Κεντρί: Το μικρό εναλλακτικό βιβλιοπωλείο της Θεσσαλονίκης

Το ιστορικό, εναλλακτικό και λιλιπούτειο βιβλιοπωλείο Κεντρί της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Αν είσαι Θεσσαλονικιός που μεγάλωσες στο κέντρο, το ξέρεις, έχεις περάσει χιλιάδες φορές από μπροστά του. Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/LIFO
0

Το 2023 θα κλείσει 40 χρόνια συνεχούς παρουσίας στην πνευματική ζωή της Θεσσαλονίκης. Ένα βιβλιοπωλείο 14 τετραγωνικών με θέα το Ανάκτορο του Γαλέριου, στο ύψος ακριβώς του Οκτάγωνου (αίθουσα του θρόνου ή μαυσωλείο), στην περιοχή την οποία οι Θεσσαλονικείς αποκαλούν πλατεία Ναβαρίνου, και η οποία εδώ και αρκετές δεκαετίες αποτελεί λίγο-πολύ τοπόσημο της πόλης.

Η πολυκατοικία στο ισόγειο της οποίας βρίσκεται χτίστηκε σε εποχή που ακόμα δεν είχαν αποκαλυφθεί τα αρχαία ερείπια. Στέκι βιβλιόφιλων και διανοούμενων κάθε ηλικίας, παλιότερης και νεότερης γενιάς. Υπήρξε σημείο αναφοράς για όλους όσους πέρασαν τα χρόνια της νιότης τους ως φοιτητές στη Θεσσαλονίκη –μιας νιότης που για αρκετούς δεν τελειώνει ποτέ–, για τους οποίους το βιβλιοπωλείο Κεντρί αποτέλεσε καθημερινή συνήθεια.

Αν είσαι Θεσσαλονικιός και μεγάλωσες στο κέντρο, το ξέρεις, έχεις περάσει χιλιάδες φορές από μπροστά του ανηφορίζοντας τον πεζόδρομο της Δημητρίου Γούναρη από την Τσιμισκή προς Αλεξάνδρου Σβώλου ή προς Εγνατία και Καμάρα.

Έτσι βρέθηκα κι εγώ στην παλιά αυτή γειτονιά κατά την τελευταία μου επίσκεψη με αφορμή το Φεστιβάλ Κινηματογράφου, και βρήκα την ευκαιρία να μάθω την ιστορία του αγαπημένου βιβλιοπωλείου – ή μήπως της αγαπημένης βιτρίνας στην οποία πάντα στεκόμουν την εποχή που ζούσα ακόμα στη γενέτειρα πόλη;

Λογοτεχνία της τελευταίας ελληνικής βιβλιοπαραγωγής, επιλεγμένα ποιοτικά μυθιστορήματα, συνήθως όχι μπεστ σέλερ, δοκίμια Ελλήνων και ξένων, φιλοσοφία, πολιτικά περιοδικά του εναλλακτικού και αντιεξουσιαστικού χώρου, ακόμα και τα πιο ακραία –εκτός βέβαια από φασιστικά– που αφορούν κοινωνικά κινήματα και θέματα δικαιωμάτων θα τα βρεις στο «Κεντρί».

Ο ιδιοκτήτης του, Αντώνης Ελευθεράκης, έφτασε στη Θεσσαλονίκη αρχές της δεκαετίας του ‘80 από το Ηράκλειο της Κρήτης για σπουδές στο Οικονομικό της Νομικής του Αριστοτελείου Πανεπιστημίου. Ανάμεσα στις δουλειές που έκανε ώστε να αντεπεξέλθει στις ανάγκες του ήταν και υπάλληλος σε βιβλιοπωλείο χονδρεμπορίου.

Το Κεντρί ξεκίνησε να λειτουργεί ακριβώς εκείνη την εποχή, συγκεκριμένα το 1983. Ως φοιτητής μπαινόβγαινε στο ιδιαίτερα πρωτοποριακό βιβλιοπωλείο, το οποίο ήταν από τα πρώτα που διέθεταν πολιτικά βιβλία και έντυπα και τολμούσε να τα βάζει στη βιτρίνα του.

Ανήκε στον Κώστα Παπανικολάου, ο οποίος μετά από 20 χρόνια, έχοντας διανύσει μια δημιουργική πορεία, αποφάσισε να το αφήσει. Καθώς έψαχνε αγοραστή και θέλοντας να βεβαιωθεί ότι το βιβλιοπωλείο θα διατηρούσε το ίδιο ύφος, πρότεινε ο ίδιος στον νεαρό τότε βιβλιόφιλο να το πάρει. Συμφώνησαν και εκείνος το ανέλαβε από τον Οκτώβριο του 2003.

Σήμερα θυμάται: «Λόγω οικονομικής δυσπραγίας των δικών μου δούλευα ανέκαθεν για τα προς το ζην. Μάλιστα, ένα διάστημα εργαζόμουν ως σερβιτόρος σε ρεμπετάδικο, την εποχή της ανόδου τους, όπως την περιγράφει ο Θωμάς Κοροβίνης στο βιβλίο του "Όμορφη Νύχτα". Ήμουν αναγνώστης και πελάτης του Κεντριού και κάποια στιγμή ο Κώστας μου είπε ότι θέλει να το πουλήσει και ότι ιδανικά θα ήθελε να το έπαιρνα εγώ γιατί είχα άποψη και θα το κρατούσα όπως ήταν.

Πράγματι το διατήρησα όπως το άφησε, πολύ κοντά σε αυτό που είναι και σήμερα. Ήταν όντως το πρώτο βιβλιοπωλείο στη Θεσσαλονίκη που έβαλε στις βιτρίνες του βιβλία αναρχικά και ελευθεριακά. Μιλάμε για μια εποχή αμέσως μετά τη Μεταπολίτευση, που υπήρχε μεγάλη πολιτικοποίηση των φοιτητών. Δεν είναι ότι δεν είχαν ανάλογα βιβλία και τα άλλα βιβλιοπωλεία, αλλά όχι στη βιτρίνα τους.

Αρκετός κόσμος από εκείνη την εποχή συνεχίζει να έρχεται, δεν είναι μόνο πελάτες πια αλλά και φίλοι, πολλούς τους θυμάμαι φοιτητές. Αλλά και εκείνοι που έφυγαν στο εξωτερικό επιστρέφουν και ακόμα ψωνίζουν τα βιβλία τους από εδώ».

Είναι στέκι λοιπόν ανέκαθεν πολλών σκεπτόμενων, ευαισθητοποιημένων πολιτικά, ποιητών και συγγραφέων της πόλης, που δίνουν το «παρών» για να δουν νέους τίτλους αλλά και να πιουν έναν καφέ και να κουβεντιάσουν με τον ιδιοκτήτη στις καρέκλες μπροστά από το μαγαζί.

Ο κ. Ελευθεράκης σχολιάζει: «Περνάνε αρκετοί λογοτέχνες και διανοητές, ο Θωμάς Κοροβίνης περνάει συχνά, καθώς μου κάνει την τιμή να με θεωρεί φίλο, ο Σταύρος Ζαφειρίου, ο Τέλλος Φίλης, ο ποιητής Άκης Παραφέλας, ο Μάρκος Μέσκος, που τον έβλεπα σαν πατρική φιγούρα, ερχόταν ανελλιπώς τρεις φορές την εβδομάδα για καφέ, ο Γιώργος Γιαννόπουλος που εκδίδει και το περιοδικό "Ένεκεν", ο Γιώργος Κορδομενίδης του "Εντευκτηρίου", καθηγητές από το πανεπιστήμιο όπως ο Γιάννης Σταυρακάκης, ο Παναγιώτης Μαντζούφας, ο Γρηγόρης Καραφύλλης, η Μαριάννα Δήτσα, ο Πέτρος Θεοδωρίδης αλλά και ο Διονύσης Καψάλης. Επίσης ο Ηλίας Κουτσούκος, η Ιωάννα Αβραμίδου και ο Άρης Στυλιανού».

Το ιστορικό εναλλακτικό και λιλιπούτειο βιβλιοπωλείο Κεντρί της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Το μικρό βιβλιοπωλείο, φτιαγμένο χειροποίητα με ξύλο από τον πρώτο του ιδιοκτήτη, είναι μια ζεστή γωνιά γεμάτη από υπέροχα βιβλία, συνήθως μικρών εκδοτικών οίκων όλα επιλογές του κ. Ελευθεράκη. Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/LIFO

Το μικρό βιβλιοπωλείο, φτιαγμένο στο χέρι με ξύλο από τον πρώτο του ιδιοκτήτη, είναι μια ζεστή γωνιά γεμάτη υπέροχα βιβλία, συνήθως μικρών εκδοτικών οίκων, όλα επιλογές του κ. Ελευθεράκη. Λογοτεχνία της τελευταίας ελληνικής βιβλιοπαραγωγής, επιλεγμένα ποιοτικά μυθιστορήματα, συνήθως όχι μπεστ σέλερ, δοκίμια Ελλήνων και ξένων, φιλοσοφία, πολιτικά περιοδικά του εναλλακτικού και αντιεξουσιαστικού χώρου, ακόμα και τα πιο ακραία –εκτός βέβαια από φασιστικά– που αφορούν κοινωνικά κινήματα και θέματα δικαιωμάτων θα τα βρεις στο Κεντρί. Πάντα εκεί τα έβρισκε κανείς, γι’ αυτό και διατηρεί ένα τόσο δυναμικό και σταθερό κοινό μέσα στα χρόνια.

Σε τι διαφέρουν οι εκδόσεις της εποχής που ανέλαβε τη διεύθυνση του μαγαζιού ο κ. Ελευθεράκης με τις σημερινές; Μου εξηγεί: «Διαφέρουν στο ότι είναι πολύ περισσότερες, πολύ πιο εξειδικευμένες, όπως γυναικείες και ΛΟΑΤΚΙ+, οικολογίας, μέχρι και οπαδικά πολιτικοποιημένα βιβλία από τον αθλητικό χώρο υπάρχουν πια, και πολύ προσεγμένα ως προς τα γραφιστικά».

Έχοντας μεγαλώσει στη Θεσσαλονίκη, ομολογώ ότι πάντα στεκόμουν μπροστά στη βιτρίνα του για να δω τι καινούργιο έχει εκδοθεί, καθώς το θεωρούσα όχι απλά το πιο ενημερωμένο βιβλιοπωλείο της πόλης αλλά και το πιο κομψό. Ίσως για το ξύλινο περίβλημά του και τις όμορφες βιτρίνες του που ήταν ανέκαθεν γεμάτες καλαίσθητες εκδόσεις.

«Πολύς κόσμος μου λέει ότι είναι καλαίσθητο και αρκετοί τουρίστες το φωτογραφίζουν. Αλλά και αναγνώστες φωτογραφίζονται ενθουσιασμένοι για την καλαισθησία του καταστήματος, καθώς είναι ξύλινο και η βιτρίνα είναι φτιαγμένη ώστε να χωράει πολλά βιβλία. Λόγω του μικρού μεγέθους του εσωτερικού χώρου έχω 1-2 αντίτυπα από κάθε βιβλίο και μόλις πουλιέται ανανεώνω τη βιτρίνα. Αυτό συμβαίνει καθημερινά. Όλο και κάποια αλλαγή θα γίνει σε καθημερινή βάση, στα βιβλία που έρχονται και φεύγουν» λέει ο ιδιοκτήτης του.

Το ιστορικό εναλλακτικό και λιλιπούτειο βιβλιοπωλείο Κεντρί της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Ο ιδιοκτήτης του Αντώνης Ελευθεράκης έφτασε στη Θεσσαλονίκη αρχές της δεκαετίας του ‘80 από το Ηράκλειο της Κρήτης για σπουδές στο Οικονομικό της Νομικής. Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/LIFO

Ένα άλλο χαρακτηριστικό της βιτρίνας είναι ότι όλα τα βιβλία συγκρατούνται κατά μήκος με λάστιχο. Ζητάω να μου λύσει την απορία που έχω χρόνια και επιτέλους μαθαίνω γιατί το κάνει: «Το λαστιχάκι βοηθάει επειδή είναι μικρός ο χώρος. Όσα βιβλία θέλω να στέκονται όρθια, κατακόρυφα, το λαστιχάκι τα βοηθάει να στέκονται». Ε, λοιπόν, πάντα θεωρούσα το λαστιχάκι στοιχείο υπέρμετρης καλαισθησίας!

Τέλος, ρωτάω αν έχει παρατηρήσει να υπάρχει κρίση στο βιβλίο τα τελευταία χρόνια κι αν έχει επηρεαστεί η ανάγνωση βιβλίων από την κυριαρχία του ίντερνετ. Απαντάει: «Εγώ δεν νομίζω ότι έχουν μειωθεί οι πωλήσεις τόσο. Το αν έχουν μειωθεί οι αναγνώστες λόγω του ίντερνετ και των νέων μέσων έχει να κάνει με τις νεότερες γενιές. Οι παλιότερες προτιμούν το χαρτί, τα τυπωμένα βιβλία, δεν υπάρχει στροφή προς τα e-books, δεν επικράτησαν. Το βιβλίο κρατάει. Ο Ουμπέρτο Έκο έλεγε "μην ελπίζετε ότι θα απαλλαγείτε από το βιβλίο". Μπορεί βέβαια με τα χρόνια να αλλάξουν τα πράγματα, όλα αλλάζουν».

Το ιστορικό εναλλακτικό και λιλιπούτειο βιβλιοπωλείο Κεντρί της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Έχοντας μεγαλώσει στη Θεσσαλονίκη, ομολογώ ότι πάντα στεκόμουν μπροστά στη βιτρίνα του να δω τι καινούργιο έχει εκδοθεί καθώς το θεωρούσα όχι απλά το πιο ενημερωμένο βιβλιοπωλείο της πόλης αλλά και το πιο κομψό. Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/LIFO

Με τη συχνή προσέλευση φίλων είναι αυτονόητο ότι στο Κεντρί οι γόνιμες συζητήσεις γύρω από κοινωνικά και πολιτικά θεμάτων δίνουν και παίρνουν, ενώ συχνά πυκνά οργανώνονται παρουσιάσεις βιβλίων είτε ακριβώς έξω από το βιβλιοπωλείο, στον πεζόδρομο, είτε σε μπαρ και καφέ της γύρω περιοχής αλλά και στην Κεντρική Δημοτική Βιβλιοθήκη.

Τα τελευταία χρόνια το έχουν επισκεφτεί και διεθνείς συγγραφείς, χάρη στο Φεστιβάλ Βιβλίου που πραγματοποιείται κάθε Μάιο, όπως πρόσφατα ο Ζάουμε Καμπρέ (των εκδόσεων Πόλις), ο οποίος βγήκε φωτογραφία με το βιβλίο του στη βιτρίνα.

Εκτός από τους πιο ενδιαφέροντες εκδοτικούς οίκους της Αθήνας, το βιβλιοπωλείο Κεντρί προωθεί σταθερά τους μικρούς εκδοτικούς οίκους της Θεσσαλονίκης όπως οι Νησίδες, το Εντευκτήριο, το Ένεκεν, οι Ακυβέρνητες Πολιτείες, οι Εκδόσεις των Ξένων, το Κουρσάλ, ο Ναυτίλος και το Πανοπτικόν, ενώ διαθέτει πια και μια σειρά με δικές του εκδόσεις, κυρίως ποίησης, που μέχρι στιγμής αριθμεί 15 τίτλους.

Τι μέλλον έχει το Κεντρί στη νέα εποχή; Ο κ. Ελευθεράκης μου λέει: «Έχω φτάσει σε ηλικία που σε 2 χρόνια θα βγω στη σύνταξη και μάλλον θα το μεταβιβάσω σε κάποιους. Υπάρχουν προτάσεις και θα το κάνω, θα επιλέξω ανθρώπους που θα διατηρήσουν τον χαρακτήρα του, που δεν θα το αλλάξουν. Αλλά μέχρι τότε ετοιμάζομαι να γιορτάσω με κάποιες εκδηλώσεις, συζητήσεις και συναυλίες τα 40 χρόνια του».

Το ιστορικό εναλλακτικό και λιλιπούτειο βιβλιοπωλείο Κεντρί της Θεσσαλονίκης Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/LIFO

https://kentribooks.gr/

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

Αθήνα / O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

28 μέρη της Aθήνας που προάγουν τη φιλαναγνωσία, διευθύνσεις στις οποίες συγκεντρώνονται ολόκληρες παρέες ανθρώπων που αγαπούν να διαβάζουν. Τα μικρά και ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία της Αθήνας είναι τόπος συνάντησης όσων ασχολούνται ενεργά με τα βιβλία και όσων το ονειρεύτηκαν κάποια στιγμή.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο όπου θερίζει το Aids

Βιβλίο / Ο ξεχασμένος «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη κυκλοφορεί ξανά

Ένας ύμνος για την γκέι αγάπη και τη φιλία σε έναν κόσμο που τον θερίζει το AIDS. Μια τολμηρή ματιά την Αθήνα των ’90s μέσα από το απελπισμένο στόρι δύο γκέι εραστών. Ο «Κωνσταντίνος» του Παναγιώτη Ευαγγελίδη ήταν εκτός κυκλοφορίας για τρεις σχεδόν δεκαετίες. Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί ξανά.
M. HULOT
Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Βιβλίο / Μαρκ Μπρέι: «Είναι δύσκολο να είσαι αντιφασίστας σήμερα στις ΗΠΑ»

Ο ιστορικός και συγγραφέας του βιβλίου «Antifa», που εγκατέλειψε πρόσφατα οικογενειακώς τις ΗΠΑ εξαιτίας απειλών που δέχτηκε για τη ζωή του, μιλά για την αμερικανική πολιτική σκηνή και για το αντιφασιστικό κίνημα σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νόρμαν Μέιλερ «Μάγισσα τέχνη»

Το πίσω ράφι / Νόρμαν Μέιλερ: «Οι καλλιτέχνες δίνουν όρκο να είναι εγωιστές. Ειδάλλως, δεν θα γίνει τίποτα»

Ο Αμερικανός συγγραφέας ξεκίνησε μη μπορώντας να συντάξει μια πρόταση, αλλά με το πρώτο του μυθιστόρημα ξεχώρισε. Έκτοτε διαβάστηκε, αμφισβητήθηκε, προκάλεσε κι έμεινε ως το τέλος διαυγής και θαρραλέος.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Εμμανουήλ Καραλής: Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, στο χειροκρότημα και στη λάμψη, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν

Οι Αθηναίοι / Manolo: «Πολλοί είναι δίπλα σου στα μετάλλια, αλλά μετά οι προβολείς σβήνουν»

Έχει μάθει να περνά τον πήχη, να ξεπερνά τους φόβους και να καταρρίπτει στερεότυπα. Θεωρεί ότι η ζωή του αθλητή μοιάζει πολύ με τη ζωή του μοναχού. Ο πρωταθλητής στο άλμα επί κοντώ αφηγείται τη ζωή του και μιλά για τα παιδικά του χρόνια, τις όμορφες και δύσκολες στιγμές, την ψυχική του υγεία, τον έρωτα, την πίστη και την αγάπη που τον κρατούν όρθιο.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Βιβλίο / Τι ήξερε ο Παζολίνι;

Πενήντα χρόνια μετά την άγρια δολοφονία του, οι προγνώσεις του για τον φασισμό είναι πιο επείγουσες από ποτέ, σημειώνει η Βρετανίδα συγγραφέας Ολίβια Λέινγκ, το νέο βιβλίο της οποίας περιστρέφεται γύρω από τη δημιουργία του «Σαλό (120 Μέρες στα Σόδομα)».
THE LIFO TEAM
Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Βιβλίο / Μαύρη, λεσβία, μητέρα, πολεμίστρια, ποιήτρια, καρκινοπαθής

Η διάσημη συγγραφέας Όντρι Λορντ αντιμετώπισε τη διάγνωσή της με το θάρρος και το ακτιβιστικό πνεύμα που πάντα τη διέκρινε: Τα «Ημερολόγια Καρκίνου» δεν είναι μια «καταγραφή δακρύων μόνο» αλλά και μια κραυγή οργής εναντίον της καταπίεσης που βιώνουν οι γυναίκες.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Βιβλίο / Η Μάργκαρετ Άτγουντ στο μονοπάτι του πένθους

Σ’ ένα απόσπασμα από τα απομνημονεύματά της με τίτλο «Book of Lives: A Memoir of Sorts», που προδημοσιεύει η «Guardian», η διάσημη συγγραφέας περιγράφει τον τρόπο που βίωσε την απώλεια του επί μισό αιώνα συντρόφου της Γκρέαμ Γκίμπσον το 2019.
THE LIFO TEAM
«Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Βιβλίο / «Intermezzo»: Το βιβλίο της Σάλι Ρούνεϊ που έσπασε όλα τα αναγνωστικά ρεκόρ

Σε λίγες μέρες κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Πατάκη το πολυαναμενόμενο νέο βιβλίο της Ιρλανδής συγγραφέως, που έχει κάνει ρεκόρ πωλήσεων και αναγνωσιμότητας. Καταγράφουμε τις πρώτες εντυπώσεις από την ανάγνωσή του.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Άμιτι Γκέιτζ «Ο καλός πατέρας»

Το πίσω ράφι / Έχουν και οι ψεύτες τη χάρη τους. Στα μυθιστορήματα τουλάχιστον

Ο «Καλός πατέρας» της Άμιτι Γκέιτζ πραγματεύεται την κατασκευή της ανθρώπινης ταυτότητας, τον άρρηκτο δεσμό γονιού και παιδιού και τη μεταναστευτική εμπειρία, θίγοντας όψεις του αμερικανικού ονείρου.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Σπίτι από ζάχαρη»: Το δίκτυο των ανθρώπινων σχέσεων στο μυθιστόρημα της Τζένιφερ Ίγκαν

Βιβλίο / Πώς θα ήταν αν μπορούσαμε να βιώσουμε ξανά όσα ζήσαμε στο παρελθόν;

Το «Σπίτι από ζάχαρη» είναι ένα πολυεπίπεδο μυθιστόρημα με στοιχεία επιστημονικής φαντασίας που διερευνά τους κινδύνους της ψηφιακής εποχής, αναδεικνύοντας ταυτόχρονα την αξία της μνήμης και της σύνδεσης.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Θανάσης Βαλτινός: Η νουβέλα «Η Κάθοδος των Εννιά» του διακεκριμένου συγγραφέα

Οθόνες / «Η Κάθοδος των Εννιά»: Η διάσημη νουβέλα του Θανάση Βαλτινού

Πεθαίνει σαν σήμερα ο διακεκριμένος Έλληνας συγγραφέας. Αυτή είναι η ιστορία ενός από τα εμβληματικότερα βιβλία του και η βραβευμένη μεταφορά της στον κινηματογράφο, το 1984, από τον Χρίστο Σιοπαχά.
ΦΩΝΤΑΣ ΤΡΟΥΣΑΣ
Καρολίνα Μέρμηγκα: «Οι συγγραφείς προχωράμε με αναμμένη δάδα στη σκοτεινή σπηλιά της λογοτεχνίας»

Βιβλίο / Καρολίνα Μέρμηγκα: «Όταν γράφουμε για αληθινούς ανθρώπους, πρέπει να σεβόμαστε τη μνήμη τους»

Η καταξιωμένη συγγραφέας ιστορικών μυθιστορημάτων Καρολίνα Μέρμηγκα μάς μιλάει για τη δύναμη της τέχνης, για το λογοτεχνικό της εργαστήρι αλλά και για τη χαρά της να μεταφράζει Χίλαρι Μαντέλ, τα βιβλία της οποίας επανακυκλοφορούν από τις εκδόσεις Ψυχογιός.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Βιβλία και Συγγραφείς / Πόσο διαβάζεται σήμερα ο Νίκος Καζαντζάκης;

Πεθαίνει σαν σήμερα ο συγγραφέας Νίκος Καζαντζάκης. Ο Νίκος Μπακουνάκης συζητάει με την Έρη Σταυροπούλου, ομότιμη καθηγήτρια Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, για τον συγγραφέα του «Αλέξη Ζορμπά» και την αντοχή του έργου του.
ΝΙΚΟΣ ΜΠΑΚΟΥΝΑΚΗΣ
Στέφαν Τσβάιχ

Το πίσω ράφι / Σε πείσμα όσων περιφρόνησαν τα έργα του Τσβάιχ, η απήχησή τους ακόμα να κοπάσει

Οι ήρωες του Αυστριακού συγγραφέα ταλανίζονται συνήθως από μια αβάσταχτη εσωτερική πίεση, αντικατοπτρίζοντας τη δική του πεισιθάνατη διάθεση. Αυτήν ακριβώς την αίσθηση αποπνέει η συλλογή διηγημάτων του «Αμόκ».
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Βιβλίο / Tα συγκλονιστικά Ημερολόγια Καρκίνου της Όντρι Λορντ και άλλα 4 βιβλία που διαβάζουμε τώρα

Πέντε αποκαλυπτικά βιβλία για τις γυναίκες με καρκίνο, για τον κόσμο, τα σκουπίδια ακόμα και για τη μακρινή Ιαπωνία ξεχωρίζουν ανάμεσα στις εκδόσεις της πρόσφατης βιβλιοπαραγωγής καλύπτοντας ένα μεγάλο εύρος θεμάτων και ενδιαφερόντων.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Βιβλίο / Δύο άγνωστες φωτογραφίες του Ρεμπό από τη γαλλική Κομμούνα

Σαν σήμερα γεννήθηκε το 1854 ο Αρθούρος Ρεμπό. Ο ποιητής, μουσικός και μπλόγκερ Aidan Andrew Dun έπεσε τυχαία σε δύο εντελώς άγνωστες φωτογραφίες, βγαλμένες στην Place Vendôme, και βρέθηκε μπροστά σε μια μεγάλη έκπληξη: ο έφηβος Αρτίρ Ρεμπό, όπως δεν τον έχουμε ξαναδεί.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ