Αξέχαστες μάνες στο σινεμά

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι τοποθετεί την Μανιάνι στο ρόλο της πρώην πόρνης που πουλάει ζαρζαβατικά για να ζήσει, μαζί με τον 16χρονο γιό της, Έτορε.
0

Μάμα Ρόμα

Momma Roma

Η έγκυος Άννα Μανιάνα πέφτει νεκρή από τα πυρά των κατακτητών στο Ρώμη, Ανοχύρωτη Πόλη του Ροσελίνι. Κάνοντας αντιστικτικό σχόλιο 17 χρόνια αργότερα στο Μάμα Ρόμα, Ο Πιέρ Πάολο Παζολίνι τοποθετεί την Μανιάνι στο ρόλο της πρώην πόρνης που πουλάει ζαρζαβατικά για να ζήσει, μαζί με τον 16χρονο γιό της, Έτορε. Με απλά μαθηματικά, καταλαβαίνουμε τι εννοεί ο (μεγάλος) ποιητής, σε μια θρηνητική επίθεση κατά του φασισμού, που δεν θα είχε τέτοιο αντίκτυπο, αν τη συμβολική, ανακεφαλαιωτική μάνα των Ιταλών, δεν είχε ζωντανέψει με το γνωστό της πάθος και την εξαϋλωμένη αυτοθυσία της η Άννα Μανιάνι, κινηματογραφημένη σαν κακοποιημένη Παναγία, σε μια αποθέωση της χριστανο-μαρξιστικής σινεφιλοσοφίας του Παζολίνι.

Σόφι Ζαβιστόφσκα

Η Εκλογή της Σόφι

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Η μεγάλη Μέριλ Στριπ σκίζει καρδιές όταν με ξεσπάσματα στη ναρκωμένη μονοτονία της εξομολόγησης της, ανακαλεί την τραγωδία της αναγκαστικής εκλογής του μικρού της γιού, έναντι της κόρης της.

Δεν υπάρχει μεγαλύτερο δίλημμα από τη στιγμή που μια μάνα πρέπει, σαν σαδιστικός εφιάλτης, να διαλέξει ανάμεσα στα παιδιά της. Η Σόφι Ζαβιστόφσκα δεν εισάγεται σα μάνα στη διασκευή του μυθιστορήματος του Γουίλιαμ Στάϊρον από τον Άλαν Πάκουλα, αλλά ως άπιστη ερωμένη με βαρύ παρελθόν και μια ακόμη σκοτεινότερη σκιά να πλανάται πάνω από τις ακατάστατες κινήσεις της και τον σχιζοφρενή, όπως αποδεικνύεται, εραστή που την περιμάζεψε, ημιθανή σχεδόν, όταν ήλθε από την Πολωνία στο Μπρούκλιν μετά τον πόλεμο. Ωστόσο, η μεγάλη Μέριλ Στριπ, που έχει ξαναπαίξει τη μάνα σε ποικίλες παραλλαγές, από το ελαφρύ Mamma Mia, το δακρύβρεχτο στο Κράμερ εναντίον Κράμερ, το οικείο όπως στο Prime, μέχρι το τερατώδες του πρόσφατου Αυγούστου, σκίζει καρδιές όταν με ξεσπάσματα στη ναρκωμένη μονοτονία της εξομολόγησης της, ανακαλεί την τραγωδία της αναγκαστικής εκλογής του μικρού της γιού, έναντι της κόρης της. Τι απομένει όταν το ένα σου παιδί προορίζεται στα καταναγκαστικά έργα και το άλλο κατευθύνεται στο θάλαμο αερίων; (Απάντηση: υδροκυάνειο). Τι σκηνή!

Μορτίσια Άνταμς

Οικογένεια Άνταμς

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Με το λευκό της δέρμα και τα μαύρα της μάτια, η πεντανόστιμα off Μορτίσια της Χιούστον υπενθύμιζε τη σημασία της οικογένειας στα τρελά μέλη της.

Κάθε γκοθόπαιδο θα ήταν υπερήφανο να είχε μητέρα τη φοβερή Μορτίσια, μια μελαγχολική, θανατερή βαμπ που δημιουργήθηκε ως καρτούν στη δεκαετία του 30 και αποθεώθηκε από την επιβλητική φιγούρα και το σαρδόνιο χιούμορ της Αντζέλικα Χιούστον. Με το λευκό της δέρμα και τα μαύρα της μάτια, η πεντανόστιμα off Μορτίσια της Χιούστον υπενθύμιζε τη σημασία της οικογένειας στα τρελά μέλη της, αν και δεν παρέλειπε να επιδοθεί σε εκκεντρικότητες- μια μάγισσα με αυτοπεποίθηση και εκπλήξεις.

Ορόρα Γκρίνγουεϊ

Σχέσεις Στοργής

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Το ρεσιτάλ ερμηνείας της Σίρλεϊ Μακλέϊνδεν άφησε μάτι στεγνό στην προβολή.

Στους τίτλους σχεδόν, βλέπουμε την Ορόρα να μπαίνει μετά από ξενύχτι, στο σπίτι και να σκουντάει την κοιμισμένη κόρη της, Έμα, μωρό ακόμη, για να σιγουρευτεί οτι αναπνέει. Στην τρικυμιώδη διαδρομή της ταινίας, η σχέση των δυο γυναικών είναι συχνότατα τεταμένη, κωμική στα όρια της κωμικότητας, ειδικά με τα καμώματα της ερωτιάρας μητέρας που έκανε "μανούρα" με τους πάντες, αλλά πάντα τρυφερή στην αδιάρρηκτη οικειότητα της, με αποκορύφωμα το ρεσιτάλ της Σίρλεϊ Μακλέϊν, όταν η Έμα (Ντέμπρα Γουίνγκερ) της ρίχνει την τελευταία, απελπισμένη ματιά του οριστικού αντίο, λίγο πριν αφήσει την τελευταία της πνοή στο κρεβάτι του νοσοκομείου, με τη μάνα να συνθηκολογεί μπροστά στην αξεπέραστη απώλεια. Θυμάμαι πολύ καλά πως κανένα μάτι δεν έμεινε στεγνό στην προβολή.

Έλινορ Σο

Ο Άνθρωπος της Μαντζουρίας

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Η Μέριλ Στριπ στην αλά Χίλαρι Κλίντον εκδοχή του remake του Τζόναθαν Ντέμι.

Αν νομίζετε πως η Μονίκ στη Μονάκριβη ήταν τέρας, ακριβώς επειδή φέρεται σαν τέρας, τότε πρέπει να ξαναδείτε την Άντζελα Λάντσμπερι, αλλά και την Μέριλ Στριπ στην αλά Χίλαρι Κλίντον εκδοχή του remake του Τζόναθαν Ντέμι, με ποιό τρόπο αυτή η πανούργα γερουσιαστής, όχι μόνο δεν μετανοεί ποτέ, αλλά επαίρεται για την χειραγώγηση και την πλύση εγκεφάλου του έθνους και του μονάκριβου γιού της, με σκοπό να ξεδιψάσει την ασίγαστη φιλοδοξία μέσα στην πολιτική διαστροφή της. Ο κανακάρης για Πρόεδρος, με κάθε τίμημα, και πολλά πτώματα στο πέρασμα της. Μοναδική της αντίπαλος αυτής της σχεδόν εξωγήινης ψυχοπαθούς, η αόρατη μάνα του Νόρμαν Μπέϊτς.

Μεγκ Όλτμαν

Δωμάτιο Πανικού

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Η Τζόντι Φόστερ, η οποία μόνιμα αρνείται να παίξει τη σύζυγο, αλλά ευχαρίστως αναλαμβάνει να υποδυθεί την single mom, συνδυάζοντας έναν αρρενωπότερο δυναμισμό, το μητρικό ένστικτο και μια σύγχρονη εφαρμογή του φεμινισμού.

Η Νικόλ Κίντμαν επρόκειτο να παίξει τη μάνα μιας έφηβης, την οποία και προστατεύει από επικίνδυνους διαρρήκτες, όταν κλείνεται μαζί της σε ένα δωμάτιο πανικού. Έχοντας δει αργότερα, πόσο λάθος πήγε η απόπειρα της Κίντμαν να διαφυλάξει την οικογένεια μαζί με τον Νίκολας Κέϊτζ στο ανεκδιήγητο Trespass, ευτυχώς δέχθηκε η Τζόντι Φόστερ, η οποία μόνιμα αρνείται να παίξει τη σύζυγο, αλλά ευχαρίστως αναλαμβάνει να υποδυθεί την single mom, συνδυάζοντας έναν αρρενωπότερο δυναμισμό, το μητρικό ένστικτο και μια σύγχρονη εφαρμογή του φεμινισμού όταν η βία χτυπάει την πόρτα. Μια από της καλύτερες ερμηνείες της- μάλιστα, ο Ντέϊβιντ Φίντσερ την περίμενε για να γεννήσει το πρώτο της παιδί...

Μάνα Λιφτ

Πέτα τη Μαμά από το Τρένο

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Η ακατονόμαστη και ανώνυμη στρίγγλα μητέρα του Ντάνι ντε Βίτο, ισούται με την Πολίτισσα μάνα του Βουτσά, Μαίρη Μεταξά, την αφασική Μαίρη Αρώνη από την Τρελή -Τρελή Οικογένεια και την μπαφιασμένη, τρελιάρα Ρένα Βλαχοπούλου, στην επαναλαμβανόμενη καταπίεση του μπούλη της

Για να γελάσουμε και λίγο, η ακατονόμαστη και ανώνυμη στρίγγλα μητέρα του Ντάνι ντε Βίτο, ισούται με την Πολίτισσα μάνα του Βουτσά, Μαίρη Μεταξά, την αφασική Μαίρη Αρώνη από την Τρελή -Τρελή Οικογένεια και την μπαφιασμένη, τρελιάρα Ρένα Βλαχοπούλου, στην επαναλαμβανόμενη καταπίεση του μπούλη της, και δεν εννοεί να τον αφήσει να πάρει οποιαδήποτε πρωτοβουλία, προτιμώντας να τον κακοποιεί σε προχωρημένη ηλικία- σε ηπιότερη καταπίεση, προσθέστε και την αιώνια Εβραία μάνα του Γούντι Άλεν στο Oedipus Wrecks. Ο θεατής παρακολουθεί την Αν Ράμσεϊ μέσα από τα μάτια του διψασμένου για εκδικητικό απογαλακτισμό γιού, ή, ακόμη χειρότερα, ακούει τις αγριοφωνάρες της, και θυμάται, άσχετα με εθνικότητα και background, τη δική του μάνα να γκαρίζει και να δίνει εντολές σε κόκκινα ντεσιμπέλ. Για σκότωμα...

Τσεζίρα

Δύο Γυναίκες

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Η Σοφία Λόρεν.

Ο ρόλος που έδωσε το πρώτο Όσκαρ για ξενόγλωσση ερμηνεία, στη Σοφία Λόρεν, το 1961, είναι το αξιοθέατο σε μια ασυνήθιστα έντονη ταινία του κομψού Βιτόριο Ντε Σίκα. Η μάνα του πολέμου που υποδύεται αντέχει το βιασμό που υφίσταται εκείνη και η ανήλικη κόρη της και τη βοηθάει με αυταπάρνηση να ξεπεράσει τις πληγές.

Έλεν Ρίπλεϊ

Άλιεν 3

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
H μάνα του τέρατος.

Στο επικό σίριαλ επιστημονικής φαντασίας, η μονίμως μπλεγμένη Έλεν Ρίπλεϊ κυοφορεί το εξωγήινο τέρας και αντιμετωπίζει το δίλημμα να επιλέξει ανάμεσα στις ορμόνες και την κοινή λογική. Λόγω της σκληρής εκπαίδευσης της, η Ρίπλεϊ δεν χάνει το μυαλό της, όπως η κακομοίρα και πλανεμένη Ρόζμαρι, η οποία πέφτει θύμα της σατανικής πλεκτάνης με σκοπό να δώσει ζωή στο τσακάλι-Αντίχριστο, και προτιμάει να θυσιαστεί αντί να παραδώσει τον ύστατο κίνδυνο στην κοινωνία. Όπως άλλωστε και η Λίντα Χάμιλτον, που από τη στιγμή που ο κανακάρης της προοριζόταν για σωτήρας του κόσμου, ζώστηκε με όπλα και μιλιτέρ στολή κι έγινε πολεμίστρια-Εξολοθρευτής, για να ανταγωνιστεί τα αναθεματισμένα ρομπότ, αλλά και την ατσαλένια αποφασιστικότητα του Σβαρτσενέγκερ.

Γκλόρια

Γκλόρια

Αξέχαστες μάνες στο σινεμά Facebook Twitter
Η συγκλονιστική Τζένα Ρόουλαντς

Στην καλύτερη ερμηνεία της καριέρας της, η Τζένα Ρόουλαντς δεν είναι η βιολογική μητέρα, αλλά υπερβάλλει εαυτόν και, απρόθυμα στην αρχή, αλλά δυναμικότατα στη συνέχεια, προστατεύει έναν πιτσιρικά με τσαγανό γκανγκστερίνας και μπρίο καταβεβλημένης ντίβας του κλασσικού αμερικανικού σινεμά- όπου παρεπιπτόντως, δεν βλέπαμε παρά σπάνια τις γνωστές ηθοποιούς να ξεφεύγουν από τη δοκιμασμένη φόρμουλα της μοιραίας ερωμένης ή της υπερρεαλιστικής ηρωίδας. Φαντάζεστε τη Γκάρμπο ή τη Ντίτριχ μανούλα; Ποτέ. Ακόμη και η Τζόαν Κρόφορντ πρωταγωνίστησε σε ρόλο μάνας της ερήμην της και μετά θάνατον, όταν η Φέϊ Ντάναγουεϊ της έσκισε την υπόληψη στην σαδιστική βιογραφία Mommy Dearest.

Οθόνες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Οθόνες / «Made in Vain»: Γιατί ένας άνθρωπος θέλει να γίνει bodybuilder;

Ένα αποκαλυπτικό ελληνικό ντοκιμαντέρ που αποτυπώνει την ωμή αλήθεια για το άθλημα του bodybuilding –έναν κόσμο όπου δοκιμάζονται τα όρια σώματος και πνεύματος– έρχεται στις αίθουσες την Πέμπτη 29 Μαΐου.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Είναι η «Κιούκα» η «ελληνική ταινία της χρονιάς»;

The Review / Τι είναι αυτό που κάνει την ταινία «Κιούκα» να συζητιέται τόσο;

O Χρήστος Παρίδης συνομιλεί με τη Βένα Γεωργακοπούλου για την ταινία «Κιούκα: Πριν το τέλος του καλοκαιριού» του 31χρονου Κωστή Χαραμουντάνη. Πώς καταφέρνει το όραμα ενός millennial σκηνοθέτη να ξεχωρίζει στο σύγχρονο ελληνικό σινεμά — και γιατί αξίζει την προσοχή μας;
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Οθόνες / Ρίτσαρντ Γκιρ: Η αβάσταχτη γοητεία της σεμνότητας 

Με αφορμή την έξοδο του «Oh, Canada» στις εγχώριες αίθουσες, ανατρέχουμε στο σύνολο της καριέρας ενός σταρ που οι περισσότεροι θεωρούμε δεδομένο, ίσως επειδή όσα κάνει στην οθόνη φαντάζουν τόσο ανεπιτήδευτα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ανταπόκριση από τις Κάννες / Κάν’ το όπως ο Γκοντάρ

Ως άλλος Αμερικανός στο Παρίσι του ’60, ο Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ με τη φετινή του συμμετοχή, το ασπρόμαυρο «Nouvelle Vague», αποτίνει φόρο τιμής στον θρυλικό auteur του γαλλικού Νέου Κύματος, υπενθυμίζοντάς μας την τέχνη (και το θράσος) της νεότητας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Οθόνες / Στις σχολικές γιορτές ο Θοδωρής Σελέκος ζήλευε τα φτερά αγγέλου που είχε ο φίλος του ο Παναγιώτης

Ο Θοδωρής Σελέκος μεγάλωσε στο Νέο Ηράκλειο και ασχολείται με τον κινηματογράφο . Στα πρώτα του βήματα ήταν μέρος της κολεκτίβας ATH KIDS. Έχει σκηνοθετήσει βιντεοκλίπ για καλλιτέχνες όπως ο Ethismos, ο Saske, οι Sworr και διαφημιστικά για brands όπως η Muerte Inc. Παλιότερα άκουγε περισσότερη hip-hop μουσική. Τώρα ακούει jazz και soul. Η πρώτη ταινία μικρού μήκους του ονομάζεται «Can you water a garden with tears?». Του αρέσει η ησυχία και οι αργές ταινίες.
ΔΕΣΠΟΙΝΑ ΚΑΚΟΥΛΑΚΗ
Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Κάννες 2025 / Χολιγουντιανή απόβαση στην Κρουαζέτ, μια πολιτική διαμαρτυρία αλλά και «ψαλίδι» στο γυμνό

Στην τελετή έναρξης του Φεστιβάλ Καννών, ο Ρόμπερτ Ντε Νίρο εξαπέλυσε για ακόμη μία φορά σφοδρή κριτική κατά της αμερικανικής πολιτικής, μια μικρή γαλλική ταινία εγκαινίασε το φεστιβάλ, ενώ οι λαμπερές σταρ υποχρεώθηκαν να περιορίσουν τις ημίγυμνες εμφανίσεις τους στο κόκκινο χαλί.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ποιος είναι τελοσπάντων αυτός ο Λεός Καράξ;

Οθόνες / Λεός Καράξ: Ποιος είναι ο σκηνοθέτης του Holy Motors;

«Δεν είμαι εγώ», δηλώνει ο ασυμβίβαστος Γάλλος δημιουργός στον τίτλο της φιλμικής του αυτοβιογραφίας, εντείνοντας το μυστήριο γύρω από το πρόσωπό του και προσθέτοντας ακόμη μία ψηφίδα σε ένα συναρπαστικό καλλιτεχνικό work in progress.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΒΑΣΙΛΕΙΟΥ
Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Μυθολογίες / «Όποτε θέλω να κλάψω, βλέπω το The Hours»: Οι 10 αγαπημένες ταινίες του Ένκε Φεζολλάρι

Το πρώτο ερωτικό σκίρτημα ήρθε με το Persona του Μπέργκμαν. Όταν είδε το Happy Together του Wong Kar-Wai, ήθελε να ουρλιάξει. Τα παθιασμένα συναισθήματα έχουν τον πρώτο λόγο στην κινηματογραφική λίστα του ηθοποιού και σκηνοθέτη.
«Becoming Led Zeppelin»: Το χρονικό του βαρύτερου ροκ συγκροτήματος όλων των εποχών

Pulp Fiction / Led Zeppelin: Ένα ντοκιμαντέρ για το «βαρύτερο» ροκ συγκρότημα όλων των εποχών

Το ντοκιμαντέρ «Becoming Led Zeppelin» του Μπέρναρντ ΜακΜάχον παρουσιάζει την ιστορία του θρυλικού hard rock συγκροτήματος, φωτίζοντας το background των μελών του και τις περιστάσεις που οδήγησαν στην ίδρυσή του, φτάνοντας μέχρι και την κυκλοφορία του δεύτερου άλμπουμ τους και την απαρχή της απόλυτης δόξας.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ
movies

Οθόνες / Η Σταχτοπούτα αλλιώς και 5 ακόμα λόγοι για να πάτε σινεμά

Το διάσημο παραμύθι γίνεται ταινία τρόμου, εφηβικά δράματα και η καινούργια σκηνοθετική δουλειά του διεθνούς φήμης Έλληνα διευθυντή φωτογραφίας Φαίδωνα Παπαμιχαήλ – Τι παίζει από σήμερα σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη.
THE LIFO TEAM
Φαίδων Παπαμιχαήλ: «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Pulp Fiction / «Παντού με περνούν για ξένο, δεν έχω πλέον μητρική γλώσσα»

Με αφορμή τη νέα του ταινία, ο σημαντικός διευθυντής φωτογραφίας και σκηνοθέτης Φαίδων Παπαμιχαήλ αφηγείται στον Θοδωρή Κουτσογιαννόπουλο τη συναρπαστική διαδρομή της ζωής του από τα πρώτα του βήματα μέχρι τις μεγαλύτερες στιγμές της καριέρας του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΚΟΥΤΣΟΓΙΑΝΝΟΠΟΥΛΟΣ