Μίκης Θεοδωράκης ή ένα ελληνικό πεπρωμένο

Μίκης Θεοδωράκης ή ένα ελληνικό πεπρωμένο Facebook Twitter
Φωτ.: Αssociated Press
0

Για τη γενιά μου δεν ήταν ο Μίκης. Ήταν ο Θεοδωράκης. Για πολλούς ένα φορτίο, ένα βάρος, μια κληρονομιά, μια φιγούρα του παρελθόντος. Για άλλους, πιο κοντινούς στα ίχνη του λεγόμενου έντεχνου τραγουδιού, είχε την ιδιότητα της ιδρυτικής φυσιογνωμίας, κρατώντας το σκήπτρο της επικής πολιτικής πλάι στους χαμηλούς τόνους του χατζιδακικού λυρισμού.

Όλα αυτά όμως έγιναν σκόνη στο πέρασμα του χρόνου. Γιατί ο Μίκης Θεοδωράκης, ακόμη και αν δεν έγινε για όλους μας «ο Μίκης», αναδύθηκε στην ελληνική ζωή ως ένα από τα σημεία αναφοράς της, ένα κραταιό πολιτισμικό σύμβολο. Αν και δεν υπήρξε συγγραφέας μυθιστορημάτων και ποιητής, έγινε ο Βίκτωρας Ουγκώ της Ελλάδας των τελευταίων εξήντα χρόνων: σημείο συναίρεσης του ρομαντισμού, του εθνισμού και μιας ιδέας της αριστεράς που χωρούσε ωκεάνια συναισθήματα. Και αν έγραψε πολλά εξαίσια λυρικά τραγούδια, η σκέψη του στάθηκε στον πυρήνα της μια σκέψη της νίκης και του θριάμβου. Τίποτα το «ηττημένο», το μελαγχολικό και το βαθιά εσωστρεφές στον Θεοδωράκη, παρά μια αγάπη για τη μάχη και μια αγωνιστική αίσθηση της ζωής που επιδίωκε την εξωτερίκευση, τη διαρκή επικοινωνία με τον «λαό» ‒ στους αντίποδες της σιωπής.

Για τη μουσική του προσφορά υπάρχουν, φυσικά, διάφορες κρίσεις. Μερικές αυστηρές, άλλες θετικές ή εγκωμιαστικά πανηγυρικές. Εγώ ξέρω ότι από τη σκοπιά της συγκίνησης και της επίδρασης στο φρόνημα, στα ύφαλα του εσωτερικού μας βίου, ο Θεοδωράκης μίλησε καταλυτικά. Ακόμα και σε όσους του είχαν στρέψει τα νώτα, επιλέγοντας για αισθητική καθοδήγηση τον Σαββόπουλο ή το ροκ ή άλλους τόπους της μουσικής. Από κάποιο παράθυρο ερχόταν πάντα κάποιο σήμα από τους «Λιποτάκτες», το «Μαουτχάουζεν», τα «Λιανοτράγουδα». Από κάποιες μυστικές οθόνες παρακολουθούσαμε τα πλήθη των συναυλιών του, το πάθος της Φαραντούρη, του Πανδή, του Γιώργου Μεράντζα. Από κάποια καλοκαιρινή πλατεία θα έφτανε η πετρώδης φωνή του Μπιθικώτση ως υπενθύμιση μιας άλλης λαϊκότητας, μιας Άνοιξης του ’60 που εμείς (λόγω ηλικίας) τη φέρουμε εσαεί ως μυθολογικό σκίρτημα.

Μίκης Θεοδωράκης ή ένα ελληνικό πεπρωμένο Facebook Twitter
O Mίκης Θεοδωράκης επιστρέφει από την εξορία στο Παρίσι. Ιούλιος 1974. Φωτογραφία: Gilbert UZAN/Gamma-Rapho via Getty Images

Ο Μίκης Θεοδωράκης στάθηκε, άλλωστε, μια συρραφή ελληνικών τρόπων, όχι απλώς ένα αντιφατικό πρόσωπο. Υπήρξε μήνυμα, σύμβολο, έμπνευση αλλά και εθνικό τρόπαιο και μεγάλος παράγοντας και μέρος ενός πολιτισμικού κανόνα που σε κάποιους φάνηκε καταπιεστικός. Κανένας όμως δεν τον παραγνώρισε και τις τελευταίες δεκαετίες υπήρξε στοιχείο μιας τέτοιας εθνικής-κρατικής συναίνεσης, που όμοιά της δεν υπήρξε για κανέναν άλλο δημιουργό.

Ο Θεοδωράκης έφερε μαζί του όλες σχεδόν τις εμμονές της νεοελληνικής ιδεολογίας. Αν συνδέθηκε κατά βάση με την αριστερά, η μεταφυσική του ήταν ένας διαρκής εκλεκτισμός, ένας παγανισμός και ένας χριστιανισμός σε μια συγχώνευση που αποτέλεσε πάντα το μυστικό της νεοελληνικής επιτυχίας για έργα και προσωπικότητες. Ακριβώς γι’ αυτόν τον λόγο δεν θέλησε ποτέ να είναι μόνο συνθέτης και δημιουργός μουσικής αλλά να λειτουργήσει και το ίδιο του το εγώ ως ολικό έργο τέχνης.

Αυτή η μεγάλη φιλοδοξία έγινε συχνά αισθητή ως αξίωση ηγεμονιστική και καλλιτεχνικός εγωισμός που ντυνόταν τις χλαμύδες του πολιτικού σωτήρα. Και αυτές όμως οι στιγμές, οι στιγμές που ο Θεοδωράκης έφτασε να γίνει όψιμα αντικείμενο θαυμασμού από σκληρούς δεξιούς και πηγή απογοήτευσης και οργής για πολλούς αριστερούς, δεν είναι οι σημαντικές. Οι μεγάλοι καλλιτέχνες είναι αδύνατο να μην απογοητεύουν, να μην προκαλούν θυμό, να μη γίνονται βάρος, ενοχή, απωθημένο ή αποδιοπομπαίοι τράγοι. Με μια έννοια, είναι αδύνατο να μη γίνονται αφόρητοι και να φτάνουν απλώς στο τέλος συμπαθείς και αξιαγάπητοι, σαν καλοί παππούδες δίχως αντιφάσεις, σαν ήρεμα ποτάμια που δεν αφρίζουν ποτέ τα νερά τους.

Ο Μίκης Θεοδωράκης στάθηκε, άλλωστε, μια συρραφή ελληνικών τρόπων, όχι απλώς ένα αντιφατικό πρόσωπο. Υπήρξε μήνυμα, σύμβολο, έμπνευση αλλά και εθνικό τρόπαιο και μεγάλος παράγοντας και μέρος ενός πολιτισμικού κανόνα που σε κάποιους φάνηκε καταπιεστικός. Κανένας όμως δεν τον παραγνώρισε και τις τελευταίες δεκαετίες υπήρξε στοιχείο μιας τέτοιας εθνικής-κρατικής συναίνεσης, που όμοιά της δεν υπήρξε για κανέναν άλλο δημιουργό.

Πέρα από όλα αυτά, όμως, πέρα από τις τιμές, τις αντιθέσεις ή τα πολιτικά παραλειπόμενα, ο Μίκης (τώρα μπορώ να τον πω κι εγώ έτσι, όπως θα τον έλεγε ο συνομήλικός του πατέρας μου και οι Λαμπράκηδες του ’60), ο Μίκης κατόρθωσε να γίνει η μελωδική ηθική μιας λαϊκότητας που δεν μπόρεσε, φυσικά, να γίνει «συμφωνική» και κλασική αλλά έχτισε έναν δικό της χώρο ρωμαλέας συγκίνησης μέσα στην ελληνική μουσική. Αυτή η ρώμη της συγκίνησης και η γραμμή του πάθους, με τη διπλή της φορά, άλλοτε προς το μεγάλο, άλλοτε προς κάτι ακόρεστο, αυτή η ρώμη θα διαρκέσει. Είναι φτιαγμένη με τα υλικά της αντοχής και της ανθεκτικότητας. Τα υπόλοιπα θα ενδιαφέρουν όσους μιλάμε για τις ιδέες και τις ιδεολογίες της ελληνικής νεωτερικότητας. Ο Μίκης Θεοδωράκης, ο Μίκης, ανήκει σε όλους, ανήκει πλέον στην ολότητα, και από αυτή την άποψη πραγματοποίησε το πιο βαθύ όνειρό του.

Απώλειες
0

ΑΦΙΕΡΩΜΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Mara Gibb»: Μια space όπερα για ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας

Μουσική / Μια ελληνική space όπερα για τη μυστική ζωή ενός non-binary εξωγήινου

Το «Secret life of Mara Gibb» του Prins Obi έχει για κεντρικό ήρωα ένα non-binary εξωγήινο που ξεκινά ένα αυτογνωσίας. Ο ήχος έχει ρίζες στην ψυχεδέλεια αλλά δεν μένει εκεί. Παίζει να είναι και η καλύτερη δουλειά του μετά τους Baby Guru.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
ΕΠΕΞ INDIRA PAGANOTTO INTERVIEW

Μουσική / H Ιndira Paganotto φέρνει στην Αθήνα την απίθανη psy-techno της και μια στρατιά νίντζα

Είναι περήφανη για τις ιταλικές και τις ισπανικές της ρίζες, και για τη μουσική της. Το στυλ της, χωρίς κανόνες ή κουτάκια, ανεβάζει τον πήχη, μαζί και τις προσδοκίες μας για την εμφάνισή της στο Techniques.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Η μοιραία σχέση που ενέπνευσε ένα αριστούργημα του ρομαντισμού

Το πρόγραμμα της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών στο Μέγαρο Μουσικής για τη νέα σεζόν περιλαμβάνει το Πρώτο Κοντσέρτο για πιάνο του Μπραμς με τον διεθνώς αναγνωρισμένο πιανίστα Αλεξέι Βολόντιν, και η Ματούλα Κουστένη μάς ξεναγεί στην ιστορία αυτού του αριστουργήματος που γεννήθηκε μέσα από τη μοιραία γνωριμία του συνθέτη με την Κλάρα Σούμαν.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Είναι true, έχει vibe: Γι’ αυτό ο νεαρόκοσμος αγαπάει τη Θώδη

Μουσική / «Είναι true, έχει vibe»: Αν δεν το έχετε καταλάβει, οι 20άρηδες αγαπούν τη Θώδη

Βρεθήκαμε σε ένα γλέντι στον Ταύρο όπου ακόμη και οι teenagers διασκέδαζαν, φύγαμε με καλτσάκια που έγραφαν «Με κλαρίνο στο Πεκίνο» και με την ευχή να βρούμε πάρκινγκ στο κέντρο.
ΜΙΝΑ ΚΑΛΟΓΕΡΑ
ΖΟΡΝΤΙ ΣΑΒΑΛ: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Μουσική / Jordi Savall: «Με αποκαλούν αρχαιολόγο της μουσικής, αλλά η μουσική δεν πεθαίνει ποτέ»         

Ο διακεκριμένος μουσικός κάνει μουσική σαν να ανακαλύπτει νέα, όμορφα μέρη. Επιστρέφει στην Αθήνα και συμπράττει με τη Διαπολιτισμική Ορχήστρα της ΕΛΣ σε μια συναυλία που υμνεί την ενωτική φύση της Μεσογείου. 
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
REWORKS 2025 - Τα νέα / ανερχόμενα ονόματα του φετινού φεστιβάλ

Μουσική / Κρατήστε σημειώσεις: Αυτά είναι τα ανερχόμενα ονόματα του φετινού Reworks

Μέσα σε πέντε μέρες το κορυφαίο φεστιβάλ ηλεκτρονικής μουσικής φέρνει στη Θεσσαλονίκη πολυσυλλεκτικά, απρόβλεπτα και ατμοσφαιρικά sets που συνδυάζουν την εγκεφαλική με τη χορευτική διάσταση.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Μουσική / Δεν θα γεράσουμε ποτέ, κουφάλα νεκροθάφτη

Ο Taki Tsan και ο DJ Alx έχουν γράψει μεγάλο μέρος της ιστορίας του ελληνικού χιπ χοπ. Τριάντα χρόνια μετά το ξεκίνημά τους είναι ακόμα εδώ, alive and kicking, με κοινό live στο Αγοραφοβικό Φεστιβάλ στο ΠΛΥΦΑ, καινούργια σεζόν για το Taki Tsan Show αλλά και νέο άλμπουμ.
M. HULOT