ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

Ο 16χρονος Gxhan θέλει να αλλάξει το παιχνίδι στο ελληνικό ραπ

Ο 16χρονος Gxhan θέλει να αλλάξει το παιχνίδι στο ελληνικό ραπ Facebook Twitter
0

Είναι νωρίς το απόγευμα στον Καρέα, στους πρόποδες του Υμηττού, ερημιά και ανθισμένες αμυγδαλιές, και ο ράπερ που έρχεται στο ραντεβού μας είναι ένα παιδί, κυριολεκτικά. Γνωρίζω ότι είναι νεαρής ηλικίας, αλλά δεν ξέρω ότι είναι μόλις 16 χρονών – στο βίντεο φοράει μπαλακλάβα και όταν φτάνει φοράει τη μάσκα, όταν όμως τη βγάζει για να φωτογραφηθεί και βλέπουμε το πρόσωπό του, η έκπληξη είναι μεγάλη. Από κοντά φαίνεται ακόμα πιο μικρός.


«Το όνομά μου είναι Γκόχαν (Gxhan), Γιάννης στα αρμένικα, γιατί είμαι μισός Αρμένης» λέει. «Πάω σχολείο, Β' Λυκείου, προσπαθώ, αλλά οι σπουδές δεν είναι το main focus. Θα ήθελα να σπουδάσω μουσική παραγωγή. Ο κύριος στόχος μου είναι να πετύχω σε αυτό που προσπαθώ να κάνω, το ραπ. Ραπάρω από τα 14 και στα 15 ηχογράφησα για πρώτη φορά».

Ο Gxhan, όπως και τα περισσότερα παιδιά αυτής της γενιάς που ασχολούνται με το νέο ραπ, κάνουν σχεδόν τα πάντα μόνα τους. «Το beat για το κομμάτι το βρήκα στο YouTube και το αγόρασα 75 ευρώ» εξηγεί. «Είναι τα λεγόμενα "type beats", παραγωγές που μοιάζουν με κομμάτι του εξωτερικού. Δυστυχώς, μπορεί οποιοσδήποτε να αγοράσει το ίδιο beat, κι αυτό είναι κακό».

Την ώρα που τον φωτογραφίζουμε, οι περαστικοί (μόνο άνθρωποι στην ηλικία του) στέκονται και παρακολουθούν και δεν τους κάνει καμία εντύπωση αυτό που συμβαίνει, ότι κάποιοι ασχολούνται με τον Gxhan. «Δίνω συνέντευξη» τους λέει με χαρά.

Ο 16χρονος Gxhan θέλει να αλλάξει το παιχνίδι στο ελληνικό ραπ Facebook Twitter
Όπως όλοι, ανυπομονώ να τελειώσει όλο αυτό που ζούμε. Γενικά, με πιάνει στενοχώρια όταν βγαίνω έξω και βλέπω όλα τα μαγαζιά κλειστά, το 90% των συζητήσεων να είναι για τον ιό και άτομα στην ηλικία μου να χάνουν τα καλύτερά τους χρόνια κλεισμένα στα σπίτια τους. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

Αυτήν τη στιγμή, μουσικά δεν με ενοχλεί κάτι στο ελληνικό ραπ, αλλά πραγματικά έχω βαρεθεί τα beefs. Το μόνο που κάνουν τελικά είναι να διαχωρίζουν τη σκηνή, δημιουργώντας στρατόπεδα, και να σταματάνε συνεργασίες που, αν γίνονταν, θα έβγαινε καλή μουσική. 


«Την πρώτη φορά που μπήκα στο στούντιο ηχογράφησα ένα κομμάτι και σε μία εβδομάδα το ανέβασα στο YouTube. Άρεσε στη γειτονιά μου, το άκουσαν όλοι και μου έλεγαν τα καλύτερα. Για το επόμενο που ηχογράφησα γύρισα και βιντεοκλίπ. Δεν μπορώ να σου πω ότι είμαι απόλυτα ικανοποιημένος από το "Xans/Pills", το σκεφτόμουν ακουστικό, όχι όπως βγήκε, αλλά το βίντεο το θεωρώ πολύ καλή δουλειά. Έστειλα μήνυμα σε κάποιον που μου άρεσε η δουλειά του, και έγινε. Γύρισα το βιντεοκλίπ μου μέσα στην καραντίνα και ήταν το πιο αγχωτικό πράγμα που έχω κάνει στη ζωή μου. Παρόλο το άγχος, το αποτέλεσμα μου αρέσει, αλλά θα προτιμούσα να το κάνω σε διαφορετικές συνθήκες.

Όπως όλοι, ανυπομονώ να τελειώσει όλο αυτό που ζούμε. Γενικά, με πιάνει στενοχώρια όταν βγαίνω έξω και βλέπω όλα τα μαγαζιά κλειστά, το 90% των συζητήσεων να είναι για τον ιό και άτομα στην ηλικία μου να χάνουν τα καλύτερά τους χρόνια κλεισμένα στα σπίτια τους. Μουσικά, επίσης, δεν μου έχει κάνει καλό, γιατί βλέπω πως όσο είμαστε σε καραντίνα δυσκολεύομαι πολύ να βρω έμπνευση, να κάνω βιντεοκλίπ και ηχογραφήσεις.

 

GXHAN - XANS 


Η γενιά μου είναι σε αδιέξοδο, δεν περίμενα να είμαι έτσι κλεισμένος στο σπίτι. Όλοι οι φίλοι μου έχουν τρελαθεί, πηγαίνουμε στην πλατεία και έχουμε μονίμως το βλέμμα στη γωνία μήπως περάσει κάποιος και μας σταματήσει. Αυτό μου φαίνεται ακραίο, να βγαίνω έξω και να φοβάμαι. Στο στούντιο δεν μπορώ να πηγαίνω, το μαγαζί της μάνας μου, όπου δούλευα για να πληρώσω το στούντιο, έχει κλείσει, οπότε έχουν παγώσει όλα και για μένα. Η μάνα μου έχει ταβέρνα και μου φαίνεται πιο σωστό να δουλέψω για να κάνω αυτά που θέλω, αντί να της ζητάω λεφτά».


«Σου λείπει το σχολείο;» «Ένα πράγμα που μπορώ να πω είναι ότι μου λείπει το γεγονός πως με βάζει σε ένα mindset του να δουλεύω παραπάνω. Όταν είσαι σε μια τάξη με είκοσι άτομα, ανεξάρτητα από το εάν έχετε τους ίδιους στόχους ή όχι, όταν τα βλέπεις να διαβάζουν και να δουλεύουν για να περάσουν στη σχολή που θέλουν, πεισμώνεις και θέλεις κι εσύ να δουλέψεις. Προς το παρόν, κάνουμε online μαθήματα και κάνω και ωδείο, μουσική τεχνολογία, online κι αυτό ‒ φροντιστήριο δεν κάνω.


Αυτήν τη στιγμή, μουσικά δεν με ενοχλεί κάτι στο ελληνικό ραπ, αλλά πραγματικά έχω βαρεθεί τα beefs. Το μόνο που κάνουν τελικά είναι να διαχωρίζουν τη σκηνή, δημιουργώντας στρατόπεδα, και να σταματάνε συνεργασίες που, αν γίνονταν, θα έβγαινε καλή μουσική. Γενικά, με έχει στενοχωρήσει πολύ αυτό που συμβαίνει τις τελευταίες μέρες. Γνωρίζω ότι ο Lamanif δεν είναι άγιος, αλλά αυτό που έγινε είναι απαράδεκτο. Δεν αξίζει σε κανέναν να δημοσιεύουν προσωπικές του στιγμές, δεν ξέρεις πόσο κακό μπορεί να προκαλέσει σε έναν άνθρωπο».

Ο 16χρονος Gxhan θέλει να αλλάξει το παιχνίδι στο ελληνικό ραπ Facebook Twitter
Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο 16χρονος Gxhan θέλει να αλλάξει το παιχνίδι στο ελληνικό ραπ Facebook Twitter
Πάρις Ταβιτιάν/LIFO
Ο 16χρονος Gxhan θέλει να αλλάξει το παιχνίδι στο ελληνικό ραπ Facebook Twitter
Η γενιά μου είναι σε αδιέξοδο, δεν περίμενα να είμαι έτσι κλεισμένος στο σπίτι. Όλοι οι φίλοι μου έχουν τρελαθεί, πηγαίνουμε στην πλατεία και έχουμε μονίμως το βλέμμα στη γωνία μήπως περάσει κάποιος και μας σταματήσει. Αυτό μου φαίνεται ακραίο, να βγαίνω έξω και να φοβάμαι. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO

«Λαμβάνεις ποτέ υπ' όψη σου τις συνέπειες όταν κάνεις στόρι στο Instagram;» «Όχι, γενικά ανεβάζω ό,τι μου έρθει εκείνη τη στιγμή, αλλά το ότι ανεβάζω stories μόνο για τη μουσική παίζει μεγάλο ρόλο. Αν ήταν να θίξω κάποιο κοινωνικό πολιτικό ζήτημα, θα σκεφτόμουν τις συνέπειες και το impact που μπορεί να έχει.

Στο "Xans/Pills" είχα σκοπό απλώς να μιλήσω για ό,τι με ενοχλούσε, "fuck the pills, fuck the xans", εκφράζω ξεκάθαρη αγανάκτηση για τα είδωλά μου που έφυγαν νωρίς, 19-20 χρονών, από κατάχρηση ουσιών. Στους στίχους "λέει πως με κουβαλάν τα beats, μάλλον πρέπει να τα πω α καπέλα" αναφέρω κάτι που πολλοί μου είπαν για το πρώτο μου τρακ. Άκουσα φράσεις όπως "ε, φίλε, εντάξει, καλό το τρακ, αλλά το beat σε "κουβάλησε"».


Ακούω κυρίως ραπ, αλλά προσπαθώ να ακούω τα πάντα τώρα, γιατί με ενδιαφέρει η παραγωγή και θέλω να μάθω όσο πιο πολλά γίνεται. Ακούω πολύ Asap Rocky, Playboi Carti, Amine, Tyler the Creator. Ο Playboi Carti είναι μια κατηγορία από μόνος του, δεν αγγίζεται. Ακούω ελληνικά, αλλά όχι πολύ mainstream. Είναι κάποια παιδιά από τη Θεσσαλονίκη, όπως ο Norm και ο Mel, που έχουν πάρει όλη την νταρκίλα της πόλης και την έχουν μετατρέψει κάτι πιο μελωδικό, όχι το κλασικό, μουντό boom bap ή drill που κάνουν όλοι.

Ο 16χρονος Gxhan θέλει να αλλάξει το παιχνίδι στο ελληνικό ραπ Facebook Twitter
Ο Gxhan, όπως και τα περισσότερα παιδιά αυτής της γενιάς που ασχολούνται με το νέο ραπ, κάνουν σχεδόν τα πάντα μόνα τους. Φωτ.: Πάρις Ταβιτιάν/LIFO


Κάνουν τραπ, αλλά χωρίς να προσπαθούν να είναι κάποιος άλλος και χωρίς την ίδια θεματολογία, είναι λίγο πιο κοινωνικά τα θέματά τους.

Σκοπός μου είναι να κάνω κάτι τελείως διαφορετικό απ' ό,τι θεωρείται mainstream αυτήν τη στιγμή, θέλω να αλλάξω τις παραγωγές, τη θεματολογία, ακόμη και τα visuals. Επίσης, όσο go to είναι το να είσαι γκάνγκστερ για να κάνεις ραπ, έχω να πω πως δεν είμαι γκάνγκστερ, ούτε πρόκειται να πω ποτέ ότι είμαι. Το βρίσκω disrespectful γι' αυτούς που όντως ζούνε αυτήν τη ζωή.


Δουλεύω με έναν φίλο μου, τον Houlio, μαζί το κάνουμε όλο αυτό, μαζί πήγαμε στο στούντιο. Όσο και να διαφέρουμε μουσικά, αν κάποιος έχει τον ίδιο σκοπό μ' εσένα και είναι δίπλα σου, πας στο στούντιο με λιγότερο άγχος. Αν είχα πάει μόνος μου, παίζει να μου είχαν κοπεί τα πόδια. Τον έβαλα να πάει πρώτος για να δω πώς θα είναι, και τη δεύτερη φορά μπήκα κι εγώ.


Για το κοντινό μέλλον, αρχικά θέλω να βρω άτομα που θα με βοηθήσουν να ηχογραφώ. Να μπορώ να κάνω τα βιντεοκλίπ χωρίς να μου παίρνει δέκα μήνες να μαζέψω τα λεφτά που χρειάζονται, που μπορεί να μην είναι πολλά, αλλά για έναν 16χρονο είναι τεράστιο ποσό. Βάλε και το κόστος για το στούντιο, είναι αδύνατο να το αντέξεις οικονομικά αν δεν δουλεύεις. Είναι χάλια τα πράγματα αυτήν τη στιγμή, γιατί, αν δεν μπορείς να υλοποιήσεις τις ιδέες σου, δεν ξέρεις και τι αξίζει. Το βασικό είναι να πετύχω στη μουσική, να έχω άτομα που θέλουν να με ακούσουν και μετά να βρω κι άλλα άτομα και να τα βοηθήσω να κάνουν το ίδιο. Θα ήθελα να κάνω ένα ολοκληρωμένο άλμπουμ, αλλά είναι ένα όνειρο αυτήν τη στιγμή».


«Οι γονείς σου ακούνε τα κομμάτια σου;» «Οι γονείς μου δεν έχουν ιδέα τι κάνω, αλλά το υποστηρίζουν στο max. Ειδικά η μάνα μου, ψάχνει σχολές στις οποίες θα μπορούσα να πάω, αλλά δεν έχει ακούσει ούτε ένα κομμάτι μου».


«Τι θα έλεγαν αν τα άκουγαν;» «Η μάνα μου και ο πατέρας μου την ξέρουν αυτήν τη μουσική, κυρίως από την τηλεόραση και η τηλεόραση δεν έχει πει τα καλύτερα λόγια. Τους παρουσιάζουν όλους με ναρκωτικά, όπλα, βρισιές, δεν έχουν ιδέα ότι υπάρχει και κάτι διαφορετικό πάνω σε αυτές τις παραγωγές, ειδικά στην Αμερική. Πιστεύω ότι αν η μάνα μου άκουγε τι κάνω, θα είχε το άγχος μην πω τα ίδια που λένε οι πιο πολλοί ράπερ. Θα προσπαθήσω να της εξηγήσω ότι θέλω να κάνω κάτι διαφορετικό. Πάντως, βλέπω ότι και κάποιοι ράπερ που έλεγαν κακούς χαρακτηρισμούς ειδικά για τις γυναίκες, τελευταία στα stories τους τις υποστηρίζουν τις γυναίκες και κατακρίνουν αυτούς που μιλάνε άσχημα. Προσέχουν τι λένε πια για τις γυναίκες».


«Τι άλλο σου αρέσει αυτήν τη στιγμή, πέρα από τη μουσική;» «Γενικά, μου αρέσει να βλέπω καινούργιες τοποθεσίες. Π.χ. τώρα στην καραντίνα, που άρχισα να βγαίνω με το ποδήλατο και περνούσα από γειτονιές, έπαθα πλάκα με το πόσο όμορφα μέρη υπάρχουν...»

 
Μουσική
0

ΑΠΕΡΓΙΑΚΗ ΠΡΩΤΟΜΑΓΙΑ

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Τόλγκα Τουζούν

Μουσική / Τόλγκα Τουζούν: «Ξέρω ότι η μουσική που γράφω δεν θα γίνει ποτέ δημοφιλής»

Ο δημιουργός του ορατορίου «Φάλαινα στην πόλη ή Γιατί το έκανες αυτό;» που παρουσιάζεται στο 2ο Φεστιβάλ Λατρευτικής Μουσικής μιλάει για τη σχέση του με τη σύγχρονη μουσική σκηνή τόσο στη χώρα του, την Τουρκία, όσο και διεθνώς.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Τα Κατά Ματθαίον Πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Συμφωνική Μουσική - Ιστορίες / Τα κατά Ματθαίον πάθη: Το κορυφαίο θρησκευτικό έργο του Μπαχ

Η Ματούλα Κουστένη εξερευνά τον συναρπαστικό κόσμο του μπαρόκ και ξεδιπλώνει τα μυστικά των Παθών του «σημαντικότερου μουσικού επιστήμονα», του Γιόχαν Σεμπάστιαν Μπαχ.
ΜΑΤΟΥΛΑ ΚΟΥΣΤΕΝΗ
Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Μουσική / Γιατί σκοτώνονται μεταξύ τους ο Kendrick Lamar και ο Drake;

Ανταγωνισμός πάντοτε υπήρχε, αλλά ποτέ δεν σοβάρεψαν τόσο τα πράγματα όσο τώρα. Στον χορό μπήκε και ο Kanye West, το κερασάκι στην τούρτα όμως το έβαλε η Taylor Swift. Τα beefs έχουν επανέλθει επειδή μάλλον είναι κάτι που πουλάει.
ΕΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Μουσική / Αναζητώντας την προφορική και μουσική παράδοση της Κέας

Στο πλαίσιο της πρωτοβουλίας «Cycladic Identity», ιστορίες και παραμύθια του νησιού, οι μελωδιές Τζιωτών μουσικών, η προφορική παράδοση και η μυθολογία συγκεντρώθηκαν σε μια σειρά podcast που θα μπορεί κάθε επισκέπτης της Κέας να ακούσει ενώ περιηγείται σε πλατείες, μονοπάτια, παραλίες, στα δρομάκια της Ιουλίδας.
ΧΡΗΣΤΟΣ ΠΑΡΙΔΗΣ
Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μουσική / Ο Αμαλία μάς ξανασυστήνεται χωρίς τους Architects

Μετά από τέσσερα χρόνια καθυστερήσεων και αρκετά σκαμπανεβάσματα, ο νεαρός δημιουργός που γνωρίσαμε με το πρότζεκτ Amalia and the Architects κυκλοφορεί το ντεμπούτο του άλμπουμ με τίτλο «Amalia???», ξανασυστήνεται στο κοινό μέσα από 10 τραγούδια με υπαρξιακές αναζητήσεις, που λειτουργούν πέρα από τα όρια του φύλου.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Η underground δημιουργικότητα μέσα από τα μάτια του Deltah

Μουσική / Deltah: «Κανείς δεν πυροβόλησε επειδή του το είπε ένα ραπ τραγούδι»

Με αφορμή τη νέα κυκλοφορία του «Thorax», ο πολυσχιδής καλλιτέχνης της σύγχρονης underground σκηνής μιλά για τα στερεότυπα που ακολουθούν μέχρι σήμερα τη ραπ, η οποία «προφανώς και είναι μουσική για διασκέδαση, όπως κάποιος θα πάει στα μπουζούκια και θα διασκεδάσει χωρίς απαραίτητα να είναι καψούρης».
ΧΡΗΣΤΟΣ ΝΤΑΤΣΗΣ
Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Οι Αθηναίοι / Κρίστη Στασινοπούλου: «Έχω φάει τη νύχτα με το κουτάλι, προτιμώ πια να κάθομαι σπίτι»

Όλοι τη ρωτούν για τον Παύλο Σιδηρόπουλο όμως έχει ζήσει περισσότερα δίπλα στην Αλίκη Βουγιουκλάκη. Έχει εκπροσωπήσει την Ελλάδα στην Eurovision, αισθάνεται περήφανη που μεγαλώνοντας κατέληξε να κάνει μόνο πράγματα που της αρέσουν. Έχει γυρίσει τον κόσμο με τον Στάθη Καλυβιώτη και τη μουσική τους, μόλις κυκλοφόρησε ένα βιβλίο για τα ταξίδια τους που μετράνε πια 25 χρόνια.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
10 πράγματα για τον KAS:ST

Μουσική / Ο Manuel Sene και άλλα 9 πράγματα που διαμόρφωσαν τη μελωδική technο των KAS:ST

Πρόσφατα παρουσίασε την πιλοτική έκδοση του νέου και εντυπωσιακού οπτικοακουστικού του live πρότζεκτ στην Κωνσταντινούπολη, μπροστά σε ένα ενθουσιώδες κοινό χιλιάδων ατόμων. Η πρώτη παρουσίαση του KAS:ST AV SHOW στην Ευρώπη θα γίνει σε λίγες μέρες στην Αθήνα.
ΦΩΦΗ ΤΣΕΣΜΕΛΗ
Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι; 

Μουσική / Τι κρύβεται πίσω από τη στροφή της Beyoncé στην κάντρι;

Τα μοντέλα στην πασαρέλα του Louis Vuitton φορούν καουμπόικες μπότες από δέρμα φιδιού, η Prada πουλάει λαιμοδέτες τύπου γουέστερν, σειρές όπως το «Yellowstone» προσελκύουν εκατομμύρια θεατές: Το στυλ Americana ανθίζει στην ποπ κουλτούρα.
THE LIFO TEAM