Παραθεριστές ή πρόσφυγες; Οι αινιγματικές φιγούρες του Άγγελου Μεργέ

Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια Facebook Twitter
Άγγελος Μεργές, landlocked, 2024. Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Kalfayan, Αθήνα-Θεσσαλονίκη.
0

Αντικρίζοντας τα έργα του Άγγελου Μεργέ στους τοίχους της γκαλερί Καλφαγιάν στην οδό Χάριτος, το πρώτο πράγμα που κλέβει την προσοχή είναι τα χρώματα: ηλεκτρισμένα έργα μικρότερης και μεγαλύτερης κλίμακας που μοιάζουν να φωσφορίζουν μέσα στο σκοτάδι, φωτεινοί και έντονοι χρωματισμοί που δεν συναντάς συχνά στην ελληνική αναπαραστατική ζωγραφική. Ανθρώπινα μέλη ή κορμιά με έντονο περίγραμμα σε φόντο που υπαινίσσεται τη θάλασσα, τη στεριά, τη φύση, την αύρα της παραλίας. Σιωπηλές και απρόσωπες φιγούρες, άλλοτε μοναχικές και άλλοτε σε ομάδες, μέσα σε ένα γήινο μικροσύμπαν· νομίζεις ότι αν τις αγγίξεις θα καείς. 

Ωστόσο, οι ίδιες δεν καίγονται κάτω από τον καυτό ήλιο του καλοκαιριού, βρίσκονται εκτός εποχής, off season, όπως λέει και ο τίτλος της έκθεσης που θα παρουσιάζεται μέχρι τις 3 Μαΐου, στην Γκαλερί Καλφαγιάν στο Κολωνάκι. Αυτοί οι λουόμενοι του Μεργέ, οι παραθεριστές εκτός τουριστικής περιόδου, θυμίζουν περισσότερο περιφερόμενες ή στατικές φιγούρες, δανεισμένες από ταινία του Αντονιόνι. Ωστόσο, είναι δημιουργήματα ενός νέου σε ηλικία ζωγράφου (γεν. 1989) που ζει και εργάζεται στην Κεντρική Ευρώπη, στη Ζυρίχη της Ελβετίας, έχοντας ξεκινήσει την πορεία του από τη Χίο, όπου μεγάλωσε, και την Αθήνα στη συνέχεια, όπου ολοκλήρωσε τις σπουδές του στην ΑΣΚΤ.

Οι καλοκαιρινές επισκέψεις του Άγγελου Μεργέ στο νησί καταγωγής του, τη Χίο, τον κάνουν να νοσταλγεί τα χρόνια της παιδικής αθωότητας, τη θερινή ραστώνη και τα ημίγυμνα σώματα, αλλά από την άλλη οι εικόνες απελπισμένων ανθρώπων που καταφθάνουν μπολιάζουν τη συνείδησή του με τη σύγχρονη πραγματικότητα.

Ο ίδιος ο καλλιτέχνης έχει ομολογήσει ότι, ζωγραφίζοντας, ήθελε να ξεφύγει από την παράδοση της ελληνικής μεταπολεμικής ζωγραφικής με τα μουντά και σκοτεινά χρώματα· ότι δανείζεται στοιχεία και θεματικές από την καλλιτεχνική φωτογραφία και ότι για εκείνον έχει σημασία η εντύπωση που αποτυπώνεται στον θεατή στην πρώτη του επαφή με το ζωγραφικό έργο. Το αποτέλεσμα είναι πράγματι ακριβώς αυτό: έργα που «λάμπουν» ακόμα και μέσα στη σκοτεινιά, χάρη σε μια παλέτα ζεστών και κρύων, και οπωσδήποτε έντονων χρωμάτων. Η θεματική του αφομοιώνεται από το προσωπικό του στυλ και γίνεται ένας συνδυασμός ζεστασιάς και ψυχρότητας εν μέσω του φυσικού περιβάλλοντος.

Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια Facebook Twitter
Άγγελος Μεργές, vantage point 3, 2025. Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Kalfayan, Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Οι καλοκαιρινές επισκέψεις του Μεργέ στο νησί καταγωγής του, τη Χίο, τον κάνουν να νοσταλγεί τα χρόνια της παιδικής αθωότητας, τη θερινή ραστώνη και τα ημίγυμνα σώματα, αλλά από την άλλη οι εικόνες απελπισμένων ανθρώπων που καταφθάνουν, έχοντας αποδράσει από πολέμους και απολυταρχικά καθεστώτα, μπολιάζουν τη συνείδησή του με τη σύγχρονη αυτή πραγματικότητα. Έτσι, όλα μπλέκονται στη φαντασία του καλλιτέχνη και γίνονται ένα· τόσο που ο ίδιος αδυνατεί να ξεχωρίσει τη χαρά και τη χαλάρωση από την απόδραση και την αναγκαστική άφιξη στη «γη της επαγγελίας» ‒τα νησιά του Ανατολικού Αιγαίου είναι ο πρώτος σταθμός των προσφύγων, εφόσον καταφέρουν να φτάσουν μέχρι εκεί.

Πρόκειται για μια ζωγραφική αναπαραστατική και αφαιρετική μαζί, που ωστόσο είναι υποβλητική, για μια προσωπική τεχνοτροπία με κεντρική αναφορά τον άνθρωπο, πέρα από την εντοπιότητα και τις αναγνωρίσιμες ταυτότητες. Τι σημασία μπορεί να έχουν, εξάλλου, οι ταυτότητες για έναν εκπρόσωπο της γενιάς που μεγάλωσε εν μέσω ειδήσεων παγκόσμιας φρίκης και εξευτελισμού, δεχόμενη καθημερινό βομβαρδισμό απ’ όσα εμφανίζονται στις οθόνες των κινητών, των τάμπλετ, των λάπτοπ;

Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια Facebook Twitter
Άγγελος Μεργές, vessels, 2024. Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Kalfayan, Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Ο Άγγελος Μεργές δεν συνεχίζει απλώς την ελληνική ζωγραφική παράδοση αλλά έχει διευρύνει τη ζωγραφική του γλώσσα και τις θεματικές του και εκτός Ελλάδας, κι αυτό τον μετατρέπει αυτομάτως σε διεθνή καλλιτέχνη με τις αγωνίες και τους προβληματισμούς της παγκόσμιας σφαίρας. Τα έργα που εκθέτει τώρα στην Αθήνα διαθέτουν ακριβώς την οικουμενική διάσταση και την εικαστική δύναμη ενός απολύτως σύγχρονου καλλιτέχνη. Παράλληλα, ετοιμάζεται για τη συμμετοχή του στην επερχόμενη έκθεση «Why look at animals? Δικαιοσύνη για τη μη ανθρώπινη ζωή» του ΕΜΣΤ, που θα εγκαινιαστεί στις15 Μαΐου.

Άγγελος Μεργές: Οff season παραθεριστές με χρώματα που εκπέμπουν ηλεκτρισμένη ενέργεια Facebook Twitter
Άγγελος Μεργές, the short straw 2, 2025. Με την ευγενική παραχώρηση του καλλιτέχνη και της Γκαλερί Kalfayan, Αθήνα-Θεσσαλονίκη.

Δείτε περισσότερες πληροφορίες για την έκθεση εδώ

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM
Τι μυστήριο κρύβει η ιστορία της αυτοπροσωπογραφίας του Κουρμπέ;

Εικαστικά / «Ο απελπισμένος»: Ο περίφημος πίνακας του Κουρμπέ εκτίθεται ξανά μετά από 20 χρόνια

Ίσως το πιο γνωστό έργο του μεγάλου Γάλλου ζωγράφου, «Ο απελπισμένος» θα εκτεθεί στο Μουσείο Ορσέ αρχικά και έπειτα στο Μουσείο Art Mill στη Ντόχα. Ποια είναι η ιστορία του; Σε ποιον ανήκει τώρα ο πίνακας;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ