Η μαμά του Κανελλόπουλου

ΕΠΕΞ Η μαμά του Κανελλόπουλου Facebook Twitter
Δεν πιστεύω πως μια γυναίκα γίνεται μητέρα όταν γεννάει. Νομίζω πως η κάθε γυναίκα γίνεται στ’ αλήθεια μητέρα με τον δικό της τρόπο, στον δικό της χρόνο. Εικονογράφηση: bianka/ LIFO
0

ΠΡΙΝ ΔΕΚΑΠΕΝΤΕ ΜΕΡΕΣ ο γιος μου, που είναι 2,5 χρονών, με φώναξε Δέσποινα αντί για μαμά. Ήμασταν διακοπές – είχε ακούσει πολύ κόσμο να με φωνάζει με το όνομά μου. Θυμήθηκα διάφορες φίλες μου που φώναζαν τους γονείς τους με το όνομά τους «γιατί ήταν φίλοι». «Δεν θέλω να με φωνάζεις Δέσποινα. Θέλω να με λες μαμά», είπα.

Υπάρχουν γυναίκες που γνωρίζουν από μικρές πως επιθυμούν να γίνουν μανάδες, που επιδιώκουν να κάνουν οικογένεια. Δεν ήμουν μία από αυτές. Στα 37 μου ακόμα αναρωτιόμουν φιλοσοφικά αν με ενδιαφέρει η μητρότητα. Όταν οι φίλες μου μιλούσαν για τα παιδιά τους, τις άκουγα με αποστασιοποιημένη συμπάθεια. Συμπαθούσα τα παιδιά, αλλά δεν με ενδιέφεραν. 

Όπως πολλές γυναίκες της γενιάς μου, πέρασα τη δεκαετία των 20 και σχεδόν όλη τη δεκαετία των 30 μου να μετράω τις μέρες προς την περίοδο ελπίζοντας να μην είμαι έγκυος. Η ειρωνεία βέβαια ήταν πως τόσα χρόνια αγωνίας ήταν εντελώς μάταια. Είχα ένα πρόβλημα στις σάλπιγγες, από αυτά που ανακαλύπτεις μόνο όταν προσπαθείς να κάνεις παιδί. Ήταν αδύνατον να μείνω έγκυος φυσικά. 

«Είστε η μαμά του Κανελλόπουλου». «Ναι», είπα έκπληκτη. Το μωρό δεν ήταν στην κοιλιά μου αλλά δεν ήταν και δίπλα μου. Τον είχα δει λιγότερο από 10 λεπτά συνολικά μετά τη γέννα. Ποιον κορόιδευα;

Η απόφασή μου να γίνω μητέρα ήταν συνειδητή. Έπρεπε να κοπιάσουμε για να κάνω παιδί. Για να φτάσω μέχρι εκεί πέρασα από μια διαδικασία με τεστ, επεμβάσεις και μήνες ολόκληρους θεραπειών και φαρμάκων. Για να τα βγάλω πέρα αντιμετώπισα την εγκυμοσύνη με τον μόνο τρόπο που ήξερα: ως κάποιο επαγγελματικό project, βήμα-βήμα, με εξαιρετικά χαμηλές προσδοκίες. Ο γιατρός μου κάποια στιγμή με ρώτησε «γιατί είμαι ηττοπαθής». Του είπα πως δεν είμαι ηττοπαθής αλλά ρεαλίστρια. Δεν μπορούσε να καταλάβει την ανάγκη μου να βάλω τάξη στο χάος που απλωνόταν μπροστά μου.

Όταν πια έμεινα έγκυος, αντιμετώπισα τη μητρότητα που ερχόταν σαν καλή μαθήτρια. Διάβασα βιβλία, πήγα σε σεμινάρια, δεν θεώρησα ότι το αλάθητο μητρικό μου ένστικτο θα με πήγαινε στα τυφλά, δεν ήμουν καν σίγουρη ότι υπήρχε αλάθητο μητρικό ένστικτο. Όταν γέννησα και μου έφεραν να θηλάσω τον γιο μου, τον κοίταξα με έκπληξη και τρόμο σαν εξωτικό δώρο. Δεν ένιωσα σαν να ήμουν η μητέρα κάποιου.

Μια μέρα αργότερα, μας ενημέρωσαν πως το μωρό έχει πρόβλημα με το αναπνευστικό του και θα έπρεπε να πάει στη Μ.Ε.Ν.Ν. (έτσι λέγονται οι εντατικές των νεογνών) γιατί δεν αναπνέει καλά. Ένιωσα μια ακατανίκητη ανάγκη να πηδήξω από το παράθυρο. Δεν είναι σχήμα λόγου. Επιθυμούσα βαθιά να πηδήξω από το τσιμεντένιο μπαλκόνι του νοσοκομείου. Μια μέρα μετά πήρα εξιτήριο χωρίς το μωρό. Λόγω Covid επιτρεπόταν να πάω να τον δω μία φορά τη μέρα. Έφτανα στο πάρκινγκ του νοσοκομείου κουτσαίνοντας από την καισαρική, με ένα σακουλάκι γάλα στο χέρι. Δεν νομίζω πως μπορώ να περιγράψω μια εντατική νεογνών, μου μοιάζει ασεβές. Ο γιος μου ήταν μέσα σε μια διάφανη κλειστή θερμοκοιτίδα με υποστήριξη για να μπορεί να αναπνεύσει. Από το σώμα του έμπαιναν και έβγαιναν διάφορα σωληνάκια και καλώδια. Δεν επιτρεπόταν να τον αγγίξω.

Τα πρωινά –καθισμένη στο τραπέζι της κουζίνας, φορώντας άσπρες αντιθρομβωτικές κάλτσες ως τα μπούτια– έπαιρνα τηλέφωνο στο νοσοκομείο. Μου έλεγαν πράγματα όπως «είναι ήσυχος και σταθερός». «Καλημέρα, είμαι η Δέσποινα η Τριβόλη, παίρνω για τον γιο μου», είπα στο πρώτο τηλεφώνημα. Σιωπή. «Το μωράκι σας πώς λέγεται;». «Κανελλόπουλος», απάντησα. «Α, μάλιστα», μου είπε. «Είστε η μαμά του Κανελλόπουλου». «Ναι», είπα έκπληκτη. Το μωρό δεν ήταν στην κοιλιά μου αλλά δεν ήταν και δίπλα μου. Τον είχα δει λιγότερο από 10 λεπτά συνολικά μετά τη γέννα. Ποιον κορόιδευα; 

Δεν πιστεύω πως μια γυναίκα γίνεται μητέρα όταν γεννάει. Νομίζω πως η κάθε γυναίκα γίνεται στ’ αλήθεια μητέρα με τον δικό της τρόπο, στον δικό της χρόνο. Εγώ ένιωσα πρώτη φορά πως ήμουν μητέρα δέκα μέρες αφού γέννησα. Φορούσα νυχτικό και καθόμουν στο τραπέζι της κουζίνας. Πήρα τηλέφωνο το νοσοκομείο. «Καλημέρα, είμαι η μαμά του Κανελλόπουλου», είπα. «Μπορώ να μιλήσω στον γιατρό;». «Καλημέρα», μου είπε ο γιατρός. «Ο μικρός είναι πολύ καλύτερα, νομίζω, αν πάνε όλα καλά, σε 2-3 μέρες μπορείτε να έρθετε να τον πάρετε». Έκλεισα το τηλέφωνο και έκλαψα με λυγμούς.

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Οπτική Γωνία
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Ρεπορτάζ / Ο ντετέκτιβ της Σεβίλλης και οι πλαστοί πίνακες του Ελ Γκρέκο

Στο βιβλίο του «Ο πλαστογράφος του Φράνκο», ένας ντετέκτιβ από τη Σεβίλλη ισχυρίζεται πως μεγάλα μουσεία, μεταξύ των οποίων και η ελληνική Εθνική Πινακοθήκη, έχουν αγοράσει πιστά αντίγραφα έργων του Ελ Γκρέκο.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Κοκέτα / Σήμερα, όταν δεν είσαι σίγουρος τι ακριβώς επαγγέλλεσαι, πιθανότατα λες πως είσαι creative director

Ένας σιωπηλός ιός, μια πανδημία για την οποία δεν μιλά κανείς: μανάδες, κρύψτε τα παιδιά σας από τη μάχη του creative direction. Η Δανάη Ιωάννου σε μια επιτόπια έρευνα για το επάγγελμα που σαρώνει γύρω μας τους ανθρώπους σαν κρυφή πανδημία.
ΔΑΝΑΗ ΙΩΑΝΝΟΥ
Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Οπτική Γωνία / Μεταναστευτικό: Η ισπανική απάντηση

Χώρες που υποδέχτηκαν σχετικά φιλικά μετανάστες είχαν οφέλη σε οικονομικό επίπεδο. Μια από αυτές είναι η Ισπανία, που τα τελευταία χρόνια έχει προχωρήσει σε θετικές μεταρρυθμίσεις που αφορούν τους τρόπους ένταξής τους.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ Γαϊδούρια : Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;/ Ιπποειδή: Ζώα εργασίας ή σιωπηλά θύματα;

Ρεπορτάζ / Γαϊδούρια: Ζώα εργασίας ή θύματα κακοποίησης;

Είναι τα ιπποειδή στην Ελλάδα εργάτες χωρίς δικαιώματα; Ποιες είναι οι συνθήκες διαβίωσής τους, ποια μέριμνα υπάρχει για τη φροντίδα τους και γιατί η νομοθετική προστασία τους βρίσκεται σε μια γκρίζα ζώνη; Μιλούν στη LiFO εκπρόσωποι φιλοζωικών οργανώσεων και τοπικοί φορείς.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ
Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Guest Editors / Η ανάγκη μιας σκαλωσιάς: Μεταμορφώσεις και φεμινισμοί

Η πατριαρχία είναι παντού: στην οικονομία, στην κοινωνία, στην ψυχολογία, στην αισθητική, στον πολιτισμό, σε ολόκληρη την ανθρώπινη κατάσταση. Όταν σκεφτόμαστε το πολιτικό, δεν γίνεται να μη σκεφτόμαστε το φεμινιστικό.
ΝΙΚΟΣ ΔΑΣΚΑΛΟΠΟΥΛΟΣ
«Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οπτική Γωνία / «Ζούμε στην εποχή της ισορροπίας του ισχυρού»

Οι παγκόσμιες και περιφερειακές επιπτώσεις της σύγκρουσης στη Γάζα και τα αδιέξοδα του Παλαιστινιακού. Μιλά στη LiFO ο δρ. Ευρωπαϊκής Ασφάλειας και Νέων Απειλών και κύριος ερευνητής του ΕΛΙΑΜΕΠ, Τριαντάφυλλος Καρατράντος.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μια ομάδα μαθητών κατασκεύασε ρομπότ που καθαρίζει τις θάλασσες

Περιβάλλον / Πώς μια ομάδα μαθητών από τον Άλιμο έφτιαξε ρομπότ που καθαρίζει τον βυθό;

Το Greek Seabot είναι το υποβρύχιο ρομπότ που δημιούργησε μια μαθητική ομάδα από το ΕΠΑΛ Αλίμου για να βοηθήσει στον καθαρισμό των βυθών από πλαστικά και απορρίμματα. Μιλούν στη LIFO οι μαθητές για τα κίνητρά τους και το όραμά τους για ένα πιο καθαρό περιβάλλον.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Οι αλλαγές που φέρνουν στο μεταναστευτικό η πρόσφατη απόφαση της Λειψίας και η νέα πολιτική του Μερτς/ Μεταναστευτικό: Από τη Μέρκελ στον Μερτς και η αλλαγή που φέρνει η απόφαση της Λειψίας

Βασιλική Σιούτη / Μεταναστευτικό: Πώς επηρεάζει την Ελλάδα η αλλαγή πολιτικής της Γερμανίας;

Μετά την εκλογή του Φρίντριχ Μερτς, η Γερμανία αυστηροποιεί τη μεταναστευτική πολιτική της και αναζητά τρόπους για να εξαιρεθεί από την υποχρέωση εφαρμογής της ευρωπαϊκής νομοθεσίας, ώστε να μην κάνει δεκτά νέα αιτήματα ασύλου.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες; 

Οπτική Γωνία / Becca Bloom: Γιατί θεοποιούμε τις ζάπλουτες ενώ δεν έχουμε να φάμε;

Αν νομίζετε ότι η επίδειξη πλούτου προκαλεί σήμερα κοινωνική κατακραυγή, πλανάστε. Άνθρωποι που δυσκολεύονται οικονομικά, αντί να βιώσουν ταξική αφύπνιση, βλέποντας πώς ζει η δισεκατομμυριούχος σταρ του TikTok, θέλουν να μάθουν τα πάντα γι' αυτήν.
ΛΑΣΚΑΡΙΝΑ ΛΙΑΚΑΚΟΥ
Ανήλικοι στην πρώτη γραμμή: Το νέο πρόσωπο της ακροδεξιάς στη Θεσσαλονίκη

Ελλάδα / 13χρονα παιδιά σε νεοναζιστικές συμμορίες: Πώς φτάσαμε εδώ;

Όλο και περισσότεροι έφηβοι και νέοι φαίνεται να γοητεύονται από ακροδεξιές ιδεολογίες. Τι σηματοδοτεί η έκρηξη αυτού του επικίνδυνου φαινομένου; Μιλά στη LiFO ο καθηγητής Πολιτικών Επιστημών του ΑΠΘ, Άρης Στυλιανού.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
« Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Οπτική Γωνία / «Βρίσκω πολύ πιθανό να δούμε κάποια στιγμή μη λευκό Πάπα»

Ο επίκουρος καθηγητής Φιλοσοφίας της Θρησκείας της Θεολογικής Σχολής του ΕΚΠΑ και διδάκτορας των πανεπιστημίων Βοστώνης και Λουβέν Χαράλαμπος Βέντης μιλά για την εκλογή του νέου Πάπα, την «επιστροφή» της θρησκείας και τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν σήμερα η Καθολική και η Ορθόδοξη Εκκλησία.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει…

Οπτική Γωνία / Η αντιπολίτευση που υποδύεται πως δεν καταλαβαίνει

Την τελευταία δεκαετία, όλα σχεδόν έχουν αλλάξει στην ελληνική κοινωνία, ιδιαίτερα σε εκείνο το κομμάτι της που βρισκόταν παραδοσιακά και ιστορικά απέναντι στη συντηρητική παράταξη.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πως θα το ξοδέψεις

Ρεπορτάζ / Επίδομα ανεργίας: Όταν το κράτος αποφασίζει πώς θα το ξοδέψεις

Η απόφαση της κυβέρνησης να καταβάλλεται το επίδομα ανεργίας και άλλες κοινωνικές παροχές σε προπληρωμένη κάρτα, με πλαφόν 50% στην ανάληψη μετρητών, προκαλεί την αγανάκτηση των δικαιούχων. Σχολιάζουν στη LIFO άνεργοι πολίτες, ο γενικός γραμματέας της ΓΣΕΕ και εκπρόσωποι κλάδων που πλήττονται.
ΝΤΙΝΑ ΚΑΡΑΤΖΙΟΥ