«Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;»

Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;» Facebook Twitter
«Η τάση να κατηγορούμε τους εαυτούς μας ενώπιον αυτών που προσπαθούν να μας εξοντώσουν, να μας στερήσουν τις δυνατότητες αυτοδιάθεσης και τις αξιώσεις για ισότητα και ισονομία είναι εντελώς εσφαλμένη». Φωτ.: Stefan Gutermuth
0


ΦΙΛΟΣΟΦΟΣ, ΣΥΓΓΡΑΦΕΑΣ,
μέλος του διδακτικού προσωπικού τού Μπέρκλεϊ και ένα από τα πιο φωτεινά όσο και πολυσυζητημένα πνεύματα της εποχής μας, το Τζούντιθ Μπάτλερ θα είναι απόψε στην Αθήνα για μια ανοιχτή συζήτηση με αφορμή την κυκλοφορία του νέου του βιβλίου «Ποιος φοβάται το φύλο;». Ιδού τι είπαμε λίγα εικοσιτετράωρα προτού εμφανιστεί στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης για την «ιδεολογία του φύλου» («ένα φάντασμα που εκπροσωπεί τις ανασφάλειες και το μίσος όσων αντιτίθενται στον φεμινισμό και στα ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματα»), την αυτοενοχοποίηση και την «κουλτούρα της εξάλειψης», τους αγώνες, τις ελευθερίες και τα δικαιώματα που (οφείλουν να) συμπεριλαμβάνουν φυλή, κοινωνική τάξη, σεξουαλικό προσανατολισμό και ταυτότητα/έκφραση φύλου, για το «είδος» του κόσμου που προτιμά («είτε επιβεβαιώνει κανείς ανοιχτόκαρδα την ανθρώπινη πολυπλοκότητα, είτε κλείνει την καρδιά του σε αυτή»), το κοινωνικό του όραμα («μια δικαιότερη κοινωνία που να αντιστρατεύεται την παθολογικοποίηση, την ποινικοποίηση, τη βία και την εξαθλίωση, πέρα από τις αγκυλώσεις της παραδοσιακής, πατριαρχικής αριστεράς) και τη ζωή που του έμαθε να είναι «ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος».

«Η αντίληψή μου είναι ότι το φύλο παρέχει ένα πλαίσιο για την κατανόηση της ανισότητας στην κοινωνία. Και οι ελευθερίες του φύλου είναι σημαντικές καθώς επανεξετάζουμε τι είναι η ελευθερία. Χρειαζόμαστε σίγουρα μια δικαιότερη κοινωνία που να αντιστρατεύεται την παθολογικοποίηση, την ποινικοποίηση, τη βία και την εξαθλίωση».  

— Στο τελευταίο βιβλίο σας περιγράφετε την επίθεση κατά των σπουδών φύλου και των τρανς δικαιωμάτων ως μέρος μιας ευρύτερης τάσης αυταρχικοποίησης των εξουσιών. Γιατί πιστεύετε ότι συμβαίνει αυτό; Πήγαμε, άραγε, «πολύ μακριά» με τα δικαιώματα ή απλώς κάποιοι επιδιώκουν να τα περιστείλουν, γιατί όχι και να τα καταργήσουν, μέσα από μια «οπλοποίηση της “ιδεολογίας του φύλου”», καθώς γράφετε;
Δεν βλέπω το κίνημα κατά της λεγόμενης ιδεολογίας του φύλου ως μέρος μιας αντίδρασης αλλά ως μια προσπάθεια υλοποίησης μιας φαντασίωσης αποκατάστασης. Μια οπισθοδρόμηση προϋποθέτει ότι έχουμε κάνει πρόοδο και οι αντίπαλοί μας απλώς αντιστέκονται στα κεκτημένα μας. Αλλά αυτό που συμβαίνει τώρα εντάσσεται σε μια κουλτούρα της εξάλειψης. Οι άνθρωποι και ιδίως τα τρανς, μη δυαδικά και ίντερσεξ άτομα απογυμνώνονται από δικαιώματα και ελευθερίες που σχετίζονται με τις σπουδές φύλου, το φεμινιστικό κίνημα, τις γκέι και λεσβιακές σπουδές και πολιτικές, την queer θεωρία, τις τρανς σπουδές και τον ακτιβισμό.  Αυτές οι επιθέσεις επιδιώκουν να αποκαταστήσουν ένα ιδεώδες που αμφισβητείται εδώ και πολύ καιρό και το οποίο απαιτεί να παραμείνει καθένας μας στο φύλο που του αποδόθηκε κατά τη γέννηση, να αποδεχόμαστε επίσης τον βιολογικό αναγωγισμό και ντετερμινισμό, την πατριαρχική ιεραρχία μέσα στην οικογένεια, την κοινωνία και την ιατρική επιστήμη.  

Να ξεκαθαρίσουμε βέβαια ότι η «ιδεολογία του φύλου» είναι ένας επινοημένος όρος που δεν περιγράφει τίποτα αλλά παίρνει μορφή και έχει νόημα μόνο ως προσβολή, ως ισχυρισμός, ως προκλητική μυθοπλασία. Μπορούμε να μιλάμε για το φύλο ως ένα σύνθετο πεδίο μελέτης που χαρακτηρίζεται από μια σειρά απόψεων ή μπορούμε να μιλάμε για τη βία λόγω φύλου ως ένα κοινωνικό φαινόμενο που πρέπει να καταπολεμηθεί.  Αλλά δεν υπάρχει έξω από τα μυαλά εκείνων που προσπαθούν να την απομυθοποιήσουν. Με αυτή την έννοια, η «ιδεολογία του φύλου» είναι ένα φάντασμα που εκπροσωπεί τις ανασφάλειες και το μίσος όσων αντιτίθενται στον φεμινισμό και στα ΛΟΑΤΚΙ+ κινήματα. 

judith-butler
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΕΔΩ ΓΙΑ ΝΑ ΤΟ ΑΓΟΡΑΣΕΤΕ. Judith Butler, Ποιος φοβάται το φύλο; Εκδ. Αλεξάνδρεια

— Ένα «φάντασμα» που μερικές φορές στοιχειώνει και τα υποκείμενα που στοχοποιεί.
Ασφαλώς. Η τάση να κατηγορούμε τον εαυτό μας ενώπιον αυτών που προσπαθούν να μας εξοντώσουν, να μας στερήσουν τις δυνατότητες αυτοδιάθεσης και τις αξιώσεις για ισότητα και ισονομία είναι εντελώς εσφαλμένη. Θα πρέπει, ας πούμε, οι Εβραίοι να κατηγορούν εαυτούς για τον αντισημιτισμό των ναζί, θα πρέπει όλοι όσοι υφίστανται ρατσισμό να κατηγορούν εαυτούς επειδή επιμένουν να διεκδικούν ισότητα και τη δικαιοσύνη. Το πιο εξοργιστικό είναι ότι υπάρχουν σήμερα άνθρωποι στην κεντροαριστερά που ισχυρίζονται ότι πρέπει τώρα να δείξουμε πως μισούμε και τα τρανς άτομα και τους μετανάστες! Αυτή είναι μια αποκρουστική μορφή υπαναχώρησης, συμβιβασμού και αυτοενοχοποίησης.

— Μια κριτική που έχει επίσης ασκηθεί από στοχαστές όπως ο Ντιντιέ Εριμπόν είναι ότι η αριστερά επικεντρώνεται πια κυρίως σε έμφυλα και ταυτοτικά ζητήματα, υποβαθμίζοντας τα προβλήματα της εργατικής τάξης και των μη προνομιούχων λαϊκών στρωμάτων (και ιδιαίτερα των λευκών), με αποτέλεσμα αυτά να στρέφονται όλο και δεξιότερα, θεωρώντας ότι τα ΛΟΑΤΚΙ+ άτομα, οι μετανάστες, ακόμα και οι πρόσφυγες απολαμβάνουν περισσότερα προνόμια, ότι η ηθική τους, ακόμα και ο ανδρισμός ή η θηλυκότητά τους, «απειλούνται» από τον φεμινισμό και τις πολιτικές φύλου. 
Εκτιμώ ιδιαίτερα τον Ντιντιέ Εριμπόν και πάντα μαθαίνω πράγματα από αυτόν, αλλά νομίζω ότι μπορεί να υπάρχει μια παρεξήγηση εδώ. Η αντίληψή μου είναι ότι το φύλο παρέχει ένα πλαίσιο για την κατανόηση της ανισότητας στην κοινωνία.  Και οι ελευθερίες του φύλου είναι σημαντικές καθώς επανεξετάζουμε τι είναι η ελευθερία και τι πρέπει να περιγράφει. Χρειαζόμαστε σίγουρα μια δικαιότερη κοινωνία που να αντιστρατεύεται την παθολογικοποίηση, την ποινικοποίηση, τη βία και την εξαθλίωση. Στον βαθμό που το φύλο είναι ένα πλαίσιο για την κατανόηση αυτού του είδους αδικίας και την απαίτηση για δικαιοσύνη, καθίσταται ζωτικής σημασίας για κάθε επεξεργασία της έννοιας της δικαιοσύνης. Έτσι, αυτό που ονομάζεται «φύλο» δεν είναι απλώς μια ταυτότητα αλλά ένας τρόπος χαρτογράφησης αυτών των μορφών εξουσίας που περιλαμβάνουν την ποινικοποίηση, την παθολογικοποίηση, τις εργασιακές διακρίσεις και την αποκήρυξη από την οικογένεια.  

Όλα αυτά είναι ταξικά ζητήματα, φεμινιστικά, queer και τρανς. Οι queer και τρανς μετανάστες-/τριες υπόκεινται σε πολλαπλές μορφές καταπίεσης ταυτόχρονα. Όσοι πιστεύουν ότι μπορούμε να διαχωρίσουμε τον αντιρατσισμό από την πολιτική φύλου σφάλλουν στον βαθμό που υποθέτουν ότι όσοι έχουν φύλο είναι λευκοί, ακόμη και αν αυτή η «λευκότητα» παραμένει αδιόρατη. Αν παρατηρήσουμε τα αυταρχικά μας καθεστώτα που κρατούν ανθρώπους παράνομα στα σύνορα και αυξάνουν τις ζώνες εγκλεισμού σε όλο τον κόσμο, αφαιρώντας ολοένα περισσότερα δικαιώματα από τους ανθρώπους, θα δούμε τις επικαλυπτόμενες μορφές συστημικής εξαθλίωσης και στέρησης δικαιωμάτων που επηρεάζουν τους/τις τρανς και queer μετανάστες/-τριες και θα συνδέσουμε γενικότερα τον αντιρατσιστικό αγώνα με τις έμφυλες ελευθερίες, την κριτική της κρατικής βίας και τις κλιμακούμενες εγγενείς αδικίες του καπιταλισμού.

— Περιγράφετε το φύλο ως έναν χώρο ελευθερίας και όχι σύγχυσης ή χάους. Πώς μπορούν οι διανοούμενοι, οι καλλιτέχνες, οι εκπαιδευτικοί, οι ακτιβιστές, οι δημοσιογράφοι κ.λπ. να μιλήσουν γι' αυτή την ελευθερία σε ένα κοινό που νιώθει να «απειλείται» από την ποικιλομορφία των φύλων;
Υποθέτω ότι θα πρέπει να ξεκινήσετε με το ερώτημα τι ακριβώς απειλεί η ελευθερία του φύλου. Την πατριαρχική κοινωνία; Την ετεροκανονική οικογένεια; Την έμφυλη συμμόρφωση; Και στη συνέχεια θα πρέπει να ρωτήσετε: Τι είδους κόσμο προτιμάμε; Πατριαρχικό ή μη πατριαρχικό; Περιοριστικό ή ποικιλόμορφο; Οικογένεια και γονικά δικαιώματα που προορίζονται και αναγνωρίζονται μόνο για παντρεμένους ετεροφυλόφιλους; Είτε επιβεβαιώνει κανείς ανοιχτόκαρδα την ανθρώπινη πολυπλοκότητα είτε κλείνει την καρδιά του σε αυτή. Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;

— Πόσο οι απόψεις σας για το φύλο στο πρόσφατο βιβλίο σας αποκλίνουν από τις εγνωσμένες φιλοσοφικές επιρροές σας, όπως είναι η Χάνα Άρεντ και ο Μισέλ Φουκό;
Εξακολουθώ να βασίζομαι σε αυτές τις επιρροές και ταυτόχρονα να απομακρύνομαι από αυτές.  Είναι μέρος αυτού που αντιλαμβάνομαι ως κριτική ανάγνωση. Δεν ανήκω σε κάποια σχολή σκέψης, δεν οικοδομώ τις θεωρίες μου μέσα σε ένα σύστημα, ούτε επιθυμώ να οικοδομήσω ένα νέο σύστημα. Οι διανοούμενοι οφείλουν να ανταποκρίνονται στις προκλήσεις του κόσμου με τους πόρους που έχουν στη διάθεσή τους. 

Τζούντιθ Μπάτλερ: «Θέλουμε να ζήσουμε με ανοιχτή ή με κλειστή καρδιά;» Facebook Twitter
«Είτε επιβεβαιώνει κανείς ανοιχτόκαρδα την ανθρώπινη πολυπλοκότητα, είτε κλείνει την καρδιά του σε αυτή».

— Καταγράφεται τελευταία στην Ελλάδα, όπως και σε άλλες χώρες, μια αναδόμηση του λόγου που αντλεί από τη ρητορική των λεγόμενων SWERFs και TERFs, ο οποίος αρθρώνεται γύρω από τις έννοιες της «προστασίας της γυναίκας», του «βιολογικού φύλου» και της «φυσιολογικής ζωής», δηλαδή της νόρμας. Πόσο πιθανό είναι να παγιωθεί ένα «σχίσμα» μεταξύ περισσότερο και λιγότερο περιεκτικών φεμινιστριών; 
Με ανησυχεί η επιστροφή στον βιολογικό αναγωγισμό. Στην πραγματικότητα, αυτός δεν ενδιαφέρει τις βιολογικές επιστήμες ή τις περιγραφές καθορισμού του φύλου που επιβεβαιώνουν ότι υπάρχουν πολλών ειδών παράγοντες, συμπεριλαμβανομένων των επιγενετικών και των περιβαλλοντικών. Δεν ενδιαφέρεται για την κριτική του θετικισμού που δείχνει ότι κάθε «σταθερό γεγονός» καθιερώνεται μέσα από την αποδοχή ενός συγκεκριμένου ιστορικού πλαισίου. Οι TERFs δεν ενδιαφέρονται για το είδος του υπαρξιακού πόνου που τα τρανς και τα genderqueer άτομα υφίστανται. Είναι προφανές για τις περισσότερες μορφές συμμαχίας μεταξύ φεμινιστών και τρανς ανθρώπων παγκόσμια ότι όλοι μοιραζόμαστε την επιθυμία να ζήσουμε σε έναν κόσμο χωρίς κρατική και κοινωνική βία, και θέλουμε να ζήσουμε συλλογικά, με κοινές ελευθερίες. Γιατί να αντισταθεί κανείς σε ένα τέτοιο όραμα για τον κόσμο; Σε κανέναν δεν «ανήκει» το φύλο. Σημαίνει πάντα περισσότερα απ' όσα σκοπεύουμε να του αποδώσουμε και δεν έχουμε δει ακόμα όλες τις μορφές που μπορεί να πάρει.  

857
Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

— Ποια πιστεύετε ότι είναι τα κυριότερα πολιτικά και κοινωνικά διακυβεύματα στις μέρες μας; Διακρίνετε «αχτίδες» αισιοδοξίας σε έναν ουρανό που διαρκώς γκριζάρει;
Περισσότερο απ' όλα με ανησυχούν οι λογής αυταρχισμοί που τροφοδοτούνται από φασιστικά πάθη. Η εξαθλίωση των εργαζομένων, η αφαίρεση δικαιωμάτων από τους μετανάστες, τους μαύρους και τους ανθρώπους λατινοαμερικανικής καταγωγής στις ΗΠΑ, από τις γυναίκες και τα τρανς άτομα. Πρέπει να συνδέσουμε αυτές τις μορφές καταπίεσης με την καταστροφή της γης στο όνομα του κέρδους, οικοδομώντας μια μορφή συμμαχίας που να αντιλαμβάνεται πώς λειτουργούν συνδυαστικά οι απελάσεις, η αφαίρεση δικαιωμάτων, ο εγκλεισμός και η αποδυνάμωση ανθρώπων και κοινοτήτων σε τοπικό και παγκόσμιο επίπεδο. Εκείνο που πραγματικά χρειαζόμαστε είναι μια τέτοια διεθνική συμμαχία και, ναι, τη βλέπω να αναδύεται.

— Τριάντα πέντε χρόνια μετά τη δημοσίευση του εμβληματικού βιβλίου σας «Αναταραχή φύλου», πόσο επίκαιρο πιστεύετε ότι παραμένει;
Για να είμαι ειλικρινής, δεν έχω καμία εύκαιρη απάντηση όσο αφορά το ερώτημα αυτό. Ή, μάλλον, έχω: θα ήταν ένα εντελώς διαφορετικό βιβλίο.

— Αρκετοί Αμερικανοί εκφράζουν, ξέρετε, ανησυχίες για την εγκαθίδρυση ενός ολοκληρωτικού καθεστώτος, ακόμη και για το ξέσπασμα ενός εμφύλιου πολέμου στις ΗΠΑ μετά την επανεκλογή Τραμπ. Βρίσκετε δικαιολογημένους αυτούς τους φόβους και αν ναι, μπορεί η «άλλη» Αμερική να αντιδράσει μαζικά και αποφασιστικά;
Οφείλουμε να συνεχίσουμε να ενισχύουμε και να διευρύνουμε τα δίκτυα που διασφαλίζουν την αναπαραγωγική ελευθερία, την αυτοδιάθεση των φύλων, τα δικαιώματα διέλευσης και πρόσβασης στα δημόσια αγαθά για τους μετανάστες, τη μαζικοποίηση και την ισχυροποίηση των συνδικαλιστικών κινημάτων, την προσιτή και προσβάσιμη εκπαίδευση, την υγειονομική περίθαλψη και τη στέγη για όλους/-ες/-α. Δεν θα είναι τίποτα λιγότερο από μια ανανεωμένη εκδοχή του σοσιαλισμού που θα αποδεσμεύεται ταυτόχρονα από τις αγκυλώσεις της παραδοσιακής, πατριαρχικής αριστεράς.

— Τι θα λέγατε ότι σας δίδαξε η ζωή μέχρι τώρα; 
Να μαθαίνω να είμαι ένας άνθρωπος ταπεινός και ταυτόχρονα θαρραλέος.

Στις 22 Μαΐου, στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης, το Ινστιτούτο Eteron και οι εκδόσεις Αλεξάνδρεια, με την υποστήριξη της Τεχνόπολης του Δήμου Αθηναίων, διοργανώνουν μια ανοιχτή συζήτηση με το Judith Butler. Ώρα έναρξης 19:00. Θα τηρηθεί σειρά προτεραιότητας

ΑΓΟΡΑΣΤΕ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΕΔΩ

Το άρθρο δημοσιεύθηκε στην έντυπη LiFO.

Το νέο τεύχος της LiFO δωρεάν στην πόρτα σας με ένα κλικ.

Βιβλίο
0

ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

Τζούντιθ Μπάτλερ: «Ο αγώνας κατά της βίας συνδέεται με τον αγώνα κατά της ανισότητας»

Στήλες / Τζούντιθ Μπάτλερ: «Ο αγώνας κατά της βίας συνδέεται με τον αγώνα κατά της ανισότητας»

Η πιο σημαντική φιλόσοφος και θεωρητικός φύλου του καιρού μας μίλησε στους New York Times για τις αποχρώσεις του σύγχρονου φεμινιστικού κινήματος τονίζοντας τη σύνδεση ανάμεσα στον αγώνα ενάντια στη βία κατά των γυναικών και στον αγώνα κατά της ανθρώπινης ανισότητας
Τζούντιθ Μπάτλερ: Μιλώντας για το «φάντασμα του φύλου» χωρίς φόβο και πάθος

Βιβλίο / Τζούντιθ Μπάτλερ: Έρχεται στην Ελλάδα σε μια κρίσιμη συγκυρία

Το Τζούντιθ Μπάτλερ θα μιλήσει στις 22 Μαΐου στη Δημοτική Αγορά Κυψέλης, σε μία επίκαιρη συζήτηση σχετικά με τα έμφυλα ζητήματα και την anti-gender στρατηγική της ακροδεξιάς - όσα πρέπει να γνωρίζετε για το έργο του.
EΠΙΜΕΛΕΙΑ: ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ

ΔΕΙΤΕ ΑΚΟΜΑ

«Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Lifo Videos / «Μικρή μου, ας τους αφήσουμε αυτούς τους κερατάδες τους καλόγερους»

Η Αγλαΐα Παππά διαβάζει ένα απόσπασμα από τις βέβηλες και αμφιλεγόμενες «120 Μέρες των Σοδόμων» του Μαρκησίου ντε Σαντ, ένα βιβλίο αναγνωρισμένο πλέον ως αξεπέραστο λογοτεχνικό αριστούργημα και χαρακτηρισμένο ως «εθνικός θησαυρός» της Γαλλίας.
THE LIFO TEAM
Το «προπατορικό αμάρτημα» του Τζο Μπάιντεν

Βιβλίο / Ποιο ήταν το θανάσιμο σφάλμα του Τζο Μπάιντεν;

Ένα νέο βιβλίο για τον πρώην Πρόεδρο αποτελεί καταπέλτη τόσο για τον ίδιο όσο και για τη δουλοπρεπή κλίκα πιστών και μελών της οικογένειάς του, που έκαναν το παν για να συγκαλύψουν τον ραγδαίο εκφυλισμό της γνωστικής του ικανότητας.
THE LIFO TEAM
ΕΠΕΞ Συγγραφείς/ Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου

Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου / 8 Έλληνες συγγραφείς ξαναγράφουν τους μύθους και τις παραδόσεις

Η Λυσιστράτη ερμηνεύει τις ερωτικές σχέσεις του σήμερα, η Ιφιγένεια διαλογίζεται στην παραλία και μια Τρωαδίτισσα δούλα γίνεται πρωταγωνίστρια: 8 σύγχρονοι δημιουργοί, που συμμετέχουν με τα έργα τους στο φετινό Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου, συνομιλούν με τα αρχαία κείμενα και συνδέουν το παρελθόν με επίκαιρα ζητήματα.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Ντίνος Κονόμος

Βιβλίο / «Ο κύριος διευθυντής (καλό κουμάσι) έχει αποφασίσει την εξόντωσή μου…»

Ο Ντίνος Κονόμος, λόγιος, ιστοριοδίφης και συγγραφέας, υπήρξε συνεχιστής της ζακυνθινής πνευματικής παράδοσης στον 20ό αιώνα. Ο συγγραφέας Φίλιππος Δ. Δρακονταειδής παρουσιάζει έργα και ημέρες ενός ανθρώπου που «δεν ήταν του κόσμου τούτου».
ΦΙΛΙΠΠΟΣ Δ. ΔΡΑΚΟΝΤΑΕΙΔΗΣ
Η ζωή του Καζαντζάκη σε graphic novel από τον Αλέν Γκλικός

Βιβλίο / Ο Νίκος Καζαντζάκης όπως δεν τον είχαμε ξαναδεί σε ένα νέο graphic novel

Ο ελληνικής καταγωγής Γάλλος συγγραφέας Αλέν Γκλικός καταγράφει την πορεία του Έλληνα στοχαστή στο graphic novel «Καζαντζάκης», όπου ο περιπετειώδης και αντιφατικός φιλόσοφος και μυθιστοριογράφος ψυχαναλύεται για πρώτη φορά και συστήνεται εκ νέου στο ελληνικό κοινό.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Πετρίτης»: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ηχητικά Άρθρα / Πετρίτης: Το πιο γρήγορο πουλί στον κόσμο και η άγρια, αδάμαστη ομορφιά του

Ο Τζoν Άλεκ Μπέικερ αφιέρωσε δέκα χρόνια από τη ζωή του στην παρατήρηση ενός πετρίτη και έγραψε ένα από τα πιο ιδιαίτερα βιβλία της αγγλικής λογοτεχνίας – μια από τις σημαντικότερες καταγραφές της άγριας ζωής που κινδυνεύει να χαθεί για πάντα. Κυκλοφόρησε το 1967 αλλά μόλις τα τελευταία δεκαπέντε χρόνια οι κριτικοί και το κοινό το ανακάλυψαν ξανά.
M. HULOT
Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Ας μην αφήνουμε τον Θεό στους πιστούς» 

Βιβλίο / Μπενχαμίν Λαμπατούτ: «Αν αξίζει ένα πράγμα στη ζωή, αυτό είναι η ομορφιά»

Εν όψει της εμφάνισής του στη Στέγη Ιδρύματος Ωνάση, στις 21 Μαΐου, ο Λατινοαμερικανός συγγραφέας-φαινόμενο Μπενχαμίν Λαμπατούτ μιλά στη LiFO για τον ρόλο της τρέλας στη συγγραφή, τη σχέση επιστήμης και λογοτεχνίας και το μεγαλείο της ήττας – και δηλώνει ακόμα φανατικός κηπουρός και εραστής της φύσης.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
Το πίσω ράφι/ Άντονι Μπέρτζες: «Έρνεστ Χέμινγουεϊ»

Το Πίσω Ράφι / Ο Χέμινγουεϊ ήταν ένας φωνακλάς νταής αλλά κι ένας σπουδαίος συγγραφέας του 20ού αιώνα

Η βιογραφία «Έρνεστ Χέμινγουεϊ - Μια ζωή σαν μυθοπλασία» του Βρετανού συγγραφέα Άντονι Μπέρτζες αποτυπώνει όχι μόνο την έντονη και περιπετειώδη ζωή του κορυφαίου Αμερικανού ομοτέχνου του αλλά και όλο το εύρος της αντιφατικής προσωπικότητάς του.
ΣΤΑΥΡΟΥΛΑ ΠΑΠΑΣΠΥΡΟΥ
21η Διεθνής Έκθεση Βιβλίου Θεσσαλονίκης

Βιβλίο / 21η ΔΕΒΘ: Εξωστρέφεια και καλύτερη οργάνωση αλλά μένουν ακόμα πολλά να γίνουν

Απολογισμός της 21ης ΔΕΒΘ που πραγματοποιήθηκε για πρώτη φορά υπό την αιγίδα του νεοσύστατου ΕΛΙΒΙΠ. Σε ποιο βαθμό πέτυχε τους στόχους της και ποια στοιχήματα μένει ακόμα να κερδίσει;
ΚΟΡΙΝΑ ΦΑΡΜΑΚΟΡΗ
Η ποίηση όχι μόνο αλλάζει τον κόσμο, τον δημιουργεί» ​​​​​​/Μια νέα ανθολογία ελληνικής queer ποίησης μόλις κυκλοφόρησε στα ισπανικά /11 Έλληνες ποιητές σε μια νέα ισπανική queer ανθολογία /Queer ελληνική ποίηση σε μια νέα δίγλωσση ισπανική ανθολογία

Βιβλίο / Μια Ισπανίδα καθηγήτρια μεταφράζει ελληνική queer ποίηση

Η María López Villalba, καθηγήτρια Νέων Ελληνικών στο Πανεπιστήμιο της Μάλαγα, μετέφρασε 11 ελληνικά ποιήματα, σε μια πρόσφατη ανθολογία που προσφέρει στο ισπανόφωνο κοινό την ευκαιρία να γνωρίσει τη σύγχρονη ελληνική queer –και όχι μόνο– ποίηση.
M. HULOT
«Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Βιντσέντζο Λατρόνικο / «Κανείς δεν μας επέβαλε να έχουμε όλοι μια μονστέρα στο σαλόνι»

Ο Ιταλός συγγραφέας και υποψήφιος για το βραβείο Booker, Βιντσέντζο Λατρόνικο, μιλά στη LIFO για το πολυσυζητημένο βιβλίο του «Τελειότητα», στο οποίο αποτυπώνει την αψεγάδιαστη αλλά ψεύτικη ζωή μιας ολόκληρης γενιάς ψηφιακών νομάδων στην Ευρώπη, καθώς και τη μάταιη αναζήτηση της ευτυχίας στην ψηφιακή εποχή.
M. HULOT
Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Ηχητικά Άρθρα / Μεσσαλίνα: Ακόλαστη μέγαιρα ή πολύ έξυπνη για την εποχή της;

Το όνομά της έχει συνδεθεί με την εικόνα μιας αδίστακτης, σεξουαλικά ακόρεστης και επικίνδυνης γυναίκας. Ένα νέο βιβλίο, όμως, έρχεται να αμφισβητήσει αυτή τη στερεοτυπική αφήγηση και να φωτίσει μια διαφορετική εκδοχή της ιστορίας της.
ΑΡΓΥΡΩ ΜΠΟΖΩΝΗ
Rene Karabash

Βιβλίο / Rene Karabash: «Θέλω πίσω τη γυναικεία δύναμη που μου στέρησαν οι άνδρες»

Η Βουλγάρα συγγραφέας Rene Karabash μιλά για το μυθιστόρημά της «Ορκισμένη», που τιμήθηκε με το βραβείο Ελίας Κανέτι, και στο οποίο εστιάζει στην ιστορία των «ορκισμένων παρθένων» γυναικών των Βαλκανίων που επέλεξαν να ζήσουν ως άνδρες.
ΓΙΑΝΝΗΣ ΠΑΝΤΑΖΟΠΟΥΛΟΣ
Δυο γυναίκες συγγραφείς αποκαλύπτουν τα κρυφά μυστικά της γραφής

Βιβλίο / Όλες οι γυναίκες του κόσμου στο νέο βιβλίο της Αμάντας Μιχαλοπούλου

Στο «Μακρύ ταξίδι της μιας μέσα στην άλλη», η μητρότητα γίνεται ο συνδετικός κρίκος που ενώνει όλες τις μητέρες και όλες τις κόρες με τις γυναίκες της Ιστορίας που θαυμάσαμε, αλλά και τις ανώνυμες «Παναγίες» που κράτησαν στους ώμους τους τα βάρη της ανθρωπότητας.
ΤΙΝΑ ΜΑΝΔΗΛΑΡΑ
«Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Βιβλίο / «Ένας μύθος λέει πως αν χάσεις κάτι στην Αθήνα, θα το βρεις στον Ελαιώνα»

Στο νέο του βιβλίο, «Lost Things Found», που κυκλοφορεί από τις εκδόσεις Hyper Hypo, ο εικαστικός φωτογράφος Αντώνης Θεοδωρίδης εξερευνά τον μαγικό κόσμο της υπαίθριας αγοράς του Ελαιώνα.
ΙΩΝΑΣ ΚΑΛΛΙΜΑΝΗΣ
Ντιντιέ Εριμπόν: «Καιρός για ένα κίνημα των ηλικιωμένων!»

Ντιντιέ Εριμπόν / Ντιντιέ Εριμπόν: «Να πάψουμε να βλέπουμε τους ηλικιωμένους ως κοινωνικούς παρίες»

Από τους σημαντικότερους και πιο επιδραστικούς σύγχρονους Γάλλους στοχαστές, ο Ντιντιέ Εριμπόν συνδύασε στα βιβλία του τα δύσκολα βιώματα της νεότητάς του με μια εμπεριστατωμένη, αλλά και εικονοκλαστική, κοινωνικοπολιτική «ακτινογραφία» της γαλλικής κοινωνίας. 
ΘΟΔΩΡΗΣ ΑΝΤΩΝΟΠΟΥΛΟΣ
Κεχαγιάς

Βιβλίο / «Το να εκδίδεις βιβλία στην Ελλάδα είναι σαν να παίζεις στο καζίνο»

Η Γεννήτρια είναι ένας νέος εκδοτικός οίκος αφιερωμένος στη σύγχρονη λογοτεχνία. Ο εκδότης της, συγγραφέας και μεταφραστής, Παναγιώτης Κεχαγιάς, μιλά για τις δυσκολίες και τις χαρές του εγχειρήματος, για το πώς σκοπεύει να ανταποκριθεί στις απαιτήσεις μιας ιδιαίτερα ανταγωνιστικής αγοράς, καθώς και για τους πρώτους τίτλους που ετοιμάζεται να εκδώσει.
M. HULOT