Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Όταν η Κιμώνα ήταν μικρή έκλεβε τους μαγνήτες του παππού της, του γλύπτη Takis

0

Η Κιμώνα Βασιλάκη-Βενιέρη δημιούργησε μια «τοσοδούλα», χάρμα οφθαλμών γκαλερί, τη Red Carpet, και έκλεισε επιδεικτικά το μάτι στη σοβαροφάνεια όσων νομίζουν ότι η τέχνη είναι άβατο.

Στην οδό Σολωμού, στα Εξάρχεια, μια μικρούλα γκαλερί με γκράφιτι απέξω τραβάει αμέσως το μάτι. Λέγεται Red Carpet και στα εγκαίνιά της έχουν μαζευτεί πολύχρωμα τυπάκια που σφύζουν από νιάτα, ομορφιά και ενέργεια.

Η Κιμώνα μου μιλάει ήρεμα, ο λόγος της είναι ώριμος και κατασταλαγμένος. «Τι έγινε, Κιμώνα, έπεσες στη μαρμίτα της ωριμότητα και του ζεν;» λέει αστειευόμενη. «Δεν έχει σημασία ο χρόνος», συνεχίζει με μια φιλοσοφική διάθεση. «Μπορεί στα 20 να νιώθεις 50 και το αντίστροφο».

Τη ρωτάω τι την παρακίνησε να ανοίξει γκαλερί. Η γκαλερί ήταν ένα πείραμα, όπως μου εξηγεί. Ένα πείραμα για το οποίο ρίσκαρε μαζί με την παιδική της φίλη, την Άννα Μολόι. Ήξεραν ότι ήθελαν να κάνουν κάτι σχετικό με την τέχνη, αλλά δεν είχαν προσδιορίσει τι ακριβώς. Μεγαλωμένες και οι δυο στη Νέα Υόρκη από καλλιτεχνικές οικογένειες, έχουν την τέχνη στο αίμα τους.

«Τα Εξάρχεια έχουν μια δική τους, εντελώς ξεχωριστή ταυτότητα. Υπάρχει μια ανοχή στη διαφορετικότητα και μια ελευθερία. Κι έπειτα, τα μαγαζιά, τα εστιατόρια, τα βιβλιοπωλεία, τα δουλεύουν κυρίως οι ιδιοκτήτες τους, τα τρέχουν οι ίδιοι με μεράκι, όχι ξένες εταιρείες».

Σε μια βόλτα στα Εξάρχεια το μάτι της Κιμώνας έπεσε σε ένα πωλητήριο στην οδό Σολωμού. Ήταν ένα υπογειάκι που το χρησιμοποιούσε παλιότερα ένας υδραυλικός. Το αγόρασαν σε μια πραγματικά χαμηλή τιμή, δίνοντας όλες τους τις οικονομίες. Η Κιμώνα μου εξηγεί ότι αρχικά το είδαν ως μια καλή επένδυση. «Επένδυση;» τη ρωτάω με έκπληξη και σκέφτομαι τον εαυτό μου στα 24, «κόκαλο», να κάνω οτοστόπ για να γυρίσω απ’ τα Οινόφυτα.

Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα Facebook Twitter
Mε το τέλειο γκράφιτι που έφτιαξε ο kompleeet (Stylianos Triantafyllou), ο χώρος ξεχωρίζει από μακριά. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Στην Ελλάδα ερχόταν κυρίως τα καλοκαίρια. Στη διάρκεια του κορωνοϊού, όμως, κόλλησε εδώ και της άρεσε. Στην Ελλάδα είναι σε πρώτο πλάνο ο άνθρωπος, μου λέει. «Θα σου δώσω ένα παράδειγμα. Αν ένας νέος άνθρωπος πεθάνει στην Αθήνα, το σκέφτεσαι και το συζητάς για μήνες, για χρόνια, δεκαετίες. Στη Νέα Υόρκη το έχεις ξεχάσει τα επόμενα πέντε λεπτά. Καταλαβαίνεις τι εννοώ;»

Στην Αθήνα νιώθει ότι κάτι δυναμικό γίνεται στην τέχνη, κάτι επωάζεται. Της αρέσει που διάφορες παρέες νέων ανθρώπων ξεκινούν art projects σε απροσδόκητους χώρους με λίγα μέσα.

«Βρίσκω άκρως ενδιαφέρον αυτό το πειραματικό στοιχείο, γιατί το πείραμα εκπλήσσει και αυτόν που το κάνει», λέει. Επέλεξε τα Εξάρχεια γιατί τα αγαπά, όπως λέει, και αν ήταν καρτούν τα μάτια της θα έβγαζαν καρδούλες. «Τα Εξάρχεια έχουν μια δική τους, εντελώς ξεχωριστή ταυτότητα. Υπάρχει μια ανοχή στη διαφορετικότητα και μια ελευθερία. Κι έπειτα, τα μαγαζιά, τα εστιατόρια, τα βιβλιοπωλεία, τα δουλεύουν κυρίως οι ιδιοκτήτες τους, τα τρέχουν οι ίδιοι με μεράκι, όχι ξένες εταιρείες. Ό,τι δεν είναι εταιρεία ή αλυσίδα για μένα σημαίνει αντίσταση. Τα Εξάρχεια αντιστέκονται!»

Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα Facebook Twitter
«Βρίσκω άκρως ενδιαφέρον αυτό το πειραματικό στοιχείο, γιατί το πείραμα εκπλήσσει και αυτόν που το κάνει». Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Και πώς ξεκίνησε το πρότζεκτ;» τη ρωτάω. Πώς στήνεις απ’ το μηδέν μια γκαλερί; «Ξεκινάς με το χρώμα», λέει. Το έβαψε μοβ, όπως το υπνοδωμάτιό της. Έτσι, αμέσως πήρε χαρακτήρα. Παρατηρούσε τον κόσμο να σταματά, να το χαζεύει και να ρωτάει περί τίνος επρόκειτο.

«Το μοβ είναι πολύ θηλυκό χρώμα. Σε συνδυασμό με το τέλειο γκράφιτι που έφτιαξε ο kompleeet (Stylianos Triantafyllou), ο χώρος άρχισε να ξεχωρίζει από μακριά. Έτσι μου καρφώθηκε η ιδέα να κάνω μια έκθεση με εφτά καλλιτέχνες».

«Πώς χωράνε εφτά καλλιτέχνες σε δεκαπέντε τετραγωνικά;» τη ρωτάω έκπληκτη. «Et voilà η πρόκληση» λέει και ανασηκώνει τους ώμους.

Ο χώρος είχε και ένα αποθηκάκι σαν εσοχή που σκέφτηκε να το κάνει video room. «Moυ έλεγαν ότι δεν ήταν καλή ιδέα. Ευτυχώς που μερικές φορές γίνομαι ξεροκέφαλη, γιατί αποδείχτηκε καλή ιδέα, όπως και η απόφαση να βάλω τα φώτα από μέσα. Στο μέλλον θέλω να γίνει σαν dark room για installation».

Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα Facebook Twitter
Ο χώρος είχε και ένα αποθηκάκι σαν εσοχή που σκέφτηκε να το κάνει video room. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τη ρωτάω πώς προέκυψε το βίντεο του Υue Yang Guo –τoν γνώρισε σε ένα φεστιβάλ στο Μπιλμπάο, είναι από μια φυλή της Ταϊβάν. Έχει τον τίτλο «2024: Η χρονιά που γυρνάω στον εαυτό μου». Πιάσαμε κουβέντα και ήθελα πολύ να μου τη δώσει να το δω.

«Νομίζω ότι οι περισσότεροι καλλιτέχνες δέχτηκαν όταν κατάλαβαν πόσο κουλ περιοχή είναι τα Εξάρχεια». Μου αφηγείται πώς γνώρισε τους υπόλοιπους καλλιτέχνες.

«Με την Camille Cornillon βρεθήκαμε σε μια έκθεση στο “Living Room” της Κυψέλης – θέλησα να δω έργα της και ξετρελάθηκα. Τον Στυλιανό Τριανταφύλλου τον γνώρισα σε jazz live. Toν Capten, στο Victoria Square project, και ερωτεύτηκα τη δουλειά του. Για την Venera Kazarova έκανα πολλή έρευνα. Μου άρεσαν και η περφόρμανς και τα κοστούμια της. Ο Raed Issa είναι αρκετά γνωστός καλλιτέχνης, έχει κάνει εκθέσεις σε πολλά μέρη του κόσμου. Τον βρήκα από μια έκθεση, την «I will write our will above the clouds» που οργάνωσε το Fana Collective. Με την Κατερίνα Σκάση μεγαλώσαμε μαζί, μου έχει πει ότι είμαι η μούσα της. Με συγκινεί η σκέψη όλων των καλλιτεχνών έτσι όπως αποτυπώνεται στα έργα τους. Οπότε, δεν ξέρω αν το σύμπαν των επτά πλανητών το δημιούργησα εγώ ή αν με βρήκε μόνο του».

«Και τώρα», της λέω, «η δύσκολη ερώτηση των δέκα χιλιάδων ευρώ. Σκέφτεσαι καθόλου ότι κάποιος μπορεί να πει πως η Κιμώνα είναι κόρη της διάσημης εικαστικού Λυδίας Βενιέρη και εγγονή του πελώριου γλύπτη Takis (Παναγιώτη Βασιλάκη), οπότε λογικό είναι να ανοίγει γκαλερί, αφού έχει τις πλάτες τους, το όνομά τους;»

Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Καταρχάς, να πω ότι δεν με νοιάζει τι θα πουν, ούτε νιώθω ότι χρειάζεται να αποδείξω κάτι. Αν κάποιος με κρίνει χωρίς να με ξέρει, τόσο το χειρότερο για εκείνον. Φυσικά, το ότι η μαμά μου είναι η Λυδία Βενιέρη παίζει σημαντικό ρόλο. Άκουγα για τέχνη ακόμα και μέσα στον αμνιακό σάκο. Έπειτα, έχω μεγαλώσει στο Soho, μέσα στο στούντιό της, με τόσες γκαλερί τριγύρω.

Όταν ήμουν πολύ μικρή, δεν καταλάβαινα, δεν διαχώριζα τη ζωή απ’ την τέχνη. Όταν είσαι μια σταλιά παιδάκι μπορεί να σε τρομάξει η τέχνη αλλά και να σε γοητεύσει –όλο αυτό μπορεί επίσης να δημιουργήσει μια σχέση με το μαγικό, το υπερβατικό, το αλλιώτικο. Πήγα και σε καλλιτεχνικό λύκειο. Η τέχνη δεν ήταν μέρος της ζωής μου αλλά η ζωή μου».

«Και, φυσικά, παππούς σου ήταν ο διάσημος γλύπτης Takis. Έχεις κάποια μνήμη απ’ αυτόν;»

«Ως παιδάκι έκλεβα μαγνήτες» λέει και γελάει πονηρά σαν να την έπιασαν να κάνει σκανταλιά. «Ήμουν περίπου τεσσάρων χρονών όταν έκλεψα τους μαγνήτες του, ενώ δεν έπαιρνα ποτέ τίποτα. Φυσικά, δεν γνώριζα τότε τη δουλειά του παππού, αλλά είχα εμμονή με τους μαγνήτες». «Θυμάσαι ιστορίες από εκείνον;» συνεχίζω.

Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Κιμώνα τα μεσάνυχτα γίνεται γάτα Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Στην Ελλάδα ερχόμουν μόνο τα καλοκαίρια. Τον παππού μου τον έβλεπα τότε, όταν πηγαίναμε πότε στο Γεροβουνό και πότε στη Λυκόβρυση. Κάποια στιγμή μας πιάσαν οι γονείς μου που με μάθαινε να καπνίζω –επειδή έτρεμαν τα χέρια του έφτιαξε μια εφεύρεση με μικρές μαγνητικές πίπες και καπνίζαμε παρέα. Αλλά και η γιαγιά μου, η Liliane Lijn, η πρώτη του γυναίκα, είναι επίσης πειραματική καλλιτέχνις και είναι πολυ κουλ».

«Γιατί επέλεξες, τελικά, να ανοίξεις στην Αθήνα την γκαλερί και όχι στη Νέα Υόρκη;» «Περνάω ωραία εδώ», απαντά με ειλικρίνεια. «Τελικά, μου άρεσε η ιδέα να δημιουργήσω κάτι σαν διεθνή καλλιτεχνική κοινότητα, για να μπορώ να δείχνω από εδώ καλλιτέχνες απ’ όλο τον κόσμο».

«Έχεις κάποιο όνειρο;» τη ρωτάω. «Δεν ξέρω αν είναι όνειρο με την έννοια που το λες, αλλά θα μου άρεσε να κάνω μικρά art films, όπως θα μου άρεσε και να ντύνω ταινίες με μουσική. Συνέχεια ψάχνομαι με τις μουσικές. Ανακάλυψα τη Γιοβάννα που μεσουράνησε στα ’70s και την αγαπώ».

«Ποιο τραγούδι περιγράφει την ψυχή σου;» ρωτάω. «Το “Solaris” του Tomita. Και το “Emanuel” απ’ την ομώνυμη ταινία».

«Τι άλλο αγαπάς;» «Τις γάτες. Γιατί ο πρώτος μου έρωτας ήταν γάτος, και γιατί μετά τις 12 το βράδυ γίνομαι γάτα κι εγώ».

Εικαστικά
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Εικαστικά / Οι αόρατες δυνάμεις στο έργο της Καλλιόπης Παυλίδη

Η 27χρονη εικαστικός μιλά για τη διαδρομή της από την Αθήνα στο Λος Άντζελες, για το πώς το ερωτικό πάθος μεταμόρφωσε την τέχνη της, καθώς και για τη μυστικιστική διάσταση στα έργα της. Για τη γνωριμία της με τη Lana Del Rey απέφυγε να μιλήσει.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Leigh Bowery: ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Nothing Days / Leigh Bowery: Ακόρεστη όρεξη για έρωτα και υψηλή τέχνη από την καλτ φιγούρα που σημάδεψε μια εποχή

Ο εκκεντρικός καλλιτέχνης που ο Boy George είχε χαρακτηρίσει ως «μοντέρνα τέχνη με πόδια» έζησε μια περιπετειώδη ζωή με εκατοντάδες συνευρέσεις στις τουαλέτες του Λονδίνου, δημιουργώντας ταυτόχρονα τέχνη με τα μοναδικά καλτ κοστούμια του που σημάδεψαν μια γενιά σχεδιαστών και εξακολουθούν να εμπνέουν.
M. HULOT

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανένα»

Εικαστικά / Τζόρτζιο ντε Κίρικο: «Η μοντέρνα τέχνη δεν αρέσει σε κανέναν»

Πεθαίνει σαν σήμερα ο Ιταλός ζωγράφος Τζόρτζιο ντε Κίρικο. Διαβάζουμε ξανά μια δύστροπη και νευρική συνέντευξή του από το 1966, στην οποία μιλάει ελεύθερα, σκληρά, συχνά όμως και με αλήθειες, για τη σύγχρονη ζωγραφική.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Εικαστικά / Στη Θεσσαλονίκη θα περάσεις τέλεια, όποιο κι αν είναι το vibe σου

Από την έκθεση με τις φωτογραφίες της Φρίντα Κάλο μέχρι τις άπειρες συναυλίες: Αυτά τα 22 events αξίζουν την προσοχή σας στην αγαπημένη πόλη της Θεσσαλονίκης.
ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ, ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ & ΧΡΗΣΤΟ ΠΑΡΙΔΗ
Αγγελική Αντωνοπούλου

Οι Αθηναίοι / Αγγελική Αντωνοπούλου: «Τι να σου πει η τέχνη με μια τέτοια καθημερινότητα»

Είναι ιδιοκτήτρια μιας σημαντικής γκαλερί της πόλης. Πιστεύει πως πλέον δεν υπάρχουν πολλοί γκαλερίστες ή συλλέκτες που να παθιάζονται με την τέχνη. Είναι σίγουρη, όμως, πως το να ανακαλύπτεις την ομορφιά στην τέχνη είναι ό,τι πιο αισιόδοξο. Η Αγγελική Αντωνοπούλου αφηγείται τη ζωή της στη LiFO.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Εικαστικά / Οργανωθείτε - Ο Νοέμβριος είναι γεμάτος εκθέσεις

Από τον Ρότζερ Μπάλεν και τον Γιούργκεν Τέλερ μέχρι τη συνομιλία του έργου του Ακριθάκη και του Νίκου Γαβριήλ Πεντζίκη με σύγχρονους δημιουργούς, αυτόν τον μήνα μουσεία, ιδρύματα και αίθουσες τέχνης προτείνουν πολλά και ενδιαφέροντα.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Μια έκθεση με το χρώμα των φανταστικών κόσμων και των μύθων

Εικαστικά / Αντωνάκης Χριστοδούλου: «Ευτυχώς, υπάρχουν ομόφυλα ζευγάρια που περπατάνε χέρι-χέρι»

Με αφορμή τη νέα του έκθεση, «Purpose, Desire, Emptiness», ο εικαστικός μάς μιλάει για ιστορίες της παιδικής του ηλικίας που μπλέκονται με μύθους και τέρατα, την ποπ κουλτούρα και τη βιομηχανία του σεξ.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Εικαστικά / Η Κατερίνα Κομιανού θέλει να δούμε τα πράγματα «λίγο πριν αλλάξουν»

Η Κατερίνα Κομιανού περιπλανιέται στην πόλη εξερευνώντας την αστική τοπογραφία και καταγράφει την πολιτική πραγματικότητα μέσα από δημόσια γλυπτά και αντικείμενα στο κέντρο της Αθήνας με μια αναλογική φωτογραφική μηχανή ή μια ερασιτεχνική Super8.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ρόι Λιχτενστάιν: Ο πρωτοπόρος της pop art που έβαλε τον Mίκι Μάους στα μουσεία

Σαν σήμερα / Ρόι Λιχτενστάιν: Ήταν όντως ο «χειρότερος καλλιτέχνης» της εποχής του;

Σαν σήμερα γεννήθηκε ο πρωτοπόρος καλλιτέχνης της pop art που με το γενναίο έργο του ειρωνεύτηκε το κλασικό, έβαλε τον Mίκι Μάους σε μουσεία και γκαλερί και άλλαξε οριστικά τους κανόνες της σύγχρονης τέχνης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Εικαστικά / Μόλις τελείωσε το αριστούργημά του, ο Γκογκέν επιχείρησε να αυτοκτονήσει

Ο πίνακας με τίτλο «Από πού ερχόμαστε; Τι είμαστε; Πού πάμε;» θα ήταν η τελευταία του διαθήκη, ένα έργο που θα έλυνε επιτέλους, όπως ο ίδιος έλεγε, το «παράδοξο μεταξύ του κόσμου των συναισθημάτων και του κόσμου του μυαλού».
THE LIFO TEAM
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Εικαστικά / Δυο νέες εκθέσεις στο φθινοπωρινό πρόγραμμα του ΕΜΣΤ

Η καλλιτεχνική πρωτοπορία εκτός συνόρων και έργα που ενσωματώνουν και συνάμα απεικονίζουν φυσικά τοπία και τις απροσδιόριστες ανθρώπινες παρεμβάσεις που αυτά προδίδουν, στο νέο πρόγραμμα του μουσείου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
ΕΠΕΞ Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε – ενεργεί, αντιδρά και μεταβάλλεται συνεχώς»

Εικαστικά / Μαρίνα Ξενοφώντος: «Η μνήμη δεν είναι κάτι που απλώς κουβαλάμε»

Η εικαστικός μιλάει για την εγκατάσταση με την οποία θα εκπροσωπήσει στην Μπιενάλε της Βενετίας το 2026 την Κύπρο, για την επιρροή της χώρας στο έργο της και για τη θέση του καλλιτέχνη στη σύγχρονη κοινωνία.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Το μαγευτικό, υπερβατικό σύμπαν της Yayoi Kusama προσγειώνεται στην Ευρώπη

Εικαστικά / Tα πλοκάμια και οι κολοκύθες της Yayoi Kusama προσγειώνονται στην Ευρώπη

Από τη Βασιλεία ξεκίνησε η ευρωπαϊκή περιοδεία της μεγάλης αναδρομικής έκθεσης της πιο διάσημης και πιο επιτυχημένης εν ζωή εικαστικού στον κόσμο, με περισσότερα από 300 έργα που καλύπτουν επτά δεκαετίες.
THE LIFO TEAM