«Έχει αποτύχει το Γκέι Κίνημα;»

«Έχει αποτύχει το Γκέι Κίνημα;» Facebook Twitter
ΚΟΚΑ, ΤΕΚΝΑ ΚΙ ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΣΗ: O Μάρτιν Ντάμπερμαν στις αρχές της δεκαετίας του '80, εποχή που κατά δηλώσεις του είχε αφεθεί πέραν του επιτρεπτού στη γοητεία της κόκας και των hustlers.
3

Ο Μάρτιν Ντάμπερμαν έκλεισε πριν λίγο καιρό τα 88, αλλά παραμένει ακμαιότατος και πολυγραφότατος. Ο επιφανής Αμερικανός πανεπιστημιακός, ιστορικός, λογοτέχνης, θεατρικός συγγραφέας, πρωτοπόρος των L.G.B.T.Q. σπουδών και συνιδρυτής της Ένωσης Γκέι Ακαδημαϊκών (Gay Academic Union) έχει υπογράψει πάνω από τριάντα βιβλία, εκ των οποίων αυτό για την θρυλική εξέγερση του Stonewall στη Νέα Υόρκη το 1969 αποτελεί ίσως την πιο οριστική καταγραφή αυτού του κρίσιμου και εμβληματικού για το γκέι κίνημα συμβάντος.

Μόνο φέτος έχουν εκδοθεί ήδη δύο βιβλία του και το ένα αποτελεί μια συλλογή απομνημονευμάτων όπου μεταξύ άλλων καταγράφεται και ο εθισμός του προ πολλών δεκαετιών στην κόκα και γενικά στους πειρασμούς του περιθωρίου.

Το άλλο είναι όμως αυτό που έχει προκαλέσει τις πιο έντονες συζητήσεις, φέροντας και μόνο αυτό το αμείλικτο ερώτημα στον τίτλο του: «Έχει αποτύχει το γκέι κίνημα;» ("Has the Gay Movement Failed?").

Το gay κίνημα εκπροσωπείται πλέον από λομπίστες κυρίως παρά από ακτιβιστές - μοιάζει να έχει αναλωθεί σε ζητήματα όπως η κατοχύρωση του δικαιώματος γάμου και συμμετοχής στον στρατό, δηλαδή της «διαιώνισης της πυρηνικής οικογένειας και της ευκαιρίας για καριέρα σε μια δολοφονική μηχανή».

Η απάντηση του Ντάμπερμαν είναι «μάλλον ναι» όπως προκύπτει από τα αποσπάσματα που έχουν δημοσιευτεί και αντικατοπτρίζουν την ευρέως καταγεγραμμένη πικρία του συγγραφέα για την συντηρητική κατάληξη ενός ασυμβίβαστα ριζοσπαστικού κινήματος (ειδικά όπως είχε εκφραστεί στις εποχές του Gay Liberation Front) που στην εποχή μας – όπως εκπροσωπείται πλέον από λομπίστες κυρίως παρά από ακτιβιστές - μοιάζει να έχει αναλωθεί σε ζητήματα όπως η κατοχύρωση του δικαιώματος γάμου και συμμετοχής στον στρατό, δηλαδή της «διαιώνισης της πυρηνικής οικογένειας και της ευκαιρίας για καριέρα σε μια δολοφονική μηχανή».

 

«Έχει αποτύχει το Γκέι Κίνημα;» Facebook Twitter
Διαδήλωση του Gay Liberation Front στη Νέα Υόρκη, μέσα της δεκαετίας του ΄70

Πριν από λίγες μέρες, ο Μάρτιν Ντάμπερμαν παραχώρησε μια συνέντευξη (με τίτλο «Ο Νονός των Γκέι Σπουδών») στην υψηλού κύρους αμερικανική φιλολογική επιθεώρηση The Chronicle of Higher Education και επιχείρησε μεταξύ άλλων να εξηγήσει τα σοβαρά ιδεολογικά προβλήματά του με τον γάμο, στον οποίο εν τέλει πολύ διστακτικά αναγκάστηκε να υποκύψει και ο ίδιος πριν από δύο χρόνια...

«Στις αρχές της δεκαετίας του '90 όταν ξεκίνησε το μεγάλο χάσμα γενεών στον γκέι κόσμο, σχεδόν όλοι οι φοιτητές μου ήταν είκοσι και κάτι και γι' αυτούς ο Φουκώ ήταν εντελώς παλιομοδίτικος. Με τέσταραν και με ταλαιπωρούσαν διαρκώς έτσι για να δουν πόσο «παλιάς κοπής» ήμουν. «Αγάπη; Τι εννοείτε "αγάπη"; Εννοείτε σαρκική αγάπη κύριε καθηγητά;» 

 

Θυμάμαι γυρνούσα το βράδυ σπίτι και έμενα ξάγρυπνος γράφοντας, ανταποκρινόμενος σε όλες τις σπόντες που μου πετούσαν. Την επόμενη μέρα πήγαινα στο αμφιθέατρο και τους έλεγα 'ακούστε, το σκέφτηκα και ιδού η άποψή μου'. Στο τέλος εξαντλήθηκα αλλά μου έκανε καλό. Εκείνο το εξάμηνο δεν διάβαζα τίποτε άλλο σχεδόν από queer θεωρία...»

«Οι περισσότεροι από μας εσωτερίκευαν τον ορισμό που μας έδινε η επικρατούσα πολιτισμική αντίληψη – άρρωστοι, εγκληματίες, παραμορφωμένοι, ψυχικά διαταραγμένοι. Όποια κι αν ήταν η ορολογία, ήταν ξεκάθαρα αρνητική. Δε νομίζω ότι όσοι μεγαλώνουν σήμερα, τουλάχιστον στις μεγάλες πόλεις, συνειδητοποιούν το μέγεθος της ζημιάς που σου προκαλεί αυτή η μεταχείριση. Ακόμα και μετά από την πρόοδο που έχει συντελεστεί, όσοι μεγαλώσαμε στη δεκαετία του '50 και του '60 – παραμένουμε ένα τσούρμο βαθιά πειραγμένοι άνθρωποι»

«Δεν αισθάνομαι μόνο εγώ φυσικά περιορισμένη ικανοποίηση με αυτό που πολλοί γκέι χαιρετίζουν ως το γρηγορότερο success story στην ιστορία των κινημάτων διαμαρτυρίας.

Ούτε μπορώ να δεχτώ την τρέχουσα έμφαση στο να πειστούν οι στρέιτ να βλέπουν τους γκέι όπως τους ίδιους, σαν κανονικούς τύπους που μένουν εδώ δίπλα, χωρίς κάτι ιδιαίτερο στις εμπειρίες, τις ιδέες μας, την αντίληψή μας... Είναι σα να σβήνεται όλη η ιστορική μας εμπειρία.

Επειδή όμως η ιστορική μας εμπειρία υπήρξε διαφορετική, αναπτύξαμε – εξ ανάγκης, ως αυτοάμυνα – ένα διαφορετικό σύστημα αξιών και αντιλήψεων. Έχουμε πολλά να πούμε στο mainstream. Το mainstream όμως δεν θέλει πραγματικά να ακούσει»

 

«Έχει αποτύχει το Γκέι Κίνημα;» Facebook Twitter
Ο συγγραφέας, πανεπιστημιακός και ιδρυτής της Ένωσης Γκέι Ακαδημαϊκών των ΗΠΑ, σήμερα στα 88 του.

«Ποτέ δεν πίστεψα ότι ήμουν ιδανικός υποψήφιος για σχέσεις, από τη στιγμή ειδικά που αγαπούσα την σεξουαλική ποικιλία και έτσι κι αλλιώς ήμουν απολύτως απορροφημένος στη δουλειά μου.

Θυμάμαι που μου είχε κάνει τον αστρολογικό μου χάρτη ένας Θιβετιανός αστρολόγος εκεί στα τέλη της δεκαετίας του '60 – όλοι το έκαναν τότε. Κατόπιν τον διάβασε και μου είπε ότι εκτός αν βρω ένα σύντροφο που είναι ακριβώς σαν και μένα, μοιάζει πολύ χλωμό να κατορθώσω ποτέ κάποιου είδους «οικιακή ρύθμιση». Ο Ίλαϊ, ο σύντροφός μου εδώ και 31 χρόνια, δεν είναι σαν κι εμένα, καταφέρνουμε όμως να συνυφαινόμαστε...»

«Τελικά, παντρευτήκαμε πριν από δύο χρόνια, παρά τις έντονες ιδεολογικές αντιρρήσεις μου. Θεωρούσα ότι ο γάμος ήταν ευθεία επίθεση στις πολιτικές αρχές μου. Αλλά επικράτησε η λογική της οικονομικής εξασφάλισης. Του είπα, δεν θα γιορτάσουμε, θα περάσουμε τη διαδικασία όσο πιο μηχανικά γίνεται. Θα βγάλουμε μια αναμνηστική φωτογραφία. Και μετά θα γυρίσουμε σπίτι να δούμε τηλεόραση. Και αυτό ακριβώς κάναμε.

Εξακολουθώ πάντως να θεωρώ εξοργιστικό το γεγονός ότι τα παντρεμένα ζευγάρια έχουν όλα αυτά τα προνόμια που οι singles δεν έχουν...»

 

Lgbtqi+
3

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

*Αναγνωρίζωντας σε σένα τον ωραιότερο ευατό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Αναγνωρίζοντας σε σένα τον ωραιότερο εαυτό σου/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Ο θάνατος του Διονύση Σαββόπουλου δεν ήταν απλώς ένα πολιτισμικό γεγονός. Ήταν η τελετή λήξης ενός αιώνα που πίστεψε πως η Ελλάδα μπορούσε να εξηγηθεί μέσα από τους μύθους της. Αυτό το πολυπόστ της ΟΑΣΗΣ χαρτογραφεί τη χώρα που επέμενε να υπάρχει μέσα του, από τις εθνικές κηδείες των ’90s μέχρι τη διάχυτη queer Ελλάδα του 2025, από τον Bowie και τη Μελίνα μέχρι τα σημερινά queer σώματα που χορεύουν μέσα σε pixels και φως. Μια αφήγηση για το πένθος, τη μνήμη και την επιμονή μιας χώρας να επιβιώνει μέσα από τη συγκίνηση.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Εικαστικά / Ο ευά παπαδάκης φέρνει την ποίηση στα Ζαγοροχώρια

Το πρώτο διεθνές πολυθεματικό φεστιβάλ ποίησης «Σολοικισμός», έρχεται το Σάββατο 25 και την Κυριακή 26 Οκτωβρίου 2025 στον Ελαφότοπο, στα Ζαγοροχώρια. Ο εμπνευστής και καλλιτεχνικός διευθυντής του μίλησε στη LifO.
M. HULOT
*Η θαυμάσια απειλή του να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Η θαυμάσια απειλή τού να υπάρχεις χωρίς να απολογείσαι/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η θεία Σταματίνα είπε intersex και η Ελλάδα σώπασε για ένα δευτερόλεπτο, όσο χρειάζεται για να αλλάξει εποχή. Ο Γιώργος Καπουτζίδης δεν έκανε επανάσταση, έκανε κάτι πιο σπάνιο: έμαθε σ’ ένα έθνος να μιλά με τρυφερότητα. Κι αυτό, σε μια χώρα που ακόμη συγχέει τη φωνή με τη βία, είναι σχεδόν θαύμα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Marwan Kaabur: «Αγωνιζόμαστε και στον αραβικό κόσμο για δικαιώματα κι ελευθερίες, αλλά προκρίνουμε τον δικό μας τρόπο, στο πλαίσιο της δικής μας κουλτούρας»

Lgbtqi+ / Κι όμως υπάρχουν και «αραβικά καλιαρντά»!

Λίγο πριν από την αθηναϊκή παρουσίαση της αγγλόφωνης έκδοσης του «Queer Arab Glossary» μιλήσαμε με τον συγγραφέα του Marwan Kaabur, για τα «αραβικά καλιαρντά», την ομοφυλοφιλία και την queer συνθήκη στον αραβικό κόσμο, το «pink washing», αλλά και τη συχνά παρεξηγημένη πρόσληψή τους από τη Δύση.
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
ΠΑΡΑΣΚΕΥΗ Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Athens Pride 2022 / Explainer: Τι σημαίνει να γεννιέσαι ίντερσεξ;

Το γράμμα «Ι» στο αρκτικόλεξο ΛΟΑΤΚΙ+ αντιστοιχεί σε υγιή ανθρώπινα σώματα που μέχρι σήμερα συχνά παθολογικοποιούνται και υποβάλλονται σε επεμβάσεις «κανονικοποίησης» φύλου ερήμην τους. Η Intersex Greece εξηγεί τον όρο, τις δυσκολίες και τις διακρίσεις που αντιμετωπίζουν τα ίντερσεξ άτομα στην Ελλάδα.
ΖΩΗ ΠΑΡΑΣΙΔΗ
*Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Από τον λαιμό ως την αυγή/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Σε έναν κόσμο που φοβάται τη σιωπή, η ΟΑΣΗ επιμένει να μιλά με ευαισθησία. Δέκα κείμενα–καθρέφτες, από τη Θεία Σταματίνα ως τον Sorour Darabi, για το βλέμμα που δεν ωραιοποιεί, παρατηρεί.Για την ατέλεια που γίνεται φως, και για το queer που επιβιώνει μέσα στην τρυφερότητα.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Nα μένεις μέσα στο φως/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Το νέο πολυποστ του Πάνου Μιχαήλ παρακολουθεί το δάκρυ, την έκθεση και την επιείκεια ως μορφές αισθητικής πίστης. Από τον οίκο Dior μέχρι το Eye Filmmuseum του Άμστερνταμ, κι από τα Instagram ban του Slava Mogutin ως την επιμονή της ομορφιάς στο έργο του Παπαϊωάννου, η ΟΑΣΗ σκιαγραφεί τη νέα ηθική του φωτός: πώς η τέχνη, η μόδα και το queer βλέμμα συναντιούνται στην πιο ανθρώπινη τους στιγμή τη στιγμή που ραγίζουν.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
«Στο θέατρο ο κόσμος θέλει να βλέπει άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Οι Άλλοι / «Στο θέατρο θέλουν να βλέπουν άντρες ή, καλύτερα, “άντρακλες”»

Ο ηθοποιός και σκηνοθέτης Βασίλης Βηλαράς μιλά για τη σιωπηλή βία των εφηβικών του χρόνων, την αγωνία των γκέι αντρών στη σκηνή, τη φοβική βιομηχανία του θεάτρου και την ανάγκη να μείνουμε άνθρωποι σε μια εποχή που όλα ξεχνιούνται γρήγορα.
ΣΩΤΗΡΗΣ ΒΑΛΑΡΗΣ
Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Ο ανυπεράσπιστος καημός για ένα ακόμη κράξιμο/από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον ποταμό της Baarn μέχρι το φιλί στις «Σέρρες», κι από το βλέμμα–countdown του Ren Hang μέχρι τη φάρσα του Μίστερ Μπούτια, η ΟΑΣΗ καταγράφει τα queer ραγίσματα που δεν έγιναν ποτέ ιδιωτικά. Dickpics, cult σώματα, drag spoof βιντεάκια, καμπαρέ φωνές, τηλεοπτικά taboos· όλα στην ίδια καμπύλη: γέλιο, καύλα, πληγή, ανάσα. Το ripology του queer δεν είναι θεωρία· είναι ο ανυπεράσπιστος καημός που μας κρατάει ζωντανούς.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
*Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / *Κάθε τρελό παιδί/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Η ελληνική ψυχανάλυση κρύβει ακόμα τα queer σώματα στις σκιές: από τα τηλεοπτικά δικαστήρια της Τατιάνας μέχρι τα hashtags των θεραπευτών–influencers. Σπαράγματα μνήμης, media τραύματος και επιβίωσης συνθέτουν μια ιστορία που ποτέ δεν ειπώθηκε ολόκληρη.
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ
Οι εκδόσεις που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Διεθνή / Τα περιοδικά που απευθύνονται στο LGBTQ+ κοινό αντιμετωπίζουν διακρίσεις από τους διαφημιστές, προειδοποιούν οι εκδότες

Η αντι-DEI εκστρατεία στις ΗΠΑ και οι διαφημιστές που αποφεύγουν να συνεργαστούν με τα έντυπα που απευθύνονται στην LGBTQ+ κοινότητα και άλλες μειονότητες
LIFO NEWSROOM
Είσαι Αυτό που Πουλάς: Queer Σώμα, Πόθος και Bareback Ελευθερία/ από τον Πάνο Μιχαήλ

ΟΑΣΗ / Είσαι Αυτό που Πουλάς: Queer Σώμα, Πόθος και Bareback Ελευθερία/ από τον Πάνο Μιχαήλ

Από τον Chris Karakatsanis και τον Tim Kruger ως τους queer OnlyFans performers, αυτό το κείμενο χαρτογραφεί το σώμα που επιμένει να ποθεί, να μιλά, να επιβιώνει. Μια διαδρομή από το τραύμα ως την ηδονή, χωρίς ενοχή
ΠΑΝΟΣ ΜΙΧΑΗΛ