Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter

Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας: Μια αληθινή κιβωτός γνώσης

0

Το 1836, ένας Έλληνας ταξιδιώτης από τη Bιέννη, ο βαρόνος Kωνσταντίνος Mπέλλιος, πλούσιος και μορφωμένος, σχετίζεται με τον αρχαιολόγο Κυριάκο Πιττάκη, έφορο των Αρχαιοτήτων του Κράτους, και επισκέπτεται με τη συντροφιά του την Aκρόπολη και τα άλλα μνημεία της πόλης. Κάπως έτσι ξεκινά η διαδικασία ίδρυση της Αρχαιολογικής Εταιρείας που, εκτός των άλλων, έχει ως σκοπό της τη «διέγερσιν εν γένει παρ’ ημίν διαφέροντος υπέρ των καλών τεχνών και διάδοσιν γνώσεων περί της ιστορίας της αρχαίας και της νεωτέρας τέχνης».

Περνώντας τη βαριά πόρτα του επιβλητικού και λιτού κτιρίου που σχεδίασαν οι Ιωάννης Αντωνιάδης και Αναστάσιος Ορλάνδος στην οδό Πανεπιστημίου, όπου στεγάζεται η Αρχαιολογική Εταιρεία από το 1957, οι προτομές σπουδαίων αρχαιολόγων που άφησαν εδώ το έργο και την υπογραφή τους υπενθυμίζουν το μεγάλο επιστημονικό τους έργο. 

Η βιβλιοθήκη, στην οποία αξίζει να περάσετε χρόνο διαβάζοντας ή απλώς χαζεύοντας τα ράφια της, είναι μια αληθινή κιβωτός γνώσης, δημιούργημα μιας Εταιρείας που έχει μεγάλη ιστορία και αξία, και υπηρετείται από ανθρώπους με πάθος και γνώση.

Στον δεύτερο όροφο βρίσκεται η βιβλιοθήκη της, η οποία χρονολογείται από την ίδρυση της Εταιρείας. Από την εποχή που γραμματέας ήταν ο Στέφανος Kουμανούδης (1859-1894) και κυρίως από τον διορισμό του γιου του, Aθανάσιου, ως βοηθού γραμματέως και επιμελητή των μουσείων, άρχισαν να αγοράζονται βιβλία χρήσιμα για τις υπηρεσίες των μουσείων και των εφόρων. Το 1894 απέκτησε νομική υπόσταση. Στον προθάλαμο, όπου βρίσκονται οι εγκυκλοπαίδειες, συναντάμε τον διευθυντή της κ. Martin Schäfer που μας εξηγεί ότι εδώ μπορεί να έρθει όποιος το επιθυμεί, η βιβλιοθήκη είναι ανοιχτή για όλους όσοι, ειδικοί και μη, ενδιαφέρονται για την αρχαιολογία και την ιστορία του τόπου μας.

Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Δημοφιλής βιβλιοθήκη σε ερευνητές, ιστορικούς, αρχαιολόγους, βυζαντινολόγους και φοιτητές, σχεδιασμένη εξαρχής μαζί με το κτίριο, πριν από την πανδημία είχε 4.400 επισκέπτες τον χρόνο, αριθμός πολύ υψηλός για ειδική βιβλιοθήκη. Η προσέλευση μετά την πανδημία είναι ενθαρρυντική, και συνεχώς αυξάνεται. Στον κυρίως χώρο της υπάρχουν οι νέες εκδόσεις, μονογραφίες, συλλογικά έργα και περιοδικά, ξεχωριστά από τα αντίστοιχα βυζαντινά. Στο πολύ καλά ενημερωμένο site της μπορεί ο ενδιαφερόμενος να δει τα νέα αποκτήματα προκειμένου να τα αναζητήσει και στον χώρο της βιβλιοθήκης.

Πέντε μεγάλα τραπέζια, είκοσι θέσεις εργασίας, ηλεκτρονικοί υπολογιστές, φυσικό φως που μπαίνει από τα μεγάλα παράθυρα, δημιουργούν ιδανικό περιβάλλον για τους αναγνώστες. Στον ισόγειο χώρο της βιβλιοθήκης βρίσκονται τα περιοδικά, ελληνικά και ξένα ‒συνολικά υπάρχουν 1.240 τίτλοι‒, που αφορούν τον αρχαίο, τον προϊστορικό, τον κλασικό και τον βυζαντινό πολιτισμό. Είναι ταξινομημένα κατά χώρα, ενώ έναν ολόκληρο τοίχο καταλαμβάνουν τα ειδικά εγχειρίδια αρχαίας ιστορίας και αρχαιολογίας και τα εικονογραφημένα λεξικά, βασικά εργαλεία μελετητών και αναγνωστών. Ξεχωρίζουν τα περιοδικά της Επιγραφικής και σε διαφορετικό τμήμα είναι ταξινομημένες οι μονογραφίες και οι εκδόσεις της Αρχαιολογικής Εταιρείας. 

Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Ο πρώτος επιμελητής της βιβλιοθήκης, ο Αλέξανδρος Φιλαδελφεύς, όπως σημειώνει ο κ. Schäfer, έδωσε έμφαση στη διαμόρφωση μιας ειδικής βιβλιοθήκης και με αυτό τον τρόπο συγκροτήθηκε η μεγαλύτερη ελληνική στον τομέα της αρχαιολογίας. 

Σήμερα φιλοξενεί 95.000 τόμους βιβλίων, καθώς στη συλλογή της έχουν ενσωματωθεί μεγάλες δωρεές που περιλαμβάνουν σημαντικά βιβλία, όπως αυτές του Δημοσθένη Tσιβανόπουλου, της Σέμνης και του Χρήστου Καρούζου, και του Μανούσου Μανούσακα. Βεβαίως, οι αγορές για τον εμπλουτισμό της συνεχίζονται μέχρι σήμερα.

Υπάρχουν βιβλία στα αγγλικά, στα γερμανικά, στα γαλλικά κυρίως αλλά και στα ελληνικά, γιατί η Ελλάδα είναι τεράστια χώρα όσον αφορά την αρχαιολογία, όπως τονίζει ο κ. Schäfer, που μας οδηγεί στο πρώτο πατάρι από μια εξαιρετικής τέχνης ξύλινη σκάλα που φέρει τα ίδια διακοσμητικά στοιχεία που συναντάμε σε όλο το κτίριο.

Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Σε αυτό, που είναι ανοιχτής πρόσβασης, υπάρχουν βιβλία περί τοπογραφίας, δημοσιεύσεις ανασκαφών και οδηγοί αρχαιολογικών χώρων, ενώ ένα μεγάλο τμήμα καταλαμβάνουν τα πρακτικά των επιστημονικών συνεδρίων. Στο δεύτερο συναντάμε βιβλία για την αρχαία κοινωνία και αυτά που αναφέρονται στον βυζαντινό πολιτισμό, όπως και τιμητικούς τόμους. Στον ισόγειο χώρο υπάρχουν τα βιβλία μεγάλου μεγέθους, μια μικρή πινακοθήκη με τους γενικούς γραμματείς της Αρχαιολογικής Εταιρείας. Η βιβλιοθήκη έχει ένα από τα πιο σύγχρονα συστήματα ηλεκτρονικής καταλογογράφησης, εμπλουτίζει διαρκώς το ψηφιακό υλικό της και θεωρείται ότι παρέχει τον καλύτερο ηλεκτρονικό κατάλογο για την αρχαία και βυζαντινή τέχνη. Σε έναν δεύτερο χώρο φυλάσσονται τα σπάνια και πολύτιμα βιβλία, ανάμεσά τους και ένα από τα πρώτα έντυπα ελληνικά βιβλία, το παλιότερο που έχει η βιβλιοθήκη, η πρώτη έκδοση του τόμου «Αριστοφάνους κωμωδίαι» που κυκλοφόρησε από το τυπογραφείο του Άλδου Μανούτιου με την επιμέλεια του Μάρκου Μουσούρου το 1498. Η έκδοση περιέχει μόνο εννέα από τις διασωθείσες κωμωδίες του Αριστοφάνη (λείπουν η «Λυσιστράτη» και οι «Θεσμοφοριάζουσες»). 

Η βιβλιοθήκη, στην οποία αξίζει να περάσετε χρόνο διαβάζοντας ή απλώς χαζεύοντας τα ράφια της, είναι μια αληθινή κιβωτός γνώσης, δημιούργημα μιας Εταιρείας που έχει μεγάλη ιστορία και αξία, και υπηρετείται από ανθρώπους με πάθος και γνώση. Είναι αξιοσημείωτη η διαρκής ενημέρωσή της και ο συγχρονισμός της με όλα όσα συμβαίνουν στο πεδίο της αρχαιολογίας. Ο πλούτος της είναι ανεκτίμητος και ανοιχτός σε όποιον επιθυμεί να εξερευνήσει τον ελληνικό πολιτισμό μέχρι τον 19ο αιώνα.

https://www.archetai.gr/

Βιβλιοθήκη της Εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας Facebook Twitter
Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Βιβλίο
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Δείτε για πρώτη φορά το πολύτιμο αρχείο της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας

Αρχαιολογία & Ιστορία / Δείτε για πρώτη φορά το πολύτιμο αρχείο της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας

Ιδιαίτερης αρχαιολογικής, ιστορικής αλλά και καλλιτεχνικής αξίας, το αρχείο της εν Αθήναις Αρχαιολογικής Εταιρείας συνδέεται άρρηκτα τόσο με τις απαρχές όσο και με την εξέλιξη της αρχαιολογίας στην Ελλάδα μέχρι σήμερα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ