφει στη Θεσσαλονίκη, στους Δελφούς και στο αρχαίο θέατρο Φιλίππων.
M. HULOT
Η Λίνα Νικολακοπούλου υπογράφει και σκηνοθετεί τη μουσικοθεατρική παράσταση «Χορικά Ύδατα»

Θέατρο / «Χορικά Ύδατα»: Ο έμμετρος κόσμος της Λίνας Νικολακοπούλου επιστρέφει στη σκηνή

Τραγούδια που αποσπάστηκαν από το θεατρικό τους περιβάλλον επιστρέφουν στην πηγή τους, σε μια σκηνική τελετουργία γεμάτη εκπλήξεις που φωτίζει την τεράστια καλλιτεχνική παρακαταθήκη της στιχουργού.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

The Review / «Το ημέρωμα της στρίγγλας»: Ήταν ο Σαίξπηρ μισογύνης;

Γιατί εξακολουθεί να κερδίζει το σύγχρονο κοινό η διάσημη κωμωδία του Άγγλου βάρδου κάθε φορά που ανεβαίνει στη σκηνή; Ο Χρήστος Παρίδης και η Βένα Γεωργακοπούλου συζητούν με αφορμή την παράσταση που σκηνοθετεί η Εύα Βλασσοπούλου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
«Darkest White»: Ένα σύμπαν που εξερευνά την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναίκας 

Θέατρο / «Darkest White»: Ο εμφύλιος από την πλευρά των χαμένων

Το έργο της Δαφίν Αντωνιάδου που θα δούμε στο Φεστιβάλ Αθηνών, εξερευνά μέσω προσωπικών και ιστορικών αναμνήσεων και μέσα από την ανθεκτικότητα και τη δύναμη της γυναικείας παρουσίας, ιστορίες εκτοπισμού και επιβίωσης. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσια ένα τραπέζι με φίλους

Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας / Beytna: Μια παράσταση χορού που είναι στην ουσία ένα τραπέζι με φίλους

Ο σπουδαίος λιβανέζος χορευτής και χορογράφος Omar Rajeh, επιστρέφει με την «Beytna», μια ιδιαίτερη περφόρμανς με κοινωνικό όσο και γαστριμαργικό αποτύπωμα, που θα παρουσιαστεί στο πλαίσιο του φετινού 31ου Διεθνούς Φεστιβάλ Χορού Καλαμάτας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η νύφη και το «Καληνύχτα, Σταχτοπούτα»

Θέατρο / Η Καρολίνα Μπιάνκι παίρνει το ναρκωτικό του βιασμού επί σκηνής. Τι γίνεται μετά;

Μια παράσταση-περφόρμανς που μέσα από έναν εξαιρετικά πυκνό και γοητευτικό λόγο, ένα κολάζ από εικόνες, αναφορές, εξομολογήσεις, όνειρα και εφιάλτες μάς κάνει κοινωνούς μιας ακραίας εμπειρίας, χωρίς να σοκάρει.
ΛΟΥΙΖΑ ΑΡΚΟΥΜΑΝΕΑ
Ακούγεσαι Λυδία, Ακούγεσαι ίσαμε το στάδιο

Επίδαυρος / «Ακούγεσαι, Λυδία, ίσαμε το στάδιο ακούγεσαι»

Κορυφαίο πρόσωπο του αρχαίου δράματος, συνδεδεμένη με εμβληματικές παραστάσεις, ανατρέχει σε δεκαπέντε σταθμούς της καλλιτεχνικής της ζωής στην Επίδαυρο και αφηγείται προσωπικές ιστορίες, επιτυχίες και ματαιώσεις, εξαιρετικές συναντήσεις και συνεργασίες, σε μια πορεία που αγγίζει τις πέντε δεκαετίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ