Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν να αυξήσουν τη χρονική διάρκεια καθυστέρησης πτήσης που απαιτείται για να καταστούν οι αεροπορικοί επιβάτες επιλέξιμοι για αποζημίωση, προκαλώντας αντιδράσεις τόσο από ενώσεις καταναλωτών όσο και από εκπροσώπους των αεροπορικών εταιρειών.
Σύμφωνα με το νέο σχέδιο, οι επιβάτες σε πτήσεις μικρών αποστάσεων θα πρέπει να υποστούν καθυστέρηση τουλάχιστον τεσσάρων ωρών, αντί των τριών που ισχύουν σήμερα, προκειμένου να δικαιούνται αποζημίωση. Για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων, η καθυστέρηση θα πρέπει να φτάσει ή να υπερβαίνει τις έξι ώρες.
Παράλληλα, αυξάνεται η αποζημίωση για καθυστερήσεις σε πτήσεις μικρών αποστάσεων από 250 ευρώ σε 300 ευρώ, ενώ μειώνεται για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων από 600 ευρώ σε 500 ευρώ.
Αποζημιώσεις για καθυστέρηση πτήσης: Αντιδράσεις από οργανώσεις καταναλωτών
Η αναθεώρηση των δικαιωμάτων των επιβατών ξεκίνησε το 2013 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αλλά χρειάστηκαν δώδεκα χρόνια διαπραγματεύσεων για να καταλήξουν τα κράτη μέλη σε συμφωνία. Τα σχέδια πρέπει ακόμη να τεθούν σε διαπραγμάτευση με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πριν καταστούν νομικά δεσμευτικά.
Ο Ευρωπαϊκός Οργανισμός Καταναλωτών (BEUC) προειδοποίησε ότι το νέο καθεστώς «θα στερήσει την πλειονότητα των επιβατών από τα δικαιώματά τους για αποζημίωση», δεδομένου ότι οι περισσότερες καθυστερήσεις κυμαίνονται μεταξύ δύο και τεσσάρων ωρών.
Από την πλευρά του, ο φορέας Airlines for Europe (A4E), που εκπροσωπεί μεγάλες αεροπορικές εταιρείες όπως οι Ryanair, easyJet και Lufthansa, άσκησε επίσης κριτική στη συμφωνία, σημειώνοντας ότι επιθυμούσε ακόμη μεγαλύτερα όρια καθυστέρησης πριν ενεργοποιείται η υποχρέωση αποζημίωσης.
«Η Ευρώπη περιμένει διαφανή και λειτουργικά δικαιώματα των επιβατών εδώ και 12 χρόνια και τα κράτη μέλη έχουν φτάσει στο τελευταίο εμπόδιο για να τα υλοποιήσουν», δήλωσε η Ουρανία Γεωργουτσάκου, διευθύνουσα σύμβουλος της A4E.
«Αντί να παρέχουν όρια καθυστέρησης πέντε και εννέα ωρών που θα εξοικονομούσαν έως και 70% των ακυρωμένων πτήσεων που μπορούν να διασωθούν, τα κράτη μέλη έχουν αποδυναμώσει την αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και έχουν εισαγάγει ακόμη μεγαλύτερη πολυπλοκότητα».
Το αρχικό σχέδιο της Επιτροπής προέβλεπε καθυστέρηση πέντε ωρών για αποζημίωση σε πτήσεις μικρών αποστάσεων και εννέα ωρών για πτήσεις μεγάλων αποστάσεων.
Νέα δικαιώματα για τους επιβάτες - Τι προβλέπεται για άτομα με αναπηρία
Η συμφωνία περιλαμβάνει επίσης σειρά πρόσθετων διατάξεων υπέρ των επιβατών, όπως το δικαίωμα αλλαγής δρομολογίου σε περίπτωση σημαντικής καθυστέρησης, αυτοματοποίηση των εντύπων αποζημίωσης, καθώς και ενίσχυση των δικαιωμάτων των επιβατών με αναπηρίες ή μειωμένη κινητικότητα.
Ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών, Philippe Tabarot, χαιρέτισε τη συμφωνία, αν και παραδέχθηκε ότι δεν ανταποκρίνεται πλήρως στις προσδοκίες:
«Το κείμενο θα μπορούσε να ήταν πιο φιλόδοξο, αλλά αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη βελτίωση της ποιότητας των υπηρεσιών που προσφέρονται στους επιβάτες αεροπορικών μεταφορών», έγραψε στην πλατφόρμα Χ.
Οι αλλαγές ενδέχεται να επηρεάσουν και ταξιδιώτες εκτός ΕΕ, για παράδειγμα, στο Ηνωμένο Βασίλειο. Αξιωματούχος της ΕΕ δήλωσε ότι οι τροποποιήσεις ισχύουν για επιβάτες που ταξιδεύουν με αερομεταφορέα εγγεγραμμένο στην ΕΕ. Αυτό σημαίνει ότι ένας επιβάτης που ταξιδεύει προς ή από χώρα της ΕΕ με ευρωπαϊκή αεροπορική εταιρεία ενδέχεται να υπαχθεί στους νέους κανόνες.
Με πληροφορίες από Guardian