Οι χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης συμφώνησαν να αυξήσουν τον ελάχιστο χρόνο καθυστέρησης που απαιτείται για να δικαιούται ένας επιβάτης αεροπορικής πτήσης αποζημίωση, σε μια κίνηση που έχει ήδη προκαλεί αντιδράσεις.
Σύμφωνα με το σχέδιο, οι επιβάτες σε πτήσεις μικρών αποστάσεων (short-haul) θα πρέπει πλέον να καθυστερούν τουλάχιστον τέσσερις ώρες για να ζητήσουν αποζημίωση. Στις πτήσεις μεγάλων αποστάσεων (long-haul), το όριο αυξάνεται στις έξι ώρες. Σήμερα, το κατώφλι είναι στις τρεις ώρες, βάσει των ισχυόντων ευρωπαϊκών κανόνων.
Αλλαγές και στο μέγεθος των αποζημιώσεων
Παράλληλα, το ύψος της αποζημίωσης θα αναπροσαρμοστεί: για τις πτήσεις μικρών αποστάσεων αυξάνεται από τα 250 σε 300 ευρώ, ενώ για τις μακρινές μειώνεται από τα 600 στα 500 ευρώ.
Η αναθεώρηση των δικαιωμάτων των αεροπορικών επιβατών είχε προταθεί για πρώτη φορά το 2013 από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Έχουν περάσει δώδεκα χρόνια διαπραγματεύσεων μέχρι να υπάρξει αυτή η συμφωνία μεταξύ των κρατών-μελών, ενώ θα υπάρξουν περισσότερες συνομιλίες με το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο πριν τεθεί σε ισχύ.
Η Οργάνωση Ευρωπαίων Καταναλωτών (BEUC) εξέφρασε έντονες αντιρρήσεις, τονίζοντας ότι οι περισσότεροι επιβάτες αντιμετωπίζουν καθυστερήσεις μεταξύ δύο και τεσσάρων ωρών, πράγμα που σημαίνει πως με τα νέα όρια η συντριπτική πλειονότητα δεν θα αποζημιώνεται.
Αεροπορικές εταιρείες ζητούν μεγαλύτερα όρια για αποζημιώσεις
Η Airlines for Europe (A4E), που εκπροσωπεί αεροπορικές εταιρείες όπως οι Ryanair και Lufthansa, επέκρινε τη συμφωνία από την αντίθετη σκοπιά: θεωρεί ότι οι επιβάτες εξακολουθούν να έχουν υπερβολικά εύκολη πρόσβαση σε αποζημιώσεις και ζητούσε αυστηρότερους όρους, δηλαδή ακόμη μεγαλύτερες καθυστερήσεις πριν ενεργοποιηθεί το δικαίωμα.
Η Ουρανία Γεωργουτσάκου, γενική διευθύντρια της A4E, δήλωσε:
«Η Ευρώπη περίμενε επί 12 χρόνια ξεκάθαρους και εφαρμόσιμους κανόνες για τα δικαιώματα των επιβατών. Τα κράτη-μέλη τελικά δεν κατάφεραν να ανταποκριθούν. Αντί για κατώφλια αποζημίωσης στις πέντε και εννέα ώρες, που θα κάλυπταν έως και το 70% των ακυρωμένων πτήσεων, υιοθετήθηκε μια πρόταση πιο περίπλοκη και αποδυναμωμένη.»
Η αρχική πρόταση της Ευρωπαϊκής Επιτροπής πρόβλεπε αποζημίωση από τις πέντε ώρες καθυστέρησης στις πτήσεις μικρών αποστάσεων και από τις εννέα στις μακρινές.
Οι νέες πρόνοιες υπέρ των επιβατών
Το σχέδιο που τελικά υιοθετήθηκε περιλαμβάνει και ορισμένες νέες πρόνοιες υπέρ των επιβατών. Μεταξύ αυτών είναι το δικαίωμα επαναδρομολόγησης σε περιπτώσεις μεγάλης καθυστέρησης, καθώς και η αυτοματοποίηση της διαδικασίας αποζημίωσης. Επίσης, προβλέπονται ενισχυμένα δικαιώματα για επιβάτες με αναπηρία ή μειωμένη κινητικότητα.
Ο Γάλλος υπουργός Μεταφορών, Φιλίπ Ταμπαρό, δήλωσε ικανοποιημένος με τη συμφωνία, προσθέτοντας σε ανάρτησή του:
«Το κείμενο θα μπορούσε να είναι πιο φιλόδοξο, αλλά αποτελεί ένα σημαντικό βήμα προς τη βελτίωση της ποιότητας εξυπηρέτησης των αεροπορικών επιβατών.»
Με πληροφορίες από Guardian