Holding Liat: Το ηθικό δίλημμα ενός Ισραηλινού πατέρα

Holding Liat Facebook Twitter
Η Λίατ αφέθηκε ελεύθερη μετά από δύο μήνες – ήταν μία από τις τυχερές. Στη φωτογραφία με τον πατέρα της Γιεχούντα Μπεϊνίν.
0


Η ΛΙΑΤ ΜΠΕÏΝΙΝ 
ήταν μία από τους 250 ομήρους της αιματηρής εισβολής της Χαμάς σε ισραηλινά εδάφη την 7η Οκτωβρίου του 2023. Μητέρα τριών παιδιών, η 49χρονη δασκάλα, μέλος ενός κιμπούτς, όπως και ο σύζυγός της, Αβίβ Ατζίλι, έμεινε αιχμάλωτη επί δύο μήνες στη Γάζα και στο μεταξύ ο πατέρας της καθώς και η αδελφή και ο μεγαλύτερος γιος της ταξίδεψαν ως τις ΗΠΑ για να εντείνουν τις προσπάθειές τους να την απελευθερώσουν, συναντώντας ευήκοα ώτα και στις δυο παρατάξεις του αμερικανικού πολιτικού συστήματος. Σε σκηνοθεσία Μπράντον Κρέιμερ και παραγωγή Ντάρεν Αρονόφσκι, το Holding Liat επικεντρώνεται στην ιδιαίτερη περίπτωση του πατέρα. Ο Γιεχούντα είναι παλιός σοσιαλιστής, ιδεολογία που δεν εγκατέλειψε ούτε μετά τη διαμονή του στις ΗΠΑ, και χαρακτηριστικά έχει αυτοκόλλητο του Μπέρνι Σάντερς στο αυτοκίνητό του. Δεν έχει χειρότερο από τον Μπενιαμίν Νετανιάχου και τους εξτρεμιστές σιωνιστές· αισθάνεται, και το εκφράζει ανοιχτά μπροστά στο συνεργείο που ακολουθεί κάθε του κίνηση και καταγράφει τις τηλεφωνικές συνομιλίες του με αξιωματούχους, αλλά και τις ιδιωτικές του κουβέντες με τη σύζυγο, τα υπόλοιπα μέλη της οικογένειας και τους καλούς του φίλους, πως η ηγεσία του Ισραήλ καπηλεύεται μια τραγική στιγμή και επιδίδεται συνεχώς σε λάθος κινήσεις, αυτές που οδήγησαν στην καθολικά καταδικαστέα πρόταση του Τραμπ για μετατροπή της Γάζας σε μεσογειακή Ριβιέρα, προς ενθουσιασμό του «Μπίμπι».

Η στάση του απέναντι στους συγκαταβατικούς γερουσιαστές εγείρει ένα βαθύ δίλημμα: πώς είναι δυνατό να ζητιανεύει βοήθεια, ενώ δεν πιστεύει εντελώς ό,τι λέει. Οι σύμβουλοι δεν παραλείπουν να του υπενθυμίσουν πως οποιαδήποτε παρέκκλιση προς τα πολιτικά αποξενώνει ακόμη και τους συμπαθούντες Αμερικανούς βουλευτές και θα πρέπει να απομονώσει τον ανθρώπινο παράγοντα, προσωποποιώντας απολύτως την έκκληση, αντί να ξεκινά διάλογο και διαφωνίες, με στόχο τον δικό του πρωθυπουργό και τη γραμμή που ακολουθεί. Οι συνομιλητές του, απλά, κοιτάζουν αλλού και χάνονται από τις ιδεολογικές περιπλοκές. Ψάχνουν συγκίνηση νηπιακού επιπέδου.

Η γενική πόλωση που επικρατεί, μαζί με τη σύγχυση για τη σωστή πλευρά της αλήθειας, μεταφέρεται στους εμπλεκόμενους και το Holding Liat προσφέρει μια οπτική αποχρώσεων σε μια χαίνουσα πληγή που άνοιξε διάπλατα με έναν εντυπωσιακά φονικό, παρατεταμένο και φαινομενικά αδιέξοδο τρόπο.

Η κάμερα του Κρέιμερ δεν αφήνει από τα μάτια της τον Γιεχούντα και στο πρόσωπό του είναι ανάγλυφα superimposed η αγωνία ενός πατέρα που πασχίζει να λάβει λιγοστές και μπερδεμένες πληροφορίες για την κόρη και τον γαμπρό του με την αηδία που νιώθει για τη συγκεκριμένη στρατηγική της άσκησης πίεσης, ένα μονοδιάστατο, χάρτινο πατριδοκεντρικό concept που τον απωθεί, φέρνοντάς τον εμφανώς σε δύσκολη προσωπική θέση. Η γενική πόλωση που επικρατεί, μαζί με τη σύγχυση για τη σωστή πλευρά της αλήθειας, μεταφέρεται στους εμπλεκόμενους και το Holding Liat προσφέρει μια οπτική αποχρώσεων σε μια χαίνουσα πληγή που άνοιξε διάπλατα με έναν εντυπωσιακά φονικό, παρατεταμένο και φαινομενικά αδιέξοδο τρόπο.

Ο Μπράντον Κρέιμερ, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ.
Ο Μπράντον Κρέιμερ, σκηνοθέτης του ντοκιμαντέρ. 

Το ντοκιμαντέρ κέρδισε το ίδιο ακριβώς βραβείο που έναν χρόνο πριν είχε αποσπάσει, πάντα στην Berlinale, το No other country, νικητής του φετινού Όσκαρ Tαινίας Tεκμηρίωσης. Από διαφορετικές αφετηρίες αμφότερα προτείνουν τον μέσο δρόμο, ενώ ο συνήθως πολιτικά υποψιασμένος θεατής αυτού του είδους ταινιών έχει συγκεκριμένη πολιτική θέση και δύσκολα θα παρεκκλίνει από αυτήν. Στο Holding Liat, ένας σοσιαλιστής, εν προκειμένω ο Γιεχούντα,  αναγκάζεται να φωνάξει το αυτονόητο, πως μια κεντρώα συμβιβαστική μεταστροφή είναι η μοναδική λύση στο χρόνιο πρόβλημά του, αφού η κατάσταση έχει πλέον φτάσει στα άκρα. Ένας πρωθυπουργός προσπαθεί να μπαλώσει την ολιγωρία ενός συστήματος άμυνας που υπερηφανευόταν για την αποτελεσματικότητά του με εκδικητικό ανένδοτο για να πείσει βασικά την Αμερική πως θα τα καταφέρει με κάθε κόστος. Και μια γυναίκα, ανάμεσα σε τόσους άλλους, περιμένει να βγει από την ομηρία, για να συνεχίσει τη ζωή της.

Holding Liat Facebook Twitter
Στο Holding Liat, ένας σοσιαλιστής, εν προκειμένω ο Γιεχούντα,  αναγκάζεται να φωνάξει το αυτονόητο, πως μια κεντρώα συμβιβαστική μεταστροφή είναι η μοναδική λύση στο χρόνιο πρόβλημά του, αφού η κατάσταση έχει πλέον φτάσει στα άκρα.

Η Λίατ αφέθηκε ελεύθερη μετά από δύο μήνες – ήταν μία από τις τυχερές. Όπως δήλωσε αργότερα, κατά τη διάρκεια της αιχμαλωσίας της, κι ενώ αισθανόταν απόλυτα εξαρτώμενη από τους δεσμοφύλακές της, φέρθηκε φιλικά για να «κερδίσει τη συμπάθειά τους», όπως παραδέχθηκε, για να επιβιώσει. Άνοιξε ειλικρινείς κουβέντες και κατάλαβε πως ήθελαν να τους βλέπουν ως ανθρώπους και όχι ως εχθρικές μονάδες δολοφόνων, όπως κι εκείνη επιθυμούσε να την υπολογίζουν ως άνθρωπο και όχι ως ανώνυμο αναλώσιμο αντίπαλο. Όσο η Λίατ ακόνιζε την ενσυναίσθηση με τις φιλειρηνικές της απόψεις για να μείνει ζωντανή, ο teenager γιος της ζητούσε αίμα, συντασσόμενος με τη γραμμή Νετανιάχου, η αδελφή της παρακολουθούσε με εμφανή αμηχανία, αντιδρώντας, αντί να παίρνει πρωτοβουλίες, και ο πατέρας της ντίλαρε όπως μπορούσε τους σπόνσορές του, παίζοντας έναν διπλωματικό ρόλο που ποτέ δεν φαντάστηκε πως θα αναλάμβανε.

Χίλιοι διακόσιοι Ισραηλινοί σκοτώθηκαν στη φρίκη της 7ης Οκτωβρίου. Σαράντα εννιά χιλιάδες Παλαιστίνιοι νεκροί, κυρίως πολίτες, ήταν η απάντηση του Ισραήλ.

Ο Αβίβ, ο οποίος τραυματίστηκε στο κιμπούτζ Ελ Νορ κατά τη σύλληψή του, επέστρεψε στη χώρα του μέσα σε φέρετρο.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LIFO

Οθόνες
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Σουδάν: Συνεχίζονται πάνω από έναν χρόνο οι βίαιες συγκρούσεις

Διεθνή / «Έπρεπε να μείνουμε κρυμμένοι, χωρίς νερό ή φαγητό και υπό συνεχή απειλή»

Ένα μέλος του προσωπικού των Γιατρών Χωρίς Σύνορα μοιράζεται την πραγματικότητα της ζωής στην El Geneina του Σουδάν, την πραγματικότητα ενός πολίτη που έχει παγιδευτεί στη σκληρή σύγκρουση.
THE LIFO TEAM

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
«Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Οθόνες / «Aν είχα Πόδια θα σε Κλωτσούσα». Σιγά ρε φίλε, ένα σινεμά ήρθαμε!

Κάνουμε χιούμορ, αλλά η ταινία της Μπρόνστιν παίρνει τα περισσότερα αστέρια της εβδομάδας (με ντεμπούτο A$AP Rocky). Άλλες πέντε ταινίες «βγαίνουν» στα σινεμά από σήμερα και υπάρχει κάτι για όλους.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pulp Fiction / Ποια είναι η καλύτερη και ποια η χειρότερη σειρά του 2025;

Pluribus ή All is Fair; Έχουν και τα δύο φανατικούς θαυμαστές που τους χωρίζει μία άβυσσος. Τα βρίσκουν στη μέση ίσως με τον τελευταίο κύκλο του Stranger Things. Θοδωρής Κουτσογιαννόπουλος και Γιάννης Βασιλείου μιλούν για τις τρεις πολυσυζητημένες σειρές στο studio της LifO.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους

Οθόνες / Όσα παιδιά βρέθηκαν στην Ολυμπία 29/11-6/12 είδαν πολύ καλό σινεμά

Το Διεθνές Φεστιβάλ Κινηματογράφου Ολυμπίας για Παιδιά και Νέους ταξίδεψε για μια εβδομάδα τους θεατές του σε κάθε γωνιά της Γης, από τους καταυλισμούς της Παλαιστίνης μέχρι τις Φιλιππίνες και τα νησιά Γκαλάπαγκος.
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Τζον Κασσαβέτης, εξέχων δημιουργός της αμερικανικής αβάν-γκαρντ

Οθόνες / Τζον Κασσαβέτης: «Το καλύτερο location στον κόσμο είναι το ανθρώπινο πρόσωπο»

Γεννήθηκε σαν σήμερα ο Ελληνοαμερικανός σκηνοθέτης και ηθοποιός που έγραψε ιστορία στον κινηματογράφο με σπουδαίες ταινίες όπως οι «Μια γυναίκα εξομολογείται», «Νύχτα Πρεμιέρας», «Γκλόρια» και πολλές ακόμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Αθήνα

Οθόνες / Η συγκλονιστική «Φωνή της Χιντ Ρατζάμπ» ακούγεται από σήμερα και στην Ελλάδα

Ένα 6χρονο κορίτσι «φωνάζει» το πιο δυνατό αντιπολεμικό μήνυμα, οι Έλληνες διασκευάζουν Ντίκενς (και το κάνουν πολύ καλά) και άλλες πέντε ταινίες που μπορείτε να δείτε από σήμερα στα σινεμά.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Οθόνες / Σινεμά από το μέλλον, για δύο εβδομάδες στην Αθήνα

Το Φεστιβάλ Πρωτοποριακού Κινηματογράφου της Αθήνας επιστρέφει. Για δύο εβδομάδες θα δούμε μερικές από τις πιο ενδιαφέρουσες ταινίες σύχρονων δημιουργών, παράλληλα με αποκατεστημένες κλασικές που άφησαν εποχή.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Daily / Beatles νυν και αεί και εις τους αιώνας των αιώνων

Η μυθική σειρά οκτώ (συν ένα) επεισοδίων που διασχίζει ολόκληρη την εξωπραγματική διαδρομή του πιο σημαντικού και πιο λατρεμένου συγκρότημα στην ιστορία, επέστρεψε στο Disney + σε νέα, αποκατεστημένη εκδοχή με πεντακάθαρη εικόνα και κρυστάλλινο ήχο.
ΔΗΜΗΤΡΗΣ ΠΟΛΙΤΑΚΗΣ
«Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Οθόνες / «Barry Lyndon»: Η μεγαλειώδης ύβρις ενός όμορφου αριβίστα

Πενήντα χρόνια μετά την πρώτη προβολή της, η ταινία του Στάνλεϊ Κιούμπρικ παραμένει ένα μεγάλο εικαστικό αριστούργημα και σίγουρα μία από τις ωραιότερες ταινίες που γυρίστηκαν ποτέ.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νταβίντ Πάμπλος: « Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Οθόνες / Νταβίντ Πάμπλος: «Το Μεξικό βυθίζεται στη βία εδώ και πολλά χρόνια»

Βία, καρτέλ ναρκωτικών, τρόμος παντού, σκλάβοι του σεξ αλλά και queer έρωτες στο Μεξικό του σήμερα. Αυτό είναι το σκηνικό της συγκλονιστικής ταινίας «Στον δρόμο» που είδαμε στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης. Ο Μεξικανός σκηνοθέτης μίλησε στη LiFO για τη ζωή στο Μεξικό αλλά και για την τόλμη που χρειάστηκε να γυρίσει μια ταινία με ένα τόσο επικίνδυνο για τη χώρα του θέμα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Μουσική / Το μέλλον που προφήτευσε το «Ghost in the shell» είναι εδώ

Το 1995, όταν βγήκε στους κινηματογράφους το διάσημο άνιμε του Mamoru Oshii, οι αναφορές του στην ΑΙ ακούγονταν εξωγήινες. Σήμερα, μοιάζει πιο επίκαιρο και σύγχρονο από ποτέ. Το ίδιο και το σάουντρακ του Kenji Kawai. Σε λίγες μέρες προβάλλεται ξανά στην Αθήνα.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Βιμ Βέντερς: «Είμαι αισιόδοξος για το σινεμά, ο κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Οθόνες / Βιμ Βέντερς στη LifO: «O κόσμος σιχάθηκε το streaming»

Με αφορμή το αφιέρωμα στο έργο του που είδαμε στη Στέγη του Ιδρύματος Ωνάση, ο Γερμανός σκηνοθέτης μάς μίλησε για την εκλεκτική συγγένεια που νιώθει με την Ιαπωνία και για τον τρόπο που του αρέσει να κάνει ταινίες, ενώ εξέφρασε την αισιοδοξία του για την επιστροφή του κοινού στις κινηματογραφικές αίθουσες.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ