Στα άδυτα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου

Στα άδυτα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Ο συντηρητής αρχαιοτήτων Γεράσιμος Μακρής στο Εργαστήριο Συντήρησης Έργων Μεταλλοτεχνίας. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

Περνώ το κατώφλι του μουσείου ένα ηλιόλουστο μεσημέρι. Αυτή τη φορά, ο σκοπός της επίσκεψης μας δεν ήταν οι εκθεσιακοί χώροι, ούτε οι μόνιμες συλλογές αλλά η πρόσκληση για μια διαφορετική διαδρομή στις αθέατες όψεις του μεγαλύτερου ελληνικού μουσείου. Εκεί, που μια πλειάδα ανθρώπων, όπως συντηρητές έργων τέχνης, αρχαιολόγοι και επιστημονικοί συνεργάτες, εργάζονται πυρετωδώς, προετοιμάζοντας όλα όσα βλέπει στο τελικό τους αποτέλεσμα ο επισκέπτης στις μόνιμες και περιοδικές εκθέσεις.


Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο ιδρύθηκε το 1829. Αποτέλεσε το πρώτο μουσείο που ιδρύθηκε στο ελληνικό κράτος μετά τον επαναστατικό αγώνα και την απελευθέρωση της Ελλάδας από τον οθωμανικό ζυγό. Το 1866, με τη δωρεά του οικοπέδου από την Ε. Τοσίτσα και τη χορηγία της οικογένειας Μπερναρδάκη από την Αγία Πετρούπολη, ξεκίνησε η ανέγερση του σημερινού κτιρίου σε σχέδια L. Lange, με τροποποιήσεις του Τσίλερ στην πρόσοψη.


Στην είσοδο με υποδέχεται η διευθύντρια κ. Μαρία Λαγογιάννη, τηρώντας όλα τα μέτρα ασφαλείας που προβλέπονται από το υγειονομικό πρωτόκολλο. «Το Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο είναι ένας αληθινός τόπος τέχνης, του οποίου οι γνήσιες συλλογές συνθέτουν τον αρχαίο κόσμο. Είναι ένα αυθεντικό μουσείο, δομημένο από τα όνειρα των Ελλήνων αλλά και της βαθύτερης επιθυμίας να στεγάσουν την πολιτιστική τους κληρονομιά» υπογραμμίζει η κ. Λαγογιάννη λίγο πριν μας οδηγήσει στα άδυτα του μουσείου και δούμε με λεπτομέρεια όσα ετοιμάζονται για την έκθεση «Οι μεγάλες νίκες στα όρια του μύθου και της Ιστορίας».

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στις 29 Σεπτεμβρίου, ημέρα ολοκλήρωσης της νικηφόρας ναυμαχίας της Σαλαμίνας το 480 π.Χ, και σ' αυτήν παρουσιάζεται η ιστορική αλληλουχία των γεγονότων από τη Μάχη του Μαραθώνα ως τις Πλαταιές. Πρόκειται για μια έκθεση με ιδιαίτερες δυσκολίες, αφού τα τεκμήρια από εκείνη την περίοδο είναι ελάχιστα.

Η έκθεση θα εγκαινιαστεί στις 29 Σεπτεμβρίου, ημέρα ολοκλήρωσης της νικηφόρας Ναυμαχίας της Σαλαμίνας το 480 π.Χ., και σ' αυτήν παρουσιάζεται η ιστορική αλληλουχία των γεγονότων από τη Μάχη του Μαραθώνα ως τις Πλαταιές.


Λίγα λεπτά πριν κατευθυνθούμε προς τα εργαστήρια του μουσείου για παρακολουθήσουμε συντηρητές και αρχαιολόγους επί το έργον, η διευθύντρια του μουσείου εστιάζει στον πολύμηνο κόπο, στη διεισδυτική έρευνα και στην ενδελεχή μελέτη που απαιτεί μια περιοδική έκθεση. Και σημειώνει: «Οι ερευνητικές εργασίες απαιτούν χρόνο και αφοσίωση. Ουσιαστικά, θέλουμε να γεφυρώσουμε εννοιολογικά τον αρχαίο και τον σύγχρονο κόσμο, ώστε να αντιλαμβάνεται ο επισκέπτης τις βαθύτερες αιτίες των Περσικών Πολέμων».


Βιώνοντας από κοντά όλη αυτή την συναρπαστική εμπειρία, αντιλαμβάνεσαι ότι ένα μουσείο δεν είναι μόνο η τοποθέτηση των εκθεμάτων και η ανάγνωση των πληροφοριών που τα συνοδεύουν αλλά μια ολιστική διαδικασία, η οποία δένει αρμονικά τις αρχαιότητες που επιλέγονται από τις πλούσιες συλλογές ώστε να δώσουν στον επισκέπτη τη δυνατότητα για ένα ταξίδι στον χρόνο και στις λαμπρές σελίδες της Ιστορίας.


Πηγαίνουμε στα ενδότερα του μουσείου, όπου «οι μη έχοντες εργασία» απαγορεύεται να εισέλθουν, και παρακολουθούμε πώς οργανώνεται μια επετειακή έκθεση. Πρώτα μπαίνουμε στο Εργαστήριο Συντήρησης Αγγείων & Έργων Μικροτεχνίας, όπου μας υποδέχονται η κ. Έφη Οικονόμου και η κ. Μαρία Τόλια-Χριστάκου αλλά και η Μαρία Χιδίρογλου, η οποία έχει ασχοληθεί με τη συλλογή τεκμηρίων που αφορούν το Αρτεμίσιο.

Στα άδυτα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Στο Εργαστήριο Συντήρησης Αγγείων & Έργων Μικροτεχνίας πραγματοποιείται η αποκατάσταση και η αισθητική παρουσίαση αρχαίων κεραμικών αντικειμένων.


Οι συντηρητές βρίσκονται όλοι στη θέση τους. Οι αρμοδιότητες του εργαστηρίου αυτού περιλαμβάνουν την εκπόνηση μελετών συντήρησης, τη συντήρηση, την αποκατάσταση και την αισθητική παρουσίαση των αρχαίων κεραμικών αντικειμένων (αγγεία, ειδώλια, μικροτεχνήματα και αρχιτεκτονικά μέλη), των έργων μικροτεχνίας (κοσμήματα, σφραγιδόλιθοι και οστέινα ή ελεφάντινα αντικείμενα ιστορικής περιόδου), όπως και των γυάλινων σκευών του μουσείου.

Επίσης, την τήρηση αρχείου έργων και μελετών συντήρησης, επιστημονικών εργασιών και εργασιών τεκμηρίωσης, καθώς και την υποστήριξη μόνιμων και περιοδικών εκθέσεων αρχαιοτήτων του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου και του υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού στην Ελλάδα και στο εξωτερικό.

Στη συνέχεια, συζητώ με την κ. Δέσποινα Μαρσινοπούλου, η οποία εργάζεται στα στερεομικροσκόπια και στη μικροκάμερα οπτικής παρατήρησης και φωτογραφικής τεκμηρίωσης. Μου εξηγεί ποια είναι ακριβώς η δική της αρμοδιότητα: «Η επιλογή του υλικού γίνεται από τους αρχαιολόγους και έπειτα εμείς ελέγχουμε τη στατικότητα και προχωράμε στην αισθητική αποκατάσταση των ευρημάτων».

Παράλληλα, η κ. Ιωάννα Ντάλλα επικεντρώνεται στα στηρίγματα των αντικειμένων, ακολουθώντας τον σχεδιασμό της έκθεσης. Όπως τονίζει χαρακτηριστικά: «Τους τελευταίους δέκα μήνες όλη αυτή η λεπτομερής επεξεργασία γίνεται, ακολουθώντας πιστά τα οργανογράμματα της προετοιμασίας αυτής της έκθεσης αλλά και δίνοντας βάρος στην ανεύρεση αντικειμένων».

Παντού γύρω μου υπάρχουν θραύσματα αγγείων και εκείνη τη στιγμή η κ. Οικονόμου προσθέτει: «Αντλούμε πληροφορίες από ιστορικές πηγές και ουσιαστικά γράφουμε την Ιστορία κομμάτι-κομμάτι. Δείτε, για παράδειγμα, αυτά τα καμένα όστρακα, τα οποία είναι ταυτισμένα με την περσική επιδρομή, για να αντιληφθείτε το μέγεθος των τεκμηρίων». Την ίδια στιγμή, η κ. Χριστάκου μας αναλύει τη σχέση των Αθηναίων με τη θάλασσα μέσα από πρώιμες μαρτυρίες και θραύσματα από γεωμετρικούς κρατήρες.


Στη γειτονική αίθουσα το βλέμμα μου στέκεται στον ειδικά διαμορφωμένο χώρο με την απαραίτητη υλικοτεχνική υποδομή και τα κατάλληλα μηχανήματα για την κατεργασία των διαφόρων υλικών στήριξης των αρχαιοτήτων. Εκεί εργάζονται ακατάπαυστα στον τροχό και τις στερεώσεις οι κ.κ. Δαυίδ Δέλιος και Παναγιώτης Αθανασόπουλος.

Στα άδυτα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Λίγο αργότερα διασχίζω τους στενόμακρους διαδρόμους του δαιδαλώδους κτιρίου. Εγκυκλοπαίδειες, βιβλία και έγγραφα σε φακέλους βρίσκονται τοποθετημένα σε ψηλές, σκούρες βιβλιοθήκες, ενώ το εσωτερικό αίθριο είναι γεμάτο αρχαιότητες. Η επόμενη στάση γίνεται στο Εργαστήριο Συντήρησης Έργων Μεταλλοτεχνίας, το οποίο στελεχώνεται από τρεις συντηρητές αρχαιοτήτων: Γεράσιμος Μακρής, Γεωργία Καραμαργιού, Μαρία Κοντάκη και την αρχαιολόγο κ. Αλεξάνδρα Χατζηπαναγιώτου.

Οι δύο αίθουσες μοιράζονται μεταξύ του μηχανουργείου και του εργαστηρίου συντήρησης με εξοπλισμό για περιστασιακή ολιγόλεπτη χρήση. Όπως μας εξηγούν οι συντηρητές, ασχολούνται κυρίως με τη συντήρηση μεταλλικών αρχαιοτήτων που έχουν κατασκευαστεί από χαλκό, σίδηρο, μόλυβδο, άργυρο και χρυσό. Η συντήρηση των αρχαιοτήτων μπορεί να είναι αρχική, όπως γίνεται στα ανασκαφικά αντικείμενα, ή επαναληπτική, όπως επιβάλλεται να γίνεται σε όλα τα συντηρημένα αντικείμενα στο πέρασμα των χρόνων. Αγγεία, γεωργικά και ιατρικά εργαλεία, όπλα, κράνη, ασπίδες, κοσμήματα, κάτοπτρα, μικρά αντικείμενα καλλωπισμού, μικρά ειδώλια και μεγάλα αγάλματα, διάφορα αναθηματικά αντικείμενα και διάφορα αντικείμενα της καθημερινής ζωής καταλαμβάνουν τον μεγαλύτερο χώρο του εργαστηρίου.

Ταυτόχρονα, παρακολουθούμε τη διαδικασία προσομοίωσης της έκθεσης. Όπως με ενημερώνουν, τα αντικείμενα προέρχονται είτε από διάφορες ανασκαφές στην Ελλάδα, είτε από δωρεές ιδιωτικών συλλογών, παραδόσεις ιδιωτών και κατασχέσεις. Επίσης, το εργαστήριο μπορεί να δεχτεί προσωρινά και αντικείμενα από άλλες εφορείες, προκειμένου να συντηρηθούν ή να στηριχτούν, δηλαδή δύσκολες περιπτώσεις που δεν είναι δυνατό να αντιμετωπιστούν στον χώρο τους.

«Εκτός από την επεμβατική συντήρηση των αντικειμένων, ιδιαίτερη βαρύτητα δίνεται και στην προληπτική συντήρηση αυτών, εξασφαλίζοντας τη βιωσιμότητά τους στο διηνεκές» αναφέρει κ. Καραμαργιού, η οποία σπεύδει να μας δείξει σιδερένιες αιχμές από ακόντια και δόρατα, καθώς και ένα ξίφος, αναπαριστώντας τον τρόπο που «αποτελείωναν» τον εχθρό.

Μένουμε αρκετή ώρα σε ένα μοναδικό τεκμήριο για το οποίο η κ. Λαγογιάννη επισημαίνει ότι «μόνο σταγόνες από αίμα δεν έχει». «Πρόκειται για τόξα και βέλη που βρέθηκαν στο Λόφο Κολωνού, εκεί όπου άφησαν το αίμα τους οι υπερασπιστές των Θερμοπυλών» συμπληρώνει η κ. Χατζηπαναγιώτου. «Οι εργασίες συντήρησης και στήριξης στο εργαστήριο μού προσφέρουν μια σαγηνευτική εμπειρία» λέει ο φοιτητής του Πανεπιστημίου Δυτικής Αττικής Δημήτρης Παπαδημητρίου, ο οποίος κάνει την πρακτική του άσκηση στο μουσείο.

Στα άδυτα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Μένουμε αρκετή ώρα σε ένα μοναδικό τεκμήριο για το οποίο η κ. Λαγογιάννη επισημαίνει ότι «μόνο σταγόνες από αίμα δεν έχει». «Πρόκειται για τόξα και βέλη που βρέθηκαν στο Λόφο Κολωνού, εκεί όπου άφησαν το αίμα τους οι υπερασπιστές των Θερμοπυλών» συμπληρώνει η κ. Χατζηπαναγιώτου. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Η τελευταία επίσκεψη πραγματοποιείται στο Εργαστήριο Συντήρησης Γλυπτών, το οποίο βρίσκεται στο ισόγειο του νέου κτιρίου επί της οδού Μπουμπουλίνας και δίνει σε ένα μικρό εσωτερικό αίθριο. Εκεί συναντώ τους δύο συντηρητές αρχαιοτήτων και έργων τέχνης, Ιωάννη Παναγάκο και Πέπη Τσακρή, και την αρχαιολόγο της Συλλογής Γλυπτών Χρυσάνθη Τσούλη. «Εδώ διενεργούνται εργασίες καθαρισμού, συγκόλλησης, συμπλήρωσης, αισθητικής παρουσίασης και κατασκευή προσαρμοσμένης βάσης για την ασφαλή στήριξη και ανάδειξη του γλυπτού» τονίζει η κ. Τσακρή.


«Στα καθήκοντα του εργαστηρίου είναι και η μετακίνηση γλυπτών με ανυψωτικά οχήματα, η γνωμάτευση σχετικά με την καταλληλότητα των αρχαίων να ταξιδέψουν σε εκθέσεις εντός ή εκτός Ελλάδας, η ανάπτυξη προδιαγραφών στη συσκευασία των γλυπτών προκειμένου να πραγματοποιηθούν αυτά τα ταξίδια» προσθέτει ο κ. Παναγάκος και συγχρόνως μου δείχνει ένα ψηφιακό μοντέλο μέσω μιας τρισδιάστατης αποτύπωσης.


Τέλος, στο μεγάλο λευκό τραπέζι του εργαστηρίου είναι τοποθετημένο ένα από τα πιο εντυπωσιακά γλυπτά, η κεφαλή του Ηρακλή, μία από τις θεότητες που βοήθησαν στη Μάχη του Μαραθώνα, όπως μου διευκρινίζει η κ. Τσούλη, συμπληρώνοντας: «Το συγκεκριμένο γλυπτό είχε βρεθεί στην κοίτη του Ιλισού, παρασυρμένο από το νερό και προέρχεται από το ιερό Κυνόσαργες».


Φεύγοντας, συνειδητοποιώ ότι στο πολύπαθο κέντρο της πόλης υπάρχει ένας υπόγειος κόσμος που συντηρεί, μελετά και αναδεικνύει τα αριστουργήματα των συλλογών του Αρχαιολογικού μουσείου και προσφέρει σε όποιον το βιώσει από κοντά μια σαγηνευτική εμπειρία.

Στα άδυτα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Η αρχαιολόγος–επιμελήτρια Μαρία Χιδίρογλου, η οποία έχει ασχοληθεί με τη συλλογή τεκμηρίων που αφορούν το Αρτεμίσιο. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στα άδυτα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στα άδυτα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Στα άδυτα του Εθνικού Αρχαιολογικού Μουσείου Facebook Twitter
Η κεφαλή του Ηρακλή, μία από τις θεότητες που βοήθησαν στη Μάχη του Μαραθώνα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Εθνικό Αρχαιολογικό Μουσείο, 28ης Οκτωβρίου (Πατησίων) 44

Ωράριο λειτουργίας: Τρ. 12:30-20:00, Τετ.-Δευτ. 08:00-20:00

To άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

 

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Αρχαιολογία & Ιστορία
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Λέλα Καραγιάννη: Η συγκλονιστική ιστορία της ηρωίδας - κατασκόπου της Εθνικής Αντίστασης

Ιστορία μιας πόλης / Λέλα Καραγιάννη: Η ηρωίδα-κατάσκοπος της Εθνικής Αντίστασης

Δρόμοι πήραν το όνομά της, προτομή της στέκεται στα Εξάρχεια, μετά θάνατον βραβεύτηκε από την Ακαδημία Αθηνών, ντοκιμαντέρ περιστρέφονται γύρω από τη ζωή της. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον σκηνοθέτη Βασίλη Λουλέ για τη Λέλα Καραγιάννη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ενοίκια στα ύψη, gentrification και ηχορύπανση: Η Ρώμη του Νέρωνα είχε όλα τα προβλήματα των σημερινών μητροπόλεων

Παρότι η απόσταση που μας χωρίζει από την κλασική Ρώμη είναι τεράστια, τα αστικά προβλήματα που αντιμετώπισε μοιάζουν να επαναλαμβάνονται ανά τους αιώνες.
THE LIFO TEAM
Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: Το νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Ιστορία μιας πόλης / Πεθαίνοντας στη Μυκηναϊκή Αττική: To νεκροταφείο στο Κολικρέπι Σπάτων

Πώς πέθαιναν οι άνθρωποι στη Μυκηναϊκή Αττική; Τι τιμές τους επεφύλασσαν οι συνάνθρωποί τους; Και τι συμπεράσματα προκύπτουν από τα ταφικά έθιμα στα περίχωρα της Αθήνας κατά την Ύστερη Εποχή του Χαλκού; Η Αγιάτη Μπενάρδου συνομιλεί με την Νίκη Παπακωνσταντίνου για το προϊστορικό νεκροταφείο στο Κολικρέπι Αττικής.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Guest Editors / Ο βράχος, η θάλασσα και το τελεφερίκ στη Μονεμβασιά

Το σχέδιο για την εγκαθίδρυση τελεφερίκ εκπλήσσει καθώς φανερώνει μια μεταστροφή του υπουργείου Πολιτισμού από πολιτικές ήπιας παρέμβασης και χαμηλού φωτισμού τις οποίες ακολούθησε για δεκαετίες. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη επέμβαση που έχει γίνει στον βράχο εδώ και πάνω από δύο αιώνες και ίσως τη μεγαλύτερη που έχει γίνει ποτέ μετά την ανοικοδόμηση των τειχών.
ΑΝΤΩΝΗΣ ΚΟΤΣΩΝΑΣ
Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ου αιώνα;

Ιστορία μιας πόλης / Τι σήμαινε να είσαι ασθενής στο Αιγινήτειο στις αρχές του 20ού αιώνα;

Χάρη σε ένα κληροδότημα, ιδρύεται στις αρχές του 20ου αιώνα επί της Λεωφόρου Βασιλίσσης Σοφίας ένα νοσοκομείο το οποίο στεγάζει την έδρα της Νευροψυχιατρικής του ΕΚΠΑ. Ένα νοσοκομείο του οποίου η σχέση με το Πανεπιστήμιο Αθηνών αλλά και με τις κοινωνικές μεταβολές στην πόλη και στη χώρα είναι άρρηκτες. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά για την ιστορία του Αιγινητείου με την ιστορικό Δέσπω Κριτσωτάκη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας και η μοντέρνα ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Ιστορία μιας πόλης / Αθηναϊκή οπερέτα: Ευρωπαϊκός αέρας στη ζωή των αστών του Mεσοπολέμου

Η οπερέτα στην Αθήνα ανθίζει και εξελίσσεται εν μέσω μεγάλων ιστορικών γεγονότων: Βαλκανικοί πόλεμοι, εθνικός διχασμός και αργότερα η Μικρασιατική Καταστροφή. Ήταν η οπερέτα μια διέξοδος για τους Αθηναίους της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Αλέξανδρο Ευκλείδη για την ιστορία και τους μεγάλους σταθμούς της αθηναϊκής οπερέτας.
THE LIFO TEAM
Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος και η έρευνα του για τους κατοίκους της Αθήνας

Ιστορία μιας πόλης / Κωνσταντίνος Δοξιάδης: Ο πρωτοπόρος πολεοδόμος της Αθήνας

Πρωτοπορία, όραμα, κοσμοπολιτισμός: Τα υλικά με τα οποία ήταν φτιαγμένος ο Κωνσταντίνος Δοξιάδης. Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με την Μαριάννα Χαριτωνίδου για την δράση, την έρευνά του για τους κατοίκους της Αθήνας, την παρακαταθήκη του στην πόλη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ρεπορτάζ / Ο διαβόητος αρχαιοκάπηλος Ρόμπιν Σάιμς και ο ελληνικός του σύνδεσμος

Ποιος είναι ο διαβόητος Βρετανός λαθρέμπορος από την εταιρεία του οποίου ανακτήθηκαν πρόσφατα εκατοντάδες αρχαιότητες μετά από μακροχρόνια διεκδίκηση από το ελληνικό Δημόσιο;
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Σχέδια για τις Απόκριες του 1933 και τα έθιμα της Παλιάς Αθήνας

Αρχαιολογία & Ιστορία / «Οι παληές αθηναϊκές Απόκρηες»: Πώς γιορτάζονταν πριν έναν αιώνα;

Μια σειρά από σχέδια που δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό «Παναθήναια» σχετικά με τις Απόκριες και άρθρα από το περιοδικό «Μπουκέτο» για τα αποκριάτικα έθιμα της παλιάς Αθήνας.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Ιστορία μιας πόλης / Γίγαντες, Τρίτωνες και ένα ανάκτορο στην Αθήνα

Πού μπορούμε να δούμε το Ανάκτορο των Γιγάντων σε μια βόλτα μας στο κέντρο της πόλης και τι συμβολίζουν τα γλυπτά που υπάρχουν στο πρόπυλο; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον αρχαιολόγο Γιάννη Θεοχάρη.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ιστορία μιας πόλης / ΠΕΑΝ: Όταν ανατινάχτηκαν τα γραφεία της φιλοναζιστικής ΕΣΠΟ στην οδό Γλάδστωνος

Ποια ήταν η ολιγομελής ομάδα ΠΕΑΝ που έμεινε στην ιστορία για τις ριψοκίνδυνες δράσεις της ενάντια στους Ναζί; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Ευάνθη Χατζηβασιλείου για την Πανελλήνιο Ένωση Αγωνιζομένων Νέων.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Ιστορία μιας πόλης / Χαιρώνεια: Η μάχη που γέννησε τον σύγχρονο άνθρωπο

Στις 2 Αυγούστου του 338 π.Χ. ο Φίλιππος Β’ οδηγεί τους Μακεδόνες σε μία μάχη η έκβαση της οποίας θα αλλάξει τον κόσμο. Τι σήμανε για τη Μακεδονία, την Αθήνα και τον ελλαδικό χώρο η Μάχη της Χαιρώνειας; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον Παναγιώτη Ιωσήφ, συνεπιμελητή της έκθεσης που έχει ως θέμα την ιστορική μάχη και τρέχει αυτό το διάστημα στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια (πριν έναν αιώνα)

Αρχαιολογία & Ιστορία / Ανέκδοτες και σπάνιες εικόνες από την κατασκευή του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, πριν από έναν αιώνα

Η LiFO, σε συνεργασία με τα Γενικά Αρχεία του Κράτους, θα παρουσιάσει μια σειρά από ανέκδοτα και σπάνια ντοκουμέντα για διάφορα θέματα από τη λαμπρή, ή και όχι τόσο, ιστορία του τόπου μας. Ξεκινάμε με τον ιστορικό σταθμό του Ηλεκτρικού στην Ομόνοια, που δεν ήταν πάντοτε υπόγειος.
ΜΙΧΑΛΗΣ ΓΕΛΑΣΑΚΗΣ
Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ιστορία μιας πόλης / Όταν ανέβηκε στην Αθήνα η οπερέτα «Χασίς»

Ποιοι κάνουν χρήση ναρκωτικών στα τέλη του 19ου και στις αρχές του 20ου αιώνα στην Ελλάδα και ποιο είναι το κοινωνικό αποτύπωμα των ναρκωτικών στην Αθήνα της εποχής; Η Αγιάτη Μπενάρδου συζητά με τον ιστορικό και ερευνητή Κωστή Γκοτσίνα.
ΑΓΙΑΤΗ ΜΠΕΝΑΡΔΟΥ
Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινή ζωή των ανθρώπων πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Αρχαιολογία & Ιστορία / Πώς ζούσαν οι Ρωμαίοι στρατιώτες; Η καθημερινότητα πίσω απ’ την πολεμική μηχανή

Μια νέα έκθεση στο Βρετανικό Μουσείο αποκαλύπτει τη ζωή των Ρωμαίων που έζησαν μέσα στις τάξεις του στρατού της Αυτοκρατορίας και την υπηρέτησαν πιστά.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ