Τα θέματα των Αρχαίων και η Λερναία Ύδρα του σεξισμού

Η Λερναία Ύδρα του σεξισμού  ή Η «σπάταλη κόρη» και ο «ευνουχισμένος σύζυγος» στα θέματα των Αρχαίων Facebook Twitter
Ας παραδεχτούμε πως ο σεξισμός είναι μια Λερναία Ύδρα με πολλά κεφάλια. Εκεί που κόβουμε (ή νομίζουμε πως κόβουμε) το ένα, ξεπετάγεται το άλλο. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


ΟΙ ΠΑΝΕΛΛΗΝΙΕΣ ΕΞΕΤΑΣΕΙΣ 
συνεχίστηκαν χθες με το μάθημα των Αρχαίων Ελληνικών, για τους μαθητές των ημερήσιων και εσπερινών ΓΕΛ. Ένα από τα θέματα που δόθηκαν περιλάμβανε μια άσκηση, σύμφωνα με τις οδηγίες της οποίας οι υποψήφιοι κλήθηκαν να συμπληρώσουν κάποιες φράσεις με λέξεις ετυμολογικά συγγενείς με τη μετοχή «φέροντας». Μία από τις λέξεις που ζητούσε η άσκηση ήταν το «φερέφωνο», το οποίο έπρεπε να συμπληρωθεί στη φράση: «Δεν ντρέπεσαι που επαναλαμβάνεις ό,τι σου λέει η γυναίκα σου; Κατάντησες φερέφωνό της». Και μία ακόμα φράση, απ’ την οποία έλειπε η λέξη φορέματα, ήταν αυτή: «Στις εκπτώσεις η κόρη μου συνήθως ψωνίζει πολλά φορέματα».

Διόλου περίεργο, η συγκεκριμένη άσκηση ξεσήκωσε πλήθος αντιδράσεων, καθώς επικρίθηκε για το γεγονός ότι αναπαράγει αναχρονιστικές ιδέες και έμφυλα στερεότυπα: ένας άντρας που υποτάσσεται και συμμορφώνεται απαρέγκλιτα σε ό,τι λέει γυναίκα του είναι η ντροπή του φύλου του, ενώ η γυναίκα που ψωνίζει πολλά φορέματα είναι η κλασική υπερκαταναλώτρια.

Ο σεξισμός, σαν το δηλητήριο, έχει διαποτίσει τόσο πολύ την κοινωνία και όλες τις εκφάνσεις της, που φανερώνεται παντού, ακόμα και στις ασκήσεις πάνω στις οποίες καλούνται να διαγωνιστούν οι μαθητές, εκεί όπου θα έπρεπε να επιλέγονται ουδέτερες και αχρωμάτιστες χρήσεις, ακριβώς για να μη γίνεται σήμερα αυτή η συζήτηση.

Σε αυτήν την περίπτωση έχει ενδιαφέρον να εξετάσουμε και τον αντίλογο που ακούστηκε. Πολλές φορές ο σεξισμός είναι «αόρατος» ή ανεπαίσθητος, ακριβώς γιατί έχει διαποτίσει τόσο πολύ την καθημερινή ζωή που θεωρείται απόλυτα φυσιολογικός και απαιτείται προσπάθεια για να επισημανθεί. Όσοι δεν διέκριναν κανέναν απολύτως σεξισμό στις παραπάνω φράσεις επικαλέστηκαν το λογικοφανές επιχείρημα πως οποιοσδήποτε άνθρωπος δεν πρέπει να γίνεται φερέφωνο κάποιου άλλου αλλά να διατηρεί την αυτονομία της σκέψης του. Επιπλέον, τι πιο συνηθισμένο από μια γυναίκα που αγοράζει φορέματα, όπως ένας άντρας θα ψώνιζε παντελόνια. Μόνο που, για ακόμα μία φορά, όλως τυχαίως, δεν συνέβη αυτό. Δεν είδαμε κανέναν άντρα να υπερκαταναλώνει στις εκπτώσεις, ούτε κάποια γυναίκα να είναι υποχείριο του άντρα της και αυτό να κρίνεται ως ντροπιαστική πράξη. Κι αν η χρήση της λέξης φόρεμα είναι εξ ορισμού κάπως περιοριστική, το φερέφωνο έχει τόσες πολλές διαφορετικές χρήσεις, που απορεί κανείς γιατί, π.χ., αντί για την πολιτική, επελέγη ένα τόσο προβληματικό πλαίσιο.

Αυτονόητο είναι πως σε τέτοιες γλωσσικές ασκήσεις επιλέγονται κοινές και εύκολα αντιληπτές από τους μαθητές φράσεις. Δεν είναι το ζητούμενο εδώ να ασχοληθεί κανείς με παραδοξολογίες, νοηματικές απιθανότητες και υποπεριπτώσεις. Κι αυτό είναι κάτι που το ξεχνάνε όσοι μιλάνε για «απλές προτιμήσεις». Η χρήση της γλώσσας είναι που ενδιαφέρει τους εξεταστές εδώ. Οπότε, ό,τι επιλέγεται είναι συνήθως και ό,τι χρησιμοποιείται συχνά στην καθομιλουμένη. Μόνο που αυτή η πιθανότατα ασυναίσθητη και ασυνείδητη επιλογή λέει πολλά από μόνη της. Ο σεξισμός, σαν το δηλητήριο, έχει διαποτίσει τόσο πολύ την κοινωνία και όλες τις εκφάνσεις της, που φανερώνεται παντού, ακόμα και στις ασκήσεις πάνω στις οποίες καλούνται να διαγωνιστούν οι μαθητές, εκεί όπου θα έπρεπε να επιλέγονται ουδέτερες και αχρωμάτιστες χρήσεις, ακριβώς για να μη γίνεται σήμερα αυτή η συζήτηση.

Μήπως ζητάμε πολλά από την επιτροπή εξετάσεων του υπουργείου Παιδείας; Μήπως όλα αυτά είναι επιλεκτικές woke ευαισθησίες και θα έπρεπε να μην αντιδρούμε για ένα εκπαιδευτικό σύστημα που όχι μόνο δεν συμβαδίζει με την εποχή του, η οποία τρέχει με την ταχύτητα του φωτός πλέον, αλλά που βρομάει και ναφθαλίνη και ενίοτε παραπέμπει σε άλλες, πολύ παλιότερες εποχές; Στη δεκαετία του ’70, για παράδειγμα, θα περίμενε εύλογα κανείς να συναντήσει παρόμοιες και χειρότερες φράσεις που αναπαράγουν στερεότυπα, σε καθαρεύουσα βεβαίως, αλλά το 2025; Ίσως επειδή έχουμε 2025 δεν διαβάζουμε για «κόρη σουρλουλού» και για γυναίκα που «ρίχνει παντόφλα» στον σύζυγό της. Κι αυτές δεν είναι παρά μερικές πιο λαϊκότροπες εκδοχές των φράσεων στις ασκήσεις του υπουργείου. 

Η αναπαραγωγή παρωχημένων στερεοτύπων δεν είναι παρά μόνο μια τυχαία εκδήλωση μιας αδήριτης πραγματικότητας που λέει πως η παιδεία μας έχει μείνει στον προηγούμενο αιώνα, και προσπαθεί ασθμαίνοντας να προλάβει τις εξελίξεις – όχι με επιτυχία πάντα. Το ελληνικό εκπαιδευτικό σύστημα είναι σε πολλά ξεπερασμένο. Ίσως ήρθε η ώρα να εξετάσουμε κατά πόσο οι πανελλήνιες εξετάσεις, αν και το μόνο αδιάβλητο σύστημα εισαγωγής στα πανεπιστήμια, πρέπει να πάνε στο χρονοντούλαπο της ιστορίας.

Ας παραδεχτούμε πως ο σεξισμός είναι μια Λερναία Ύδρα με πολλά κεφάλια. Εκεί που κόβουμε (ή νομίζουμε πως κόβουμε) το ένα, ξεπετάγεται το άλλο. Ήρθαν η πολιτική ορθότητα και η συμπερίληψη να συμμαζέψουν κάπως τον βούρκο του δημόσιου λόγου, έστω και με τις υπερβολές που αναπόφευκτα θα εκδηλώνονταν; Πέρασαν αρκετά χρόνια από τη θεσμοθετημένη ισότητα των δύο φύλων για να περιοριστούν κάπως οι σεξιστικές και μισογύνικες ατάκες που έδιναν κι έπαιρναν δημόσια, χωρίς καμία ντροπή; Έγιναν βήματα, έστω και με ρυθμούς χελώνας; Φευ... Πρέπει να κυλήσει πολύ νερό στο αυλάκι ακόμα. Μέσα στην τελευταία μόλις εβδομάδα, είχαμε το περιστατικό με το ριάλιτι «Big Brother» του ΣΚΑΪ όπου παίκτης αποκάλεσε μπροστά στις κάμερες μια συμπαίκτριά του «βίζιτα», με μια άλλη συμπαίκτρια να συγκατανεύει, και την παραγωγή –ελέω τηλεθέασης;– να μην τους αποβάλει, ενώ τις τελευταίες μέρες ζούμε μια σκυταλοδρομία χυδαιότητας μεταξύ αθλητικών ομάδων στο μπάσκετ, όπου οπαδοί ομάδων και πρόεδροι διαφωνούν για το ποιος απείλησε τελικά ότι θα βιάσει την κόρη ή τη μάνα του άλλου και αν οι απειλές για βιασμό της μιας πλευράς είναι πιο «λάιτ» από της άλλης.

Όταν, λοιπόν, ο μισογυνισμός είναι σε αυτά τα επίπεδα στην κοινωνία και στη δημόσια σφαίρα, θα περίμενε κανείς η επιτροπή που επιλέγει τα θέματα των Πανελληνίων να είναι πιο προσεκτική, ώστε να μην ξεφεύγουν –ούτε κι άθελά της– φράσεις, ούτε στην απειροελάχιστη χροιά τους ή στο πιο μικρό υπονοούμενό τους, δηλωτικές μιας κοινωνίας που χρέωνε στις γυναίκες αρνητικά στερεότυπα όπως της καταναλώτριας-βάρος για τον αφέντη-κουβαλητή του σπιτιού ή της συζύγου-δυνάστριας που έχει ευνουχίσει τον άντρα της.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Είναι οι φεμινιστικές και γενικότερα οι δικαιωματικές μας ευαισθησίες επιλεκτικές;

Οπτική Γωνία / Είναι οι φεμινιστικές και γενικότερα οι δικαιωματικές μας ευαισθησίες επιλεκτικές;

Η «σιωπή» γύρω από το περιστατικό άγριας κακοποίησης μιας 33χρονης γυναίκας αλβανικής καταγωγής στην Ομόνοια από αλλοδαπό δράστη, ο οποίος, παρότι είχε συλληφθεί, αφέθηκε ελεύθερος, είναι τουλάχιστον προβληματική.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Μικροπλαστικά / Μικροπλαστικά: «Μέχρι και μια ολόκληρη πιστωτική κάρτα καταπίνουμε κάθε εβδομάδα»

Είναι μικρά όσο ένας κόκκος ρυζιού και κάθε χρόνο παράγονται εκατομμύρια τόνοι. Ποιες είναι οι εξελίξεις για τη μείωση της μικροπλαστικής ρύπανσης; Τι συμβαίνει στην Ελλάδα; Πώς φτάνουν από το εργοστάσιο στο στομάχι μας;
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Δημήτρης Παρασκευής: «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Οπτική Γωνία / «Φέτος, έπειτα από καιρό, ο κορωνοϊός παρουσιάζει έξαρση»

Ο καθηγητής Επιδημιολογίας και Προληπτικής Ιατρικής του ΕΚΠΑ, Δημήτρης Παρασκευής, εξηγεί γιατί κάθε φθινόπωρο αυξάνονται οι ιώσεις του αναπνευστικού, ποια είναι η εικόνα του Covid-19 στην Ελλάδα και ποια μέτρα πρέπει να πάρουμε εν όψει του χειμώνα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Στέλιος Νέστωρ: «Ό,τι έκανα, δεν το έκανα για να ρίξω τη δικτατορία αλλά γιατί ντρεπόμουνα» 

Θεσσαλονίκη / Στέλιος Νέστωρ: «Δεν ήμουν από αυτούς που κάθονται σπίτι τους, βγάζουν λεφτά, τρώνε και πίνουνε» 

Μια πολιτική φυσιογνωμία που έδινε πάντα ηχηρό «παρών» στα πολιτικά και πολιτιστικά πράγματα της Θεσσαλονίκης. Μιλώντας στη LiFO, ζωντανεύει ένα μεγάλο κομμάτι της ιστορίας της πόλης, από την Κατοχή και τη χούντα μέχρι την ίδρυση του Μεγάρου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Κοινωνική κατοικία: Μπορεί το παράδειγμα της La Borda να εφαρμοστεί στην Αθήνα;

Συνεταιριστική κατοικία / Μπορούμε να αντιγράψουμε τη Βαρκελώνη και να λύσουμε το στεγαστικό;

Ενώ στην Ευρώπη παρατηρείται αναζωπύρωση των συνεταιριστικών στεγαστικών κινημάτων, στην Ελλάδα, ειδικά στην Αθήνα, η στεγαστική κρίση οξύνεται. Το παράδειγμα της La Borda στη Βαρκελώνη θα μπορούσε να δώσει τη λύση, χρειάζεται όμως πολιτική βούληση.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
«Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας»

Βασιλική Σιούτη / Ο Άγνωστος Στρατιώτης στη μάχη της πολιτικής εικόνας

Η κυβέρνηση αξιοποίησε τη ρύθμιση για τη φύλαξη του Μνημείου του Άγνωστου Στρατιώτη για να αλλάξει την πολιτική ατζέντα και να ενισχύσει την απήχησή της στο συντηρητικό κοινό, παρά τις διαφοροποιήσεις ακόμη και μέσα στην κυβερνητική παράταξη.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

Οπτική Γωνία / Λίγες λέξεις για τον Διονύση Σαββόπουλο

«Ό,τι όμως και αν υπήρξε ο Διονύσης Σαββόπουλος, είχε τη δόνηση, τον λοξό τόνο, μια διάθεση μεταμόρφωσης και γιορτής. Επέστρεφε σε μια πάμφωτη αυλή, περιμένοντας τους φίλους, το νόημα της συνάθροισης».
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
ΕΠΕΞ Στην εποχή του Οφθαλμού

Ιλεκτρίσιτυ / Στην εποχή του Οφθαλμού

Οι κρίσεις ευνοούν την εξουσία, διατηρώντας ένα επίπεδο φόβου μες στην κοινωνία, νομιμοποιώντας μέτρα που ανακουφίζουν τον φόβο αυξάνοντας τον έλεγχο, και δημιουργώντας ευκαιρίες για τη διοχέτευση του κεφαλαίου.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ
Μετά τα ερείπια της Γάζας: ποιος μπορεί να χτίσει ξανά την ελπίδα;;

Οπτική Γωνία / Η Γάζα μετά τον πόλεμο: Υπάρχει ελπίδα;

Η καθηγήτρια της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ και μέλος του Κέντρου Ερευνών για το Δημόσιο Διεθνές Δίκαιο, Μαρία Γαβουνέλη, αναλύει τις προκλήσεις της ανοικοδόμησης, τον ρόλο της Ευρώπης και της Ελλάδας και το αβέβαιο μέλλον μιας λύσης δύο κρατών.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ