Κυκλαδικές αρχαιότητες: Διπλός εκπατρισμός

Κυκλαδικές αρχαιότητες: διπλός εκπατρισμός Facebook Twitter
Τα κυκλαδικά ειδώλια προέρχονται από αρχαιολογικές θέσεις στις Κυκλάδες, εκτός από κάποια ευρήματα στην περιφέρεια του Αιγαίου.
0

ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ΣΕΝΑΡΙΟ. Το υπουργείο Πολιτισμού συμφωνεί τα εξής για τα γλυπτά του Παρθενώνα: το Βρετανικό Μουσείο θα εκθέσει στο Μουσείο Ακρόπολης το 10% των γλυπτών που έχει, π.χ. το δυτικό αέτωμα του Παρθενώνα, για έναν μόνο χρόνο.

Το 2034, μόνο το 1/3 των γλυπτών που λεηλάτησε ο Έλγιν θα αρχίσει να εκτίθεται στην Αθήνα, σε 3 δόσεις, ως το 2044. Ως αντάλλαγμα ισάριθμες ελληνικές αρχαιότητες ίσης αξίας που θα επιλέξουν οι Βρετανοί (π.χ. το ανατολικό αέτωμα του ναού του Δία στην Ολυμπία και ο Ηνίοχος των Δελφών) θα εκτίθενται στο Βρετανικό Μουσείο.

Το 2049 θα αποφασιστεί αν τα Ελγίνεια θα μείνουν για άλλα είκοσι πέντε χρόνια στο Βρετανικό Μουσείο ή αν θα έρθουν στο Μουσείο Ακρόπολης. Στην τελευταία περίπτωση, ισάριθμες και ίσης αξίας αρχαιότητες από όλα τα Μουσεία της Ελλάδας θα δοθούν για έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο ως το 2073. 

Μη με κατηγορήσετε για αρρωστημένη φαντασία. Είναι απίστευτο και όμως αληθινό ότι συμφωνία με ανάλογο περιεχόμενο, σχετική με 161 κυκλαδικές αρχαιότητες που βρίσκονται στην κατοχή του συλλέκτη Λέοναρντ Στερν, υπογράφηκε ανάμεσα στο υπουργείο Πολιτισμού, στο Μητροπολιτικό Μουσείο της Νέας Υόρκης (ΜΕΤ), στο ιδιωτικό Ινστιτούτο Αρχαίου Ελληνικού Πολιτισμού στο Ντέλαγουερ και στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης. Παρά τη γενική κατακραυγή και τις τεκμηριωμένες αντιρρήσεις του Συλλόγου Ελλήνων Αρχαιολόγων για τη νομιμότητα και τη σκοπιμότητά της, η σύμβαση εγκρίθηκε από τη Βουλή με τις ψήφους της κυβερνητικής πλειοψηφίας.

Η συμφωνία προβλέπει συγκεκριμένα: από τις 161 αρχαιότητες της συλλογής θα εκτεθούν για έναν χρόνο δεκαπέντε αντικείμενα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης στην Αθήνα. Από το 2024 ως το 2033 το σύνολο της συλλογής θα εκτίθεται στη Νέα Υόρκη. Από το 2033 ως το 2044, ανά πενταετία δεκαπέντε αντικείμενα (σύνολο σαράντα πέντε) θα παραχωρούνται σταδιακά στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και ως αντάλλαγμα θα δίδονται στο ΜΕΤ από ελληνικά μουσεία ως δάνειο ισάριθμα αντικείμενα «που θα έχουν αντίστοιχη αξία και σημαντικότητα με τις αρχαιότητες που αποστέλλονται για έκθεση στο Κυκλαδικό Μουσείο». Το 2049 είτε θα ανανεωθεί ο δανεισμός ως το 2073 είτε όλη η συλλογή θα επιστρέψει στην Ελλάδα, αλλά μόνο αν ελληνικά μουσεία παραχωρήσουν στο ΜΕΤ ως δάνειο για είκοσι πέντε χρόνια «122 αρχαιότητες του κυκλαδικού πολιτισμού από τις συλλογές του Κυκλαδικού Μουσείου και/ή άλλων μουσείων της Ελλάδας». 

Τα νομικά προβλήματα που ανακύπτουν είναι πολλά. Με τη συμφωνία αναγνωρίζεται έμμεσα η νομιμότητα της συλλογής Στερν και η γνησιότητα των αντικειμένων, χωρίς να έχει ελεγχθεί ποτέ από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου.

Τι είναι αυτό που οδήγησε το υπουργείο Πολιτισμού στον ρόλο της προξενήτρας ανάμεσα σε τρεις ιδιωτικές συλλογές; Ως αιτιολόγηση προβάλλει «την οριστική επιστροφή στην Ελλάδα ιδιωτικής συλλογής σημαντικών αρχαιοτήτων του κυκλαδικού πολιτισμού, η οποία βρίσκεται στη Νέα Υόρκη, την πολυετή και διαρκή προβολή του κυκλαδικού πολιτισμού στο Μητροπολιτικό Μουσείο Τέχνης της Νέας Υόρκης και τη μακρόχρονη και δυναμική συνεργασία μεταξύ του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού και του Μητροπολιτικού Μουσείου Τέχνης της Νέας Υόρκης στον τομέα των αρχαιολογικών ερευνών».

Όμως, αν και «σύμφωνα με τον αρχαιολογικό νόμο, το ελληνικό Δημόσιο είναι αποκλειστικός ιδιοκτήτης και νομέας της συλλογής», με τη σύμβαση το υπουργείο καθιστά το Ινστιτούτο του Ντέλαγουερ «κάτοχο της συλλογής». Η τύχη της υπόκειται στις υποδείξεις του ινστιτούτου και η επιστροφή της θα αποφασιστεί ουσιαστικά το 2073.

Η «προβολή του κυκλαδικού πολιτισμού» δεν γίνεται βάσει κάποιας στρατηγικής αλλά ευκαιριακά. Και η αναφορά στη συνεργασία με το ΜΕΤ «στον τομέα των αρχαιολογικών ερευνών» μόνον ως μαύρο χιούμορ μπορεί να εκληφθεί. Με την πάγια πρακτική του να αποκτά αρχαιότητες προερχόμενες από λαθρανασκαφές, εκθέτοντας αντικείμενα που οι ειδικοί θεωρούν κίβδηλα και χωρίς να διαθέτει ούτε έναν ειδικό για το προϊστορικό Αιγαίο, το Μητροπολιτικό Μουσείο είναι ο τελευταίος φορέας με τον οποίο θα ήθελε να συνεργαστεί όποιος ενδιαφέρεται για αρχαιολογικές έρευνες – εκτός αν εννοούμε έρευνες στις αποθήκες του.

Οι κυκλαδικές αρχαιότητες αποτελούν δημιούργημα των κυκλαδικών νησιών της εποχής του χαλκού (περ. 3300-2300 π.Χ.). Τα κυκλαδικά ειδώλια προέρχονται από αρχαιολογικές θέσεις στις Κυκλάδες, εκτός από κάποια ευρήματα στην περιφέρεια του Αιγαίου. Η μελέτη και κατανόησή τους έχει εμποδιστεί από το γεγονός ότι στην πλειοψηφία τους έχουν βρεθεί σε λαθρανασκαφές και κατέληξαν σε ιδιωτικές συλλογές. Έτσι είναι άγνωστες οι συνθήκες εύρεσής τους: σε τάφους ή οικισμούς, μεμονωμένα ή σε ομάδες;

Η έκταση της αρχαιοκαπηλίας με κυκλαδικά ειδώλια είναι τεράστια και εξίσου τεράστια η καταστροφή των πληροφοριών που χρειαζόμαστε για να ερμηνεύσουμε τη χρήση τους, να μελετήσουμε την τεχνοτροπία τους και να τα χρονολογήσουμε, με λίγα λόγια για να κατανοήσουμε πληρέστερα τον κυκλαδικό πολιτισμό. 

Αυτό καθιστά την προνομιακή μεταχείριση από το υπουργείο Πολιτισμού ιδιωτικών συλλογών που προέρχονται από λαθρανασκαφές επώδυνη για όσους νοιάζονται για την πολιτιστική μας κληρονομιά. Αντί το υπουργείο να υποστηρίζει το Μουσείο Νάξου ως παγκόσμιο κέντρο της μελέτης του κυκλαδικού πολιτισμού, υποστηρίζει τις συλλογές που έχουν συμβάλει στον οριστικό αφανισμό της αρχαιολογικής τεκμηρίωσής του. Είναι απογοητευτικό το ότι από τα έξι τμήματα Ιστορίας και Αρχαιολογίας των ελληνικών ΑΕΙ μέχρι στιγμής ένα μόνο (του Πανεπιστημίου Κρήτης) εξέφρασε τον έντονο προβληματισμό του για τη συμφωνία.

Τα νομικά προβλήματα που ανακύπτουν είναι πολλά. Με τη συμφωνία αναγνωρίζεται έμμεσα η νομιμότητα της συλλογής Στερν και η γνησιότητα των αντικειμένων, χωρίς να έχει ελεγχθεί ποτέ από τις αρμόδιες υπηρεσίες του υπουργείου. Όπως διαπίστωσε ο καθηγητής Αρχαιολογίας Χρήστος Τσιρογιάννης, ένα από τα ειδώλια της συλλογής προέρχεται από τον καταδικασμένο αρχαιοκάπηλο Μπεκίνα.

Και έχω την απορία πώς θα καθοριστεί το «ισάξιο» των αρχαιοτήτων που θα αφαιρεθούν από ελληνικά μουσεία, για να εμπλουτιστούν οι συλλογές του ΜΕΤ. Θα κοστολογηθούν (με το αζημίωτο) από τους αρχαιοπώλες της Ελβετίας; Θα ερωτηθούν οίκοι πλειστηριασμού για το πόσο «πιάνουν» οι κυκλαδικές αρχαιότητες στην αγορά; Ή υπάρχει κάποιο χρηματιστήριο αξιών των αρχαιοτήτων και δεν το ξέραμε;

Η σύμβαση αναφέρει: «Οι αρχαιότητες θα επιλεγούν από το υπουργείο σε συνεννόηση με το ΜΕΤ και θα εγκριθούν από το Κυκλαδικό Μουσείο και το ΜΕΤ». Τι θα γίνει αν το ΜΕΤ ισχυριστεί το 2049 ότι όσα παραχωρεί η Ελλάδα δεν είναι «ισάξια» με τα αντικείμενα της συλλογής; 

Η σύμβαση που υπέγραψε το υπουργείο Πολιτισμού δεν είναι «επαναπατρισμός» αρχαιοτήτων. Οι αρχαιότητες δεν προβλέπεται να επιστρέψουν σε δημόσιο μουσείο στις Κυκλάδες, στον γεωγραφικό χώρο που τις δημιούργησε. Το υπουργείο τις καταδίκασε σε διπλό εκπατρισμό.

Οπτική Γωνία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Ποιος είναι ο πολυεκατομμυριούχος που επιστρέφει 161 κυκλαδικές αρχαιότητες στην Ελλάδα

Λέοναρντ Στερν / Ποιος είναι ο δισεκατομμυριούχος που επιστρέφει 161 κυκλαδικές αρχαιότητες στην Ελλάδα

161 αρχαιότητες, μοναδικά δείγματα του Κυκλαδικού Πολιτισμού, που ανήκουν στο ελληνικό κράτος θα εκτεθούν στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης και στο MET της Νέας Υόρκης.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Οπτική Γωνία / Αμπντελά Ταϊά: «Η γενιά αυτή τολμά όσα δεν τολμήσαμε εμείς και της αξίζει κάθε στήριξη!»

Ο Μαροκινός συγγραφέας και σκηνοθέτης, κάτοικος Γαλλίας πλέον και γνωστός στην Ελλάδα από το υπέροχο μυθιστόρημα «Η ζωή με το δικό σου φως», μιλά με θαυμασμό για την εξέγερση της νεολαίας που συνταράσσει την πατρίδα του.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Συνέντευξη / Νίκος Χασαπόπουλος: «Παραλίγο να πεθάνω από τη σκευωρία της Novartis»

Μετά από μισό αιώνα στο «Βήμα», ο Νίκος Χασαπόπουλος μιλά για πρώτη φορά για την πιο δύσκολη απόφαση της ζωής του, τις στιγμές που έζησε δίπλα σε Λαμπράκη, Ψυχάρη και πρωθυπουργούς, αλλά και για το μεγάλο λάθος του.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Οπτική Γωνία / Ένας άλλος «Μεσοπόλεμος»: Το μένος για τα θύματα (που γίνονται φωνή)

Έχουμε ένα καινούργιο συναίσθημα, όχι το κλασικό της εποχής των φασισμών, δηλαδή τον φόβο μη βρεθεί κανείς στη θέση των κατώτερων, όσων έμειναν πίσω ή «από κάτω». Πλέον βλέπει κανείς μένος για τα θύματα που μιλάνε.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΣΕΒΑΣΤΑΚΗΣ
Μποτιλιαρισμένοι στην Αθήνα: Δαπανούμε έναν μισθό στον δρόμο κάθε έτος

Οπτική Γωνία / Κάθε χρόνο χάνουμε 110 ώρες από τη ζωή μας κολλημένοι στο τιμόνι

Πώς μπορεί να μειωθεί άμεσα το μποτιλιάρισμα στους δρόμους της πρωτεύουσας; Γιατί η λεωφόρος Κηφισού δεν θα αδειάσει ποτέ; Ο συγκοινωνιολόγος και καθηγητής του ΕΜΠ, Κωνσταντίνος Κεπαπτσόγλου, εξηγεί.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Βασιλική Σιούτη / Ο Ερντογάν που (δεν) τα πήρε όλα και οι αποκαλύψεις πίσω από τις εντυπώσεις

Οι εκ των υστέρων αποκαλύψεις για τη συνάντηση Τραμπ - Ερντογάν κατέδειξαν τις πραγματικές ισορροπίες στο πεδίο των διεθνών σχέσεων: καμία πλευρά δεν κερδίζει άνευ ανταλλαγμάτων και οι διεθνείς σχέσεις δεν καθορίζονται από προσωπικές συμπάθειες.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Βασιλική Σιούτη / Η στρατηγική του Νίκου Δένδια και η λεπτή ισορροπία με τον Κυριάκο Μητσοτάκη

Την ώρα που η κυβέρνηση βρίσκεται αντιμέτωπη με το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ, με τα Τέμπη και με την ακρίβεια, που προκαλεί κοινωνική δυσφορία, ο Νίκος Δένδιας εμφανίζεται ως μεταρρυθμιστής που θα οδηγήσει τις Ένοπλες Δυνάμεις στη νέα εποχή.
ΒΑΣΙΛΙΚΗ ΣΙΟΥΤΗ
Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Ακροβατώντας / Χθες ο Μαζωνάκης, σήμερα ο Μπισμπίκης: Ποιο θα είναι το επόμενο «μεγάλο θέμα»;

Αξιολογώντας ως πιο σημαντικό ένα τροχαίο από τη συνάντηση Τραμπ - Νετανιάχου, τα κυρίαρχα μέσα αναδεικνύουν το ασήμαντο χάριν τηλεθέασης, εξυπηρετώντας συγκεκριμένες σκοπιμότητες που θα μετατοπίσουν το ενδιαφέρον της κοινωνίας από τα σημαντικά.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΕΛΑΚΗΣ
Joe Coughlin: «Η τρίτη ηλικία δεν είναι κρουαζιέρες ή πατερίτσες»

Οπτική Γωνία / Joe Coughlin: «Γηρατειά δεν είναι μόνο κρουαζιέρες, πατερίτσες και να είσαι με το ένα πόδι στον τάφο»

Ο φιλέλληνας καθηγητής εξετάζει τις όψεις της μακροζωίας, πιστεύει πως στην Ελλάδα αυτό το φαινόμενο μπορεί να συνδυαστεί άνετα με το lifestyle και μιλάει με τρόπο ασυνήθιστο για το γήρας.
ΝΙΚΟΣ ΕΥΣΤΑΘΙΟΥ
Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Οπτική Γωνία / Κοσμάς Μαρινάκης: «Σε ποιον θα πουλήσει ο καπιταλιστής αν ο κόσμος δεν έχει να το αγοράσει;»

Ο δημιουργός του Greekonomics μιλά στη LiFO για την επιτυχία αυτού του εγχειρήματος αλλά και τις επιθέσεις που δέχτηκε πρόσφατα για κάποιες «άβολες αλήθειες» που επισήμανε αναφορικά με τα διαπλεκόμενα συμφέροντα πολιτικών, οικονομικών «καρτέλ» και ΜΜΕ στην Ελλάδα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Οπτική Γωνία / Γιατί οι διεθνείς συγκυρίες δεν ευνοούν την Ελλάδα;

Από την Ουκρανία και την κρίση στη Γαλλία μέχρι τις αποφάσεις Τραμπ, η Ευρώπη περνάει κρίση ταυτότητας. Πώς επηρεάζεται η χώρα μας; Μιλά στη LiFO ο Σωτήρης Ντάλης, καθηγητής Διεθνών Σχέσεων και Ευρωπαϊκής Ενοποίησης του τμήματος Μεσογειακών Σπουδών του Πανεπιστημίου Αιγαίου. 
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ