Αυτοβιογραφίες

Αυτοβιογραφίες Facebook Twitter
0

1. Ο ΙΑΠΩΝΑΣ: Κλείνει το μάτι στον αρχηγέτη του βρόμικου ατόφιου ρεαλισμού, τον Ρέιμοντ Κάρβερ, ήδη από τον τίτλο. Για τι πράγμα μιλάω, όταν μιλάω για το τρέξιμο. Η Ωκεανίδα εκδίδει, ο Βασίλης Κιμούλης μεταφράζει ανεπίληπτα και ο Χαρούκι Μουρακάμι (Κιότο, 12/01/1949) τρέχει με άνεση, μας θυμίζει ότι ο άνθρωπος είναι το ον που λαμβάνει αποφάσεις και που κουβαλάει πάντα στους ώμους του το βάρος της ευθύνης για την πραγμάτωση ακριβώς των ειλημμένων αποφάσεων. Η ιστορία είναι γνωστή: από τη μέθεξη της τζαζ, τα ουίσκι, τις τολύπες του καπνού, ο Ιάπωνας, γοητευμένος από τα ανδραγαθήματα που μπορείς να επιτελέσεις διοικώντας τη στρατιά των είκοσι τεσσάρων μαγικών πεσσών του αλφαβήτου, αποφασίσει να γίνει συγγραφέας. Εν συνεχεία, θαρρείς με μιαν άνεση σαν ανάσα φυσική, αποφασίζει να γίνει δρομέας, όχι μονάχα επειδή του αρέσει και του ταιριάζει, αλλά και για να ατσαλώσει την αντοχή του ώστε να γράφει μεθοδικά και τελεσφόρα έως τα βαθιά του γεράματα.

2. Ο ΒΡΕΤΑΝΟΣ: Αβρός, γοητευτικός, ευειδής και ευφυής, ο Κρίστοφερ Χίτσενς (Πόρτσμουθ, 13/04/1949), συνομήλικος του Μουρακάμι, δείχνει ότι ξέρει να είναι και ευγνώμων. Οι 480 σελίδες της συναρπαστικής αυτοβιολογίας του, όπως έλεγε ο underground hero, ο απίθανος Steve Jesse Bernstein (1950-1991) είναι τίγκα στις μνείες και στα εγκώμια σε φίλους του, σε οικεία πρόσωπα, σε ανθρώπους που τον γαλούχησαν. Το σημαντικό μάθημα του βιβλίου Hitch 22 (αρτιότατη κι ευφάνταστη η μετάφραση του έμπειρου Μιχάλη Μακρόπουλου, εκδ. Μεταίχμιο) είναι ακριβώς η ευγνωμοσύνη, η αέναη διαλεκτική εγώ/εμείς. Η Ελλάδα είναι πολλαχώς παρούσα στις σελίδες του Hitch 22, όπου θα βρείτε ένα λίαν ενδιαφέρον κεφάλαιο για τον Σαλμάν Ρούσντι και μια θαυμάσια αναφορά στον Βλαντιμίρ Ναμπόκοφ, τον άνθρωπο, λέει ο Χίτσενς, «που μπορούσε να σε κάνει να ντρέπεσαι επειδή χρησιμοποιούσες την ίδια γλώσσα μαζί του (και τα αγγλικά ήταν μόλις η τρίτη του)».

 

3. Ο ΑΜΕΡΙΚΑΝΟΣ: Σύμφωνα με όλα όσα μπορούμε να ξέρουμε εδώ και δεκαετίες, ο συγγραφέας που αποκλείεται να γράψει την αυτοβιογραφία του δεν είναι άλλος από τον Τόμας Πύντσον (08/05/1937). Δύσκολο, έως ανέφικτο, είναι και το εγχείρημα να γραφτεί η βιογραφία του. Ωστόσο, και ευτυχώς για μας, πληθαίνουν οι αναφορές στον ίδιο (στο έργο του είναι εδώ και πολύ καιρό πλούσιες) και ίσως μπορέσουμε κάποτε να συνθέσουμε ένα βιβλίο, επιλέγοντας και μοντάροντας, αλά Βάλτερ Μπένγιαμιν, τέτοιες αναφορές. Προσφάτως εντοπίσαμε μια τέτοια αναφορά στο μυθιστόρημα του Βιτόριο Τζακομπίνι (Ρώμη, 1961) Βασιλιάς σε καταδίωξη, με ήρωα τον μέγιστο σκακιστή Μπόμπι Φίσερ (μτφρ. Παναγιώτης Σκόνδρας, εκδ. Κέδρος) και άλλη μία στο Hitch 22: «Καθόμουν στο γραφείο μου», γράφει ο Χίτσενς, «στο New Statesman ένα απομεσήμερο, όταν το τηλέφωνο χτύπησε και άγνωστη φωνή με ζήτησε. Αφού απάντησα ότι ήμουν εγώ, η φωνή είπε: “Είμαι ο Τόμας Πύντσον”. Χαίρομαι που δεν ξεστόμισα ό,τι πρωτοσκέφτηκα να πω, επειδή σύντομα μπόρεσε να μου αποδείξει ότι ήταν πράγματι αυτός κι ότι ένας αμοιβαίος φίλος (το διορθώνω, ένας κοινός φίλος) ονόματι Ίαν ΜακΓιούαν τού είχε προτείνει να τηλεφωνήσει».

 

0

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

Η πρώτη αγάπη: Ένας τόπος όπου ζεις πραγματικά

Βιβλίο / Αρρώστια είναι ν’ αγαπάς, αρρώστια που σε λιώνει*

«Ανοίξτε, ουρανοί»: Το queer μυθιστόρημα ενηλικίωσης του Βρετανοϊρλανδού ποιητή Σον Χιούιτ αποτελεί το εντυπωσιακό ντεμπούτο του στην πεζογραφία, προσφέροντας μια πιστή, ποιητική και βαθιά συγκινητική απεικόνιση του πρώτου έρωτα.
ΕΙΡΗΝΗ ΓΙΑΝΝΑΚΗ
Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Βιβλίο / Είναι το «Singapore Sling» η πιο παρεξηγημένη ταινία του ελληνικού σινεμά;

Μια συζήτηση με τη Μαρί Λουίζ Βαρθολομαίου Νικολαΐδου για την ταινία που αδικήθηκε στην εποχή της, αλλά σήμερα προκαλεί εκ νέου το ενδιαφέρον, και για την «επιστροφή» της μέσα από ένα βιβλίο.
ΜΑΡΙΑ ΠΑΠΠΑ
Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Βιβλίο / Ντόμινικ Αμερένα: «Έκανα το πειραματόζωο σε ιατρικές δοκιμές για να έχω χρόνο να γράφω ελεύθερα»

Το πρώτο βιβλίο του Αυστραλού συγγραφέα Ντόμινικ Αμερένα, με τίτλο «Τα θέλω όλα», που πήρε διθυραμβικές κριτικές, κυκλοφορεί στα ελληνικά. Βασικό του θέμα είναι πόσο μπορείς να προσποιηθείς ότι είσαι κάποιος άλλος για να καταφέρεις τους στόχους σου.
M. HULOT
ΕΠΕΞ Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

Βιβλίο / Μπορούμε να αγαπήσουμε ξανά την Πανεπιστημίου;

«Ένας δρόμος που μοιάζει με κοίτη ποταμού και παρασύρει τους πάντες χωρίς περιορισμούς και απαγορεύσεις», όπως γράφουν οι συγγραφείς του βιβλίου «Οδός Πανεπιστημίου (19ος-20ός αιώνας) - Ιστορία και ιστορίες», Θανάσης Γιοχάλας και Ζωή Βαΐου.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Γιάννης Σολδάτος: «Ο μεγαλύτερος εχθρός μου είναι ο μικροαστισμός» ή «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Βιβλίο / Γιάννης Σολδάτος: «Το σινεμά ως μαζικό λαϊκό θέαμα έχει σχεδόν τελειώσει»

Μια συζήτηση με τον σκηνοθέτη, εκδότη και συγγραφέα της συνοπτικής «Ιστορίας του Ελληνικού Κινηματογράφου» που πρόσφατα επανακυκλοφόρησε εμπλουτισμένη και σε ενιαία μορφή από τις εκδόσεις Αιγόκερως.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Βιβλίο / Απόστολος Βέττας: «Στο θέατρο οι πιστοί δηλώνουν την πίστη τους με το χειροκρότημα»

Ο σπουδαίος σκηνογράφος συγκέντρωσε την πολύτιμη σαραντάχρονη εμπειρία του σε ένα δίτομο λεξικό για τη σκηνογραφία, αναδεικνύοντάς την ως αυτόνομη τέχνη και καταγράφοντας την εξέλιξή της στο ελληνικό θέατρο.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Μ. Αναγνωστάκης «Η χαμηλή φωνή»

Το πίσω ράφι / Μανόλης Αναγνωστάκης: «Τι μένει λοιπόν από τον ποιητή, αν μένει τίποτα;»

Τρεις δεκαετίες μετά την πρώτη της δημοσίευση, η προσωπική ανθολογία του Μανόλη Αναγνωστάκη «Χαμηλή Φωνή» παρουσιάζεται στην Ελληνοαμερικανική Ένωση, υπενθυμίζοντας τους θεωρούμενους ήσσονες ποιητές μας, όσους έμειναν έξω από κάθε μορφής υψηλή ποίηση.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες…

Βιβλίο / Το παρασκήνιο της διαγραφής του Αντώνη Σαμαρά και άλλες ιστορίες

Προδημοσίευση από τα «Αδημοσίευτα», το νέο βιβλίο του Νίκου Χασαπόπουλου, όπου ο έμπειρος πολιτικός συντάκτης αποκαλύπτει ιστορίες και παρασκήνια που διαμόρφωσαν την πολιτική ζωή της χώρας.
THE LIFO TEAM
Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Βιβλίο / Δημήτρης Καράμπελας: «Σήμερα κανείς δεν πιστεύει στην αλληγορία»

Ένας από τους ελάχιστους διανοούμενους στη χώρα, που υπήρξε προνομιακός συνομιλητής του Παπαγιώργη και του Λορεντζάτου. Το τελευταίο του βιβλίο «Το πνεύμα και το τέρας» συνιστά μια ανανέωση του δοκιμιακού λόγου στην Ελλάδα.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Για τον Ομάρ Καγιάμ

Ποίηση / «Πίνε, και μη θαρρείς κουτέ, και συ πως είσαι κάτι»: Τα Ρουμπαγιάτ του Ομάρ Καγιάμ

Πεθαίνει σαν σήμερα το 1131 ο μεγάλος Ιρανός ποιητής που έγραψε αριστουργηματικά ποιήματα για τη ματαιότητα των πραγμάτων, τη μεγαλοσύνη της στιγμής και το νόμο του εφήμερου.
ΝΙΚΟΛΑΣ ΝΤΑΜΟΝ ΠΑΠΑΔΗΜΗΤΡΙΟΥ
Το πίσω ράφι/ Μαρία Πάουελ «Δεσμά αίματος»

Το πίσω ράφι / «Η ευλογία αλλά και η κατάρα που είναι η οικογένεια»

Η Μαρία Πάουελ, με τη νουβέλα της «Δεσμά αίματος», ζωντάνεψε μια βυθισμένη στη μοναξιά και κυριευμένη από πάθος γυναίκα χωρίς να μαρτυρήσει ούτε ένα από τα εξωτερικά της χαρακτηριστικά, κι εξερεύνησε ένα θέμα που ίσως δεν θα πάψει ποτέ να μας ταλανίζει, την οικογένεια.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
«Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Βιβλίο / «Από τότε που με έφεραν εδώ, έχω πειστεί ότι έχω πεθάνει»

Το πρωτότυπο science fiction μυθιστόρημα «Οι υπάλληλοι» της Δανής Όλγκα Ράουν κερδίζει υποψηφιότητα για Booker, προβλέποντας εικόνες από τη ζωή αλλόκοτων υπαλλήλων στο μέλλον, βγαλμένες από το πιο ζοφερό παρόν.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει – και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Βιβλίο / Ευάρεστος Πιμπλής: «Η ηδονή σήμερα τρομάζει και αυτό λέει πολλά για εμάς»

Ο πρωτοεμφανιζόμενος συγγραφέας μιλά στη LiFO με αφορμή το βιβλίο του «Πέρα από τη συναίνεση» για μερικά από τα πιο δύσκολα ζητήματα της εποχής: τη βία μέσα στη φαντασίωση, τον νέο πουριτανισμό, τα όρια της επιθυμίας και την εύθραυστη, συνεχώς μεταβαλλόμενη έννοια του τι σημαίνει να είσαι άνδρας σήμερα.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Lgbtqi+ / Μοντ Ρουαγιέ: «Πού θα βρίσκονται σε δέκα χρόνια όλοι αυτοί που μας επιτίθενται;»

Στο εξαιρετικά ενδιαφέρον βιβλίο «Τρανσφοβία» που μόλις κυκλοφόρησε στα ελληνικά, η τρανσφεμινίστρια Μοντ Ρουαγιέ επιχειρεί να καταγράψει τη νέα πραγματικότητα για την τρανς συνθήκη και τα τρανς δικαιώματα.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
H παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πύλες της

Αποκλειστικές φωτογραφίες / Η παλιά Εθνική Βιβλιοθήκη ανοίγει ξανά τις πόρτες της

Η LiFO μπήκε στο ιστορικό Βαλλιάνειο Μέγαρο το οποίο, μετά την ολοκλήρωση των αναγκαίων εργασιών αποκατάστασης και συντήρησης, θα υποδεχθεί ξανά το κοινό στις αρχές του 2026.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ