ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Anthr0morph Facebook Twitter
Φωτ.: Klelia Kalouta

Anthr0morph: Μια νέα μορφή τέχνης με έμπνευση από τη femboy anime κουλτούρα

0

Το Anthr0morph είναι μια νέα μορφή καλλιτεχνικής οντότητας. Με βάση το Λονδίνο και την Ελλάδα, δημιουργεί μια νέα μορφή τέχνης, σύγχρονη, που όταν τη συναντάς είναι αδύνατο να την αγνοήσεις. Οι απόκοσμες, ιδιαίτερες μορφές που παίρνει σε κάθε περφόρμανς είναι συναρπαστικές με έναν τρόπο μοναδικό, εξωγήινες αλλά και εντελώς γήινες, άφυλες, τρομακτικές αλλά και τρυφερές, ενίοτε συγκλονιστικές.

Η προσωπική έκθεση που έκανε στο τέλος της άνοιξης στο Hyperlink ήταν από τις πιο ενδιαφέρουσες που έχουν γίνει φέτος στην Αθήνα, το ίδιο και το video project στο οποίο μεταμφιέζεται σε γοργόνα στο Σούνιο, με τη συνοδεία ενός axolotl.

Το εντυπωσιακό βιογραφικό του Anthr0morph περιλαμβάνει μια δεύτερη ατομική έκθεση στο spazioSERRA στο Μιλάνο, συμμετοχές σε ομαδικές εκθέσεις και events στο Μόναχο και στο Λονδίνο, αναφορές και συνεντεύξεις σε καλλιτεχνικά περιοδικά όλου του κόσμου.

«Anthr0morph, δηλαδή “Ανθρωπόμορφο”» γράφει στο site anthr0morph.com, όπου μπορεί να βρει κανείς σχεδόν ολόκληρο το έργο του.

«Όλοι είμαστε φτιαγμένοι από την ίδια αρχιτεκτονική. Προσωρινά δομημένες μηχανές με διαφορετικές ικανότητες να κινούμαστε στα περιβάλλοντα που υπάρχουν γύρω μας. Η ταυτοποιημένη κατασκευή που καταλαβαίνουμε ως “άνθρωπος” δεν είναι πλέον επίκαιρη. Η γνώση μας για τον υλικό κόσμο αποδεικνύει μόνο ότι η ανθρώπινη ταυτότητα είναι φτιαγμένη για να είναι συντηρητική. Όλες οι ζωές είναι ένα πράγμα».

Πάντα ένιωθα περισσότερο ζώο παρά άνθρωπος. Μεγάλωσα στη φύση και την έχω δει να καταστρέφεται μπροστά στα μάτια μου από το σύστημα της ανθρωπότητας. 

Η ταυτότητα είναι κάτι ρευστό, τα δύο φύλα που έχουν επιβληθεί από την κοινωνία δεν είναι πλέον η επικρατούσα κατάσταση της ανθρώπινης ύπαρξης. «Η λέξη “άνθρωπος” δεν απαιτεί πια τη μεμονωμένη ρητορική των περιορισμών που βασίζονται στην ανατομία. Η εσωτερική επιθυμία καθορίζει την εξωτερική μορφή και ενσαρκώνει την ελευθερία στην έννοια “άνθρωπος”. Αυτό κάνει το Anthr0morph.

Anthr0morph Facebook Twitter
Φωτ.: Klelia Kalouta

Η εικαστική γλώσσα του Anthr0morph στοχεύει στο να αφαιρέσει το σώμα και να το παρουσιάσει σε μια μορφή με ανθρώπινο σχήμα. Αντλώντας έμπνευση από τη θεωρία του τρανσανθρώπου και των cyborg και με τη βοήθεια εξωσκελετών, μεταμορφώνει το σώμα σε μια ζωική υβριδική κατάσταση. Το εικαστικό αποτέλεσμα εκτίθεται στο Instagram, μια πλατφόρμα κοινωνικών μέσων που λόγω της δημοτικότητάς της έχει διεισδύσει στο κοινωνικό σώμα.

Οι αναπαραστάσεις εκεί έχουν νομιμοποιήσει την ταυτότητα για το cyber κοινωνικό σώμα. Με αυτόν τον τρόπο, οι τρανσανθρώπινες αναπαραστάσεις στην πλατφόρμα επιτρέπουν στον θεατή να βιώσει έναν τύπο ανθρώπινης ύπαρξης που δεν θα μπορούσε να το κάνει με άλλον τρόπο. Τα queer/μη κανονιστικά σώματα συχνά παρουσιάζουν τον εαυτό τους ως Ανθρωπόμορφα και συχνά δοξάζονται μέσα από τον φακό».

Με τη ρευστότητα που τους επιτρέπει να εμψυχώνονται και να παρουσιάζουν τα σώματά τους διαχωρισμένα από τους αρνητικούς συνειρμούς που επιβάλλει η ανθρώπινη κοινωνία, οι περφόρμανς που κάνουν, οι διάφορες μορφές τέχνης, αποκτούν διαφορετική αξία, γίνονται κάτι καινούργιο, πέρα από φύλα και στερεότυπα.

«Είναι μια προσπάθεια να γεφυρωθεί το χάσμα ανάμεσα στον άνθρωπο και τη φύση», λέει, «ένα κάλεσμα για ενότητα ανάμεσα σε όλους τους οργανισμούς, παρόμοιο με τον τρόπο που 30 τρισεκατομμύρια ξεχωριστά και διαφορετικά κύτταρα συνδέονται αλτρουιστικά, όλα μαζί, για να δώσουν ζωή σε έναν πολυκύτταρο οργανισμό».

Η παρουσία του Antr0morph στο Instagram είναι εντυπωσιακή. Ωστόσο, λόγω των γνωστών περιορισμών, δεν περιλαμβάνει όλα τα project, το «Trans fem nudes», π.χ., που είναι αντιπροσωπευτικό της σημερινής του ταυτότητας.

«Είμαι διεμφυλικό άτομο με θηλυκό χαρακτήρα», εξηγεί. «Δεν ταυτίζομαι ιδιαίτερα με κάποιο φύλο. Είμαι καλλιτέχνης και η δουλειά μου σχετίζεται κυρίως με την κατασκευή εξωσκελετών από σιλικόνη. Σχεδιάζω και φτιάχνω ανθρωπόμορφες μάσκες εμπνευσμένες από πλάσματα του ζωικού βασιλείου αλλά και διάφορα άλλα μέρη του σώματος των ζώων, όπως φτερά, ουρές γοργόνας. Με αυτά που κατασκευάζω κάνω performances, εκθέσεις, και επίσης δέχομαι παραγγελίες από άλλους καλλιτέχνες αλλά και σκηνογράφους ή ενδυματολόγους από τον χώρο του σινεμά.

Γεννήθηκα στην Αθήνα αλλά μεγάλωσα μεταξύ Αθήνας και Χίου, που είναι το νησί καταγωγής της οικογένειάς μου. Η φύση ήταν πάντα τριγύρω μου, και από τότε που θυμάμαι τον εαυτό μου είχα πολύ πάθος με το φυσικό τοπίο της Χίου, τις θάλασσες, τα βουνά, τη χλωρίδα και την πανίδα του νησιού μου. Μου άρεσε ιδιαίτερα να παρατηρώ στο ζωικό βασίλειο και έβλεπα πολλά ντοκιμαντέρ για ζώα. Για πολλά χρόνια είχα ταυτιστεί με ένα καλαμάρι.

Στο Λονδίνο ήρθα για σπουδές στα δεκαοχτώ μου. Είμαι πολύ ευγνώμων για αυτή την ευκαιρία. Στο Λονδίνο κατάφερα να μορφωθώ πολύ πάνω στις queer θεωρίες, και το να είμαι μακριά από την οικογένεια και το σπίτι μου με βοήθησε πολύ στο να βρω το θάρρος να ξεκινήσω την αλλαγή στην ταύτιση του φύλου μου, ένα θέμα που με είχε εγκλωβίσει πολύ στην εφηβεία.

Anthr0morph Facebook Twitter
Η ταυτότητα είναι κάτι ρευστό, τα δύο φύλα που έχουν επιβληθεί από την κοινωνία δεν είναι πλέον η επικρατούσα κατάσταση της ανθρώπινης ύπαρξης. Φωτ.: Klelia Kalouta
Anthr0morph Facebook Twitter
Φωτ.: Klelia Kalouta

Έχω ασχοληθεί κυρίως με visual image δουλειές. Ξεκίνησα με το να κάνω κολάζ του σώματός μου ως υβρίδιο με τη φύση, κάτι που μου έφερνε χαρά όταν είχα την περισσότερη δυσφορία για το αγορίστικο σώμα μου. Μετά άρχισα να φτιάχνω τις μάσκες από σιλικόνη, τις οποίες φορούσα για να βιντεοσκοπήσω τον εαυτό μου και να επικοινωνήσω διάφορες σκέψεις μου με το ιντερνετικό κοινό μου, το οποίο ολοένα και μεγάλωνε. Έτσι γεννήθηκε το άβαταρ του εαυτού μου, το Anthr0morph, το οποίο χρησιμοποιεί μια γλώσσα με την οποία μπορεί ο καθένας να ταυτιστεί. 

Μου αρέσει το cyborg theory που λέει πως οι εξωσκελετοί και η τεχνολογία μπορούν να βοηθήσουν κοινωνικά περιθωριοποιημένα άτομα να αναπτύξουν και να εξελίξουν τις ταυτότητές τους ως κάτι πιο αυτόνομο. Νομίζω ότι το να συνδέομαι με εξωσκελετούς με βοήθησε πολύ στο να αλλάξω το τι είναι να είσαι τρανς θηλυκότητα και να το κάνω κάτι δικό μου, κάτι που να μου είναι "φυσικό". Είναι ένα υπαρξιακό στάδιο που μπορεί ο καθένας να ενστερνιστεί».

— Πες μου για την πρώτη σόλο έκθεσή σου στη Hyperlink.
Ήταν πολύ γλυκό να βλέπω την queer κοινότητα της Αθήνας να έρχεται να δει την τέχνη μου. Η δουλειά μου έχει εμπνευστεί πολύ από την αρχαία ελληνική τέχνη και τη μυθολογία. Οι πρώτες μου μάσκες ήταν μια εξέλιξη των κυκλαδικών ειδωλίων.

— Το βιβλίο που έβγαλες τι περιέχει;
Το βιβλίο είναι μια ιστορία 240 σελίδων για το πώς ήρθε το Anthr0morph στη ζωή. Είναι μια αυτοβιογραφία γραμμένη με αναφορές στη μυθολογία. Αφορά ένα παιδί που διώχνεται από μια ομάδα αντρών από το χωριό του, σε ένα ελληνικό νησί.

Εκεί, πάνω στο βουνό, στην ερημιά όπου περιθωριοποιούν το παιδί, το τρώει η γη, η οποία το στέλνει στον κόσμο των πνευμάτων όπου μεγαλώνει και μαθαίνει για τη θλιβερή κατάσταση στην οποία οι άνθρωποι έχουν φέρει τη φύση. Έτσι το παιδί αφυπνίζεται και αποφασίζει να γυρίσει στη γη για να τη βοηθήσει. Είναι μια προφητεία για το πώς μπορεί να καταλήξει ο άνθρωπος, αν δεν αντιμετωπίσει τις κοινωνικές του χειροπέδες.

— Ποια είναι η κοσμοθεωρία σου;
Αυτό είναι κάτι που δύσκολα μπορεί να απαντηθεί με λίγες λέξεις. Πιστεύω πως η γη είναι ένας πολυκύτταρος οργανισμός. Η ανθρώπινη ύπαρξη γίνεται μόνο μέσω της συνεργασίας τρισεκατομμύριων διαφορετικών κυττάρων. Μέσω της διαφορετικότητάς τους δίνουν ζωή σε περίπλοκους οργανισμούς.

Όλα τα κύτταρα είναι μόνοι οργανισμοί. Με τη συνεργασία τους έρχεται ένα οπτικό πεδίο. Με τον ίδιο τρόπο, η συνεργασία μεταξύ όλων των μορφών ζωής γεννάει έναν καινούριο οργανισμό, που είναι ολόκληρη η γη.

— Πες μου για το fairycore και την εικόνα σου.
Νομίζω πως biblical angel core θα ήταν καλύτερος τίτλος (γελάει). Μου αρέσει πολύ οτιδήποτε μιλάει για biblical scale events. Παίρνω επίσης πολλή έμπνευση από τα άνιμε και συγκεκριμένα τη femboy anime culture. Υπάρχουν κάτι πανέξυπνα και revolutionary femboys ως meme pages. Νομίζω έχουμε εξελίξει μια ωραία κοινότητα.

— Πόσο έχει εξελιχθεί το performance; Σε τι φάση βρίσκεται αυτήν τη στιγμή;
Για εμένα ήταν σημαντικό η δουλειά μου να παρουσιάζεται στο Instagram. Ήθελα να σχολιάσω τι ήταν η φυσική παρουσία στην πλατφόρμα που έχει γίνει το ψηφιακό κοινωνικό μας σώμα. Λόγω shadow banning έχω σταματήσει να προωθώ τη δουλειά μου εκεί. Έχει περιοριστεί πολύ το τι μπορεί να προβληθεί πλέον στην πλατφόρμα, όποτε δεν ξέρω αν υπάρχει μεγάλο μέλλον στο performance εκεί. Η δουλειά που εξερευνάει την αναζήτησή της καινούριας ανθρώπινης ταύτισης είναι το μέλλον του performance για εμένα.

— Πόσο μεγάλο ρόλο παίζει το περιβάλλον στο έργο σου; Πόση έμπνευση σου δίνει;
Πάντα ένιωθα περισσότερο ζώο παρά άνθρωπος. Μεγάλωσα στη φύση και την έχω δει να καταστρέφεται μπροστά στα μάτια μου από το σύστημα της ανθρωπότητας. Η διατήρηση of biodiversity είναι πολύ μεγάλη ανάγκη για την επούλωση της γης από την αλλαγή του κλίματος και για να διορθώσουμε πιθανό mass extinction. Όλη μου η δουλειά βασίζεται πάνω στη συμφιλίωση του ανθρώπου με τη φύση.

Στο μέλλον θα ήθελα να ασχοληθώ με γλυπτική σε μεγαλύτερη κλίμακα. Έχω ένα πρότζεκτ σχεδιασμένο για μια post human trans female Κόρη, μαζί με δυο ακόμα υβρίδια-κομμάτια σωμάτων, εμπνευσμένο από αρχαία αγάλματα. Αυτήν τη στιγμή περιμένω να βρω σπόνσορες για να ξεκινήσει η παραγωγή. Με ενδιαφέρει πολύ η παραγωγή δουλειάς μας στον φυσικό χώρο. Από αντικείμενα μέχρι αγάλματα. Επίσης, οργανώνω την πρώτη solo meta verse Anthromorph experience.

Anthr0morph Facebook Twitter
Φωτ.: Klelia Kalouta
Anthr0morph Facebook Twitter
Φωτ.: Klelia Kalouta

Ολόκληρο το έργο του Anhr0morph μπορεί να το τσεκάρει κανείς στο www.anthr0morph.com

www.instagram.com/anthr0morph

Εικαστικά
0

ΑΠΕΡΓΙΑ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Χάνια Γιαναγκιχάρα: Μια ατρόμητη συγγραφέας των καιρών μας

Βιβλίο / Χάνια Γιαναγκιχάρα: Μια ατρόμητη συγγραφέας των καιρών μας

Στο τρίτο της μυθιστόρημα με τίτλο «Προς τον Παράδεισο» η πολυσυζητημένη συγγραφέας ξαναγράφει την αμερικανική ιστορία με τρόπο που αναμένεται να διχάσει, αναζητώντας το αληθινό νόημα της ελευθερίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Ο ζωηρόχρωμος, μυστηριώδης, πνευματικός κήπος της Ιωάννας Λημνιού

Εικαστικά / Η Ιωάννα Λημνιού μεταμορφώνει την γκαλερί The Breeder σε ιδεώδη κήπο

Στην πρώτη της ατομική έκθεση της που συζητιέται, μέσα από την πυκνή βλάστηση των έργων της αχνοφαίνεται και μια ελπίδα ότι αξίζουμε μια καλύτερη πραγματικότητα από αυτή που ζούμε στις ασφυκτικά φτιαγμένες πόλεις.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
«Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Εικαστικά / «Για τους αγρότες δεν έχει προτεραιότητα η “οικολογική ευαισθησία” της πόλης, αλλά η πραγματικότητά τους»

Ανάμεσα σε εκατοντάδες έργα που υπαγορεύονται από τα «επείγοντα» της εποχής, το «Ξηρόμερο», η ελληνική συμμετοχή στην 60ή Μπιενάλε της Βενετίας, εστιάζει στην εντοπιότητα και λειτουργεί ως φόρος τιμής στα πανηγύρια της επαρχίας.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΔΙΑΚΟΣΑΒΒΑΣ
Η Βενετία γιορτάζει τη εικονογραφία και τον συμβολισμό του στήθους

Εικαστικά / Μια μεγάλη εικαστική έκθεση αφιερωμένη στο γυναικείο στήθος

Στη Βενετία και στο Palazzo Franchetti μια έκθεση αφηγείται την «περιπέτεια» ενός σημείου της γυναικείας ανατομίας που έχει κατανοηθεί και αναπαρασταθεί στην τέχνη, τη διαφήμιση, τη μόδα, σε όλους τους πολιτισμούς και τις παραδόσεις με πολλούς διαφορετικούς τρόπους.
NEWSROOM
Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Εικαστικά / Το λεπτεπίλεπτο έργο του Στρατή Ταυλαρίδη που το κατέστρεψε μια γάτα στη Σμύρνη 

Ο νεαρός εικαστικός εκπροσώπησε την Ελλάδα στη Μεσογειακή Μπιενάλε της Σμύρνης με ένα έργο για την ιστορία ενός παιδιού που έχει υποστεί ενδοοικογενειακή κακοποίηση, το οποίο καταστράφηκε από μια γάτα. Και δεν βρέθηκε κανείς να τη σταματήσει! 
M. HULOT
Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

Εικαστικά / Έντεκα μουσικοσυνθέτες μάς καλούν να τους ξανα-ανακαλύψουμε

"Νομίζω ήρθε η ώρα ν' ακούσουμε..." - Το Ινστιτούτο Ελληνικής Μουσικής Κληρονομιάς, σε συνεργασία με το Μουσείο Μπενάκη, επιχειρεί μια πρωτότυπη μουσειακή παρέμβαση στη μόνιμη έκθεση της Πινακοθήκης Γκίκα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
ΘΗΤΕΙΑ: Μια σημαντική έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Εικαστικά / Επτά σύγχρονοι εικαστικοί εκθέτουν στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη

Η «συνάντηση» επτά σύγχρονων Ελλήνων εικαστικών δημιουργών της γενιάς του ζωγράφου –κάποιοι είναι και προσωπικοί του φίλοι– στην γκαλερί Roma, με σκοπό την ανάδειξη μιας σειράς κοινών καταβολών.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
CHECK Αυτές τις μέρες, ενώ χορεύουμε στην Cantina Social στο απέναντι δωμάτιο στέκεται ένα πολύχρωμο κουνέλι

Εικαστικά / Στην Cantina Social συχνάζει ένα πολύχρωμο, «αντικοινωνικό» κουνέλι

Σε ένα διαχρονικά εναλλακτικό στέκι της Αθήνας, που έχει γράψει ιστορία με τα πάρτι και τα ξενύχτια του, επαναλειτουργεί πια ένα safe-house στο οποίο καλλιτέχνες θα μπορούν να μοιραστούν τις πιο σκοτεινές στιγμές τους, τις πιο προσωπικές τους εμπειρίες.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
Πρόσωπο με πρόσωπο: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Πολιτισμός / Τα πιο καθηλωτικά πορτρέτα στην Ιστορία της Τέχνης: Μια έκθεση για τη μαγεία και τα μυστικά των Φαγιούμ

Τριάντα οκτώ μουμιοποιημένα σώματα με προσωπογραφίες στη θέση της κεφαλής που βρέθηκαν σε αρχαιολογικές ανασκαφές σε όλο τον κόσμο παρουσιάζονται σε μια μεγάλη έκθεση στο Άμστερνταμ.
NEWSROOM
Εκθέσεις εικαστικών: Απρίλιος 2024.

Εικαστικά / Ένα εικαστικός Απρίλιος γεμάτος με ενδιαφέρουσες εκθέσεις

Μία έκθεση στη μνήμη του Στέλιου Φαϊτάκη και άλλη μία με αφετηρία το «Θυμήσου, Σώμα...» του Κ. Π. Καβάφη, «Αναδυόμενες Αφροδίτες», «Διάφανοι κήποι» και άλλες 25 προτάσεις που καλύπτουν ένα ευρύ καλλιτεχνικό φάσμα.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Σωκράτης Σωκράτους

Εικαστικά / Σωκράτης Σωκράτους: «Δεν έχω αίσθηση του φόβου, δεν καταλαβαίνω Χριστό άμα είναι να κάνω κάτι»

Μετακόμισε στην Αθήνα των '90s και δεν θέλησε να μείνει πουθενά αλλού, έβαλε τα κλάματα την πρώτη φορά που είδε από κοντά έργο του Τσαρούχη. Έχει σκηνογραφήσει πολύ για το ντόπιο θέατρο του οποίου δεν ήταν φαν κάποτε, έχει εκπροσωπήσει την Κύπρο στη Μπιενάλε της Βενετίας. Βρίσκεται στη μόνιμη συλλογή του Πομπιντού, συμφώνησε να συνεργαστεί με την Hermès για έναν χρόνο και το έκανε για δεκαπέντε. Κι είναι ο Αθηναίος της εβδομάδας.
M. HULOT
Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει στον πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Εικαστικά / Η Μαρία Λιναρδάκη πλάθει με πηλό αναμνήσεις και φωτεινά όνειρα

Η συμβολαιογράφος, η οποία πριν από δεκαπέντε χρόνια αποφάσισε να ακολουθήσει το δικό της δημιουργικό ταξίδι, αποκωδικοποιεί την αγάπη της για τη φύση ως έμπνευση για τη διακόσμηση των κεραμικών της και μας μεταφέρει σε έναν φανταστικό κήπο χρωμάτων και αναμνήσεων.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ