Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών»

ΚΥΡΙΑΚΗ Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
0

«Την απέκτησα με αίμα, στερηθείς διά την αγοράν ενός βιβλίου και αυτού του ψωμιού… Τη χαρίζω στην Ένωση με την ελπίδα να αποτελέσει την βάσιν της μελλούσης βιβλιοθήκης της», αναφέρει ο ετοιμοθάνατος νεαρός δημοσιογράφος Γρηγόρης Βασιλάς στο σύντομο γράμμα με το οποίο στις 8/6/1915 κληροδοτούσε στη νεοσύστατη, τότε, ΕΣΗΕΑ –το επαγγελματικό σωματείο των δημοσιογράφων της Αθήνας είχε ιδρυθεί σχεδόν έξι μήνες νωρίτερα, στις 14/12/1914‒ τη μικρή του βιβλιοθήκη, η οποία αποτέλεσε τη βάση του εγχειρήματος.

Η Βιβλιοθήκη θα εμπλουτιστεί τα επόμενα χρόνια με διάφορες δωρεές, με σημαντικότερες αυτές του Ιωάννη Δαμβέργη, στενού συνεργάτη του Ελευθερίου Βενιζέλου, και του Ντόλη Νίκβα (Απόστολου Βασιλειάδη), που προσέφερε μέχρι και τα έπιπλα του γραφείου του, όμως την προσπάθεια διακόπτει ο Β’ Παγκόσμιος.

Οι κατοχικές αρχές όχι μόνο επιτάσσουν το κτίριο αλλά χρησιμοποιούν πολλά βιβλία και αρχεία που θα βρουν εκεί ως καύσιμη ύλη! Αρκετά απ’ όσα πρόλαβαν να μεταφέρουν αλλού μέλη της Ένωσης θα φθαρούν ή θα καταστραφούν από τις ακατάλληλες συνθήκες φύλαξης.  

Στα βιβλιοστάσια του αναγνωστηρίου τοποθετήθηκαν περί τους 10.000 τόμους βιβλίων, από λεξικά και παντός είδους ειδικές θεματικές μελέτες, μεγάλες εγκυκλοπαίδειες και παλιές εκδόσεις του ημερήσιου Τύπου μέχρι ιστορικά βιβλία για την αρχαιότητα, το Βυζάντιο και την Τουρκοκρατία.

Η αναδιοργάνωση της Βιβλιοθήκης και του Μουσείου Τύπου ξεκινά ουσιαστικά το 1966 χάρη στον ζήλο του Παναγιώτη Πατρίκιου – θα εγκατασταθούν στον δεύτερο όροφο του νέου κτιρίου της ΕΣΗΕΑ, Ακαδημίας 40 και Βουκουρεστίου, στο Κολωνάκι, όπου βρίσκονται σήμερα. Το αρχείο της Ένωσης και αρκετό ακόμα αρχειακό και άλλο υλικό που δεν έχει ακόμα ξεκαθαριστεί φιλοξενούνται στον έβδομο όροφο, οιονεί προέκταση της Βιβλιοθήκης.

«Τα σωζόμενα έγγραφα είναι πολύτιμα όχι μόνον διά την ιστορίαν της Ενώσεώς μας αλλά και διά την καθόλου πολιτικήν, πνευματικήν και πολιτιστικήν ιστορίαν... Από αυτά παρελαύνουν όχι μόνον η ζωή, η δραστηριότης και η προσφορά των επαγγελματιών συντακτών εις τας μεγάλας ώρας του Έθνους αλλά και αι σκληραί ημέραι των στερήσεων, των διωγμών και της εγκαταλείψεως, αυτή η τραγική μοίρα του δημοσιογράφου, ενώ θυσιάζει τα πάντα εις τον καιάδα της επικαιρότητος και αναλίσκεται καθημερινώς υπέρ των κοινών, δεν κρατεί τίποτε δι’ εαυτόν», σημείωνε τότε σε έκθεσή του προς το Δ.Σ. ο Πατρίκιος.

Στα εγκαίνια παρευρέθηκε, διαβάζουμε, σύσσωμη η πολιτική και πολιτειακή ηγεσία του τόπου. Τα επόμενα χρόνια θα πραγματοποιηθούν εκεί διάφορες εκθέσεις και εκδηλώσεις και η συλλογή θα εμπλουτιστεί με νέες δωρεές βιβλίων και αρχείων, θα ενισχυθεί δε οικονομικά και από το Λαχείο Συντακτών, όμως τόσο ο όγκος του υλικού, που μεγάλωνε διαρκώς, όσο και η έλλειψη κατάλληλων αποθηκευτικών χώρων και εξειδικευμένου προσωπικού οδήγησαν σταδιακά σε μια παραμέληση.     

Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η Βιβλιοθήκη «Δημήτρης Ι. Πουρνάρας», όπως ονομάζεται σήμερα –η οικογένεια του εκλιπόντος το 2007 δημοσιογράφου, συγγραφέα και πρώην προέδρου της ΕΣΗΕΑ ανέλαβε το 2018, μετά από πρόταση της νυν προέδρου Μαρίας Θ. Αντωνιάδου, την αποκατάσταση της υποδομής της βιβλιοθήκης, του αναγνωστηρίου, του αρχείου και του Μουσείου Τύπου– ανακατασκευάστηκε και τακτοποιήθηκε από τον αρχιτέκτονα και ιστορικό του βιβλίου Κωνσταντίνο Στάικο, υπάγεται δε πλέον στο Μορφωτικό Ίδρυμα της ΕΣΗΕΑ.

Στη βιβλιολογική επιμέλεια, την οργάνωση και την ταξινόμηση σπουδαία είναι η συμβολή του επίσης ιστορικού και ομότιμου διευθυντή Ερευνών του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών Τριαντάφυλλου Ε. Σκλαβενίτη, που συνεχίζει να κάνει μια αξιέπαινη δουλειά, στην οποία συνδράμει από πέρσι και η βιβλιοθηκονόμος Όλγα Παρασκευά. Την ταυτοποίηση και ταξινόμηση του αρχείου της ΕΣΗΕΑ και των αρχειακών συλλογών ανέλαβε η Ευτυχία Λιάτα, διευθύντρια Ερευνών του ΕΙΕ στον τομέα των Νεοελληνικών Σπουδών.

Νέα εγκαίνια πραγματοποιήθηκαν στις 2/12/2018, με την πρόεδρο της Ένωσης να δείχνει ιδιαίτερη ευαισθησία στην ανάδειξη και την προβολή της –η ίδια εξάλλου μάς ξενάγησε στους χώρους της‒, όμως δεν ήταν επισκέψιμη επί μακρόν εξαιτίας της πανδημίας. Πλέον όμως είναι ξανά ανοιχτή για το κοινό, εφαρμόζοντας, εννοείται, όλα τα σχετικά υγειονομικά πρωτόκολλα.  

Το κύριο σώμα της Βιβλιοθήκης διαθέτει σήμερα δεκάδες χιλιάδες τόμους υλικού, με την καταλογογράφησή του να είναι σε εξέλιξη. Περιλαμβάνει πάνω από 25.000 τόμους βιβλίων, εφημερίδων και περιοδικών –ανάμεσά τους αρκετές σπάνιες εκδόσεις, καθώς και παλαιότυπα‒, πλήθος εγγράφων της περιόδου 1821-1945, εικόνες, λιθογραφίες, χειρόγραφα, σειρές ελληνικών εφημερίδων του Αγώνα (1824-1830), καθώς και τα ελληνικά προεπαναστατικά περιοδικά της Βιέννης.

Στο Μουσείο Τύπου, εκτός των σπάνιων εκδόσεων που χρονολογούνται από τον δέκατο έκτο αιώνα, φυλάσσονται έγγραφα του 1821 και της εποχής του Όθωνα, το πρώτο βιβλίο του Ρήγα, οι μεγάλες εκδόσεις των ελληνικών τυπογραφείων σε Βενετία και Βιέννη, ένα αποθησαύρισμα πανηγυρικών φύλλων εφημερίδων από την Αθήνα, την Κωνσταντινούπολη, τη Σμύρνη και τις επαρχίες και 320 τεύχη με έγχρωμες λιθογραφημένες γελοιογραφίες του «Αριστοφάνη» (1885-1892), τυπωμένες στην Ιταλία.

Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Στα βιβλιοστάσια του αναγνωστηρίου τοποθετήθηκαν περί τους 10.000 τόμους βιβλίων, από λεξικά και παντός είδους ειδικές θεματικές μελέτες, μεγάλες εγκυκλοπαίδειες και παλιές εκδόσεις του ημερήσιου Τύπου μέχρι ιστορικά βιβλία για την αρχαιότητα, το Βυζάντιο και την Τουρκοκρατία. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Σε ειδικές θήκες έχει τοποθετηθεί πλήθος επιστολών λογίων, ποιητών, λογοτεχνών, πολιτικών, δημοσιογράφων και επιστημόνων, όπως και αναμνηστικά προσωπικοτήτων, κυρίως από τον χώρο της πολιτικής.

Ο φιλομαθής επισκέπτης θα ανακαλύψει, ακόμη, σειρά χειρόγραφων εφημερίδων του Μικρασιατικού Μετώπου αλλά και εκατοντάδες φύλλα του παράνομου Τύπου της Κατοχής (1941-1944), μονόφυλλα, προκηρύξεις, αφίσες κ.ά. που αποτελούν ένα ιδιαίτερο τμήμα της βιβλιοθήκης, μαζί με 3.500 τίτλους ελληνικών εφημερίδων από τον περασμένο αιώνα έως σήμερα. Μεγάλης αξίας είναι και το τμήμα θεατρικών και κινηματογραφικών προγραμμάτων, βιβλίων, περιοδικών και χιλιάδων μονόφυλλων.

Στα βιβλιοστάσια του αναγνωστηρίου τοποθετήθηκαν περί τους 10.000 τόμους βιβλίων, από λεξικά και παντός είδους ειδικές θεματικές μελέτες, μεγάλες εγκυκλοπαίδειες και παλιές εκδόσεις του ημερήσιου Τύπου μέχρι ιστορικά βιβλία για την αρχαιότητα, το Βυζάντιο και την Τουρκοκρατία. Αρκετοί τόμοι περιέχουν ιστορικά κείμενα σχετικά με την ίδρυση του ελληνικού κράτους, πεζογραφικές και ποιητικές συλλογές όπως και πολλά αντίτυπα ξενόγλωσσων εκδόσεων, κυρίως αναφορικά με την ιστορία της Ελλάδας αλλά και την πολιτική των ευρωπαϊκών κρατών, υπάρχει δε ακόμα αρκετό ανεξερεύνητο υλικό.

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν, τέλος, οι πίνακες που κοσμούν τη Βιβλιοθήκη και το Μουσείο Τύπου. Πρόκειται κυρίως για πορτρέτα δημοσιογράφων, λογοτεχνών-δημοσιογράφων, λογίων και πολιτικών (Δ. Πουρνάρας, Σ. Σκίπης, Ι. Κονδυλάκης, Κ. Παλαμάς, Ι. Μάγερ, Α. Παπαδιαμάντης, Κ. Βάρναλης, Π. Νιρβάνας, Γ. Σουρής, Σ. Μυριβήλης, Σολωμός κ.ά.), στην πλειοψηφία τους έργα του Γεωργίου Ν. Ροϊλού, κι ακόμα χάρτες εποχής, πόστερ της Ένωσης, όπως και κάποια ιδιαίτερα κομμάτια της επίπλωσης.   

Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Στους θησαυρούς της συγκαταλέγονται η «Βιβλιοθήκη» (γνωστή και ως «Μυριόβιβλος») του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Φωτίου, εξέχουσας εκκλησιαστικής προσωπικότητας του Μεσαίωνα. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Άμα δεν παινέψεις το σπίτι σου –την επαγγελματική σου ένωση, στην προκειμένη περίπτωση‒, θα πέσει να σε πλακώσει», λέει η παροιμία, όμως και η Βιβλιοθήκη και η δουλειά που γίνεται γύρω από αυτήν αξίζουν πράγματι τον έπαινο.

Στους θησαυρούς της συγκαταλέγονται η «Βιβλιοθήκη» (γνωστή και ως «Μυριόβιβλος») του Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως Φωτίου, εξέχουσας εκκλησιαστικής προσωπικότητας του Μεσαίωνα, οι «Δειπνοσοφισταί» του ρήτορα Αθήναιου Ναυκρατίτη (3ος αι. μ.Χ.) σε μια επανέκδοση μεταφρασμένη στα λατινικά από τον Ισαάκ Καζαμπόν και τυπωμένη το 1657 στη Λυών, το «Προσκυνητάριο Αγίας Πόλεως Ιερουσαλήμ και πάσης Παλαιστίνης», χειρόγραφο που τυπώθηκε στη Βιέννη με το κείμενο χαραγμένο σε πλάκες χαλκού το 1749 από τον ιεροδιάκονο Χριστόφορο Ζεφάρ. Ακόμα, το «Εγχειρίδιον περί της των σφαιρών χρήσεως... και το Πόνημα του Πρόκλου, Σφαίρα», τυπωμένο άπαξ στη Βενετία από τον Νικόλαο Γλυκύ (1790), το «Λαυσαϊκόν, ήτοι Βίβλος περιέχουσα Διηγήσεις Ασκητικάς Ανδρών και Γυναικών», που τύπωσε στη Βενετία ο Αντώνιος Βόρτολι το 1758, το «Στοιχείων Μαθηματικών εκ Παλαιών και Νεωτέρων Συνερανισθέντων από του Πανιεροτάτου Αρχιεπισκόπου πρώην Αστραχανίου κυρίου Νικηφόρου (Θεοτόκη)», εκδοθέν από την Κοινοτική Τυπογραφία της Μόσχας το 1798.

Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
η τυπωμένη σε λινό ύφασμα(!) εφημερίδα της Σμύρνης «Αμάλθεια» (το φύλλο της 25ης Ιουλίου 1888, ένα πραγματικό τυπογραφικό επίτευγμα της εποχής). Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Οι «Δειπνοσοφισταί» του ρήτορα Αθήναιου Ναυκρατίτη. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Τρία πονήματα του Ρήγα Φεραίου («Φυσικής Απάνθισμα», Βιέννη, Θωμάς Τράττνερ, 1790 / «Σχολείον των Ντελικάτων Εραστών», Βιέννη, Ιωσήφ Βαουμάιστερ, 1790 / «Ολυμπιάς», Μαρκίδες Πούλιου, Βιέννη 1797), το ιστορικό φιλολογικό περιοδικό «Ερμής ο Λόγιος» που εμπνεύστηκε ο Αδαμάντιος Κοραής και υλοποίησε ο Άνθιμος Γαζής το 1811 (τυπωνόταν στην αυστριακή πρωτεύουσα), ο «Ελληνικός Τηλέγραφος», η μακροβιότερη προεπαναστατική ελληνική εφημερίδα (Βιέννη, 1812-1836), τα περίφημα «Ελληνικά Χρονικά» του πολιορκημένου Μεσολογγίου, εκδότης και διευθυντής των οποίων ήταν ο Ελβετός φιλέλληνας Ιωάννης Ιάκωβος Μάγερ (δική του είναι η ρήση «Η δημοσίευση είναι η ψυχή της δικαιοσύνης» που δεσπόζει στην αίθουσα συνεδριάσεων της ΕΣΗΕΑ).

Η «Γενική Εφημερίς της Ελλάδος», επίσημη εφημερίδα της προσωρινής κυβέρνησης που εκδόθηκε το 1825 στο Ναύπλιο με διευθυντή τον Θεόκλητο Φαρμακίδη, για να μετονομαστεί μετά την ανεξαρτησία σε «Εφημερίδα της Κυβερνήσεως», τίτλο που διατηρεί μέχρι σήμερα, αλλά και ο «Απόλλων», η πρώτη αντιπολιτευόμενη και φιλολογική ταυτόχρονα εφημερίδα που κυκλοφόρησε στην Ύδρα το 1831 ο πολυπράγμων δημοσιογράφος, συγγραφέας, πολιτικός και δικαστικός Αναστάσιος Πολυζωίδης – ο ίδιος, την επόμενη χρονιά, ως πρόεδρος του πενταμελούς δικαστηρίου του Ναυπλίου, θα αρνηθεί να υπογράψει τις θανατικές καταδίκες των κατηγορούμενων για εσχάτη προδοσία Κολοκοτρώνη και Πλαπούτα.

Η μοναδική σωζόμενη ακέραια σειρά της ιστορικής «Εφημερίδος» του Κορομηλά (1873-1922), η τυπωμένη σε λινό ύφασμα(!) εφημερίδα της Σμύρνης «Αμάλθεια» (το φύλλο της 25ης Ιουλίου 1888, ένα πραγματικό τυπογραφικό επίτευγμα της εποχής), καθώς επίσης μια χάλκινη αναμνηστική πλάκα της εφημερίδας «Εστία» (το φύλλο της 6ης Μαρτίου 1894).

Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Σε ειδικές θήκες έχει τοποθετηθεί πλήθος επιστολών λογίων, ποιητών, λογοτεχνών, πολιτικών, δημοσιογράφων και επιστημόνων, όπως και αναμνηστικά προσωπικοτήτων, κυρίως από τον χώρο της πολιτικής. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Δεν είναι όμως μόνο η «μουσειακή» της αξία, η Βιβλιοθήκη προμηθεύει υλικό και για σύγχρονες εκδόσεις ιστορικού και άλλου ενδιαφέροντος. Μια τέτοια επετειακή έκδοση-σύμπραξη της ΕΣΗΕΑ και της Ελληνογερμανικής Αγωγής, που αφορά τον επαναστατικό Τύπο στην Ελλάδα την περίοδο 1821-1830, πρόκειται να κυκλοφορήσει τέλη Σεπτεμβρίου προς μέσα Οκτωβρίου.

«Σαν να βρίσκονται σε ένα τραπέζι και να συνομιλούν οι δημοσιογράφοι του χθες με τους δημοσιογράφους του σήμερα, η εν λόγω έκδοση δομείται μέσα απ’ αυτόν τον διάλογο, περιλαμβάνοντας στο κυρίως σώμα της φωτογραφικές ανατυπώσεις από τα πρωτότυπα φύλλα εφημερίδων της περιόδου που βρίσκονται στη Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ, συνοδευόμενα από άρθρα δημοσιογράφων που σχολιάζουν τον Τύπο της εποχής», λέει η Κατερίνα Λυμπεροπούλου, μέλος του Δ.Σ. του Μορφωτικού Ιδρύματος της Ένωσης. Τα φύλλα αυτά παρατάσσονται με χρονολογική σειρά και ανά θεματικές ενότητες έτσι ώστε να επιτυγχάνεται η αφήγηση της ιστορίας της Επανάστασης μέσα από πρωτογενείς πηγές.

Μέσα από την τότε εκδοτική παραγωγή και την οργάνωσή της, που είναι αποτέλεσμα συνεργασίας πολλών διαφορετικών ανθρώπων, αναδεικνύονται «διαμάντια» της συλλογής της Βιβλιοθήκης που έμενε για δεκαετίες κλειστή. Υπάρχουν, επίσης, αναφορές στους πρωταγωνιστές του Τύπου της εποχής, όπως ο Άνθιμος Γαζής, πρώτος διευθυντής του «Λόγιου Ερμή», ο Θεόκλητος Φαρμακίδης, διευθυντής της «Σάλπιγγος Ελληνικής», που τυπωνόταν σε τυπογραφείο του Δημήτριου Υψηλάντη, και ο Ελβετός φιλέλληνας Ιωάννης Ιάκωβος Μάγερ, εκδότης των «Ελληνικών Χρονικών» του Μεσολογγίου που σκοτώθηκε στην έξοδο. Άλλες πρωτότυπες, πέραν των παραπάνω, πηγές απ’ όπου αντλήθηκε υλικό είναι ο «Φίλος του Νόμου» και η «Γενική Εφημερίς», συνεχίζει.

Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Η έκδοση αναπτύσσεται γύρω από δέκα θεματικές: χειρόγραφες και οι πρώτες εφημερίδες του Αγώνα, Κήρυξη του Αγώνα, Ελληνική Επανάσταση και Τύπος, Λόρδος Βύρων και φιλελληνισμός, Περί ελευθερίας, Τα οικονομικά του Αγώνα, Διπλωματικές προσπάθειες, Διοίκηση - διχόνοια κι εμφύλιος πόλεμος, Μεσολόγγι, Ιωάννης Καποδίστριας. Γράφουν οι Τίτος Αθανασιάδης, Πέτρος Ευθυμίου, Παύλος Τσίμας, Έλενα Χουζούρη, Νικόλας Βαφειάδης, Άγγελος Στάγκος, Κώστας Ιορδανίδης, Σωτήρης Μανιάτης, Χρήστος Μπάρλας, Δημήτρης Ψυχογιός και Φανή Πετραλιά (επίμετρο). 

Δείτε μερικές ακόμα σπάνιες εκδόσεις και έγγραφα που βρίσκονται στην Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ

Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Η Βιβλιοθήκη της ΕΣΗΕΑ δίνει ξανά το «παρών» Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Περισσότερες πληροφορίες, ο αναλυτικός κατάλογος, το οπτικοακουστικό αρχείο και επιπλέον ενημερωτικό υλικό για τη Βιβλιοθήκη «Δημήτρης Ι. Πουρνάρας» στο vivliothikiesiea.gr  


 

Βιβλίο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

ΕΠΕΞ Γυναικείες φωνές από διαφορετικά μέρη του κόσμου

Βιβλίο / Από τη Μαλαισία μέχρι το Μεξικό: 5 νέα βιλία που αξίζει να διαβάσετε

5 συγγραφείς από διαφορετικά σημεία του πλανήτη χαράζουν νέους δρόμους στη λογοτεχνία. Ανάμεσά τους, η Τζόχα Αλχάρθι που κέρδισε το Booker και η βραβευμένη με Πούλιτζερ Κριστίνα Ριβέρα Γκάρσα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Αρχαιολογία / Ποιοι ήταν οι αληθινοί «σκλάβοι» της ηδονής στην Αρχαία Ρώμη;

Η διακεκριμένη ιστορικός Mary Beard στο βιβλίο της «Οι Ρωμαίοι Αυτοκράτορες. Οι ηγεμόνες του αρχαίου ρωμαϊκού κόσμου», παρουσιάζει τη ζωή και το έργο των αυτοκρατόρων μέσα από ανεκδοτολογικές αφηγήσεις και συναρπαστικές λεπτομέρειες, που θυμίζουν απολαυστικό μυθιστόρημα. Ένα από τα πιο ενδιαφέροντα κεφάλαια εστιάζει στον ρόλο των δούλων, τόσο στην καθημερινή ζωή όσο και στη σεξουαλική ζωή των Ρωμαίων αυτοκρατόρων.
M. HULOT
Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Βιβλίο / Τα μικρά ανεξάρτητα βιβλιοπωλεία ενώνουν τις δυνάμεις τους

Από την Αμοργό ως την Αλεξανδρούπολη και από την Ξάνθη ως τη Μυτιλήνη, τα μικρά βιβλιοπωλεία αποκτούν για πρώτη φορά συλλογική φωνή. Βιβλιοπώλες και βιβλιοπώλισσες αφηγούνται τις προσωπικές τους ιστορίες, αλλά και τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ / «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Μια κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης παγκόσμιας διανόησης μιλά στη LiFO για τo «φάντασμα» της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου, για το όραμα μιας «ανοιχτόκαρδης κοινωνίας» και για τις εμπειρίες ζωής που της έμαθαν να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT