Μεγάλη δυσαρέσκεια έχουν προκαλέσει τα τελευταία χρόνια στο καταναλωτικό κοινό, οι «παράλογες» χρεώσεις των αεροπορικών εταιρειών, οι οποίες αυξάνονται αδιάκοπα.
Κάποτε οι παραδοτέες αποσκευές, η επιλογή θέσης και το φαγητό, περιλαμβάνονταν αυτόματα στα εισιτήρια των πτήσεων, κάτι που πλέον όμως τείνει να γίνει παρελθόν.
Σύμφωνα με τον Jay Sorensen, από την αμερικανική συμβουλευτική εταιρεία αεροπορίας IdeaWorks, αυτό άλλαξε από την ημέρα που ξεκίνησαν να ανθίζουν οι low-cost αεροπορικές εταιρίες.
Πλέον, ακόμη και οι τιμές για τις βαλίτσες μικρού μεγέθους -που θεωρούνται χειραποσκευή στην καμπίνα, έχουν εκτοξευτεί, αποφέροντας υπέρογκα ποσά στα ταμεία των αεροπορικών εταιρειών.
«Αισθάνεσαι ότι σε κοροϊδεύουν. Αγοράζεις το εισιτήριο και νομίζεις ότι θα σου κοστίσει λιγότερο, και μετά πρέπει να πληρώσεις άλλα 200 δολάρια [148 λίρες] για να πάρεις μια βαλίτσα μαζί σου», ανέφερε η 24χρονη Lauren Alexander, έξω από το αεροδρόμιο του Τορόντο, χαρακτηρίζοντας τις επιπλέον χρεώσεις «γελοίες».
Μάλιστα, για να αποφύγει τη χρέωση, ταξίδεψε μόνο με ένα μικρό σακίδιο ως χειραποσκευή. Το 2006, η βρετανική low-cost αεροπορική FlyBe έγινε η πρώτη εταιρεία παγκοσμίως που ξεκίνησε να χρεώνει τους επιβάτες για την παραδοτέα αποσκευή. Η χρέωση ήταν 2 λίρες για προκρατημένη αποσκευή και 4 λίρες για όσους δεν είχαν πληρώσει εκ των προτέρων.
Άλλες οικονομικές εταιρείες ακολούθησαν γρήγορα το παράδειγμά της και στη συνέχεια το ίδιο έκαναν και οι λεγόμενοι "παραδοσιακοί" αερομεταφορείς, τουλάχιστον στις σύντομες πτήσεις. Το 2008, η «American Airlines» έγινε η πρώτη αμερικανική εταιρεία που χρέωσε 15 δολάρια για την πρώτη παραδοτέα αποσκευή στις εσωτερικές της πτήσεις.
Ο κ. Sorensen εξήγησε ότι οι παραδοσιακές εταιρείες - κολοσσοί αισθάνθηκαν ότι δεν είχαν άλλη επιλογή όταν «συνειδητοποίησαν ότι οι low-cost ανταγωνιστές τους παρείχαν σοβαρό ανταγωνισμό». Προσθέτει: «Ένιωσαν πως έπρεπε να κάνουν κάτι για να ανταποκριθούν». Φτάνοντας στο σήμερα, μόνο οι αμερικανικές αεροπορικές εταιρείες κέρδισαν 7,27 δισεκατομμύρια δολάρια από χρεώσεις για παραδοτέες αποσκευές πέρυσι, σύμφωνα με ομοσπονδιακά στοιχεία. Το ποσό αυτό ήταν 7 δισ. το 2023 και 5,76 δισ. το 2019.
Δεν είναι λοιπόν περίεργο που όλο και περισσότεροι επιβάτες προσπαθούν να ταξιδεύουν μόνο με χειραποσκευή. Η Kirsty Glenn, διευθύνουσα σύμβουλος της βρετανικής εταιρείας αποσκευών «Antler», επιβεβαιώνει ότι παρατηρείται συνεχής αύξηση της ζήτησης για μικρές βαλίτσες που πληρούν τις διαστάσεις των χειραποσκευών των αεροπορικών εταιρειών.
Ταυτόχρονα, στα social media έχουν αρχίσει και κάνουν την εμφάνισή τους “κόλπα” πακεταρίσματος και αποσκευές που πληρούν τις προδιαγραφές γιατί ακόμη και το κόστος της χειραποσκευής έχει αυξηθεί κατακόρυφα, σύμφωνα με τη δημοσιογράφο ταξιδιών Chelsea Dickenson, η οποία δημιουργεί τέτοιο υλικό για το TikTok.
«Τα social media έχουν ενισχύσει πολύ την ιδέα του να έχεις μια τσάντα που να ταιριάζει στις απαιτήσεις των αεροπορικών εταιρειών», καταλήγει.
Με πληροφορίες από BBC