Η λήθη του αίματος (των άλλων)

Η λήθη του αίματος (των άλλων) Facebook Twitter
Ως έναν βαθμό μοιάζει αναπότρεπτο, τον πόλεμο τον θυμούνται μόνο τα θύματα, οι θερμοί αλληλέγγυοι και οι πιο αφυπνισμένοι χώροι μιας κοινωνίας, με τις εκατέρωθεν προτιμήσεις τους. Φωτ.: MARCUS YAM / LOS ANGELES TIMES/Getty Images/Ideal Image
0


ΟΙ ΚΟΙΝΩΝΙΕΣ ΤΗΣ ΕΙΡΗΝΗΣ
ξεχνούν γρήγορα τις σκηνές του πολέμου, δηλαδή το πεδίο όπου κάποιοι λαοί δεινοπαθούν από τη βία των όπλων και όχι μόνο (και από τη βία της πείνας και των στερήσεων, όπως τώρα στη Γάζα). Ως έναν βαθμό μοιάζει αναπότρεπτο, τον πόλεμο τον θυμούνται μόνο τα θύματα, οι θερμοί αλληλέγγυοι και οι πιο αφυπνισμένοι χώροι μιας κοινωνίας, με τις εκατέρωθεν προτιμήσεις τους (οι φιλελεύθεροι για την Ουκρανία, οι αριστεροί για την Παλαιστίνη, λίγοι φιλελεύθεροι και λίγοι αριστεροί και για τα δυο).

Να συμπονάμε, βρε αδελφέ, αλλά όχι τόσο ώστε να βγούμε από το κουκούλι μας. Η έπαρση των υπερσυνδέσεων έφερε μαζί της έναν νέο ρηχό συναισθηματισμό μαζί με έναν πιο μικρόψυχο κυνισμό.

Στη λογική της λήθης –που, είπαμε, ως έναν βαθμό δεν αποφεύγεται, γιατί το παρόν και τα προβλήματά του τρέχουν− συμβάλλει όμως και ένας ακόμα παράγοντας: η συρρίκνωση της διεθνιστικής συνείδησης και η επαναφορά ενός πνεύματος «εθνικής αναδίπλωσης». Το όργιο υπερσύνδεσης και δικτύωσης −όλα προσβάσιμα, όλα ορατά και στο πιάτο μας με ένα κλικ− δεν εμποδίζει το κλείσιμο στους εθνικούς κρατικούς εγωισμούς και κυρίως την αποστροφή του βλέμματος από την υπερβολή του πόνου των άλλων. Να συμπονάμε, βρε αδελφέ, αλλά όχι τόσο ώστε να βγούμε από το κουκούλι μας. Η έπαρση των υπερσυνδέσεων έφερε μαζί της έναν νέο ρηχό συναισθηματισμό μαζί με έναν πιο μικρόψυχο κυνισμό. Και επειδή διεθνώς επικρατεί το χάος, έχουμε βρει μια ακόμα δικαιολογία: δεν βγάζουμε άκρη πια, τι το ψάχνεις; 

Αυτό όμως είναι το τέλος της διεθνιστικής συνείδησης ή, για να μην υπερβάλλω, μια στιγμή μεγάλης καταπόνησης ενός συναισθήματος που, αν το σκεφτούμε καλύτερα, μας κάνει πραγματικούς πολίτες: γινόμαστε πολίτες μόνο όταν δεν είμαστε μόνο Έλληνες αλλά μετέχουμε και σε ξένα πεπρωμένα. Αυτό τουλάχιστον έμαθα εγώ από το σπίτι μου, αυτό ήταν το δώρο των αριστερών γονιών μου και το εκτιμώ περισσότερο όσο περνούν τα χρόνια και γερνάω. Η λήθη του άλλου πόνου μπορεί να έχει βάση «φυσιολογική», την ίδια στιγμή όμως οδηγεί, ανεπαίσθητα, στην εξάχνωση της αλληλεγγύης για χάρη της αυτοσυντήρησης και της ησυχίας μας.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

Daily / Στο μεταξύ, η Γάζα πεθαίνει 

«Το Ισραήλ πάνω απ' όλα», έγραψε με εθνικοσοσιαλιστικό ρίγος, αν και ιστορικός του Ολοκαυτώματος, ο Αριέλ Λεκαδίτης αμέσως μετά (και παρά) την ανακοίνωση του εκδοτικού του οίκου ότι διακόπτει τη συνεργασία τους εξαιτίας «των χυδαίων αναρτήσεών του».
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Ρεπορτάζ / Πελοπόννησος: Σιδηρόδρομος ή ποδηλατόδρομος;

Η προκήρυξη διαγωνισμών για την εκπόνηση μελετών που αφορούν τη χρήση της ιστορικής σιδηροδρομικής γραμμής Πελοποννήσου ως ποδηλατοδρόμου έχει προκαλέσει έντονες αντιδράσεις. Διατυπώνονται σοβαρές επιφυλάξεις για την οριστική απώλεια μιας εμβληματικής υποδομής με υψηλή ιστορική, τουριστική και συγκοινωνιακή αξία.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Βασιλική Σιούτη / Πολιτική κινητικότητα που δεν αλλάζει τίποτα 

Οι δημοσκοπήσεις αποτυπώνουν ξανά τη φθορά εμπιστοσύνης προς το πολιτικό σύστημα, με κυβέρνηση και αντιπολίτευση να δείχνουν ανήμπορες να ανατρέψουν το κλίμα απαξίωσης, όπως και οι νέοι παίκτες – που είναι παλιοί. 
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
«Ο Ρ. Κένεντι Τζούνιορ κάνει μια οργανωμένη επίθεση κατά της επιστήμης και τη δημόσιας υγείας»

Υγεία / «Ο Ρ. Κένεντι Τζούνιορ κάνει μια οργανωμένη επίθεση κατά της επιστήμης και τη δημόσιας υγείας»

Δημήτρης Δασκαλάκης: Ο διακεκριμένος ελληνικής καταγωγής λοιμωξιολόγος, που παραιτήθηκε πρόσφατα από επιτελική θέση  καταγγέλλοντας το υπουργείο Υγείας των ΗΠΑ για εξωθεσμικές πιέσεις και αντιεπιστημονικές πρακτικές, μιλά για την απόφασή του, τη δημόσια υγεία στην Αμερική, τον Covid, τον HIV αλλά και την αφύπνιση του επικίνδυνου «ιού» του φασισμού.   
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Ρεπορτάζ / Γιατί η Ελλάδα κινδυνεύει να χάσει τη «φέτα ΠΟΠ»;

Πάνω από 312.000 θανατώσεις ζώων, φόβοι για lockdown και απειλή για μείωση των εξαγωγών του εθνικού προϊόντος μας εξαιτίας της ευλογιάς των προβάτων. Εμβολιασμός ή εκρίζωση του ιού; Ειδικοί μιλούν στη LiFO για το τι διακυβεύεται πραγματικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Social Media / Yπήρξε έστω και μία μέρα τα τελευταία 15 χρόνια που δεν μπήκες Instagram; Δεν υπήρξε. Δεν είσαι ο μόνος.

Kαθορίζει την εικόνα μας, τη διάθεσή μας, τα οικονομικά μας, καθορίζει τον τρόπο που ζούμε. Θα έλεγε κανείς πως, μετά την έλευσή του, μια πετυχημένη selfie, σαν την περίφημη selfie των Oscar του 2014, αλλάζει τον μικρόκοσμο που ζούμε. Ο Χαράλαμπος Τσέκερης, κύριος ερευνητής ΕΚΚΕ και πρόεδρος της Εθνικής Επιτροπής Βιοηθικής & Τεχνοηθικής, αναλύει το φαινόμενο Instagram.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Οπτική Γωνία / Αυτό που πραγματικά συνδέει τα κινήματα διαμαρτυρίας της Γενιάς Ζ ανά τον πλανήτη

Το κόστος ζωής, η ανισότητα, η διαφθορά, ο νεποτισμός, η βιαιότητα των δυνάμεων καταστολής: αυτά είναι τα ζητήματα που απασχολούν τα κινήματα της Γενιάς Ζ και όχι τόσο τα memes ή τα καρτούν.
THE LIFO TEAM
Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Οπτική Γωνία / Όταν οι αστυνομικοί γίνονται τηλεσχολιαστές, κάτι πάει στραβά στη χώρα

Δεν μιλάμε πια για ειδικούς αναλυτές θεμάτων ασφάλειας, αλλά για έναν νέο τύπο τηλεοπτικού ιεροκήρυκα: ο αστυνομικός που εξηγεί, καθοδηγεί και κρίνει τα πάντα «με τάξη και ασφάλεια».
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει από πουθενά, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

Αθλητισμός / Αναστασία Ντραγκομίροβα: «Στήριξη δεν υπάρχει, αλλά έχω μάθει να μην γκρινιάζω»

H ανερχόμενη αθλήτρια του ελληνικού στίβου έχει μάθει να μην αφήνει το παρελθόν να την κρατά πίσω, τροφοδοτείται από το συναίσθημα, έχει στόχο τους Ολυμπιακούς και ζωγραφίζει παντού, ακόμα και στο δέρμα της.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Ρεπορτάζ / Γιατί ανοίγει ξανά η υπόθεση θανάτου της Μαίρης Χρονοπούλου

Δύο χρόνια μετά τον θάνατο της αγαπητής ηθοποιού, η υπόθεση βρίσκεται στο Τμήμα Ανθρωποκτονιών και ερευνάται εκ νέου. Κοντινοί της άνθρωποι ισχυρίζονται ότι «δεν ήταν ατύχημα, αλλά εγκληματική ενέργεια».
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ