Bibliothèque Facebook Twitter
Η Bibliothèque, το βιβλιοπωλείο που για επτά χρόνια υπήρξε έμβλημα της πλατείας, λειτουργώντας ως μια πολιτιστική κιβωτός που αναβίωνε τις καλές μέρες των Εξαρχείων, αρνείται να παραδώσει τα όπλα. Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO

Το Bibliothèque μετακομίζει αλλά δεν μετακινείται

0

Η πλατεία Εξαρχείων σε συνθήκες εργοταξίου και με βροχή είναι θλιβερή αν την έχεις ζήσει τις εποχές που έσφυζε από ζωντάνια. Οι αστυνομικοί που την περιφρουρούν σκρολάρουν βαριεστημένα στα κινητά τους, προκαλώντας στους περαστικούς ποικίλα συναισθήματα, από αγανάκτηση μέχρι αδιαφορία, ενώ οι ιδιοκτήτες των μαγαζιών που κάποτε ήταν στέκια είναι σε κατάσταση απελπισίας. Στην πλατεία δεν κυκλοφορεί ψυχή μετά το μεσημέρι, ακόμα και οι άνθρωποι που σύχναζαν για πολλά χρόνια εκεί και στα πέριξ έχουν μετακινηθεί σε άλλες περιοχές.

Τα Εξάρχεια δεν είναι αυτό που ήταν παλιότερα, τουλάχιστον η πλατεία, ωστόσο, υπάρχουν και κάποιοι που αρνούνται να τα εγκαταλείψουν και πολεμούν με όσα μέσα διαθέτουν να διατηρήσουν τον χαρακτήρα και την ιστορία τους.

Ο Βάσος Γεώργας και η Bibliothèque του, το βιβλιοπωλείο που για επτά χρόνια υπήρξε έμβλημα της πλατείας, λειτουργώντας ως μια πολιτιστική κιβωτός που αναβίωνε τις καλές μέρες των Εξαρχείων, αρνούνται να παραδώσουν τα όπλα.

Τη στιγμή που η πλατεία είναι στη χειρότερη φάση της κάνει ένα ελπιδοφόρο restart και αντί να μετακινηθεί σε άλλη περιοχή, με περισσότερη ασφάλεια, αποφασίζει να μείνει στην πλατεία, μετακομίζοντας ακριβώς δίπλα, σε έναν χώρο μεγαλύτερο, που ήταν πάντα σημαντικό μέρος της ιστορίας της πλατείας. 

«Έληγε το συμβόλαιό μας από το γωνιακό μαγαζί και έπρεπε να το ανανεώσουμε, αλλά δεν είχαμε σκοπό να το κάνουμε», λέει, «επειδή αντιμετωπίσαμε πάρα πολλά προβλήματα τα επτά χρόνια που υπάρχουμε, μέχρι απειλές και απόπειρες εναντίον μας. Είχαμε αποφασίσει να φύγουμε μακριά κι αυτή ήταν μια σκέψη που επανερχόταν κάθε λίγο και λιγάκι, την απωθούσα, έφευγε, ξαναρχόταν.

Έψαχνα, λοιπόν, ένα μέρος για να μπορεί να γίνει το βιβλιοπωλείο χώρος συνάντησης. Γιατί, λέγαμε, τι είναι το βιβλιοπωλείο; Χώρος συνάντησης ανθρώπων. Αλλά πώς μπορεί να είναι χώρος συνάντησης ένα μικρό βιβλιοπωλείο 60-70 τετραγωνικών;

Για μένα η πλατεία Εξαρχείων είναι πολύ σημαντικός τόπος για συγκεκριμένους λόγους. Ήταν πάντα ένας τόπος που μου επέτρεπε να σκέφτομαι, να κινούμαι και να αισθάνομαι διαφορετικά. Να νιώθω το διαφορετικό και να το καταλαβαίνω, ακόμη κι αν δεν είναι μέρος της δικής μου προσωπικότητας. Να το σέβομαι, να το αγαπώ.

Η αλήθεια είναι ότι ψάχναμε νέο χώρο σε περιοχές όπως το Μεταξουργείο και βρήκαμε έναν πολύ μεγάλο στην πλατεία Ναυαρίνου, αλλά προέκυψε η τσιμεντοποίηση της πλατείας, το φράξιμό της, η παρουσία όλων αυτών των αστυνομικών στην περιοχή, που ήταν σαν μια προσπάθεια να με διώξουν από έναν τόπο όπου έχω μεγαλώσει, όπου μένω.

Η δική μου ζωή ήταν πάντοτε περιορισμένη στο τετράγωνο Σόλωνος, Πατησίων, Αλεξάνδρας, Ασκληπιού και σκέφτηκα ότι αν φύγω, θα το κάνω επειδή θέλω, από επιλογή, γιατί αυτό είναι κάτι που μπορεί να το αντέξει ο οργανισμός μου, αλλά όχι, δεν θα με διώξεις. Και μετά σκεφτήκαμε ότι φεύγοντας είναι σαν να εγκαταλείπουμε και την ιστορία μας, τα πράγματα που έχουμε ζήσει, τα πράγματα που έχουμε αγαπήσει. Έτσι, αποφάσισα ότι πρέπει να μείνω εδώ.

Bibliothèque Facebook Twitter
Σκεφτήκαμε ότι φεύγοντας είναι σαν να εγκαταλείπουμε και την ιστορία μας, τα πράγματα που έχουμε ζήσει, τα πράγματα που έχουμε αγαπήσει. Έτσι, αποφάσισα ότι πρέπει να μείνω εδώ. Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO

Το καλύτερο μέρος που μπορούσα να σκεφτώ ήταν η πρώην Μαρονίτα, γιατί είναι ένα μέρος όπου έπινα τον καφέ μου από μικρό παιδί. Και γι’ αυτό έχω βάλει μια ταμπέλα κάπου μπροστά στο μαγαζί ότι εδώ είναι ένας χώρος όπου καθόντουσαν ο Μίνως Βολανάκης, ο Χατζιδάκις, ο Κάρολος Κουν, ο Θόδωρος Αγγελόπουλος, ο Παύλος ο Τάσιος, ο Μπάμπης ο Τσικληρόπουλος, ο Βακαλόπουλος, ο Αρμένης, ο Σκούρτης, πολύς κόσμος.

Σκέφτηκα ότι αυτοί που έχουν ζήσει την ιστορία της πλατείας οφείλουν να την περάσουν σε μια άλλη γενιά, ακόμα κι αν η πλατεία αλλάξει. Ότι η ιστορία δεν πάει χαμένη και σβήνει επειδή κάποιος έρχεται και θάβει μια πλατεία, αλλά μπορεί να συνεχίσει και να μεταφερθεί από γενιά σε γενιά και αυτό είναι το χρέος της κάθε γενιάς.

Για μένα η πλατεία Εξαρχείων είναι πολύ σημαντικός τόπος για συγκεκριμένους λόγους. Ήταν πάντα ένας τόπος που μου επέτρεπε να σκέφτομαι, να κινούμαι και να αισθάνομαι διαφορετικά.

Bibliothèque Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO
Bibliothèque Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO

Να νιώθω το διαφορετικό και να το καταλαβαίνω, ακόμη κι αν δεν είναι μέρος της δικής μου προσωπικότητας. Να το σέβομαι, να το αγαπώ. Δεν το ένιωσα πουθενά αλλού αυτό. Θεώρησα, έτσι, πρέπον να φύγω και να πάω λίγα μέτρα πιο πέρα.

Επίσης, επειδή αυτή η ιστορία με το μετρό θα κρατήσει πολύ, που σημαίνει ότι για χρόνια η γειτονιά, η περιοχή, ο τόπος αυτός θα είναι αντιμέτωπος με μια ασχήμια, φράχτες, καθόλου δέντρα, ένιωσα ότι χρωστάω σε αυτόν τον τόπο να φτιάξω κάτι όμορφο. Να υπάρχει μια διαφορετική εναλλακτική, ένας χώρος όπου μπορείς να βρεις καταφύγιο από αυτό που βλέπεις έξω, από αυτό που σε υποχρεώνουν να ζήσεις.

Για μένα η νέα Bibliothèque δεν είναι το βιβλιοπωλείο όπως ήταν πριν, είναι κάτι καινούργιο, κάτι τελείως διαφορετικό. Έτσι, λοιπόν, φτιάξαμε αυτό το βιβλιοπωλείο που θέλουμε να λειτουργήσει και ως πραγματικός τόπος συνάντησης, να μπορεί να κάθεται κανείς να διαβάσει, να πιει τον καφέ του, να φάει κάτι.

Και όπως και στα βιβλία ‒δεν ήταν ποτέ το Bibliothèque ένα βιβλιοπωλείο που είχε τα πάντα, είναι ένα βιβλιοπωλείο-μπουτίκ, έχει συγκεκριμένες προτάσεις‒, έτσι και στον χώρο του καφέ και του αναψυκτικού και του ποτού και του χυμού θα είναι το ίδιο, θα κάνει προτάσεις. Θα είναι πράγματα που δεν θα μπορείς να τα βρεις, να τα πεις και να τα φας σε ακτίνα χιλιομέτρων από αυτό εδώ το στέκι.

Και σε μια πιο εξελιγμένη μορφή, στο πατάρι θα γίνονται εκδηλώσεις, μουσικές βραδιές και θα δούμε μέχρι πού θα βγάλει. Η σκέψη είναι αργότερα κάποιοι άνθρωποι που δεν έχουν πού να στεγαστούν να μπορούν να κοιμηθούν μες στο μαγαζί, με τη μόνη υποχρέωση το πρωί να καθαρίζουν.

Αυτός ο χώρος υπήρξε στέκι για δυο γενιές, σε διαφορετικές περιόδους. Το πρώτο μαγαζί ήταν η Μαρονίτα, που ξεκίνησε μεσούσης της χούντας, και μετά ήταν το Ginger Ale για ένα πολύ μεγάλο διάστημα, το οποίο ήταν πιο ρετρό ρουστίκ, και τα δύο αγαπημένα μαγαζιά για πάρα πολύ κόσμο. Μετά πέρασαν οκτώ χρόνια που ο χώρος ήταν κλειστός και χρησιμοποιούταν στο σκοτάδι ως αγορά ναρκωτικών.

Bibliothèque Facebook Twitter
Φτιάξαμε αυτό το βιβλιοπωλείο που θέλουμε να λειτουργήσει και ως πραγματικός τόπος συνάντησης, να μπορεί να κάθεται κανείς να διαβάσει, να πιει τον καφέ του, να φάει κάτι. Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO

Από τότε που άρχισαν τα έργα έπεσαν δραματικά οι πωλήσεις στο βιβλιοπωλείο, δεν περνάνε άνθρωποι από την πλατεία από το μεσημέρι και μετά, το βράδυ δεν υπάρχει ψυχή. Εδώ κάνουμε έναν αγώνα, όπως και όλοι οι επαγγελματίες της περιοχής, για να πείσουμε τον κόσμο ότι δεν πρέπει να εγκαταλείψει τα Εξάρχεια. Υπάρχει μια πολύ μεγάλη αντίδραση των κατοίκων εναντίον του μετρό ‒ δεν λένε να μη γίνει στα Εξάρχεια, αλλά να μη γίνει στην πλατεία.

Ό,τι κι αν γίνει, ακόμα και αν γίνει το μετρό, δεν πρέπει να αφήσουμε να χαθεί ο ιδεολογικός και ο πολιτικός χαρακτήρας της περιοχής. Αυτή η πλατεία ήταν πάντοτε ένα καταφύγιο, αυτό πρέπει να παραμείνει, έχει ανάγκη έναν πιο ανθρώπινο χαρακτήρα η πόλη μας, και να μην παραδοθεί στα γενικότερα σχέδια τουριστικοποίησης της πόλης. Σε αυτό θεωρώ ότι το βιβλιοπωλείο θα βοηθήσει.

Επίσης, θυμάμαι τα Εξάρχεια ως τόπο όπου βγαίναν τα ζευγαράκια ραντεβού, γνωριζόντουσαν, φλέρταραν, φιλιόντουσαν, αγαπιόντουσαν, είτε στα παγκάκια, είτε στο πατάρι της Μαρονίτας, είτε στο πατάρι του παλιού Floral. Αυτό θέλω να ξαναγίνει και θα κάνω ό,τι μπορώ για να το καταφέρω, όσο μπορώ.

Bibliothèque Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO
Bibliothèque Facebook Twitter
Πάντα πίστευα ότι χρειάζονται βιβλιοπωλεία ώστε να μπορέσουν να δημιουργηθούν κινήματα, ρεύματα, και η Bibliothèque το έχει καταφέρει αυτό. Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO

Πάντα πίστευα ότι χρειάζονται βιβλιοπωλεία ώστε να μπορέσουν να δημιουργηθούν κινήματα, ρεύματα, και η Bibliothèque το έχει καταφέρει αυτό. Έχουμε εκδώσει 240 βιβλία και ένα περιοδικό, το “Ανωνύμως”, που μετράει τέσσερα τεύχη.

Είμαι πολύ περήφανος για τις επιλογές μου, από το “Αγόρι” του Μάνου Ραγιάδη, που κέρδισε το Κρατικό Βραβείο Λογοτεχνίας, μέχρι το “Χταπόδι - Μια ιστορία από την Καλιφόρνια” του Norris Frank, το οποίο το θεωρώ ένα αριστούργημα της αμερικανικής λογοτεχνίας που δεν το ήξερε κανείς εδώ. Και προχωράω ακάθεκτος».

Bibliothèque Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO
Bibliothèque Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO
Bibliothèque Facebook Twitter
Φωτ.: Νίκος Κατσαρός/ LIFO

Το νέο βιβλιοπωλείο και καφέ Bibliothèque βρίσκεται στο νούμερο 74 της Θεμιστοκλέους, στην πλατεία Εξαρχείων. 

www.bibliotheque.gr

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Βιβλίο / Τζορτζ Μάικλ: Η ζωή και τα σκοτάδια του σε μια βιογραφία

Πεθαίνει σαν σήμερα ένα μεγάλο είδωλο της ποπ. Στο βιβλίο «George Michael - Η ζωή του» ο Τζέιμς Γκάβιν δεν μιλάει μόνο για τις κρυφές πτυχές του μεγαλύτερου ειδώλου της ποπ αλλά και για την αδυναμία του να αποκαλύψει τη σεξουαλική του ταυτότητα, κάτι που μετέτρεψε το πάρτι της ζωής του σε πραγματική τραγωδία.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
ΕΠΕΞ Το πίσω ράφι/ Έλενα Χουζούρη «Δυο φορές αθώα»

Το Πίσω Ράφι / Έλενα Χουζούρη: «Δεν ξεχάσαμε απλώς την ταυτότητά μας, την κλοτσήσαμε»

Στο μυθιστόρημά της «Δυο φορές αθώα» η συγγραφέας θέτει το ερώτημα «τι σημαίνει πια πατρίδα», επικεντρώνοντας στην αίσθηση του ξεριζωμού και της ισορροπίας ανάμεσα σε διαφορετικούς κόσμους.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Η Θεσσαλονίκη πριν

Βιβλίο / «ΣΑΛΟΝΙΚΗ»: Ένα σπουδαίο βιβλίο για τη Θεσσαλονίκη

Το πρωτότυπο βιβλίο του Γιάννη Καρλόπουλου παρουσιάζει μέσα από 333 καρτ ποστάλ του εικοστού αιώνα –αποτυπώματα επικοινωνίας– την εξέλιξη της φωτογραφίας και της τυπογραφίας από το 1912 μέχρι τα τέλη των ’80s.
M. HULOT
Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Βιβλίο / Η επαναστατική φιλοσοφία του Διογένη, του αυθεντικού Κυνικού

Μια νέα βιογραφία αναζητεί τα ίχνη του Έλληνα φιλοσόφου: κάτι ανάμεσα σε άστεγο και αλήτη, δηλητηριώδη κωμικό και performance artist, επιδείκνυε την περιφρόνησή του για τις συμβάσεις της αστικής τάξης της αρχαίας Αθήνας.
THE LIFO TEAM
Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ