Η αθώα, ανόθευτη, παιδική ματιά στο έργο του Μπάμπη Ρετζεπόπουλου

Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Πιάτο και καρποί (1974) Ξυλογραφία
0

Zωγράφος, χαράκτης και γραφίστας, o Μπάμπης Ρετζεπόπουλος (1940-2002) τιμάται με μια αναδρομική έκθεση που διοργανώνει ο ΟΠΑΝΔΑ στην Πινακοθήκη του Δήμου Αθηναίων, σε επιμέλεια του ιστορικού τέχνης Χριστόφορου Μαρίνου, έως τις 25 Μαΐου 2025. Η έκθεση, με τίτλο «Ιδέες και περιστατικά», περιλαμβάνει έργα της περιόδου 1957-1994. Στο πλαίσιο της αναδρομικής παρουσιάζονται και δεκατρία έργα του χαράκτη Α. Τάσσου, ο οποίος ήταν δάσκαλος του Ρετζεπόπουλου στη Σχολή Δοξιάδη.

Γνωστός και ως Μπάμπης R, γεννήθηκε στις 27 Δεκεμβρίου 1940 στην Αθήνα. Σπούδασε σχέδιο και χρώμα στο Εργαστήριο του Πάνου Σαραφιανού και του Βρασίδα Βλαχόπουλου στην Αθήνα (1957-60) και Γραφικές Τέχνες στη Σχολή Διακοσμητικής Τέχνης του Αθηναϊκού Τεχνολογικού Ινστιτούτου (1960-63), με δάσκαλο τον Α. Τάσσο. Συνέχισε για ανώτερες σπουδές εικαστικών και τεχνικών χάραξης (Cours supérieurs d’arts et de techniques graphiques) στην École Estienne στο Παρίσι (1967-68). Στα πρώτα του επαγγελματικά βήματα (1960-67) ήταν υπεύθυνος για τη διακόσμηση κεντρικών καταστημάτων της Αθήνας (μεταξύ άλλων, «Μαγγιώρος», «Τσαντίλης» και «Bettina»).

Ο Μπάμπης Ρετζεπόπουλος δεν λειτούργησε ούτε συμμορφώθηκε με τους κανόνες της αγοράς και της καριέρας. Έκανε τέχνη καθαρά από ανάγκη· δημιουργούσε μόνο όταν θεωρούσε πως είχε κάτι ουσιαστικό να πει. Το αξιακό του σύστημα και το καλλιτεχνικό του όραμα ήταν ασύμβατα με τις κυρίαρχες τάσεις και τις επιταγές της εποχής του.

Την ίδια περίοδο εργάστηκε ως βοηθός καλλιτεχνικού διευθυντή στη διαφημιστική εταιρεία ΑΔΕΛ και ως καλλιτεχνικός συνεργάτης στη δισκογραφική εταιρεία «Λύρα». Κατά τη διαμονή του στο Παρίσι (1967-73) συνεργάστηκε ως γραφίστας για εξώφυλλα βιβλίων, δίσκων και εικονογράφηση με τη δισκογραφική εταιρεία Pathé-Marconi και τους εκδοτικούς οίκους Les éditions sociales, Grasset & Fasquelle και Éditeurs français réunis, μεταξύ άλλων. Σχεδίασε επίσης τοιχογραφίες για το αρχιτεκτονικό συγκρότημα La résidence Univers 21 και διάφορα οπτικοακουστικά προγράμματα για τη Studiotechnic.

Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Ίος (1974) Λάδι σε καμβά

Τιμήθηκε με έπαινο για την αφίσα της 30ής Διεθνούς Έκθεσης Θεσσαλονίκης το 1965, με το πρώτο βραβείο ζωγραφικής στην Έκθεση Οκτωβρίου της Galerie Τέχνης (Αθήνα, 1961), με το χάλκινο μετάλλιο ζωγραφικής στη 12η Διεθνή Έκθεση του Paris-Sud (1971) και με το πρώτο βραβείο αφηρημένης σύνθεσης στο Σαλόνι Τέχνης της Αλενσόν (Γαλλία, 1972).

«Ο Ρετζεπόπουλος ζωγράφιζε παιδιόθεν. Αγαπημένα του θέματα ήταν οι νεκρές φύσεις και η ελληνική φύση», λέει ο επιμελητής της έκθεσης Χριστόφορος Μαρίνος. «Χρησιμοποιώντας χρωματιστά μολύβια και νερομπογιές, σχεδίαζε φρούτα, λουλούδια, κανάτια, σπίτια, ξωκλήσια, καράβια, ζωάκια, αγαλματίδια, τοπία και τριήρεις, και μάλιστα υπέγραφε τις δημιουργίες του άλλοτε ως Χαράλαμπος Ρετζεπόπουλος και άλλοτε ως Renz ή Rän, το οποίο δηλώνει υψηλή αυτοεκτίμηση και αυτοπεποίθηση. Στο Γυμνάσιο παρακολουθεί μαθήματα σκιαγραφίας και ελεύθερης σύνθεσης· σχεδιάζει εκ του φυσικού το ποτιστηράκι του και την παραθαλάσσια κωμόπολη του Γαλατά, όπως αυτή φαίνεται από τον Πόρο. Την ίδια περίοδο, στο σχολικό εγχειρίδιο “Νεοελληνικά Αναγνώσματα” διαβάζει δημοτικά τραγούδια, λυρικά ποιήματα –όπως εκείνο του Λάμπρου Πορφύρα που μιλάει για μια ελιά, η οποία συνεχίζει πεισματικά να ανθίζει μέσα στα συντρίμμια– και αποσπάσματα από μεταφρασμένα αρχαία δράματα του Αισχύλου και του Ευριπίδη. Εκεί διαβάζει για τη Νίκη του Παιωνίου (“ένα από τα θαυμασιότερα αρχαία αγάλματα”) και πρωτακούει τα ονόματα Απελλής και Ελ Γκρέκο. Και το κυριότερο: τότε έρχεται –πιθανότατα για πρώτη φορά– σε επαφή με τη χαρακτική, μέσα από την πλούσια εικονογράφηση του ζωγράφου Κώστα Θετταλού (1905-1992).

Όταν πια ενηλικιώθηκε και άρχισε να εκθέτει τη δουλειά του, ο Ρετζεπόπουλος βάλθηκε να διατηρήσει την αθώα, ανόθευτη ματιά των παιδιών. “Ξέρει να βλέπει”, γράφει για εκείνον ο Γιώργος Φωκάς στην “Αυγή” με αφορμή την παρθενική του εμφάνιση, σε μια ομαδική έκθεση 11 νέων ζωγράφων στην Galerie Τέχνης τον Οκτώβριο του 1960. 

Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Αίθριο (1975-78) Ξυλογραφία
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Αναφιώτικα (1962-67) Ξυλογραφία

“Το χρώμα του έχει ευαισθησία και η φόρμα του πλαστικότητα” προσθέτει ο τεχνοκριτικός, ενώ η Ελένη Βακαλό, σχολιάζοντας το “Παιδάκι”, μία από τις τρεις ελαιογραφίες που παρουσίασε στην ίδια έκθεση, αναφέρεται στην “αναλυτική αντίληψή του που δεν καταστρέφει την αίσθηση της πλαστικής συνθέσεως της φόρμας”. Τα καλύτερα έχει να πει και ο Μιχαήλ Κωνσταντόπουλος για τις δύο νεκρές φύσεις με τις οποίες συμμετείχε στην 6η Πανελλήνια Έκθεση στο Ζάππειο, η οποία εγκαινιάστηκε στις 23 Οκτωβρίου 1960: “Ο Χ. Ρετζεπόπουλος είναι νέος ζωγράφος με πολύ δυνατό ταλέντο. Ανήσυχη φύση, εργάζεται ελεύθερα. Κολορίστας σπουδαίος, τολμά πυρετικά χρώματα”», συνεχίζει ο Χριστόφορος Μαρίνος. 

Πράγματι, ήδη από τα πρώτα του ζωγραφικά έργα, ο Ρετζεπόπουλος εντυπωσιάζει με τον τρόπο που χειρίζεται το χρώμα και, κυρίως, με τη διάθεσή του να πειραματιστεί. Οι συνθέσεις του είναι καλοδουλεμένες, στιβαρές και πολυεπίπεδες, όπως και τα χαρακτικά που θα αρχίσει να φτιάχνει τα επόμενα χρόνια, από το 1962 και μετά. Εκείνη την περίοδο ο νέος καλλιτέχνης αντιμετωπίζει τις ανθρώπινες μορφές σαν νεκρές φύσεις και τις νεκρές φύσεις σαν έμψυχες οντότητες. Οι μορφές και τα αντικείμενα συνυπάρχουν αρμονικά δίχως καμία διάθεση επιβολής.

Μέσα από την επιφάνεια του καμβά ξεπροβάλλουν πρόσωπα, ενώ υποπτεύεσαι ότι κρύβονται ακόμη περισσότερα. Δεν είσαι σίγουρος αν οι δυσδιάκριτες μορφές είναι ενταγμένες σε εξωτερικό ή εσωτερικό περιβάλλον. Ο ζωγράφος μάς βάζει τεχνηέντως οπτικά εμπόδια· αδιαφορεί για τα περιγράμματα –ενίοτε τα διαγράφει ή τα μπλέκει– και χρησιμοποιεί κατά βάση γήινα χρώματα, τα οποία συνδυάζει, σε σημεία, με έντονες πινελιές – κόκκινες, μπλε, πράσινες, κίτρινες και λευκές. Οι εικόνες του είναι πυκνές, ακαθόριστες, ασφυκτικά γεμάτες. Το γεγονός ότι αρέσκεται να δίνει στα συγκεκριμένα έργα τον γενικό τίτλο «Σύνθεση» υποδηλώνει την επιθυμία του να φλερτάρει με την αφαίρεση.

Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Καρπός επιφανείας ΣΤ (1988-1989) Ξυλογραφία

Τα επόμενα χρόνια, θα αφοσιωθεί σχεδόν αποκλειστικά στη χαρακτική, τη γραφιστική και τη διακόσμηση εμπορικών καταστημάτων της Αθήνας. Όταν επιστρέφει πάλι στη ζωγραφική, την περίοδο που ζει μόνιμα στο Παρίσι (1967-73) και υπογράφει πια ως Ch. Babis R., οι συνθέσεις του διαφέρουν αισθητά από εκείνες των αρχών της δεκαετίας του ’60. Η χρωματική γκάμα αλλάζει, γίνεται πιο απαλή, ενώ φαίνεται να τον ενδιαφέρουν περισσότερο η κίνηση των όγκων και οι σχέσεις που αναπτύσσουν μεταξύ τους, ο τρόπος που εισχωρεί ο ένας μέσα στον άλλο, δημιουργώντας βάθος και την ψευδαίσθηση του τρισδιάστατου χώρου. Έχεις την εντύπωση ότι τα έργα αυτά μοιάζουν με σχηματικές κατόψεις πόλεων.

Από τις ξυλογραφίες που φιλοτεχνεί όσο ζει στην Αθήνα, στα χρόνια των σπουδών του στη Σχολή Δοξιάδη και αργότερα (1962-67), μας είναι γνωστές γύρω στις είκοσι, ενώ αργότερα θα δημιουργήσει άλλες σαράντα ξυλογραφίες παραστατικού χαρακτήρα.

Η χαρακτική του Ρετζεπόπουλου αποκτά μια διαφορετική και σίγουρα πιο στενή σχέση με το φως όταν, στα τέλη της δεκαετίας του ‘80, υιοθετεί μια αφαιρετική τεχνοτροπία – μια τολμηρή, πρωτότυπη προσέγγιση που διακρίνεται για την ποιητικότητά της. Βρίσκει κορμούς γέρικων ελαιόδεντρων και χρησιμοποιεί ως μήτρες τις διάτρητες διατομές τους, αφού πρώτα έχει λειάνει καλά την επιφάνειά τους. Εγκαταλείπει έτσι τα ξύλα αχλαδιάς ή φλαμουριάς και το χάραγμα ενός σχεδίου ή μιας παράστασης και δίνει τον πρώτο λόγο στο τυχαίο.

Το βασικό γνώρισμα των αφαιρετικών χαρακτικών του Ρετζεπόπουλου είναι το παιχνίδι με το φως και το σκοτάδι, ανάμεσα στο μαύρο της τυπωμένης φόρμας και στο λευκό του γιαπωνέζικου χαρτιού. Εδώ, η χαρακτική γίνεται παιχνίδι, παραλλαγή στο ίδιο θέμα· ο καλλιτέχνης συνδυάζει σχεδόν πάντα στην ίδια επιφάνεια δύο μήτρες ξύλου ελιάς, δημιουργώντας ζεύγη. Κοιτώντας αυτές τις κομψές και πένθιμες σιλουέτες, σκέφτεσαι την ερωτική συνύπαρξη της φόρμας, το θηλυκό δίπλα στο αρσενικό.

Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Χειμωνιάτικο ταξίδι (c. 1972) Λάδι σε καμβά

Όπως ο μυθικός φοίνικας που αναγεννιέται από τη στάχτη του, όπως η ελιά που επιμένει να ανθίζει στα συντρίμμια, έτσι κι αυτές οι φόρμες είναι απέθαντες και μπορούν να αναπαράγονται σε πολλαπλά αντίτυπα. Αναδεικνύουν έτσι, με τον πιο έκδηλο τρόπο, αφενός τη βασική ιδιότητα του μέσου της χαρακτικής και, αφετέρου, τις απεριόριστες δυνατότητες που προσφέρει το μέσο όταν πέσει στα χέρια ενός οραματικού καλλιτέχνη που δεν ακολουθεί την πεπατημένη.

Ο  εκλεκτικός καλλιτέχνης δεν λειτούργησε ούτε συμμορφώθηκε με τους κανόνες της αγοράς και της καριέρας. Έκανε τέχνη καθαρά από ανάγκη· δημιουργούσε μόνο όταν θεωρούσε πως είχε κάτι ουσιαστικό να πει. Το αξιακό του σύστημα και το καλλιτεχνικό του όραμα ήταν ασύμβατα με τις κυρίαρχες τάσεις και τις επιταγές της εποχής του. Πέρα από το πολύτιμο εικαστικό του έργο, η παρακαταθήκη που άφησε πίσω του είναι η ακέραια στάση του ως καλλιτέχνη: ένας ακομπλεξάριστος τρόπος να αντιμετωπίζεις την τέχνη, τους συναδέλφους σου και το κοινό.

Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Χαρακτικό για τον γαλάζιο φίλο (1967) Ξυλογραφία
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Χορός Ι (1990-1992) Ξυλογραφία
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Χορός III (1990-1992) Ξυλογραφία
Μπάμπης Ρετζεπόπουλος: Ένας ανένταχτος, εκλεκτικός και ασυμβίβαστος καλλιτέχνης Facebook Twitter
Καρπός επιφανείας A (1988-1989) Ξυλογραφία

Μετά την Αθήνα η έκθεση θα ταξιδέψει στην Τήνο, στο Ίδρυμα Τηνιακού Πολιτισμού (Ιούνιος-Σεπτέμβριος).

Βρείτε περισσότερες πληροφορίες για την αναδρομική έκθεση «Ιδέες και περιστατικά» εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια

Εικαστικά / Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Ο 36χρονος Έλληνας ζωγράφος, με έδρα τη Ζυρίχη, εκθέτει στην γκαλερί Καλφαγιάν έργα του με διφορούμενες –έντονα χρωματισμένες και ηλεκτρισμένες– ανθρώπινες φιγούρες σε off season παραλίες, που θυμίζουν ήρωες του Αντονιόνι.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα

Εικαστικά / Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

Η τοσοδούλα γκαλερί Red Carpet, με το τέλειο γκράφιτι στον τοίχο, ξεχωρίζει από μακριά στην οδό Σολωμού. Κόρη της εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του γλύπτη Takis, η ιδιοκτήτριά της, η Κιμώνα, φιλοξενεί 7 καλλιτέχνες σε 15 τετραγωνικά. Όταν της μιλούν για τα Eξάρχεια τα μάτια της βγάζουν καρδούλες.
ΤΖΟΥΛΗ ΑΓΟΡΑΚΗ
Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Εικαστικά / Μέσα στο ατελιέ του Γιάννη Μόραλη

Η ανιψιά του μεγάλου ζωγράφου, Χριστίνα Μόραλη, ανοίγει για πρώτη φορά τις πόρτες του ανακαινισμένου εργαστηρίου του στην Αθήνα για να μας ξεναγήσει σε όλους τους χώρους αλλά και να μας δείξει άγνωστα έργα του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

Εικαστικά / Τζον Σίνγκερ Σάρτζεντ: Ο ζωγράφος των στυλάτων της εποχής του επιστρέφει

H έκθεση στο Μουσείο Ορσέ συγκεντρώνει 90 έργα του Αμερικανού στυλίστα ζωγράφου, εστιάζοντας στην πιο καθοριστική περίοδο του έργου του. Aνάμεσά τους και η περίφημη «Madame X», το πιο διάσημο έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Εικαστικά / Φρα Αντζέλικο: «Ένας μεγάλος ζωγράφος, ένας άγιος άνθρωπος»

Η έκθεση «Beato Angelico», συγκεντρώνει στο Palazzo Strozzi και στο Mουσείο του Αγίου Μάρκου στη Φλωρεντία περισσότερα από 140 έργα με δάνεια από 70 συλλογές ιδιωτών και μουσείων και φιλοδοξεί να εδραιώσει τη φήμη του Φρα Αντζέλικο ως κορυφαίου δασκάλου της Αναγέννησης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Εικαστικά / Γιατί η Νυχτερινή Περίπολος του Ρέμπραντ αποτελεί μέχρι σήμερα ένα μυστήριο της Τέχνης

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1669 ο φλαμανδός ζωγράφος Ρέμπραντ φαν Ράιν. Αυτός ο πίνακας υπήρξε η πραγματική αιτία της οικονομικής καταστροφής του καλλιτέχνη ή πρόκειται περί θεωρίας συνωμοσίας;
THE LIFO TEAM
«Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Εικαστικά / «Πρωτόλεια»: Οι πρώτες πινελιές αλλάζουν μέσα στα χρόνια αλλά πάντα κάτι μένει

Η νέα έκθεση του Μουσείου Μπενάκη, χαρτογραφεί την πορεία έντεκα Ελλήνων και Ελληνίδων εικαστικών και θέτει ένα πολύ ενδιαφέρον ερώτημα: «Σε μια πορεία πλούσια, γεμάτη ανατροπές αλλά και επαναλήψεις, ποιες ήταν οι πρωτόλειες αναζητήσεις τους, στις οποίες επέτρεψαν ακολούθως να εισχωρήσουν στις ώριμες αποφάσεις τους»
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Εικαστικά / Aμερικανικός σουρεαλισμός; Κι όμως υπάρχει. Απλώς δεν το γνώριζε κανείς

Μια έκθεση στο Μουσείο Γουίτνεϊ ενώνει διαφορετικές φωνές και αποκαλύπτει την άγνωστη ως τώρα τάση Αμερικανών καλλιτεχνών που στράφηκαν στον σουρεαλισμό για να εκφράσουν την ταραχώδη δεκαετία του '60.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
"Η κούνια" του Φραγκονάρ: Στο φως τα ζουμερά μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Εικαστικά / «Η Κούνια» του Φραγκονάρ: Τα μυστικά και η ίντριγκα του πιο αυθάδικου έργου του ροκοκό

Η περίφημη «Κούνια» με τη σκηνοθεσία της συνεύρεσης των σωμάτων και των ψυχών με τρόπο ακόλαστο, πονηρό ή ανοιχτό σε μια νέα ηθική, έργο – σταρ της περίφημης συλλογής Wallace στο Λονδίνο, αποκαταστάθηκε φέρνοντας στο φως άτακτες λεπτομέρειες που ενισχύουν την αυθάδεια του έργου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ειρήνη Παναγοπούλου

Εικαστικά / Ειρήνη Παναγοπούλου: Η μεγάλη Ελληνίδα συλλέκτρια Τέχνης μιλά στη LIFO

Η γνωστή συλλέκτρια μιλά στη LiFO για το ταξίδι της στην τέχνη μέσα από τη συγκρότηση της μεγάλης και σπάνιας συλλογής της, μέρος της οποίας θα δούμε με αφορμή την έκθεση «Fernweh ή νοσταλγία για άγνωστους τόπους».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Εικαστικά / Μυρτώ Ξανθοπούλου: «Έχω ψίχουλα, έχω τα περισσεύματα; Με αυτά θα δουλέψω»

Η γεννημένη στο Ελσίνκι καλλιτέχνιδα που κέρδισε το βραβείο Young Artist της φετινής Art Athina μιλάει για το έργο της που βασίζεται στην αίσθηση του κατεπείγοντος, στη χειρωνακτική εργασία και στη σχέση της με τη γλώσσα. 
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένα «χρονικό της αναισθησίας» με έργα υψηλής δόνησης 

Εικαστικά / Κωνσταντίνος Λαδιανός: «Πού πήγε όλη αυτή η επιδεξιότητα των χεριών που είχαν οι παλιότεροι»

Η παράδοση, η αγιολογική γραμματεία και η λαϊκή μυθολογία συνυπάρχουν στον κόσμο του ταλαντούχου καλλιτέχνη, εμπλέκοντας το προσωπικό βίωμα με καθηλωτικές αλληγορίες.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Εικαστικά / Ένας μνημειώδης φτερωτός ταύρος στο Μουσείο Ακρόπολης

Με το έργο του στον εξωτερικό χώρο του μουσείου ο Michael Rakowitz συνομιλεί με τα έργα της κλασικής αρχαιότητας και υπενθυμίζει τα μάταια ταξίδια ανθρώπων και πολιτιστικών αγαθών που «ξεσπιτώνονται».
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Εικαστικά / Η Συλλογή Λέοναρντ Λόντερ θα δώσει το φιλί της ζωής στην αγορά της τέχνης;

Με πυρήνα της συλλογής του Λόντερ ένα από τα διασημότερα έργα του Κλιμτ, που εκτιμάται ότι η πώλησή του θα ξεπεράσει τα 150 εκατομμύρια δολάρια, η βραδιά της δημοπρασίας στον οίκο Sotheby’s φιλοδοξεί να προσελκύσει ξανά τους μεγάλους συλλέκτες. 
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζένη Μαρκέτου

Οι Αθηναίοι / Τζένη Μαρκέτου: «Οι καλλιτέχνες δεν έχουμε ανακαλύψει τον τροχό»

Στην Αμερική έμαθε πως η τέχνη είναι κοινωνική υπόθεση, πως ο κόσμος δεν εξαντλείται στις γκαλερί. Η πρώτη της παρέμβαση σε δημόσιο χώρο, που προκάλεσε αντιδράσεις, της δίδαξε ότι ένα έργο οφείλει να μοιάζει σαν να υπήρχε πάντα εκεί. Με τη νέα της εγκατάσταση στο Μέγαρο Μουσικής μάς υπενθυμίζει ότι δεν είμαστε οι πρωταγωνιστές της φύσης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ο Σεπτέμβρης της Art Athina 2025

Εικαστικά / Art Athina 2025: Το τώρα και το μετά της σύγχρονης τέχνης

Ζωγραφική, γλυπτική, φωτογραφία, ψηφιακή τέχνη: Το ανάγλυφο του παγκόσμιου εικαστικού χάρτη έτσι όπως διαμορφώνεται μέσα από την ελληνική και ξένη παραγωγή, και αναδεικνύεται στην ετήσια φουάρ που πραγματοποιείται ξανά στο Ζάππειο.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Εικαστικά / Ο Ανδρέας Αγγελιδάκης μετατρέπει το σπήλαιο του Πλάτωνα σε escape room

Με τo «Δωμάτιο Απόδρασης», μια εγκατάσταση ερευνητική και παιγνιώδη, βασισμένη στην ιδέα της φιλοσοφίας και την παραίσθηση του ψηφιακού κόσμου, θα μας εκπροσωπήσει στην 61η Μπιενάλε Βενετίας ο καταξιωμένος εικαστικός και αρχιτέκτονας.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ