Ο πολιτισμός, ο ακτιβισμός, η Γάζα

Ο πολιτισμός, ο ακτιβισμός, η Γάζα Facebook Twitter
Όταν συντελείται και ολοκληρώνεται η καταστροφή ενός τόπου και ενός λαού είναι αδύνατο να παραμείνει ακλόνητη η μικρή μας ρουτίνα, το πρόγραμμα και οι «ατζέντες» μας. Εικονογράφηση: bianka/LIFO
0


ΕΙΝΑΙ ΜΙΑ ΠΑΛΙΑ ΕΚΚΡΕΜΟΤΗΤΑ
που στοιχειώνει ακόμα το παρόν μας και, ειλικρινά, δεν πιστεύω ότι θα λυθεί ποτέ: πόση «πολιτική» χωράει ο «πολιτισμός», πόσο βαθιά μπορούν να εισβάλουν οι βρόμικες όψεις της Ιστορίας σε χώρους και εκδηλώσεις όπου, όπως λένε κάποιοι, πρέπει να μας ενώνουν;

Από τον πόλεμο στο Βιετνάμ και τα χρόνια του απαρτχάιντ στη Νότια Αφρική (τον προηγούμενο αιώνα) μέχρι το αίμα στα χωριά και στις πόλεις της Ουκρανίας και την ισοπέδωση της Γάζας, η απορία έγινε ρήγμα, πόλεμος ανακοινώσεων, διαμάχη που δύσκολα κατασιγάζεται. Σε βάθος χρόνου έχουν σχηματιστεί δύο στρατόπεδα. Το πρώτο ισχυρίζεται ότι η πολιτική δεν έχει θέση μέσα στην αισθητική και καλλιτεχνική σφαίρα. Μην πολιτικοποιείτε τον πολιτισμό, αυτό οδηγεί στη βαρβαρότητα και στον ολοκληρωτισμό, ισχυρίζονται, αν και η συγκεκριμένη άποψη έχει χάσει έδαφος. Συγκεκριμένα, ο 21ος αιώνας ήρθε με πολλά σκληρά μέτωπα (τις οικονομικές κρίσεις, την πτώση των μεσαίων τάξεων, τους πολέμους) που και οι πιο απολίτικοι θύλακες της λογοτεχνικής και καλλιτεχνικής πιάτσας πήραν κάποια στιγμή τον λόγο.

Στους αντίποδες βρίσκουμε τη θέση πως τίποτα δεν υπάρχει εκτός πολιτικής. Σύμφωνα με αυτήν, οι εξουσίες, οι αγώνες, τα συμφέροντα διαπερνούν όλα τα άβατα και όποιοι/-ες υπερασπίζονται τα παρθένα εδάφη της λογοτεχνίας και της κουλτούρας ζητούν απλώς να μην ελέγχονται και να μη λογοδοτούν.

Δεν θα πω ότι η αλήθεια βρίσκεται «κάπου στη μέση». Η δεύτερη άποψη, η πολιτικά περισσότερο υποψιασμένη, έχει πολύ μεγάλο έρεισμα στην πραγματικότητα και στις αντιθέσεις της. Φέρνει φυσικά μαζί της ορισμένα ρίσκα, γιατί το πρόβλημα με τις γενικές και στρατηγικές τοποθετήσεις (και τις ορθές) είναι το πώς μεταφράζονται στην κάθε μοναδική περίπτωση, πώς δηλαδή τις ερμηνεύουμε και τις ενσαρκώνουμε σε κάθε ιδιαίτερο φαινόμενο. Με ποιον τρόπο προβάλλεις και κοινοποιείς στους άλλους το πρόβλημα, μια πολιτική αλήθεια, μια κοινωνική αδικία, μια πληγή; Από εδώ αναδύονται και άλλες απορίες και ενστάσεις για την κατάλληλη μέθοδο, για τη στιγμή και τη γλώσσα της πράξης. Είναι όμως καλύτερο να προσπαθείς να το κάνεις από το να μη μιλάς, να μην εκτίθεσαι.

Είναι πια η συνθήκη τραγωδίας και ντροπής στην Παλαιστίνη που δείχνει πως δεν υπάρχει μέτρο σύγκρισης ανάμεσα στην αντίδραση στο κακό και στο ίδιο το κακό, ανάμεσα σε χειρονομίες διαμαρτυρίας και σε έναν μηχανισμό εξολόθρευσης.

Επειδή όμως, όπως είπα, τα τελευταία χρόνια οι κρίσεις και οι πόλεμοι έχουν σκεπάσει τον ορίζοντα, οι περισσότεροι/-ες στον ευρύτερο χώρο του πολιτισμού εντάσσουν τους εαυτούς τους «κάπου ανάμεσα» στην καθαρή αισθητική και στην ηθική/κοινωνική ευαισθητοποίηση. Η κυρίαρχη γνώμη –ας την πω «έναν φιλελευθερισμό της κουλτούρας»– φαίνεται να κλίνει προς την εξής άποψη: φυσικά να έχουμε πολιτική ευαισθησία και κοινωνικά ενδιαφέροντα, μακριά όμως από ακτιβισμούς. Οι όποιες δράσεις βαφτίζονται αυτόματα γραφικότητες, γελοιότητες ή και αντιδημοκρατικές ενέργειες. Αμέσως, δε, ξεκινά ένας χορός περί επιλεκτικότητας, ιδεολογικής μονομέρειας και whataboutism.

Ό,τι συνέβη, λοιπόν, στην Έκθεση Βιβλίου της Θεσσαλονίκης με την ακύρωση μιας συγκεκριμένης εκδήλωσης που ήταν υπό την κάλυψη της Ισραηλινής Πρεσβείας (έχουν ήδη γραφτεί πολλά και παραπέμπω τον αναγνώστη στο κείμενο του Δημήτρη Πολιτάκη εδώ, στη LiFO) είναι ένα ακόμα επεισόδιο σε μια ιστορία δίχως τέλος. Δεν ήμουν αυτόπτης μάρτυρας των γεγονότων, παρά το ότι είχα καθημερινά ομιλίες και παρουσία στους χώρους της έκθεσης. Ξέρω όμως πολλούς από τους εκδοτικούς οίκους, πρόσωπα και πράγματα της σχετικής πρωτοβουλίας. Δεν έχουν καμιά σχέση με κάποιον αντιδραστικό αντισημιτισμό και γενικό «αντιεβραϊσμό». Πολλοί εκδίδουν Ισραηλινούς συγγραφείς και έχουν δεσμούς με την εβραϊκή πνευματικότητα. Ο κόσμος που κινητοποιείται για το θέμα βλέπει τα πράγματα με τους όρους που περιγράφουν ο Έντσο Τραβέρσο, ο Ιλάν Παπέ, ο Ντιντιέ Φασέν και πολλοί άλλοι στοχαστές, δημοσιογράφοι, ερευνητές, ανθρωπιστικές οργανώσεις. Διαφορετικές φωνές, όχι με τα ίδια αναλυτικά εργαλεία και τις ίδιες διαδρομές φωτισμού των πραγμάτων.

Υπάρχει ένα κομμάτι διεθνούς κοινής γνώμης που έχει φτάσει στα όριά του με τη δολοφονική εκστρατεία του Νετανιάχου και των μηχανισμών του. Είναι και άνθρωποι μετριοπαθών ιδεών και σοσιαλδημοκράτες και ριζοσπάστες, αντισιωνιστές και κριτικοί σιωνιστές. Αυτό για μένα είναι πολύ πιο σημαντικό από το αν κάποια εκδοτικά εγχειρήματα ή οι νέοι που κινητοποιήθηκαν εδώ κι εκεί είναι «ακροαριστεροί» ή οτιδήποτε άλλο. Αυτός ο τρόπος να περιγράφουμε την κατάσταση, αντιστρέφοντας τις υπαιτιότητες και φτιάχνοντας τελικά μια ψευδή αφήγηση αντισημιτικού επεισοδίου, απομακρύνει από το αντικείμενο, από την καρδιά του θέματος.

Επιλέγω μια άλλη αφετηρία, μια διαφορετική αξιολόγηση της κατάστασης: όταν συντελείται και ολοκληρώνεται η καταστροφή ενός τόπου και ενός λαού –ατιμώρητα και σχεδόν ανενόχλητα από τη λεγόμενη διεθνή κοινότητα– είναι αδύνατο να παραμείνει ακλόνητη η μικρή μας ρουτίνα, το πρόγραμμα και οι «ατζέντες» μας. Συμβαίνει παντού στην Ευρώπη, στις ΗΠΑ και αλλού. Εδώ και καιρό καταλαβαίνουμε πως δεν μπορεί να συνυπάρχει ανέφελα ένα τόσο μεγάλο κακό με μια άθραυστη κανονικότητα.

Το δεύτερο είναι ότι ακόμα και αν διαφωνείς με συγκεκριμένα ρεπερτόρια δράσης τύπου ακύρωσης/cancel, δεν μπορεί αυτό να σε κάνει να αποστρέφεις το βλέμμα από το τερατώδες: ότι μια γη έγινε ερείπια και χώρος συλλογικού μαρτυρίου. Πενήντα δυο χιλιάδες νεκροί (μετριοπαθείς εκτιμήσεις), συντριπτικό ποσοστό κτιρίων, σπίτια, νοσοκομεία και άλλες ζωτικές υποδομές σε τοξικά συντρίμμια που χρειάζονται χρόνια για να μεταφερθούν μακριά (και που;), παιδική θνησιμότητα σε εκρηκτική άνοδο. Και το κράτος του Ισραήλ έχει υπερβεί κάθε νόμο και κανόνα. Η «αυτοάμυνα» έγινε σπείρα καταστροφής και αυτοκαταστροφής. Όπως θα έλεγε ο ποιητής, στη Γάζα ο «θάνατος το στρώνει».

Είναι χρήσιμο να κουβαλάμε μαζί μας (προσωπικά το βλέπω ως ένα ιδεολογικό κιτ πρώτων βοηθειών, όπως η ανάγνωση του Βίκτορ Σερζ), την προειδοποίηση για λάθη ή ανοησίες που γεννήθηκαν από παραδοσιακές στρατεύσεις ή και από πιο πρόσφατες πολιτικές και μοραλιστικές σταυροφορίες. Τα έχουμε γράψει και δεν ξεχνάμε τίποτα. Όμως η υπενθύμιση των λαθών δεν μπορεί να γίνεται πρόσχημα για την αναβίωση της πιο μουχλιασμένης άποψης περί πολιτισμού: της άποψης που ταυτίζει τον πολιτισμό με τις διακρατικές σχέσεις, με τα τυπικά διπλωματικά πρωτόκολλα, με τον πολιτισμικό τουρισμό του «να είμαστε καλά με όλους». Την άποψη που θέλει να εκτοπίσει τα πιο ενοχλητικά ερωτήματα και τις αγωνίες για όσα συμβαίνουν δίπλα μας.

Είναι πια η συνθήκη τραγωδίας και ντροπής στην Παλαιστίνη που δείχνει πως δεν υπάρχει μέτρο σύγκρισης ανάμεσα στην αντίδραση στο κακό και στο ίδιο το κακό, ανάμεσα σε χειρονομίες διαμαρτυρίας και σε έναν μηχανισμό εξολόθρευσης. Είναι θέμα προτεραιότητας και αλήθειας, αν θα βάλουμε πάνω-πάνω ως «αντιπάλους» όσες και όσους λένε και κάνουν και κάτι (όχι πάντοτε με τρόπους του γούστου μας και σχήματα αποδεκτά) και πιο χαμηλά και τελείως στα μαλακά μια κρατική μηχανή που εγκληματεί, επιδιώκοντας να μην κρίνεται και να μην έχει συνέπειες γι’ αυτά της τα εγκλήματα.

Κανένας αντισημιτισμός δεν δοκιμάζεται εδώ. Μόνο μια αίσθηση δικαιοσύνης και η προσπάθεια να ανταποκριθεί κανείς στοιχειωδώς σε μια καταστροφή που συνεχίζεται και δεν υπάρχει κάποιος να την εμποδίσει.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO. 

     

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ειρήνη

Οπτική Γωνία / Η αδιάκοπη βία και ο ορίζοντας που έχει εξαφανιστεί

«Αυτό που με έχει επηρεάσει περισσότερο μετά την επιστροφή μας δεν είναι οι ελλείψεις, αλλά η παντελής απουσία χρώματος. Τα πάντα είναι γκρίζα. Το μόνο που βλέπεις είναι σκόνη, μισοκατεστραμμένα σπίτια, σοκάκια κομμένα ανάμεσα στα μπάζα»¹.
ΧΑΡΗΣ ΚΑΛΑΪΤΖΙΔΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ