Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter

Τα «αυτόφωτα», μοναδικά χαρακτικά του Μιλτιάδη Πεταλά

0

Τα έργα του Μιλτιάδη Πεταλά τα είδα για πρώτη φορά σε μια ομαδική έκθεση με νέους Έλληνες χαράκτες στην γκαλερί Taf και ήταν αδύνατο να πιστέψω ότι ήταν τυπώματα. Οι οξυγραφίες του με συνθέσεις ανθρώπινων μορφών και ζώων ήταν εντελώς ξεχωριστές για να τις κατατάξει κάποιος απλώς στη χαρακτική και η αλήθεια είναι ότι ο Πεταλάς είναι πρώτα απ’ όλα ζωγράφος.

Τα σκίτσα του, που έχουν επιρροές από την πρώιμη Αναγέννηση, τον Ντίρερ και τον Ιερώνυμο Μπος, είναι αυτά που του έχουν χαρίσει σημαντικά βραβεία, όπως το πρώτο βραβείο χαρακτικής στις ΗΠΑ το 2018, στον Διεθνή Διαγωνισµό Black&White, στο Rubber City Prints του Οχάιο, ή την τιμητική διάκριση στη 13η Διεθνή Μπιενάλε Small Graphic Forms and Exlibris στην Ostrow Wielkopolski της Πολωνίας.

Ο Πεταλάς έχει αποφοιτήσει με άριστα από το τμήμα Ζωγραφικής και το τμήμα Χαρακτικής της ΑΣΚΤ, όπου σήμερα είναι συμβασιούχος καθηγητής, και έχει αναπτύξει στη χαρακτική τεχνικές μοναδικές, που κάνουν το έργο του αναγνωρίσιμο και εντελώς δικό του. Στα νέα του έργα, που παρουσιάζει στην έκθεση «Αυτόφωτα» στη Zivasart Gallery, όπου κυριαρχεί το μαύρο, αποκαλύπτει τη δύναμη του εσωτερικού φωτός που ενυπάρχει ως συμπαντική ιδέα στα σώματα και στα πράγματα. Για κάποιον που γνωρίζει την τεχνική της χαρακτικής, αυτό που έχει κάνει με τη χάραξη στο ξύλο και τα τυπώματα πάνω στο ευαίσθητο χαρτί είναι σχεδόν αδύνατο…

«Η αφετηρία για να ασχοληθώ με τα εικαστικά ήταν κυρίως η μητέρα μου, η οποία ήταν και η ίδια εικαστικός και μου έκανε την εισαγωγή σε όλον αυτόν τον υπέροχο κόσμο. Με έμαθε να βλέπω τα πράγματα με ένα άλλο μάτι μέσω των τεχνών» λέει. «Από μικρός ήθελα να γίνω ζωγράφος, αν και πάντοτε αμφιταλαντευόμουν μεταξύ ζωγραφικής και μουσικής, η οποία είναι ένα μεγάλο κεφάλαιο για μένα. Η μουσική είναι ένας κόσμος από τον οποίο αντλώ πάρα πολλά πράγματα, περισσότερο από τις υπόλοιπες εικαστικές τέχνες».

Ο νεοπλουτισμός είναι μια μάστιγα τα τελευταία 30 χρόνια και έσκασε τώρα με την κρίση και φάνηκε ποια είναι η ελληνική κοινωνία. Τουλάχιστον, τα κενά που έχουμε στο επίπεδο της καλλιέργειας. Δεν υπάρχει καν η έννοια του επιπέδου. Ήταν όλα λεφτά και διασκέδαση και το φαίνεσθαι. Τίποτα σε μεγαλύτερο βάθος.

— Τι μουσική ακούς;

Από αναγεννησιακά, μεσαιωνικά, βυζαντινά, σεφαραδίτικα, οθωμανικά, τζαζ… Όπως σε όλα τα πράγματα που με χαρακτηρίζουν, είμαι κι εκεί πολυσυλλεκτικός. Δεν μπορώ να πω ότι ανήκω σε ένα κίνημα ή σε μία κατηγορία, μου αρέσει να παίρνω αυτά τα πράγματα τα οποία με εκφράζουν.

— Εξακολουθείς να ασχολείσαι με την τέχνη για τον ίδιο λόγο για τον οποίο ξεκίνησες;

Οι βάσεις είναι οι ίδιες, απλώς μεταβάλλονται αναλόγως με την ηλικιακή σου κατάσταση και τις εμπειρίες που έχεις ως άνθρωπος. Δεν νομίζω ότι ο πυρήνας αλλάζει, μεταβάλλεται με τα χρόνια και είναι κάτι που το χτίζεις. Όπως και όλα στη ζωή μας.

PETALAS Facebook Twitter
Χωρίς ήχο, ξυλογραφία, 2021, 25x25 εκ, Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Έχεις την ιδιότητα του χαράκτη, αλλά είσαι και ζωγράφος. Είναι αρκετοί οι χαράκτες που δεν είναι ζωγράφοι, κάνουν περισσότερο γραφιστική δουλειά.

Ναι, γιατί εμμένουν στην έννοια της τεχνικής για την τεχνική, κάτι που εμένα με εκνευρίζει απίστευτα. Ειδικά στον χώρο της χαρακτικής, καταντάει λίγο αυτιστικό αυτό το πράγμα. Επειδή έχω περάσει και από τη ζωγραφική, ήθελα να μεταφέρω ως μέσο τις εικόνες της ζωγραφικής στη χαρακτική. Οπότε, κατακτώντας την τεχνική, πέρασα στην τέχνη. Απλώς, αντί να χρησιμοποιώ τα μολύβια μου ή τα πενάκια μου, που το κάνω έτσι κι αλλιώς, θεωρώ πολύ ωραίο και μαγικό τον κόσμο όλης αυτής της κατάστασης, της χαρακτικής. Πώς, δηλαδή, από μια βαριά κουζίνα πραγμάτων περνάς σε ένα εικαστικό αποτέλεσμα, το οποίο πολλές φορές ο άλλος διερωτάται «πώς το έχει δημιουργήσει;». Δεν καταλαβαίνεις αν είναι πενάκι ή αν είναι κάποια τεχνική. Ο υποψιασμένος θεατής προφανώς καταλαβαίνει, όπως στη συγκεκριμένη έκθεση που έχω τώρα.

— Υπάρχει κάποιο έργο που σου άλλαξε τη ζωή; Κάποιος καλλιτέχνης;

Με τη στενή έννοια, δεν θα το έλεγα. Υπάρχουν πολλοί άνθρωποι, και από τον εικαστικό χώρο, κυρίως των τεχνών, αλλά και των γραμμάτων, που μου άλλαξαν τη ζωή. Δύο που γεφυρώνουν εντελώς διαφορετικούς κόσμους, το χθες με το σήμερα, αλλά εκφράζουν κι εμένα ως άνθρωπο, είναι ο Δομίνικος Θεοτοκόπουλος με την «Ταφή του κόμη του Οργκάθ» και ο Μπιλ Βαϊόλα, με τα υπέροχα βίντεό του, τα οποία είναι τόσο μεταφυσικά όσο είναι και ο ίδιος ο Θεοτοκόπουλος, αλλά με μία εντελώς διαφορετική αντιμετώπιση. Το «The Crossing» είναι συγκλονιστικό.

Μου αρέσει όλος αυτός ο κόσμος, δεν μπορώ να εντάξω πολύ αυστηρά τον εαυτό μου σε πράγματα. Δεν μου αρέσουν γενικώς τα κουτάκια, κάτι που κάνουν πολλοί, τουλάχιστον στην Ελλάδα. Νιώθουν μια ασφάλεια μάλλον, σου λένε «είσαι αυτό ή το άλλο». Ο Θεοτοκόπουλος έχει πολύ έντονη την έννοια του αυτόφωτου, κι αυτός, γιατί προέρχεται από τη βυζαντινή παράδοση και έχει το εσωτερικό φως. Είναι ίσως ο μόνος Έλληνας ζωγράφος εικόνων που κατάφερε να μετουσιώσει το έργο του σε ένα πολύ προσωπικό του όραμα. Είναι εκπληκτικός.

Ένα από τα όνειρα ζωής ήταν να πάω να δω την αυθεντική «Ταφή του κόμη του Οργκάθ», ένα έργο που θεωρώ αριστούργημα. Πήγα το 2019, λίγο πριν αρχίσουν αυτά που ζούμε, οπότε, όταν βρέθηκα στον Άγιο Θωμά, με τη λιτότητα που έχει δεν είναι τόσο μπαρόκ, συγκινήθηκα. Θεώρησα συγκλονιστικό το πώς σε εισάγει στο έργο. Είναι τόσο σύγχρονο έργο, γιατί σε κάνει μέτοχο της ίδιας της σκηνής, σε καλεί να μπεις μέσα του. Κάτι που κάνει και ο Βαϊόλα με τη δουλειά του. Χάρηκα που το είδα στον φυσικό του χώρο, γιατί τα μουσεία με εκνευρίζουν, κυρίως σε αυτού του είδους τα έργα. Η πιο σύγχρονη τέχνη εντάσσεται καλύτερα σε ένα μουσείο, αλλά σε αυτού του είδους τα έργα, επειδή δημιουργήθηκαν για έναν πολύ συγκεκριμένο χώρο και σκοπό, είναι καταθλιπτικό να τα βλέπεις αποσπασμένα από αυτό που εξυπηρετούσαν.

Μιλτιάδης Πεταλάς Facebook Twitter
Πάντα η αφετηρία είναι η ζωγραφικότητα του έργου. Μου αρέσουν οι ατμόσφαιρες, δεν μπορώ τα κλειστά περιγράμματα, ούτε στις δουλειές μου ούτε στους ανθρώπους. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Έχεις κάνει ένα σωρό πράγματα. Με τι ξεκίνησες στην Καλών Τεχνών;

Ξεκίνησα με ζωγραφική στο τρίτο εργαστήριο τότε, με τη Ρένα Παπασπύρου, και μετά αποφάσισα να γίνω χαράκτης, γιατί μου άρεσε πολύ όταν πήρα κατ’ επιλογήν το συγκεκριμένο μάθημα. Μου άνοιξε ένας κόσμος, κυρίως γιατί η χαρακτική είναι μια τέχνη που μοιράζεται, άρα έχει και μια πολύ σημαντική έννοια, που την έχω κι εγώ, την έννοια της αγάπης. Η ζωγραφική, από την άλλη, έχει κάτι εγωιστικό, λόγω της μοναδικότητας του έργου. Έχω κι εγώ ένα πρόβλημα με αυτό, πού θα πάει αυτό το έργο, ποιος θα το έχει, δεν μπορώ να τον διαχειριστώ τον αποχωρισμό ενός μοναδικού έργου.

— Σε απασχολεί το πού θα καταλήξει ένα έργο σου;

Πάντα μπαίνει το ζήτημα «ποιος παίρνει το έργο». Πραγματικά χαίρομαι όταν το παίρνουν άνθρωποι που το εκτιμάνε και νιώθουν κάτι γι’ αυτό, οπότε είναι πολύ πιο εύκολος ο αποχωρισμός απ’ ό,τι να το πάρει κάποιος που δεν θα ήθελα να το έχει. Και σε αυτό με έχει βοηθήσει ψυχαναλυτικά πάρα πολύ η χαρακτική, γιατί με την έννοια του τυπώματος είναι πολύ πιο εύκολο και να πουλήσεις το ίδιο το έργο μέσω της μήτρας και να το χαρίσεις. Σπάει πολλά ταμπού το ζήτημα του μοιράσματος, επειδή ζούμε σε πολύ εγωιστική εποχή, που όλοι επαναλαμβάνουμε και αναμασούμε τον ίδιο μας τον εαυτό, κάτι που θεωρώ πολύ βαρετό, έως αυτιστικό.

Το μοίρασμα σου δίνει αυτό το άνοιγμα, το οποίο γίνεται υποσυνείδητα. Δεν το καταλαβαίνεις στην αρχή, αλλά με την πάροδο του χρόνου έρχεται και γίνεται κι αυτό ένα στοιχείο του εαυτού σου και σε βοηθάει ουσιαστικά να εξελιχθείς ως άνθρωπος. Μιλάμε και για χαρακτική, η ζωγραφική για έναν συλλέκτη σίγουρα έχει πιο μεγάλη σημασία, το να έχει ένα μοναδικό έργο. Αλλά και η χαρακτική, μέσα από κάποιες διαδικασίες, μπορεί να γίνει κι αυτή μοναδικό έργο.

Όταν πήρα το πτυχίο μου, το 2003, πήρα μια απόσταση από τη σχολή για δύο χρόνια και το 2005 ξαναπήγα αποφασισμένος να γίνω χαράκτης. Με όλη αυτή τη φιλοσοφία τού να μοιράζεσαι. Πέρα από αυτόν τον υπέροχο κόσμο, ο οποίος δεν σταματά να εξελίσσεται ποτέ, συνέχισα τις σπουδές μου, γιατί μου αρέσει πάρα πολύ η έρευνα. Το θεωρώ σημαντικό, πέρα από το εικαστικό μου όραμα, ότι πρέπει να ερευνούμε πράγματα και μέσα μας και έξω μας. Είναι παράλληλοι δρόμοι που εξελίσσονται και γι’ αυτό αποφάσισα πολύ συνειδητά να γίνω χαράκτης. Μπορώ να σου πω ότι έχω ξεχάσει την ιδιότητα του ζωγράφου, παρόλο που είναι ξεκάθαρο στη δουλειά μου. Όλοι λένε «χαράκτης», οπότε εκπλήσσονται όταν βλέπουν ακόμα και ένα σχέδιό μου. Ή μια ζωγραφική μου. Είναι τα λεγόμενα «κουτάκια» που λέγαμε πριν. Και είναι απαράδεκτο να συμβαίνει στον χώρο της τέχνης αυτό.

Έρχονται στην έκθεση και όλοι νομίζουν ότι τα μαύρα είναι χαλκογραφίες. Αυτό ήταν ένα ζητούμενο, να δημιουργώ συνεχώς μια νέα τεχνική, και μπορεί να «έφαγα» τέσσερις μήνες σε μια πολύ επίμονη έρευνα, με όλους να μου λένε «είσαι τρελός, τι είναι αυτό που κάνεις, δεν γίνεται», αλλά κατάφερα να δημιουργήσω τον κόσμο που ήθελα με έναν δικό μου τρόπο και να ξεπεράσω πάλι την τεχνική ως μέσο. Το βλέπω και σαν προίκα αυτό, για να το μεταδώσω αργότερα. Γιατί ό,τι κατακτώ μου αρέσει να το μεταδίδω. Στην έκθεση το κοινό αναρωτιέται «τι είναι αυτό που βλέπω; Είναι χαλκογραφία; Είναι ξυλογραφία;». Είναι κάτι που θεωρώ πάρα πολύ όμορφο.

Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Απόψε Σιγή, ξυλογραφία, 50x35 εκ., 2021
Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Ανάμεσα, ξυλογραφία, 50x35 εκ., 2021

— Πες μου γι’ αυτή σου την τεχνική. Είναι κάτι εντελώς δικό σου.

Πάντα η αφετηρία είναι η ζωγραφικότητα του έργου. Μου αρέσουν οι ατμόσφαιρες, δεν μπορώ τα κλειστά περιγράμματα, ούτε στις δουλειές μου ούτε στους ανθρώπους. Είναι ένα έντονο ζητούμενο, ειδικά τώρα, μες στην καραντίνα, πρέπει να τα ξεπεράσουμε αυτά και να εξελιχθούμε ως άνθρωποι. Δυστυχώς, βλέπω ότι τα κουτάκια γίνονται ακόμα πιο πνιγηρά.

Ήταν πολύ ενδιαφέρον όμως να δουλεύω αυτή την περίοδο. Χρησιμοποίησα και τα εργαλεία της ξυλογραφίας και της χαλκογραφίας, κυρίως στις βούλες. Όλα αυτά τα dots που βλέπεις είναι από ρουλέτες. Η ρουλέτα είναι ένα εργαλείο με καρφάκια, που έχει διάφορα μεγέθη, και εμποτίζοντας με λίγο νερό το ξύλο μου για να μαλακώσει και πιέζοντάς το με διάφορες τεχνικές, με αρκετή δύναμη, βγαίνουν όλα αυτά τα γκρίζα που χρειαζόμουν. Για μένα, τα γκρίζα είναι οι ανάσες. Δεν μπορώ να καταλάβω την έννοια του άσπρου-μαύρου, είτε στην τέχνη είτε στη ζωή. Πάντα υπάρχουν τα ενδιάμεσα, που είναι τα γκρίζα. Είναι πολύ απόλυτο ως φιλοσοφία το άσπρο-μαύρο. Και ο Έλληνας το έχει αρκετά αυτό. Οπότε, μια φιλοσοφία που έχω ως άνθρωπος, εσωτερική, θέλω να περνάει και στα έργα μου.

— Πρακτικά, το ότι αποφοίτησες με άριστα σήμαινε κάτι;

Για τους άλλους σίγουρα, και τα βραβεία που έχω πάρει στο εξωτερικό και όλη μου η πορεία, αλλά προσωπικά δεν μου λένε κάτι αυτά τα πράγματα. Κολακεύομαι, προφανώς, και μου δίνουν κουράγιο να συνεχίσω, αλλά, επειδή θεωρώ τον εαυτό μου εργάτη της τέχνης, και βλέπω πάντοτε ποιοι είναι καλύτεροι από μένα, κατεβάζω το κεφάλι και συνεχίζω.

— Πριν από μία δεκαετία έγινε ένα μπαμ και βγήκε μια γενιά πολύ καλών χαρακτών. Σήμερα έχει νέα φουρνιά η χαρακτική;

Ναι, έχει. Απλώς πρέπει να «ανοίξουν», γιατί υπάρχει πάλι το θέμα της τεχνικής, που πρέπει να ξεπεραστεί, ως επόμενο βήμα. Όταν είσαι μαθητευόμενος, προφανώς πρέπει να μάθεις την τεχνική, αλλά πρέπει να πας παραπέρα. Παρακολουθώ στο εξωτερικό ότι η χαρακτική πετάει. Μία από τις αγαπημένες μου σύγχρονες χαράκτριες είναι η Νταϊάνα Φόκγουελ, Αυστραλέζα, που κάνει απίστευτα πράγματα, κυρίως με φυτικό και ζωικό κόσμο. Και είναι κάτι παλίμψηστα απίστευτα όλα αυτά που κάνει, με layers, το ένα πάνω στο άλλο.

Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Χωρίς τίτλο, ξυλογραφία, 25x25 εκ., 2021
Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Χωρίς τίτλο, ξυλογραφία, 25x25 εκ., 2021

— Πόσο παρεξηγημένη είναι η χαρακτική στην Ελλάδα;

Πάρα πολύ. Και σε αυτό, θα με συγχωρήσουν οι προηγούμενες γενιές, αλλά φταίνε αρκετά. Στη δεκαετία του ’80 η κατάσταση ξέφυγε από τον έλεγχο και η έννοια του αντιτύπου εκφυλίστηκε, κυρίως μέσω της μεταξοτυπίας. Και πλέον δεν ήξερες τι αγόραζες. Αυτό είχε ως συνέπεια η ίδια η ελληνική αγορά να απαξιώσει την έννοια της χαρακτικής. Κι από κει που ήταν στην εποχή του Γραμματόπουλου κάτι πολύ σημαίνον για το έντυπο βιβλίο, γιατί στην Ελλάδα αυτό εξυπηρετούσε, έγινε κάτι διακοσμητικό και εμπορικό.

Οπότε, θεωρώ ότι η γενιά των 30άρηδων, των 40άρηδων πρέπει να επαναφέρει αυτή την αισθητική αξία της χαρακτικής. Πόσο μάλλον τη σημερινή εποχή, που είναι ένα προσιτό μέσο για να το αγοράσει ο άλλος και να βάλει ένα έργο τέχνης στο σπίτι του. Δεν μπορεί όλοι να είμαστε συλλέκτες και να αγοράζουμε ακριβά έργα τέχνης. Αλλά η χαρακτική σού δίνει τη δυνατότητα να έχεις ένα έργο, άρα περισσότερη χαρά. Είμαι αρκετά αισιόδοξος, γιατί βλέπω ότι οι νέοι δημιουργοί, επειδή έχουν πιο ανοιχτή τη βεντάλια των ενδιαφερόντων τους, βάζουν στοιχεία από διάφορα πράγματα, οπότε αυτό εμπλουτίζει τη δουλειά τους.

Σε σχέση με τους καλλιτέχνες του παρελθόντος, που ήταν προσκολλημένοι κυρίως σε κινήματα, τα σύγχρονα παιδιά το έχουν ξεπεράσει αρκετά αυτό. Και προσπαθώ κι εγώ να τους το μεταδώσω, ότι «ανοίχτε τα μάτια σας και την καρδιά σας και δείτε και παραπέρα. Μην εμμένετε σε κινήματα, γιατί είναι πολύ τετριμμένα πράγματα». Δίνεται απλόχερα αυτή η δυνατότητα τη σημερινή εποχή, να μην ανήκεις πουθενά, με την τεράστια τράπεζα δεδομένων που έχεις και το διαδίκτυο.

— Υπάρχει ασφαλής τρόπος στην τέχνη;

Αν εννοείς αν με ενδιαφέρει αν θα εκτεθώ, όχι, δεν με ενδιαφέρει. Ειδικά η τελευταία δεκαετία το έθεσε ως ζητούμενο, αλλά ως αυτοσκοπό, όχι ως έκφραση. Όταν είχες τον Χόκνεϊ, ο οποίος τη δεκαετία του ’60 έδειχνε την ομοφυλοφιλία του, ήταν συγκλονιστικό αυτό και δεν τον ενδιέφερε. Και δεν το έκανε για να προκαλέσει, ήταν μια έκφραση. Ένας αληθινός καλλιτέχνης δεν πρέπει να κάνει απλώς έργα που αρέσουν στο κοινό, ή να κρύβει πράγματα, πρέπει να τα μοιράζεται με το κοινό του. Αλλιώς, πάει στην έννοια του διακοσμητικού.

Στην Ελλάδα τη δεκαετία του ’80 η τέχνη είχε γίνει διακοσμητική. Η αισθητική ροκοκό, το μάρκετινγκ –που ισχύει και στην ιστορία της τέχνης–, ήταν κάτι που άφησε κρυμμένα απίστευτα διαμάντια, τα οποία διερευνάς και απορείς γιατί είναι άγνωστα. Το μάρκετινγκ προώθησε τα πιο εύπεπτα, γιατί οι άνθρωποι δεν ήθελαν να σκέφτονται τόσο πολύ. Είχε κι αυτή την επιπολαιότητα εκείνη η δεκαετία, «όλοι περνάμε υπέροχα, όλα είναι τέλεια», αλλά νομίζω ότι σήμερα έχει ξεπεραστεί κάπως αυτό. Τουλάχιστον από τις νεότερες γενιές.

Έχει αλλάξει η μικροαστική αντίληψη. Πήγαινες σε σπίτια και έβλεπες τους ίδιους καλλιτέχνες και σου έλεγαν «μα, εσείς δεν έχετε τον τάδε;». Ήταν κοινωνικό στάτους να τους έχεις, ακόμα και σε αφίσα. Με εκνευρίζει η έννοια του τοτέμ. Λατρεύουμε ένα τοτέμ το οποίο μας έχουν επιβάλει οι άλλοι, οπότε κάποια στιγμή που έκανα ένα ταξίδι αυτογνωσίας στο τι τελικά είμαι, τι μου αρέσει και τι είναι επίκτητο σε όλα αυτά που μου έχουν βάλει στο κεφάλι από μικρό, απέρριψα πάρα πολλά πράγματα.

Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Πάντα μπαίνει το ζήτημα «ποιος παίρνει το έργο». Πραγματικά χαίρομαι όταν το παίρνουν άνθρωποι που το εκτιμάνε και νιώθουν κάτι γι’ αυτό, οπότε είναι πολύ πιο εύκολος ο αποχωρισμός απ’ ό,τι να το πάρει κάποιος που δεν θα ήθελα να το έχει. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

— Ενδιαφέρει η τέχνη τον Νεοέλληνα;

Κατά 90% όχι. Βλέπει μια έκθεση ως κοινωνικό γεγονός, κυρίως στα εγκαίνια, γι’ αυτό και δεν ξαναπατάει ποτέ. Το βλέπουμε και στα μουσεία, που είναι άδεια από Έλληνες, είναι κυρίως ξένοι. Και θεωρώ ότι τους εικαστικούς μάς βλέπουν ως τους αδιακίνητους διασκεδαστές του συστήματος. Οι περισσότεροι ασχολούνται με τις τέχνες απλώς για να περνούν τον χρόνο τους, και πάλι θα κάνουν τις δικές τους προβολές, ώστε να σε καπελώσουν εσένα ως δημιουργό. Είναι τραγικό αυτό. Και υπάρχει μια αμορφωσιά απίστευτη.

Ο νεοπλουτισμός είναι μια μάστιγα τα τελευταία 30 χρόνια και έσκασε τώρα με την κρίση και φάνηκε ποια είναι η ελληνική κοινωνία. Τουλάχιστον, τα κενά που έχουμε στο επίπεδο της καλλιέργειας. Δεν υπάρχει καν η έννοια του επιπέδου. Ήταν όλα λεφτά και διασκέδαση και το φαίνεσθαι. Τίποτα σε μεγαλύτερο βάθος. Είναι στενόχωρο και για μας τους ίδιους τους καλλιτέχνες, γιατί είμαστε ανύπαρκτοι. Ό,τι καλλιτέχνης κι αν είσαι, ζωγράφος, χορευτής, όλο αυτό το πράγμα δημιουργεί ένα κενό, αναρωτιέσαι πού απευθύνεσαι. Είναι δύσκολο, αλλά, από την άλλη, σε πεισμώνει για να υπάρχεις ως άνθρωπος, γιατί αυτή η ανυπαρξία που σου δημιουργούν είναι τραγική, ακόμη και από το ίδιο το επίσημο κράτος. Μόλις κάνεις κάτι και ακουστείς, έρχονται και σε αγκαλιάζουν και σου λένε «οπ, εδώ είμαστε», ενώ πριν δεν ήσουν πουθενά.

— Η υποκρισία της ελληνικής κοινωνίας.

Γενικώς, έχω ένα θέμα με την υποκρισία της ελληνικής κοινωνίας. Γιατί όλα τα παίρνει πολύ επιφανειακά, τι είναι μόδα, και οι πιο πολλοί δεν κάνουν κάτι δικό τους, δεν τους απασχολεί κιόλας, οπότε, όταν έρθουν αντιμέτωποι με κάποια τραύματα, βγάζουν τον πραγματικό τους εαυτό. Γιατί δεν είναι κατάκτηση και απόκτημα. Άρα, δεν είναι κάτι σε βάθος. Απλώς είμαστε όλοι μια παρέα, περνάμε καλά, Instagram κ.λπ.

— Γιατί σε απασχόλησε η θρησκεία στα έργα σου;

Πάλι αναφορά ήταν η μητέρα μου, γιατί ήταν πολύ θρησκευόμενη. Η έννοια της θρησκείας για μένα είναι κάτι πολύ κλειστό, γιατί έχει την έννοια του δογματισμού, και ο δογματισμός αμέσως αποκλείει πάρα πολλά πράγματα από τη ζωή ενός ανθρώπου. Αλλά η έννοια της πίστης ως εσωτερικού ταξιδιού, απ’ όπου κι αν είναι αυτό, με ενδιαφέρει πάρα πολύ.

Για μένα, και ως άνθρωπο και στη δουλειά μου, είναι οδηγός . Η έννοια της πίστης, γενικώς, δημιουργεί, πέρα από το εσωτερικό ταξίδι, και μια ηθική, όχι με τη στεγνή έννοια – το ήθος όπως το εκφράζουν οι αρχαίοι, το οποίο ως συνέχεια εξαρτάται από αυτόν που έχω απέναντί μου, άρα και η διάκριση, την οποία δεν έχει κανένας. Πολύ λίγοι άνθρωποι έχουν καταλάβει τι σημαίνει διάκριση και δεν καπελώνουν τον άλλον με τα δικά τους «θέλω». Άρα, δεν σέβονται αυτόν που έχουν απέναντί τους, με όποιες ιδιαιτερότητες μπορεί να έχει ως άνθρωπος. Κι ας έρχεται από άλλους χώρους ή κοινωνικές τάξεις. Είναι πολύ σημαντικό αυτό, είναι κάτι που μου έμαθε το υγιές κύτταρο της θρησκείας, το να έχω διάκριση με τους ανθρώπους. Αλλά το δογματικό με εκνευρίζει απίστευτα, γιατί αποκλείει μια τεράστια μερίδα διαφορετικότητας των ανθρώπων, η οποία δεν με αφορά.

Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Aria della Monica, οξυγραφία, 2009
Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Hidden desire, 2017

— Πόση μοναξιά προϋποθέτει η δημιουργία;

Ως αρχικό στάδιο είναι πολύ σημαντικό, όταν είσαι δημιουργός και δεν κάνεις ένα έργο απλώς για να το δείξεις. Αυτή τη μοναξιά την εννοώ πάλι ως ένα εσωτερικό ταξίδι και όχι ως μια καταθλιπτική καθημερινότητα, γιατί πρέπει να έχει ένα αποτέλεσμα, το οποίο στο τέλος θα μοιραστείς με το κοινό σου. Αλλιώς, δεν υπάρχει κανένας λόγος ύπαρξης. Θα μπορούσαμε όλοι να καθόμαστε στα εργαστήριά μας και να παράγουμε μανιακά έργα τέχνης. Η συγκεκριμένη δουλειά που έχω κάνει είναι δουλειά καραντίνας, πιο πολλή εσωτερικότητα και μοναξιά δεν μπορούσε να υπάρξει. Μπορεί να υπάρχει μαύρο χρώμα, αλλά αν δεν υπάρχει το μαύρο χρώμα δεν υπάρχει άλλο χρώμα, άρα η έννοια του φωτός και του σκότους – του σκότους που υπάρχει μέσα μας.

Το μαύρο το επέλεξα γι’ αυτόν ακριβώς τον λόγο, επειδή είναι πολύ συμπαντικό ως έννοια, είτε είναι μέσα μας είτε είναι γύρω μας. Έξω από τον πλανήτη όλα είναι μαύρα με κάποια στίγματα ή εκρήξεις φωτός. Σκεφτόμουν, λοιπόν, αυτήν τη συμπαντική διάσταση και ήθελα στο μαύρο χρώμα να δημιουργήσω αυτά τα αυτόφωτα σώματα τα οποία θα πάλλονται μέσα από αυτό, οπότε να δημιουργείται ένα εφέ αναγλυφικότητας, παλλόμενου φωτός. Και αυτό ουσιαστικά ρουφάει τον θεατή προς τα μέσα, χωρίς να τον αποσπάει από κάτι άλλο. Αν ήταν ένα γκρίζο, ένα κόκκινο, δεν θα είχε την ίδια δύναμη.

Δυστυχώς, στην Ελλάδα έχουμε συνδέσει το μαύρο χρώμα με το πένθος, το οποίο πάλι δεν το καταλαβαίνω. Για μένα, το μαύρο περικλείει όλα τα χρώματα, άρα είναι και η αρχή και το τέλος της δημιουργίας των χρωμάτων. Στα παλιά χρόνια το μαύρο ήταν το χρώμα της εσωτερικότητας και της σοφίας, άρα πώς από αυτές τις τόσο θετικές έννοιες περνάμε στην κατάθλιψη;

— Πες μου για τις συνθέσεις των έργων σου, είναι αρκετά πράγματα μαζί.

Ναι, είναι ένα σταθερό λεξιλόγιο που έχω στη δουλειά μου, κυρίως ο φυσικός κόσμος ή τα φυσικά πράγματα, τα οποία είναι πολύ έντονη ανάγκη για μένα. Ένα μεγάλο κομμάτι μου είναι η επαφή με τη φύση, το οποίο όμως κοστίζει πολύ μέσα στην καραντίνα, γιατί έπρεπε κάθε Σαββατοκύριακο να πηγαίνω στην Πάρνηθα και να χάνομαι μέσα στο βουνό. Πολλά από αυτά τα έργα είναι αντανακλάσεις του ίδιου μου του εαυτού.

— Εκτός από τη φύση, τι άλλο σου δίνει χαρά;

Χαρά μού δίνει η αγάπη, το να μοιράζομαι, να βοηθάω, το θεωρώ πάρα πολύ σημαντικό. Αντιλαμβάνομαι ότι ίσως είναι το μοναδικό πράγμα που έχει νόημα στη ζωή…

Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Περσεφόνη, ξυλογραφία, 35,5x28,5 εκ., 2021
Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Εν τω Κρυπτώ, ξυλογραφία, 35x25 εκ., 2021
Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Nature, 2009
Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Oνοιρευόμενος, 2013
Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Upright into the light, 2017
Αυτόφωτες αντανακλάσεις με στοιχεία της φύσης Facebook Twitter
Ψυχή, 2011
Εικαστικά
0

M. Hulot

O M.Hulot είναι διευθυντής της έντυπης LIFO και δουλεύει σε αυτήν από το πρώτο φύλλο της

ΠΡΟΣΦΑΤΑ ΑΡΘΡΑ ΤΟΥ ΣΥΝΤΑΚΤΗ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Εικαστικά / Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ μέσα από τα χαρακτικά του μιλά για τον ακατανόητο παραλογισμό του κόσμου

Ο Γουίλιαμ Κέντριτζ είναι μοναδικός καλλιτέχνης γιατί συνδέει τη μαγεία του χειροποίητου, τη δεξιοτεχνία και την αισθητική που συναντούν τον πολιτικό λόγο, τη μνήμη, την αλήθεια και τη φιλοσοφική της διάσταση σε όλο το έργο του.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Tomas Watson: Ο εξαιρετικός Βρετανός ζωγράφος που ζει αφανής στην Ελλάδα εδώ και 25 χρόνια

Εικαστικά / Tomas Watson: Ο εξαιρετικός Βρετανός ζωγράφος που ζει αφανής στην Ελλάδα εδώ και 25 χρόνια

Έργα του βρίσκονται στην Εθνική Πινακοθήκη του Λονδίνου και στη συλλογή του Ρίντλεϊ Σκοτ, όμως ο ίδιος προτιμά να ζει και να δημιουργεί αποτραβηγμένος από τη δημοσιότητα σε ένα νεοκλασικό στο Θησείο.
ΑΝΝΑ ΚΟΚΟΡΗ
Έργα και ημέρες του τελευταίου μονοτύπη της Αθήνας

Βιβλίο / Έργα και ημέρες του τελευταίου μονοτύπη της Αθήνας

Σε ένα υπόγειο πίσω από τη Λένορμαν ο Νίκος Βοζίκης επιμένει να τυπώνει ψηφίο-ψηφίο τα καλαισθητικά βιβλία των εκδόσεων Διάττων, εις πείσμα κάθε ευκολίας και κόστους. Ο ρομαντισμός του γεννά μικρά αριστουργήματα μιας τέχνης που έχει από όλους εγκαταλειφθεί.
ΜΑΤΙΝΑ ΚΑΛΤΑΚΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ