«Το βασίλειό μου για ένα βιβλίο»: Ένα απολαυστικό παραμύθι για τις χαρές του διαβάσματος

queen elizabeth reading Facebook Twitter
Σύντομα η βασίλισσα θα διαπιστώσει ότι το ένα βιβλίο οδηγεί στο άλλο, κι ότι οι μέρες της δεν είναι αρκετά μεγάλες για να διαβάσει όσα θα ήθελε. Φωτ.: Lisa Sheridan/Studio Lisa/Getty Images/Ideal Image
0



ΤI ΘΑ ΣΥΝΕΒΑΙΝΕ αν η Ελισάβετ της Αγγλίας ανακάλυπτε στα εβδομήντα της τις χαρές του διαβάσματος; Τι συνέπειες θα είχε η όψιμη γνωριμία της με το έργο του Προυστ, του Χάρντι, των αδελφών Μπροντέ; Και πώς θ' αντιδρούσαν οι γύρω της βλέποντάς την να εξελίσσεται σε βουλιμική αναγνώστρια και ν' αδιαφορεί όλο και περισσότερο για τους τύπους που τηρούσε ευλαβικά σ' όλη της τη διαδρομή;

Οι απαντήσεις, στη σπιρτόζα νουβέλα του Βρετανού δραματουργού Άλαν Μπένετ «Το βασίλειό μου για ένα βιβλίο», όπως μεταφέρθηκε το «Uncommon reader» στα ελληνικά (μετ. Τ. Παπαϊωάννου, «Μεταίχμιο», 2009). Γνωστός μας από την «Τρέλα του βασιλιά Γεωργίου Γ'», που μεταφέρθηκε και στον κινηματογράφο, αλλά κι από το σενάριο του «Τεντώστε τ' αφτιά σας» του Στίβεν Φρίαρς, ο Μπένετ υπογράφει ένα διαμαντάκι για τη «δημοκρατία των γραμμάτων», ένα απολαυστικό κι ενίοτε ξεκαρδιστικό παραμύθι για το πώς τα βιβλία, διευρύνοντας τη συνείδησή μας, μας αλλάζουν τη ζωή.

«Αισθανόταν, όμως, και θλίψη και ντροπή», γράφει ο Μπένετ. Γιατί, μολονότι παλιά είχε γνωρίσει τον Έλιοτ, τον Λάρκιν, ακόμα και τον Τεντ Χιούζ, «που της είχε γυαλίσει μάλιστα λιγάκι», επειδή αγνοούσε το έργο τους δεν είχε τίποτε ενδιαφέρον να τους πει.

Ένα ωραίο πρωί, λοιπόν, ενώ βγάζει βόλτα τα σκυλιά της, η βασίλισσα πέφτει πάνω σ' ένα καμιόνι παρκαρισμένο πλάι στους σκουπιδοτενεκέδες των μαγειρείων, που δεν είναι παρά η κινητή βιβλιοθήκη του Δήμου Γουεστμίνστερ. Η Αυτής Μεγαλειότητα, σπρωγμένη από το καθήκον, ως συνήθως, θ' αρχίσει να δανείζεται στην τύχη διάφορους φθαρμένους τόμους. Και παράλληλα θα πιάσει γνωριμία με τον (γκέι) φιλαναγνώστη βοηθό του μάγειρα, ο οποίος θ' αναβαθμιστεί σε γραμματέα της.

basileio
Άλαν Μπένετ, Το βασίλειο μου για ένα βιβλίο, εκδόσεις Μεταίχμιο

Σύντομα η βασίλισσα θα διαπιστώσει ότι το ένα βιβλίο οδηγεί στο άλλο, κι ότι οι μέρες της δεν είναι αρκετά μεγάλες για να διαβάσει όσα θα ήθελε. «Αισθανόταν, όμως, και θλίψη και ντροπή», γράφει ο Μπένετ. Γιατί, μολονότι παλιά είχε γνωρίσει τον Έλιοτ, τον Λάρκιν, ακόμα και τον Τεντ Χιούζ, «που της είχε γυαλίσει μάλιστα λιγάκι», επειδή αγνοούσε το έργο τους δεν είχε τίποτε ενδιαφέρον να τους πει. Ανακαλύπτοντας, επίσης, τον βίο της Σίλβια Πλαθ, θ' ανακουφιστεί που δεν είχε ανάλογες εμπειρίες, αλλά μπροστά στις αναμνήσεις της Λορίν Μπακόλ με ζήλια θα συνειδητοποιήσει «ότι η κυρία αυτή είχε περάσει πολύ καλύτερα»!

Γιατί διαβάζουμε; Από περιέργεια, για την ευχαρίστησή μας, για να περνάμε την ώρα μας ή για να γνωρίζουμε τους ανθρώπους καλύτερα; «Ω, έλα λοιπόν, προχώρα!» φωνάζει η Ελισάβετ μ' ένα... αργόσυρτο βιβλίο του Χένρι Τζέιμς στο χέρι, σπεύδοντας ν' απολογηθεί στην πληγωμένη υπηρέτριά της, που νόμισε ότι η διαταγή προοριζόταν γι' αυτήν. «Ότι αυτή η έκρηξη ευαισθησίας μπορεί να είχε κάποια σχέση με τα βιβλία, ακόμα και μ' αυτόν τον μονίμως εκνευριστικό Χένρι Τζέιμς, ούτε που της πέρασε από το μυαλό εκείνη τη στιγμή»!

Άλαν Μπένετ «Το βασίλειό μου για ένα βιβλίο» Facebook Twitter
Πού θα φτάσουν οι... εκκεντρικότητες της βασίλισσας; Ας μην αποκαλύψουμε πόσο κάλπασε η φαντασία του Μπένετ.

Εν τω μεταξύ, όλοι σχεδόν γύρω της δυσανασχετούν. Από τα σκυλιά της, που διασκεδάζουν την πλήξη τους ξεσκίζοντας μυθιστορήματα του Ίαν Μακ Γιούαν και της Αντόνια Μπάιατ, ως τους αυλικούς της που ανησυχούν μήπως το χόμπι της βασίλισσας, «αν και δεν είναι ακριβώς ελιτίστικο», στέλνει λάθος μηνύματα δημιουργώντας κοινωνικούς διαχωρισμούς! Κι ενώ οι τελευταίοι μηχανεύονται τρόπους να... «παραγοντοποιήσουν» τη νέα συνήθειά της (μ' ένα δελτίο τύπου, π.χ., που θα έλεγε ότι η Α.Μ. διαβάζει κι άλλες εθνικές λογοτεχνίες πέραν της αγγλικής), εκείνη αρχίζει να συζητάει με τους πολίτες περί Χάρι Πότερ και Τζέιν Όστιν και να ζητάει –εις μάτην– από τον πρόεδρο της Γαλλίας τη γνώμη του για τον Ζενέ.

Πού θα φτάσουν οι... εκκεντρικότητες της βασίλισσας; Ας μην αποκαλύψουμε πόσο κάλπασε η φαντασία του Μπένετ. Ας κρατήσουμε μόνο μια φράση-κλειδί, που τόσο εντυπωσίασε την ηρωίδα του ώστε την αντέγραψε στο σημειωματάριό της αμέσως: «Μια συνταγή ευτυχίας είναι να μη δίνεις σημασία στα προνόμια». Ένα δίδαγμα που η πραγματική Ελισάβετ ίσως να μην καταφέρει να μάθει ποτέ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ