«Ζάτοπεκ»: Μια βιβλιοφιλική όαση στην Καλλιθέα

«Ζάτοπεκ»: Μια βιβλιοφιλική όαση στην Καλλιθέα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
0

Πόσες φορές δεν έχουμε βρεθεί σε κάποιο όμορφο βιβλιοπωλείο-καφέ σε διάφορες πόλεις του εξωτερικού και δεν έχουμε ζηλέψει ή αναρωτηθεί: γιατί άραγε στην Αθήνα αποτελούν εξαίρεση στον γενικό κανόνα; Αυτό σκεφτόμουν όταν περπατούσα κατά μήκος του πανέμορφου και σχετικά άγνωστου πάρκου Σκανδαλάκη στην Καλλιθέα. Προορισμός μου ήταν ο φιλόξενος βιβλιοφιλικός χώρος του Ζάτοπεκ που βρίσκεται στο νούμερο 209 της οδού Παναγή Τσαλδάρη

Είναι αλήθεια ότι στο άκουσμα της συγκεκριμένης περιοχής δεν περιμένεις εκπλήξεις. Ωστόσο, αν αφιερώσεις χρόνο, θα διαπιστώσεις ότι υπάρχουν πολλές ενδιαφέρουσες γωνιές σ’ αυτό το κομμάτι της πόλης. Στη διαδρομή μου προς το Ζάτοπεκ είδα αρκετές ασυνήθιστες εικόνες, όπως νέους να αθλούνται στα γήπεδα, πολίτες με τα ποδήλατά τους να χρησιμοποιούν έναν απ’ τους ωραιότερους ποδηλατοδρόμους που έχει η Αθήνα αλλά και πολλούς άλλους να κάνουν τζόκινγκ.

Το Ζάτοπεκ βρίσκεται πολύ κοντά στον ηλεκτρικό σταθμό της Καλλιθέας, ενώ έξω απ’ αυτό υπάρχει ένας όμορφος και σκιερός πεζόδρομος. Με το που θα μπεις σ’ αυτό το βιβλιοπωλείο-καφέ εισπράττεις διαφορετικά vibes. Είναι τόσο ελκυστικό που δεν θες να φύγεις. Ξεχωρίζει για την έξοχη αισθητική του, τις πλούσιες βιβλιοθήκες του, την εξαιρετική διακόσμηση και τη ζεστή ατμόσφαιρα που εκπέμπει. Συγχρόνως, οι μελωδικοί ήχοι που παίζουν συμβάλλουν στην εμπειρία της ανάγνωσης και της χαλαρωτικής διάθεσης.

Είναι γεγονός ότι το συγκεκριμένο στέκι αναδιαμόρφωσε τον βιβλιοφιλικό χάρτη της πόλης και έχει εξελιχθεί σε ένα όμορφο σημείο συνάντησης των βιβλιοφάγων, των συγγραφέων και των καλλιτεχνών, όπως και των φοιτητών που επιθυμούν ένα ήσυχο μέρος για να κάνουν τις εργασίες τους. Πρόκειται για μια μικρή αστική όαση που συντελεί ώστε η Καλλιθέα να εξελιχθεί σε έναν φιλότεχνο προορισμό. 

«Ήδη συμπληρώσαμε έναν χρόνο λειτουργίας», μου λένε στην αρχή της συνομιλίας μας ο Δημήτρης Ανανιάδης και η σύζυγός του, Εύη Γεροκώστα, οι οποίοι διαχειρίζονται αυτό το αναγνωστικό καταφύγιο.

Και προσθέτουν: «Είχαμε ένα όνειρο. Εδώ και πολύ καιρό θέλαμε να δημιουργήσουμε έναν ζεστό και φιλόξενο χώρο, ένα βιβλιοκαφέ που θα συνδυάζει την αγάπη μας για τα βιβλία, την κοινωνική συναναστροφή, την εξωστρέφεια ενώ παράλληλα θα προσφέρει ηρεμία στους θαμώνες».

Γιατί, όμως, αποφάσισαν να το ονομάσουν Ζάτοπεκ; Πηγή έμπνευσης ήταν ο θρυλικός δρομέας μεγάλων αποστάσεων Εμίλ Ζάτοπεκ, που για πολλούς θεωρείται, εξαιτίας της ιδιοσυγκρασίας του, ο πιο σημαντικός ολυμπιονίκης όλων των εποχών. Η ικανότητα που είχε ο άνθρωπος αυτός να διευρύνει τα όριά του, την ίδια την αντοχή του σώματός του, τον ανέδειξε ως έναν από τους κορυφαίους αθλητές της σύγχρονης ιστορίας. Και όπως λέει η Εύα: «Σκεφτήκαμε ότι ο Ζάτοπεκ με το ιδιαίτερο αγωνιστικό του στυλ συμβολίζει τις αντιξοότητες που αντιμετωπίζει ο καθένας μας καθημερινά και παλεύει με κάθε τρόπο να τερματίσει στην προσωπική του διαδρομή». 

Βιβλιοπωλείο-καφέ «Ζάτοπεκ»: Ένας βασικός λόγο για να πας στην Καλλιθέα Facebook Twitter
H Εύη Γεροκώστα και ο σύζυγός της Δημήτρης Ανανιάδης. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

Είναι γεγονός ότι το συγκεκριμένο στέκι αναδιαμόρφωσε τον βιβλιοφιλικό χάρτη της πόλης και έχει εξελιχθεί σε ένα όμορφο σημείο συνάντησης των βιβλιοφάγων, των συγγραφέων και των καλλιτεχνών, όπως και των φοιτητών που επιθυμούν ένα ήσυχο μέρος για να κάνουν τις εργασίες τους. Πρόκειται για μια μικρή αστική όαση που συντελεί ώστε η Καλλιθέα να εξελιχθεί σε έναν φιλότεχνο προορισμό. 

«Οφείλω να ομολογήσω ότι η θετική ανταπόκριση του κόσμου ξεπέρασε τις προσδοκίες μας. Στην αρχή είχαμε έναν δισταγμό και αρκετούς προβληματισμούς για το αν έπρεπε να προχωρήσουμε σ’ αυτό το εγχείρημα. Μας απασχολούσε η σκέψη αν θα μπορούσε το κοινό της Καλλιθέας να στηρίξει αυτήν την προσπάθεια. Μάλιστα, η αρχική μας ιδέα ήταν να ανοίξουμε ένα βιβλιοπωλείο στο κέντρο της Αθήνας, αλλά τελικά όταν πήραμε την απόφαση να μετακομίσουμε οικογενειακώς, εξαιτίας του Airbnb, στην Καλλιθέα, καταστάλαξε μέσα μας η απόφαση να επιλέξουμε αυτή τη συνοικία για να ανοίξουμε το βιβλιοκαφέ», εξηγεί ο Δημήτρης. Και συμπληρώνει: «Φιλοδοξία μας είναι να εξακολουθήσει να αποτελεί μια εστία πολιτισμού στην περιοχή, με ποικίλες εκδηλώσεις που θα δεν θα αφορούν αποκλειστικά το βιβλίο αλλά και τη μουσική, τα εικαστικά, τη φωτογραφία». 

Ο Δημήτρης Ανανιάδης ξεκίνησε την ενασχόληση του με τον χώρο του βιβλίου, όταν ακόμη ήταν στο πρώτο έτος των φοιτητικών του χρόνων στο Ιστορικό-Αρχαιολογικό του ΑΠΘ, ως επιμελητής εκδόσεων.

«Από τότε και για 30 περίπου χρόνια η επαγγελματική μου ενασχόληση κινείται αποκλειστικά γύρω από τα βιβλία», επισημαίνει, ενώ η σύζυγός του Εύη Γεροκώστα αναφέρει ότι έχει εργαστεί για πολλά χρόνια σε τμήματα πωλήσεων και μάρκετινγκ εταιρειών. Επίσης, για περίπου πέντε χρόνια υπήρξαν συνιδρυτές και συνιδιοκτήτες του Little Tree, μιας αντίστοιχης βιβλιοφιλικής προσπάθειας στο γειτονικό Κουκάκι. 

Βιβλιοπωλείο-καφέ «Ζάτοπεκ»: Ένας βασικός λόγο για να πας στην Καλλιθέα Facebook Twitter
Με το που θα μπεις σ’ αυτό το βιβλιοπωλείο-καφέ εισπράττεις διαφορετικά vibes. Είναι τόσο ελκυστικό που δεν θες να φύγεις. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

«Αρχικά, καταφέραμε να μας επισκέπτονται άνθρωποι από τη γειτονιά που επιθυμούσαν να διευρύνουν τη σχέση τους με τη λογοτεχνία, την ποίηση, την ιστορία, τα φιλοσοφικά δοκίμια, αλλά και να διοργανώσουμε εκδηλώσεις που θα φανούν ελκυστικές ικανοποιώντας τις ανάγκες του σύγχρονου αναγνώστη», υποστηρίζει η Εύα. Όσον αφορά την ιδιαίτερη διακόσμηση του χώρου, το μόνο που ήθελαν ήταν να μεταφέρουν εκεί το σαλόνι του σπιτιού τους. «Πολλές κατασκευές, ράφια και άλλα αντικείμενα έγιναν με προσωπική εργασία», δηλώνει ο Δημήτρης.

«Θέλαμε ο κόσμος που θα έρχεται να αισθάνεται άνετα και οικεία, να χαλαρώνει, να αναζητά την ηρεμία, να σκέφτεται, να συζητά και, προφανώς, να μπορεί να διαβάσει χωρίς την ενοχλητική οχλαγωγία μιας τυπικής καφετέριας», υποστηρίζει. 

Ο Δημήτρης σκιαγραφεί το προφίλ του Ζάτοπεκ και εξηγεί: «Η λογική της επιλογής του design και της ατμόσφαιρας είναι πολύ κοντά σε αυτήν που αναδύεται όταν διαβάσεις το “Εγκώμιο της σκιάς” του Τανιζάκι, ενός από τους μεγαλύτερους συγγραφείς της Ιαπωνίας, που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Άγρα. Η αισθητική αντίληψη της ομορφιάς στις ιαπωνικές τέχνες και τις πρακτικές της καθημερινότητας βασίζεται στο ημίφως, τις σκιάσεις, τη χαμηλόφωνη ομορφιά και τη γαλήνια λεπτότητα, τα οποία έρχονται σε αντιδιαστολή με την ένταση και τη βουή της πόλης. Αυτή είναι η αίσθηση που θέλαμε να δώσουμε στο βιβλιοπωλείο μας. Να δημιουργήσουμε ένα ήσυχο σημείο που θα προσφέρει την ευκαιρία ενός διαλείμματος από το άγχος της ημέρας. Επίσης, στόχος μας είναι να μην έρχονται στο Ζάτοπεκ μόνο οι βιβλιόφιλοι αλλά και άλλοι άνθρωποι που θα ήθελαν κατά κάποιο τρόπο ιδέες για να βάλουν το βιβλίο στη ζωή τους».

Βιβλιοπωλείο-καφέ «Ζάτοπεκ»: Ένας βασικός λόγο για να πας στην Καλλιθέα Facebook Twitter
Άνθρωποι από κάθε γωνιά της Αθήνας επιλέγουν να έρθουν εδώ και να ηρεμήσουν από την αγχωτική καθημερινότητα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Βιβλιοπωλείο-καφέ «Ζάτοπεκ»: Ένας βασικός λόγο για να πας στην Καλλιθέα Facebook Twitter
Θέλαμε ο κόσμος που θα έρχεται να αισθάνεται άνετα και οικεία, να χαλαρώνει, να αναζητά την ηρεμία, να σκέφτεται, να συζητά και, προφανώς, να μπορεί να διαβάσει χωρίς την ενοχλητική οχλαγωγία μιας τυπικής καφετέριας. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

Ποιο είναι το προφίλ των επισκεπτών; Η Εύα απαντά: «Στο Ζάτοπεκ έχουμε εκπλαγεί ευχάριστα από το ενδιαφέρον κυρίως των νέων ανθρώπων για το βιβλίο. Μας έχει εντυπωσιάσει το υψηλό αναγνωστικό τους επίπεδο αλλά και το πόσο ενημερωμένοι είναι. Καθημερινά έρχονται άτομα όλων των ηλικιών, απ’ όλες τις κοινωνικές κατηγορίες, που όμως όλοι τρέφουν την ίδια αγάπη για το διάβασμα». 

Το βλέμμα μου στέκεται σε διάφορες νέες εκδόσεις λογοτεχνίας, ξενόγλωσσης και ελληνικής, σε σπουδαία κλασικά συγγράμματα, φιλοσοφικά δοκίμια, τόμους εκλαϊκευμένης επιστήμης αλλά και παλαιότερες που ξεχωρίζουν για τις αξιόλογες μεταφράσεις.

Στο σημείο αυτό ο Δημήτρης αναφέρει: «Πλέον, είμαστε χαρούμενοι γιατί έχουμε δημιουργήσει τη Λέσχη Ανάγνωσης Ζάτοπεκ, την οποία συντονίζει ο καλός ποιητής και μεταφραστής Χαράλαμπος Γιαννακόπουλος, συνήθως την πρώτη Τετάρτη κάθε μήνα. Το τελευταίο βιβλίο που συζητήσαμε ήταν η “Εμμονή”, αυτό το αριστούργημα της Αντόνια Μπάιατ. Επίσης, φιλοξενούμε βραδιές τζαζ, κινηματογραφικές προβολές και παρουσιάζουμε σημαντικούς φωτογράφους και το έργο τους, με συντονιστή τον γνωστό φωτογράφο Νίκο Πηλό. Μάλιστα, κάνουμε και τα πρώτα δειλά βήματα στις εκδοτικές προσπάθειες και γι’ αυτό εκδώσαμε ένα λεύκωμα του Ν. Πηλού με φωτογραφίες κατοίκων από το Κίεβο τις πρώτες μέρες των βομβαρδισμών». 

Ο Δημήτρης Ανανιάδης θυμάται το πρώτο βιβλίο που διάβασε και τον παρέσυρε κυριολεκτικά ως μια απολαυστική αναγνωστική εμπειρία. «Ήταν τα “Σαγόνια του Καρχαρία”, αργότερα ανακάλυψα τους κλασικούς και φυσικά με γοήτευσε και η μπιτ λογοτεχνία. Αγαπώ πολύ το διάβασμα γιατί πιστεύω ότι είναι ένας δρόμος επικοινωνίας και μια μορφή τέχνης όπου με τον λόγο και τις λέξεις ανακαλύπτεις νέους ορίζοντες», σημειώνει, ενώ μου λέει ότι αυτές τις μέρες έχει ενθουσιαστεί με την ανάγνωση του «Επιβάτη» του Κόρμακ ΜακΚάρθι

Άραγε, ποια βιβλία βρίσκονται στα ευπώλητα του βιβλιοκαφέ; Ο Δημήτρης με ενημερώνει: «Αυτό το διάστημα τα βιβλία που αγόρασε περισσότερο ο κόσμος ήταν ο “Ανήφορος” του Καζαντζάκη, ο “Επιβάτης” του Κόρμακ ΜακΚάρθι και το τελευταίο βιβλίο της Ιωάννας Καρυστιάνη, τα “Ψιλά Γράμματα”. Επίσης, παλιές και νέες εκδόσεις της Άγρας βρίσκονται διαρκώς ψηλά σε πωλήσεις».  

Βιβλιοπωλείο-καφέ «Ζάτοπεκ»: Ένας βασικός λόγο για να πας στην Καλλιθέα Facebook Twitter
Καθημερινά έρχονται άτομα όλων των ηλικιών, απ’ όλες τις κοινωνικές κατηγορίες, που όμως όλοι τρέφουν την ίδια αγάπη για το διάβασμα. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO

Από την πλευρά της η Εύη Γεροκώστα με πληροφορεί: «Το βιβλιοπωλείο-καφέ λειτουργεί από τις 10 το πρωί ως τη 1 το βράδυ. Πέρα από την ανάγνωση των βιβλίων και τις ποικίλες δραστηριότητες, έχεις τη δυνατότητα να βρεις μικρά πιάτα και σνακ για να συνοδεύσεις τον καφέ σου, όπως σάντουιτς, γλυκά και κρουασάν, αλλά και διάφορες επιλογές από το καθημερινό μενού για να πιεις το κρασί ή το ποτό σου. Αυτό που επίσης θέλω να πω ότι μέσα από το Ζάτοπεκ γνωρίσαμε υπέροχους ανθρώπους και έχουμε κάνει πολλούς φίλους. Άνθρωποι από κάθε γωνιά της Αθήνας επιλέγουν να έρθουν εδώ και να ηρεμήσουν από την αγχωτική καθημερινότητα. Ευτυχώς, η αποδοχή από τον κόσμο είναι πάρα πολύ μεγάλη. Είναι προφανές ότι πολλοί αγάπησαν τις γειτονιές τους κατά τη διάρκεια της πανδημίας. Ίσως τις ανακάλυψαν όπως ποτέ άλλοτε. Κι αυτός είναι ένας λόγος που λειτούργησε καταλυτικά για το άνοιγμα του βιβλιοπωλείου».

Ποιο βιβλίο την ενθουσίασε τελευταία; Απαντά: το «Όνειρο της Ζέλμα» από τη Μαριάνα Λέκι και η «Σωφρονιστική Αποικία» του Κάφκα. Τα βιβλία είναι το δικό μου Netflix. Είναι μια μαγική διαφυγή απ’ την πραγματικότητα». 

Στον δρόμο της επιστροφής συνειδητοποιώ ότι το Ζάτοπεκ ήρθε να προσφέρει αυτό που σε μεγάλο βαθμό λείπει από την πόλη. Αναμφίβολα, είναι ένας ελκυστικός χώρος πολιτισμού που ήδη έχει αποκτήσει το δικό του κοινό και ενδείκνυται για να αποδράσεις από την ανυπόφορη ηχορύπανση της πόλης. 

Βιβλιοπωλείο-καφέ «Ζάτοπεκ»: Ένας βασικός λόγο για να πας στην Καλλιθέα Facebook Twitter
Όσον αφορά την ιδιαίτερη διακόσμηση του χώρου, το μόνο που ήθελαν ήταν να μεταφέρουν εκεί το σαλόνι του σπιτιού τους. Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Βιβλιοπωλείο-καφέ «Ζάτοπεκ»: Ένας βασικός λόγο για να πας στην Καλλιθέα Facebook Twitter
Φωτο: Πάρις Ταβιτιάν/LifO
Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Hyper Hypo: Το νέο πολυδιάστατο βιβλιοπωλείο της Αθήνας είναι επικεντρωμένο στον πολιτισμό του τώρα 

Βιβλίο / Hyper Hypo: Το νέο βιβλιοπωλείο της Αθήνας είναι επικεντρωμένο στον πολιτισμό του τώρα

Ένας στυλίστας κι ένας γραφίστας, ο Αντρέας Κόκκινος και ο Στάθης Μητρόπουλος, συνειδητοποίησαν πως ενώ η Αθήνα έχει πολλά σπουδαία βιβλιοπωλεία, δεν είχε ούτε ένα που να επικεντρώνεται αποκλειστικά στις τέχνες, στο design και τη φωτογραφία, στην αρχιτεκτονική, τη μόδα και την ποπ κουλτούρα. Τελικά το άνοιξαν οι ίδιοι.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Fata Libelli: Επιτέλους, ο Πειραιάς απέκτησε το πρώτο του μικρό βιβλιοπωλείο

Βιβλίο / Fata Libelli: Επιτέλους, ο Πειραιάς απέκτησε το πρώτο του μικρό, εκλεκτικό βιβλιοπωλείο

Στο κέντρο της περιοχής, ο Σπύρος Βαλτετσιώτης δημιούργησε έναν χώρο που παντρεύει την παράδοση των βιβλιοπωλείων με σύγχρονα στοιχεία, ένα στέκι για όσους θέλουν να συζητάνε για ένα βιβλίο πριν το επιλέξουν και αφού το διαβάσουν.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

Αθήνα / O μεγάλος χάρτης των μικρών βιβλιοπωλείων της Αθήνας

28 μέρη της Aθήνας που προάγουν τη φιλαναγνωσία, διευθύνσεις στις οποίες συγκεντρώνονται ολόκληρες παρέες ανθρώπων που αγαπούν να διαβάζουν. Τα μικρά και ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία της Αθήνας είναι τόπος συνάντησης όσων ασχολούνται ενεργά με τα βιβλία και όσων το ονειρεύτηκαν κάποια στιγμή.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT
Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Οι Αθηναίοι / Κωνσταντίνος Τσουκαλάς: «Ακούμε συνεχώς για ανάπτυξη, χωρίς να διερευνάται τι είναι το "καλό"»

Η εκτέλεση του Μπελογιάννη τον έκανε αριστερό. Η αυτοκτονία του Νίκου Πουλαντζά, μπροστά στα μάτια του, τον καθόρισε. Ο Κωνσταντίνος Τσουκαλάς, ένας από τους σημαντικότερους διανοούμενους της μεταπολιτευτικής Ελλάδας, αφηγείται το προσωπικό του ταξίδι και την πνευματική περιπέτεια μιας ολόκληρης εποχής, από τη διανόηση του Παρισιού μέχρι τους δρόμους της πολιτικής και τις αίθουσες των πανεπιστημίων.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ