Ο κόσμος του Ναπολέοντα σε δημοπρασία: Από το δίκερο καπέλο, εως το διαζύγιο από την Ιωσηφίνα
Περισσότερα από 100 προσωπικά αντικείμενα του Ναπολέοντα, από στρατιωτικές στολές και έγγραφα μέχρι το διάσημο δίκοχο καπέλο του, εκτίθενται στο Παρίσι ενόψει μιας από τις σημαντικότερες δημοπρασίες ναπολεόντειων κειμηλίων που έχουν πραγματοποιηθεί ποτέ.
Η δημοπρασία του οίκου Sotheby’s, που αναμένεται να συγκεντρώσει περισσότερα από 7 εκατομμύρια ευρώ, λειτουργεί σαν βιογραφία μέσα από αντικείμενα. Ανάμεσά τους, ξεχωρίζει το χειρόγραφο προσάρτημα της διαθήκης του, το οποίο συνέταξε ενώ ήταν εξόριστος στην Αγία Ελένη, άρρωστος και καταβεβλημένος. Παράλληλα εκτίθενται η κόκκινη δερμάτινη θήκη που περιείχε το διαζύγιό του από την Ιωσηφίνα, το θρησκευτικό πιστοποιητικό του γάμου τους, καθώς και ένα μπουντουάρ σχεδιασμένο για την αυτοκράτειρα.
Στο επίκεντρο της δημοπρασίας βρίσκεται το εμβληματικό μαύρο δίκοχο καπέλο από τσόχα, το οποίο φορούσε με τα πτερύγια παράλληλα προς τους ώμους ώστε να ξεχωρίζει ανάμεσα στον καπνό της μάχης. «Αν βάλεις ένα τέτοιο καπέλο στο τραπέζι, όλοι θα σκεφτούν αμέσως τον Ναπολέοντα», λέει ο Λουί-Ξαβιέ Ζοζέφ, επικεφαλής του τμήματος ευρωπαϊκών επίπλων του οίκου Sotheby’s. Εκτιμάται ότι θα πουληθεί για τουλάχιστον μισό εκατομμύριο δολάρια.
Η έκθεση αντλεί τη δύναμή της όχι μόνο από τα σύμβολα εξουσίας, όπως τα ξίφη και το παράσημο του Μεγάλου Αετού της Λεγεώνας της Τιμής, αλλά και από τον έντονα προσωπικό της χαρακτήρα. Όπως σημειώνει ο Ζοζέφ: «Ο Ναπολέων ήταν μεγάλος εραστής. Οι επιστολές του είναι γεμάτες πάθος. Ήταν επίσης ένας από τους πρώτους ανθρώπους που πρόσεχαν τόσο πολύ την εικόνα τους, δημόσια και ιδιωτικά».
Η σκηνοθεσία της έκθεσης έχει ανατεθεί στον διάσημο σχεδιαστή Ζαν-Σαρλ ντε Καστελμπαζάκ, γνωστό για συνεργασίες με την Lady Gaga και τον Πάπα Ιωάννη Παύλο Β’. Με μουσική, ομίχλη και χρωματιστούς χώρους, θέλησε να δημιουργήσει μια εμπειρία μεταξύ ιστορίας και ποπ κουλτούρας. «Δεν είναι μαυσωλείο, είναι μια εγκατάσταση. Οι σημερινοί συλλέκτες αγοράζουν ένα κειμήλιο του Ναπολέοντα όπως θα αγόραζαν μια κιθάρα του Τζίμι Χέντριξ», εξηγεί.
Ένα από τα δωμάτια είναι εμπνευσμένο από τα χρώματα παραλλαγής του ανακτόρου του Φοντενεμπλό, ενώ άλλο κεντράρει γύρω από το θρυλικό πτυσσόμενο κρεβάτι του. «Έβαλα ομίχλη στην είσοδο, γιατί τα στοιχεία της φύσης ήταν συνεργός στη στρατηγική του», λέει.
Η χρονική συγκυρία της δημοπρασίας συμπίπτει με την επιτυχία της κινηματογραφικής βιογραφίας «Napoleon», που κυκλοφόρησε πριν δύο χρόνια και συγκέντρωσε πάνω από 220 εκατομμύρια δολάρια στο παγκόσμιο box office.
«Μεγαλώνεις με τον Ναπολέοντα, είτε το θέλεις είτε όχι», λέει ο 22χρονος Ντζαμάλ Ουσεντίκ έξω από τον χώρο της έκθεσης, κοντά στην Αψίδα του Θριάμβου. «Μερικοί τον θαυμάζουν, άλλοι του ρίχνουν όλη την ευθύνη. Αλλά όταν βλέπεις από κοντά το καπέλο του ή το κρεβάτι του, θυμάσαι ότι ήταν πραγματικός άνθρωπος».
«Δεν μπορείς να τον αποφύγεις. Είναι μέρος του να είσαι Γάλλος», προσθέτει η εκπαιδευτικός Λορ Μαλέ, 51 ετών.
Με πληροφορίες από Associated Press